Trakorien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9043
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Baldyr skrev:Ni andra vet redan min inställning i frågan som sådan. Jag tror att man får dra en gräns någonstans, även om jag har full respekt för era strävanden i sig.
Nu förstår jag inte helt vad du menar, vilka är "ni andra" och vilken gräns är det som önskas dragen? :?
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

birkebeineren skrev:
Baldyr skrev:Ni andra vet redan min inställning i frågan som sådan. Jag tror att man får dra en gräns någonstans, även om jag har full respekt för era strävanden i sig.
Nu förstår jag inte helt vad du menar, vilka är "ni andra" och vilken gräns är det som önskas dragen? :?
Ojdå, det blir lätt missförstånd så jag förtydligar för säkerhets skull.

Jag menade väl dig och Mikael, eftersom ni verkligen har bestämt er för att jämka ihop källorna. Tyvärr tror jag att det inte går att lösa på ett vettigt sätt i det här fallet, då källorna är direkt motsägelsefulla. Båda versioner kan ju inte vara korrekta samtidigt, och i det här fallet är det dessutom övertydligt vilken källa som är direkt felaktig.

Jag applåderar dock era försök och er uppfinningsrikedom, men orkar inte blanda mig i mera. Jag får ha en åsikt i nästa fråga som dyker upp istället.

Alltså: kör på bara.

/Baldyr
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Ja lite rörigt verkar det måste jag säga..
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Arbetet med att skapa en karta över Nastrôl har så smått kommit igång och jag har föreslagit att man låter större delen av landet utgöras av en högplatå med ett par bergsmassiv. Jag har själv sneglat på Tibet som topografisk förebild, även om Nastrôl snarare skulle bli en miniatyr i jämförelse. När jag letade efter kartor råkade jag även på en del stämningsfulla bilder:
Nu lär det vara en del berömda byggnadsverk på dessa bilder, och jag menar inte att de ska tolkas som några förslag i bokstavlig bemärkelse. Jag tycker dock att arkitekturen känns passande, både i landskapet och i sammanhanget.

Att jag kom att tänka på Tibet från första början beror på att jag sökte förebilder för ett klosterväsende som inte baseras på kristna medeltida förebilder. Förvänta er därför inga asketiska gudfruktiga munkar som ägnar sina dagar åt böner och praktiska göromål på klostret. Nastrôls heliga män - och kvinnor - är mera självcentrerade och styr dessutom landet med järnhand - om så behövs. Däremot är Nastrôl ett andligt högstående land med många heliga platser och en historia som sträcker sig tusentals år bakåt i tiden.

Sedan får vi inte heller glömma den skugga som Eniaken kastar över landet. Följande citat hittade jag i källor för onämnbara för att nämnas vid namn:
Klavykiska rikets största skapelse var den levande muren Eniaken. Ritualerna vid dess tillkomst krävde enorma ansträngningar av den unga riket. Man offrade tre astromanter och översteprästen för att täcka den psykiska kraftkostnaden. Först när den sista ceremonin var avslutad insåg prästerna att Eniaken till stor del planterat sig själv, att människorna bara bistått som barnmorskor vid en svår förlossning.
En kort tid därefter försvann alla som haft del i processen spårlöst, och det ryktades i lönndom att varelsen på berget från den dagen var landets härskare.
/Baldyr :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9043
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Baldyr skrev:...eftersom ni verkligen har bestämt er för att jämka ihop källorna.
Vilket är en av grundtankarna bakom projektet. :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Till Trakoriens historia:
Kejsar Hosin av Klavykiska riket (97-113 eO), den tredje kejsaren att även bära hederstiteln Kung av Kymm till minne av De Heliga Svanarnas Seglats.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Efter att ha våndats över i vilken ände jag ska inleda skrivandet av Nastrôl-texterna (det blir flera olika "huvuddokument", känns det som) som jag aviserat tidigare, så har jag kommit fram till att förhistorien förmodligen behöver etableras först. Detta faller ju delvis inom historie-avsnittet i wikin, men då denna inte ännu är på plats tänkte jag flika in med en subjektiv text i form av ett förbjudet dokument från 400-talet eO, som dock fortfarande existerar i ett fåtal kopior i eller utanför Nastrôl.

Texten är skriven av en väldigt omstridd munk av Felikernas orden, nämligen den sedermera självutnämnde profeten Hymberfveld. Han har aldrig blivit formellt accepterad som profet men lämnade självmant landet för att söka efter världens ände med sina lärjungar. Efter att ha dött martyrdöden på holmen Clusta Noba fick han dock visst erkännande inom sin egen orden, och gav därigenom upphov till "munkkolonin". Mera om detta i kommande skriverier dock. (Jag har en röd tråd som jag följer i skrivandet.)

Detta är givetvis endast ett förslag (ej rödmarkerat som ni kan se) men samtidigt rör det sig alltså om en inte helt tillförlitlig historisk källa. Det finns utrymme för såväl felkaktiga källor, missförstånd och medvetna förvanskningar. Samtidigt är innehållet ungefär vad jag har tänkt utgå ifrån i den egentliga texten om Nastrôl. Jag föreslår dock att vi väntar med att publicera materialet tills vi har en förhistoria lik den om Saphyna på plats. (Fast den är visst inte publicerad på wikin ännu, väl?)

Det hänvisas förresten till "konseansen", vilket alltså är det högsta styrande organet i Nastrôl. Det är ungefär ett oregelbundet återkommande andligt toppmöte mellan ledarna för de styrande ordnarna. Mera om även detta så småningom. Jag har dock funderat på att döpa om det till "konspirationen", i betydelsen att man tillsammans andas samma luft. Låter det bättre eller sämre?

Och "kraurerna" är givetvis "crurer" (folket i riket Krau-Ki), men dessa sammanhang torde klavykerna och deras ättlingar ha ringa kunskap om.
Nastrôls förhistoria, av broder Hymberfveld av klostret Gobbâ

Sökande i förgångna tider före klosterstatens anläggning anses som bekant opassande mina bröder och systrar, men i sanningens tjänst har jag vaskat i dessa grumliga vatten i jakt efter sann visdom. Ingen visdom kan enbart baseras på dogmer och av konseansen dikterade verklighetsridåer. Tag Eder dock i akt när Ni bortom detta blad träder, ty sanningen är vare sig skön eller pur!

---

I enlighet med den muntliga tradition som fortfarande lever bland landets urfolk, de egentligen nastrolerna, skiner solens och månens ansikten skönare på detta land än något annat. Det var därför de första stammarna sökte sig till högplatån för att dyrka sina tvenne gudar. Varifrån man kom synes oklart inom folktron men man anser sig av hävd ha blodsband till såväl slättens nomader som de isbarbarer som genom historien gjort strandhugg längst de klippiga kusternas. Den stora frågan torde dock vara i vilken grad man i själva verket är besläktade med de mörksinnande kargomiterna i nordväst, men själva tanken synes vämjelig för befolkningen av idag.

Jag samspråkade i lönndom med en druid av den gamla tron innan denne förvisades ur landet efter mycken pina i klosterhålorna. Denne helige man torde varit den siste av sin sort och visste att förtälja mycket som numera anses otillbörligt att tala högt om. Jag hörde också hur den vise under glödgade tänger förbannade dagen då den heliga Eniaken, som denne liknande det vid en kräftsvulst på landets lekamen, planterades. Sådan hädelse är förvisso att vänta från en hednapräst men den darrande övertygelsen i hans röst lämnade ändå en svart skugga av tvivel över mitt sinne. Många gånger har jag sökt botgörelse hos hypherernas heliga brödraskap men aldrig helt kunnat tvätta bort den orena fläcken från min själ.

Druiden visste hur som haver att veta svar på mina frågor om nastrolernas blodsband. Enligt den gamle vandrade vilda stammar från Kargom in på denna högplatå för flera tusen år sedan. Här slog man ned sina bopålar och skapade med tiden sina egna seder och sin egen tro. Banden till Kargom försvagades genom århundradena till gagn för kontakter med slättens väktarfolk, som man kallade dem. Nastrôl hyste i dessa bortglömda månvarv heller inga folk av svartfolksstam, ty dessa bländades lätt i det starka solskenet.

Med tiden kom nastrolerna allt mera i samklang med den bergiga terrängen med sina porlande vattendrag, gnistrande toppar och dolda grönska. Druiderna ombesörjde kontakten med naturens andar liksom följde månens och solens banor över himlavalvet. Man sörjde också för de offer som underjordens andar krävde, ty folket begravde fortfarande sina döda anfäder i de nätverk av grottor som likt artärer genomborrar bergen i detta heliga land. För att inte underjordiska krafter skulle störa de dödas vila krävdes offer i blod, och inte sällan människoblod. Sådana uppgifter sprids annars i syfte att förbecka den gamla tron, men dessa onda ord kunde den åldrige alltså av fri vilja befästa.

Vid denna tid såg nastrolerna sig själva som ett stolt krigarfolk och hade också ständiga dispyter med sina kusiner i det egentliga Kargom, ett livsmönster som fortfarande präglar livet för folken i de vilda länderna i norr. Krigarna smyckade sina kroppar och klädde sig i pälsarna från djur så att man mera liknande vilda bestar eller halvmän. Stamländerna lyckades i tusentalet år freda sina domäner från utomstående härjare, oaktat om det rörde sig om kargomiter, svartfolk eller sjöburna plundrare från nordost.

Slutet för de fria folken i Nastrôl kom enligt druidens redogörelse i och med det som kallades Det stora mörkret. Det var som att en skugga föll över hela Kargom och dåliga omen följde på varandra. Underjordens andar blev allt mer rastlösa och grannfolken i nordväst sattes i rörelse under en invasionsvåg från havssidan. Det rörde sig dock inte om isbarbarer, vilka sedan den tidigaste historien plundrat kusterna på öarna i Västerhavet, utan det nya herrefolk som anlände i allt rymligare skaror och lade under sig områden i Kargom kallades kraurer. Detta grymma folk sades härstamma från den Yttersta Norden och anfördes av mäktiga häxmästare. Sedan denna tid har Kargom varit en varböld av den svartaste trolldom.

Medan klavykernas förfäder fortfarande stred mot sina bröder i Lasemos förslavades successivt Nastrôl under de mörka krauriska härskarna, vilka i den etablerade klavykiska historieskrivningen är mera kända som Nastrôls mörka bergsfurstar. Så som det omtalas i det berömda, men med tiden förfalskade, Inâra-eposet gjorde stamkrigarna i Nastrôl hårt motstånd i flera generationer. Först då inkräktarna lejt svartfolksstammar från det inre Kargom för att understödja sina egna härar fick nastrolerna acceptera underkastelse.

Den av konseansen auktoriserade versionen av Inâra-eposet, som utgör den enda officiella vittnesbörden av Nastrôls förklavykiska historia, är förvisso välkänd men det kan ändå vara intressant att jämföra med den ursprungliga framställning som jag genom mina efterforskningar försökt återskapa. I båda återgivningarna är landet i allt väsentligt redan erövrat när nastrolernas förfäder samlade sig för ett sista avgörande slag. Motståndarens namn varierar mellan olika versioner men vi känner honom som bekant som häxmästaren Morleb, högste fursten över allt Nastrôl.

Både den ursprungliga sägnen och den mera sentida inleds dock med att krigarprinsessan Inâra, som valts till ledare över de kvarvarande oberoende folken, samlar sina krigare inför den sista striden. Man hyser inga illusioner om att kunna vända kriget i denna sena timme, men är fast beslutna att sälja sina liv och sin ära dyrt. I båda versionerna förloras slaget när Inâra faller för mörkerfustens hand och därefter väcks till ett ickeliv som gengångare för att ta strid med sina egna krigare. Då ingen törs lyfta sin hand mot den egna ledaren lägger man istället ned vapnen.

Sagan slutar dock som bekant inte där, utan i den sista cykeln berättas hur Inâras själ lyckas frigöra sig ur sina bojor av glömska i underjorden, liksom den återberättar hennes mödosamma väg upp mot dagsljuset. Där hon i den godkända versionen är så uppfylld av Trocuspas Banzika att hon motstår själva döden, för att en sista gång besätta sin egen kropp för att hämnas på sin baneman, slutar originalversionen på en mera makaber not. I den äldre sagan var Inâra nämligen havande när slutstriden vankades, och under sitt vandöda ickeliv fortsatte fostret i hennes moderliv att växa. Häxmästaren hade inte enbart väckt moderns kropp till ett vanliv, utan också den ofödde levde vidare i ett oheligt tillstånd. Sagan slutar sålunda istället med att Inâras ofödde son frigör sig från moderns lekamen för att strypa deras gemensamma baneman med sin egen navelsträng!

Som envar mycket väl vet är sagor och legender sällan på god fot med sanningen, men samtidigt kan man ofta utgå ifrån att någon mått av sanning ändå funnits till grund för dem. Det torde vara uppenbart att Inâra, i den mån hon var en härförare i verkligheten, inte följde banzikans livsmönster. Detta är istället någonting som bröderna inom konseansen lagt till i sin iver att dölja och maskera allting som hör landets ursprungliga traditioner till. Huruvida Inâra verkligen mötte häxmästaren på slagfältet är omöjligt att säga säkert, men de välbekanta händelserna under de Klavykiska krigen motsäger inte att furstarna i Nastrôl använde dödgångare i sina led.

Den krauriska expansionen på Palamux hejdades alltså av klavykernas ankomst till det varma låglandet i söder. Konfrontationen var oundviklig även om de klavykiska krigen som bekant började med konflikten med slättens nomader, varpå de krauriska bergsfurstarna såg sin chans att anfalla det späda Klavykiska riket i ryggen. Nastrolerna, som ju av tradition var ett stolt krigarfolk, kämpade också under sina mörka herrars fana mot klavykerna, jämte svartfolkshärar och gengångare. En av anledningarna var enligt den infångade druiden jag hade förmånen att språka med, att häxmästarna var i kontakt med underjordens andar vilka stört förfädernas sömn. Folket tordes helt enkelt inget annat än att följa sina vandöda anfäders exempel och än en gång dra ut i fält i försvar av sina länder. Den klavykiska befrielsen av Nastrôl jämställde druiden dock med ett nytt tyranni, varpå han rätteligen fick sin tunga avklippt och inte talade någonsin mera.
Som texten antyder så är det tabu att gräva i landets gamla seder och traditioner. Anledningen är att Nastrôl grundades just för att försvara låglandet mot kargomitiskt inflytande. Därför har nastrolernas egna religiösa överklass, druiderna, förbjudits och munkarna tagit deras plats.

Den folkliga religionen är numera en blandning av mera rumsrena inhemska inslag (främst en sol- och månkult) och klavykisk religion (dyrkan av de joriska bruksgudarna samt den lokala krigsguden Trocuspa). Inâra (eller vad hon nu kommer att heta i kommande arbeten) fanns dock vara en användbar nationalsymbol som använts för att ena landet. Hon har ersatt Luvena som symbol för den kvinnliga principen (med solen som den manliga). Fler detaljer kommer, som sagt.

/Baldyr
Senast redigerad av Baldyr den 2009-09-13 18:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag är för dåligt påläst för att kunna komma med kommentarer om detaljerna, men applåderar den mustiga och välskrivna passagen :D
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Fafnir skrev:Jag är för dåligt påläst för att kunna komma med kommentarer om detaljerna, men applåderar den mustiga och välskrivna passagen :D
Oh, tack. :D

Jag kan ju fylla på med en liten sångtext jag funderar på att inkludera, om möjligt:
Hör mig Havets fru,
framför dig jag faller i bön
Vem har tagit halva livet och friden,
ifrån detta bord, ifrån detta hus, är nu förlorad?
Min käresta, var är du?

Hör mig Havets fru,
inför dig är min själ ett tomt skal
Vem kommer och tar det som är mitt?
Oh, bottenlösa hav, led mig till,
min oändliga kärlek

Ah, det mörka havet, vågor av sorg
Har frusit elden i min blick
Han seglar inte längre
Och ingen ser dig gråta,
Havsfrun, hör mig nu
Nu är Nastrôl som sagt ett bergsland, men man är också omgiven hav på i två väderstreck. Sedan gammalt finns en tradition om Havsfrun, på landets ursprungliga språk mera känd som Vâna-Ferna. Traditionellt föreställde man sig henne som en illvillig kraft som man skulle hålla sig väl med. Hon porträtterades i sagorna som en uppsvälld och likblek kvinna med sjögräs hängande ur munnen och från axlarna.

Numera kallas hon givetvis Anxalis och kulten ser delvis annorlunda ut. Jag tänkte dock inkludera ovanstående som en klagosång från en änka som förlorat sin man till vågorna. Kanske som del i en reseskildring från något kustsamhälle i Nastrôl? (Man skulle rent av kunna slå ihop det med mitt tidigare uppslag med "strandhugg"?)

Kan någon identifiera orignalsången, som jag alltså på egen hand översatt? (Därför kan översättningen också halta något.)

Vidare så har jag översatt denna sång som jag haft som inspirationskälla i skapandet. Tyvärr lyckades jag inte återskapa versfoten.
Sanden som öknen värmde,
blåser som iskall snö
Natten sina vingar snart spänner,
lämnar blott vinden att vägen ange

Endast frusna själar den visar,
som i månskenet blir till skuggor
Värmen i solens strålar,
är vad morgonen åter ger

Ränner från den ena dagen till nästa
Ränner från en tid till nästa
Den väver gränser osynliga
Den väntar sig risker från den modiga
Denna text handlar istället om den som väljer att lämna det hårda livet i klostrets skugga. Seden tillåter nämligen att man efter att i sin ungdom ha gjort klostertjänst lämnar sitt hem och det kloster som samhället tillhör, för att endast återvända till Nastrôl när man tänker återuppta sin livegenskap.

En sådan person kallas enligt traditionen för "rännare", vilket på ursprungsspråket blir "rândaja" vilket snarare borde översättas till "nomad" eller "vandrare". Seden har lett till att många kända (och mindre kända) upptäcktsresande och äventyrare ursprungligen härstammar från landet. De flesta återvänder dock aldrig för att återberätta sina fantastiska äventyr, och sången vill varna den som känner sig frestad att lämna det inrutade livet i Nastrôl om det rotlösa liv som i så fall väntar.

Återigen höga poäng till den som kan identifiera originalet. Jag kan dock avslöja att båda sångarna förekommit i ett givet sammanhang, och att originalen är på olika språk. Då det finns fler ledtrådar ovan ids jag inte säga mera. ;) Jag kan däremot säga att det kan vara värt besväret att finna förlagorna.

/Baldyr
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Dagens fundering handlar om djurlivet i Nastrôl och även på Palamux i stort (det ena hänger givetvis ihop med det andra). Just det klavykiska kärnlandet känns som den plats i Trakorien där djurlivet är som mest unikt. Förmodligen har det med det onaturligt varma klimatet att göra, och Fokale-slätten i sig är ju en riktig öken med allt det innebär.

På sin blogg har Brior nämnt att krokodiler möjligen skulle kunna finnas i floden Quafachas delta, och från Trakorien-modulen känner vi ju igen de sexbenta stäpphörningarna! Man kan ju bara drömma om djurlivet innan civilisationen i vanlig ordning utrotade huvuddelen av alla arter. Vilka rovdjur skulle exempelvis ha jagat på stäppen?

Av någon anledning föreställer jag mig så kallad megafauna i Moskoriens forntid. (Förmodligen tänker jag på rovtranorna, men dessa är ju från Melukha ursprungligen. Fast även de infödda människorna är i jätteformat, alltså tolgulderfolket.) Tanken svindlar alltså om man tänker på vilket rovdjur som skulle kunna ge sig på djur som de vita tapirerna i Kackelaträsken, sexbenta stäpphörningar (även om det faktiskt står att de "i stort sett saknar naturliga fiender") och flodhästar (vilka för övrigt torde passa in). I vår egen värld jagades den så kallade megafaunan av bland annat sabeltandstigrar, vilka sedermera dog ut när bytesdjuren försvann. Därför finns förmodligen inte heller Moskoriens stora dräpare kvar, men kan ju ha överlevt i sagor och legender.

Vad gäller specifikt Nastrôl så borde det dominerande rovdjuret på högplatån vara ett kattdjur, om man tänker sig katten som ett heligt djur. (Vargar lär annars finnas även på Palamux, och jag är rätt säker på att vargar - och ulvar - finns i Kargom. Musteloner är jag däremot mera tveksam till, och de tillhör hur som helst inte till den inhemska faunan.) Förutom överlevande sabeltandstigrar (enligt ovan) kan man ju tänka sig grottlejon eller snöleoparder. Kanske sabeltandade lodjur? Fast vad är i så fall bytesdjuret? Finns det något bytesdjur i megaformat som en sådan katt skulle kunna jaga? (Sabeltänderna är anpassade till att kväva och skära av halspulsådern på bytesdjur modell större. De sabeltandade rovdjuren var rätt odugliga på att jaga småvilt och dog som sagt ut.)

Hur är det förresten med klippklättrare, de kloförsedda jättefåren vi känner igen från Trinsmyra? Borde inte de ha importerats som lastdjur i bergen? Eller tillhör de kanske den inhemska faunan? (De kan ju ha exporterats till Trinsmyra.)

Kan boskapen i Nastrôl vara en domesticerad variant av myskoxen? (Som i sin tur torde vara besläktad med karsonbisom på Marjura.) Om det finns vilda flockar kvar i undangömda dalgångar så torde även rovdjuret som jagar dem lura uppe i bergen...

I övrigt torde där finnas någon variant av fjällräv, kanske en fantasifull version av örn och så vidare. Småvilt består rimligen av sork eller liknande. Har jag missat något uppenbart? (Zoologi är inte riktigt mitt område.)

Vad tror ni andra?

/Baldyr
Senast redigerad av Baldyr den 2009-09-17 17:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Kallblodiga krokodiler såpass långt norrut låter inte så sannolikt. Däremot kanske Quafachas delta är hemvist åt några andra slags bestar? Kanske någon form av bepansrad, stor rovfisk som misstagits för krokodil?

Pumor (Puma concolor couguar) kan ju tänkas leva på högplatån. De jagar ju både småvilt och riktigt stora bytesdjur.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Grisodlar'n skrev:Kallblodiga krokodiler såpass långt norrut låter inte så sannolikt. Däremot kanske Quafachas delta är hemvist åt några andra slags bestar? Kanske någon form av bepansrad, stor rovfisk som misstagits för krokodil?
Klimatet är inget problem alls, då floden Quafachas fåra bär med sig onaturligt (övernaturligt?) varm luft från den stekheta Fokale-slätten. Se Kristalltjuren så förstår du vad jag menar.

Jag blev lite förvånad själv när jag först läste om krokodiler och mangroveträsk, men det finns alltså en mycket bra förklaring. Jag skulle som sagt inte bli förvånad om träsket innehöll flodhästar också. :shock:

Min poäng var också att just Moskorien borde ha ett väldigt säreget eller åtminstone avvikande djurliv. Klimatet normaliseras dock söderut (mot Det heliga Kishatet).
Grisodlar'n skrev:Pumor (Puma concolor couguar) kan ju tänkas leva på högplatån. De jagar ju både småvilt och riktigt stora bytesdjur.
Sabeltandade pumor? :D

/Baldyr
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Jag inser nu att jag delvis pratar i nattmössan, då jag tittade på väderkapitlet i Trakorien-modulen (sid 74). Enligt den tillhör både Fokale och norra Moskorien samma klimatzon och temperaturen faller som mest ned till nollstrecket mitt i vintern. (Som högst är temperaturen 30 grader plus.)

Eventuellt kan temperaturen ha vridits upp något i romantrilogin, men frågan är fortfarande hur varmt det behöver vara för att motivera tropiska djur?

Jag noterade förresten i Kristalltjuren att det stora rovdjuret på Fokaleslätten är pantern. Så ska vi säga "snöpanter" i Nastrôl? Dessutom finns sandrasslare, vilka är rovgiriga tusenfotingar i jätteformat.

Just pantrar blir nästan plågsamt bra med tanke på mitt tidigare uppslag om karkionen. Alltså att eftersom kattdjur traditionellt anses heliga så borde en humanoid panter med fladdermusvingar vara minst en halvgud! (Sedan kan munkarna ha nöjt sig med att upphöja besökaren till profet, men felikerna torde vara minst lika hysteriska för det! Annars kan man tänka sig att karkionen enbart är en mytologisk figur, som dock kan funnits på riktigt. Eller så är han en nutida profet som orsakat en schism inom felikerorden?)

/Baldyr
Senast redigerad av Baldyr den 2009-09-17 17:12, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Snöpanter? Kan det inte vara samma Panter som på stäppen?

Sedan hade jag för mig att floden gav tropiskt klimat redan på våren, men kan minnas fel?
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Mikael skrev:Snöpanter? Kan det inte vara samma Panter som på stäppen?
Visst, men mitt intryck är att Fokaleslätten skiljer sig från resten av regionen på flera sätt, däribland vad gäller djurlivet. (Sandrasslare finns väl inte utanför Fokale, eller?) Så om de har öken-pantrar där så tänkte jag mig bergs-pantrar i Nastrôl. Vidare så tänkte jag på snöleoparder typ, alltså en variant med vit päls. Fast bergen kanske trots allt inte är så höga att de är snötäckta året runt?
Mikael skrev:Sedan hade jag för mig att floden gav tropiskt klimat redan på våren, men kan minnas fel?
Enligt tabellen stiger temperaturen stadigt med 5 grader per månad (från noll till 30). Så månad fyra (Iskamska) är temperaturen alltså 15 grader plus.

Själv känner jag dock att temperaturen på själva Fokaleslätten borde vara högre än i Moskorien, som ju får ta del av sekundär värme, så att säga. Fast det går ju emot dubbla källor, så det går inte! :oops:

/Baldyr
Senast redigerad av Baldyr den 2009-09-17 17:15, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar