Trakorien

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:idea: Storjarlen Rotnar Storblote förde också en expedition bortom Svalöarna i väster och utforskade de öar som idag kallas Trakorien, ca 465 fO. Öarna var kända av nordborna från stormblåsta och felnavigerande sjöbusars historier. På den nordligaste ön mötte expeditionen först ett krigiskt eldkastande folk. Efter att "vild eld" sänkt flera skepp och man i land mött besvärjare som skickade tusenbenta sköldmonster mot dem, lämnade man ön ifred och for vidare. På nästa ö fann man inget annat än primitiva folk utan rikedom. En expedition inåt land konstaterade att inlandet var onaturligt hett och befolkat av storvuxna jägare utan silver eller guld. Trots att infödingarna varnade för trollkarlar och tjurmän längre söderut följde Storblotes flotta öns kust söderut och passerade vilda klippiga kuster och täta skogar innan man en omensfylld natt skådade trollkarlarnas violetta himlar och såg eldar brinna på bergstopparna. Efter de rysliga erfarenheterna i norr tvingades jarlen av sina mannar att vända flotta österut igen. På dagens Saphyna fann man dock byte hos fredliga bönder vars hövdingar man efter initial plundring fick årlig tribut ifrån under de kommande 350 åren. Endast under svältår i Jorduashur plundrade man på Saphyna. På Paratorna fann man ett folk som man kuvade och Rotnar lämnade en mäktig hird på öns östkust att härska över undersåtarnas då största by (i dagens Ruhl) och vaka över kornboden Saphyna. :?:
Senast redigerad av Mikael den 2009-11-01 20:58, redigerad totalt 3 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:idea: Efter erövrandet av Orghinska halvön på 300-t fO bildar skeppsjarl Finn Aperama en allians med isbarbarerna och för en ny expedition mot elddyrkarnas ö i Västerhavet. Tjugerna som även de dyrkade eldens gudinna vet hur de skall skydda skeppen mot fiendens ”vildeld”. Nordmännen hade vissa framgångar mot elddyrkarna, men snart mötte man ett annat folk som stred sida vid sida med undervärldens odöda. De använde mäktig magi och jorderna tvingades lämna ön efter intensiva och fasansfulla strider . Sedan dess ansåg jorderna ön vara ondskefull tabu och gav ön namnet ”dödsriket Isaker” efter dödsdyrkarnas stad. :?:
Senast redigerad av Mikael den 2009-10-30 10:35, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

He, he - me like, Mikael.

"Trevligt om än irrelevant att se farseglingarnas perspektiv", som Fugdar Uppnäsa skulle ha sagt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev::idea: ... På Paratorna fann man ett folk som man kuvade och Rotnar lämnade en mäktig hird på öns östkust att härska över undersåtarnas då största by (i dagens Rung) och vaka över kornboden Saphyna. :?:
Skall det inte vara Ruhl?

Förövrigt mycket bra, flätar in Trakorien i övriga Ereb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev::idea: ... På Paratorna fann man ett folk som man kuvade och Rotnar lämnade en mäktig hird på öns östkust att härska över undersåtarnas då största by (i dagens Rung) och vaka över kornboden Saphyna. :?:
Skall det inte vara Ruhl?

Förövrigt mycket bra, flätar in Trakorien i övriga Ereb.
Naturligtvis skall det det!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

vad innebär titeln "kondottiär"?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Fafnir skrev:vad innebär titeln "kondottiär"?
Kondottiär är ledaren av en legoarmé. Ordet kommer från Italien där det var mycket vanligt att man hyrde in legoarméer för sina krig främst under 13-1400-talet. Inte sällan gick samma armé över till motståndarsidan när uppdragsgivarens pengar var slut. Machiavelli var mycket stark motståndare till denna typen av försvar och menade att det inte låg i legotruppernas intresse att slåss annat än för syns skull. Jag tror att själva ordet har med "kontrakt" att göra* och funderar på att kalla en kondottiär för "kontraktor" i min roman eftersom originalbeteckningen har en ganska främmane klang.

För exempel och mer info se http://en.wikipedia.org/wiki/Condottieri

* kollade detta och "condotta" betyder mycket riktigt "kontrakt"
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Rakma

Inlägg av Gunther »

Jag tänkte skissa lite på några städer som ingen verkar ha tagit sig an ännu. Om jag skulle ha fel får ni väl protestera och synpunkter är så klart välkomna.

Rakma i Milacke på Trinsmyra
  • - Halvö i floden Rangindros mynning
    - Milackes största stad
    - Omges av imponerande ringmur med stora bräscher
    - Flodens södra strand:
    • - nybyggd trästad för paratorni handelsmän (lager och bostäder)
      - Prokurator Kagrálgus Piknäsas härläger
    - Alla byggnader (förutom trästaden) uppförda i sten
    - Livlig stad (musik och eldar)
    - Livlig handel med framför allt HOXOH
    - Monduron da Riakme (?), Oraklets fyra ögon sid 93
    - Trakorier och milacker undviker varandra
    - Trakorisk flotta
    - Stor autonomi
Källor: Trakorien - sid 50-51, index; O4Ö - sid 93

Jag tolkar det som att själva staden är byggd på norra stranden (på en halvö) och att trakorierna är förlagda på södra stranden. Ungefär som en större version av Arhem. :) Om man tittar på Spelknepes karta är staden dock förlagd på sydsidan. På kartorna i Trakorien är det svårt att se.

Denna Monduron da Riakme är en milackisk ädling som omnämns i O4Ö som en konspiratör. Jag vet inte om Brior har tänkt desto mer på hans bakgrund eftersom han gavs ett namn i historieutvecklingen?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Kom den "galna milacken" Hiatus Neffro från Rakma eller från Milackes inland? Annars kanske det finns någon form av fästning eller ett palats från dennes ätts era? Han är den siste av de galna Milackerna på tronen enligt Trakorien sid.93 (index)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Rakma

Inlägg av Gunther »

Rakma, Trinsmyra skrev:Monduron da Riakme slet sitt hår trots att han redan i unga dagar förärats med en begynnande flint. Han hade betalat en trakorisk köpman i förskott för att tappa en slatt från varje sylvoleumtunna ämnad för prokuratorn. Köpmannen hade dock glömt att lämna en tunna orörd för inspektion och inväntar nu hängning för sitt förräderi.

Undan ljuset från kammarens enda fönster står en - blott till det yttre - rakryggad herre. Hans strama uppsyn förändrades inte nämnvärt av sina ord: "Ert trångmål ligger inte i mellanhandens hängning, utan vad denne avslöjar för att mildra sin stympning. Era bemödanden bör ligga i att se till att krämaren hängs så fort som möjligt!"

Monduron log plötsligt och spottade mellan golvplankorna ifall tjänstehjonen stod i köket nedanför och tjuvlyssnade. Sedan sade han: "Jag badar hellre med en rungler än lämnar detta i händerna på Digeta Longa! Se till att klåparen vaknar upp i natt av röken från sin egen olja."
Senast redigerad av Gunther den 2010-01-22 00:51, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Trinsmyra, en spännande ö jag alr velat veta mer om. :D
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rakma

Inlägg av Brior »

Gunther skrev:Jag tänkte skissa lite på några städer som ingen verkar ha tagit sig an ännu. Om jag skulle ha fel får ni väl protestera och synpunkter är så klart välkomna
Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på Rakma med omgivande land så fundera på du. I romanen så kommer man förmodligen inte dit utan bara till södra Trinsmyra och trakterna runt Gatves klippa samt till Isakra.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

gtjorgo skrev:Kom den "galna milacken" Hiatus Neffro från Rakma eller från Milackes inland? Annars kanske det finns någon form av fästning eller ett palats från dennes ätts era? Han är den siste av de galna Milackerna på tronen enligt Trakorien sid.93 (index)
Oavsett var han kom från ursprungligen så hade han säkert ett palats i Rakma. Lite fästningar, palats och annat från den tiden verkar helt rätt.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag känner att jag behöver få styret i Milacke klart för mig. Under Trinsmyras svaghetstid övergick styret alltmer till adeln eftersom det dåvarande styret blev allt svagare. Ättlingar till Neffro? Som för övrigt var en vald diktator över Trinsmyra.

Innan Åålskallarnas ätt fanns det en kung av Kark. Hur övergick man från att lyda under Neffro till att ha en egen kung? Sedan flydde Åålskallarna förstås för att sedan återvända.

Om man bortser för ett ögonblick från den trakoriska ockupationen, hur ser styret ut i Milacke i dag? De är ju mer eller mindre självständiga, men splittrade i grevskap?

Sedan undrar jag över prokuratorn Piknäsa. Jag har inte sett någonstans att han är Primus prokurator; betyder det då att han är underställd länsherren? Vem är det f.ö. i Milacke? Finns det en primus prokurator i Kark eftersom det är en del av trakoriska riket? Lyder piknäsa under honom?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Rakma, Trinsmyra skrev:Min farfar talade alltid om sina upplevelser vid rivningen av muren. Kastmaskiner från Kark släpades till floden Rangindros strand där de genast monterades upp och laddades med stenblock stora som frimbolinermadamer. Knektarna i Milacke var förstås inte av samma hårdföra typ som i Kark och visste föga om kastmaskiner, så det hände titt som tätt att någon enstaka projektil slungades ut på torget bakom muren. Men barbarerna som inte omedelbart gjorts ofärdiga av rikoschetter fortsatte sitt enfaldiga dansande runt sina jättebål.

Endast en gång ledde det tröttsamma nötandet på de gamla murarna till någon större orolighet. Ett missriktat skott från en av de mindre katapulterna gick genom en av de redan färdigställda bräscherna för att sedan träffa en av de otaliga eldar som brann den natten. Utan en enda krossad barbarskalle ledde detta till sådant missnöje att härföraren var tvungen att agera. I sin oändliga barmhärtighet lät han endast hälften av de upprörda invånarna stå dagen efter och ta emot fallna stenar så att de inte skulle skada skeppen nere i hamnen.
Senast redigerad av Gunther den 2010-01-22 00:52, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar