Trakorien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Re: Trakorien

Inlägg av leinder »

Har inte kollat in Svavelvinterspelet. Kände att jag hade för höga förväntningar för att inte bli missnöjd :p
Erik har ju satt ribban rätt högt med dod Trakorien och Svavelvinter romanerna :p

Där är alltså hertigdömena utsatta på karta med respektive familj?
Kan vi inte utgå ifrån den mallen då eftersom vi inte har mycket om just det från andra ställen och sedan se därifrån?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Trakorien

Inlägg av birkebeineren »

Har inte spelet tillgängligt men skall leta bland gamla notater från när spelet skrevs och jag var med på ett hörn. Det finns beskrivning av gränserna i text vill jag minnas och möjligtvis även en karta.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Trakorien

Inlägg av Fafnir »

Jag litar i vanlig ordning på Birke och Granström i dessa frågor. ;)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Re: Trakorien

Inlägg av leinder »

Ja absolut gör vi det!
Och mer officiellt material för Trakorien än Erik finns ju inte att finna 8)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Trakorien

Inlägg av Mikael »

Så länge Svavelvinterspelet/romanerna inte avviker från DoD informationen vi har så tycker jag absolut att vi kan låna in (med Briors goda minne så klart). Sedan tycker jag ändå att vi ska vara öppna för inspirerade avvikelser som forumet har, om de vinner vår gunst över nya Svavelvinter-infon.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Trakorien

Inlägg av birkebeineren »

Brior tyckte det var okej om vi använde hertigfamiljernas namn från Svavelvinterspelet. Gissar att det även är okej med titlarna och den geografien men kan fråga först om även det. Har inte spelet tillgängligt men tror att det ser ut ungefär så här:
  • Hertigfamilj: Allesella
    Titel: Hertig av Nymark
    Hertigdöme: Nordvästra Bralorge + Okruzande

    Hertigfamilj: Kamest
    Titel: Hertig av Malusa
    Hertigdöme: Nordöstra Bralorge, sydöstra Paraltro inkl Skuggornas Träsk + norra Malossisjön

    Hertigfamilj: Gomba
    Titel: Hertig av Hiltre
    Hertigdöme: Ranz, Hesipamassivet, Hoedjar och norra Kryfferskogen

    Hertigfamilj: Kartarind
    Titel: Hertig av Karramak
    Hertigdöme: Södra Kryfferskogen och Karramak

    Hertigfamilj: Trimelda
    Titel: Hertig av Bralorge
    Hertigdöme: Västra och centrala Bralorge

    Hertigfamilj: Spinalunga
    Titel: Hertig av Bretalva
    Hertigdöme: Södra Bralorge + södra Malossisjön

    Hertigfamilj: Belsira
    Titel: Hertig av Paraltro och Ruhl
    Hertigdöme: Nordvästra Paraltro och Ruhl
Bretalava är ett regionnamn från Svavelvinterspelet som jag inte tror finns med i DoD-materialet. Heller inte Nymark och Malusa (som jag iofs tror kan vara en variant av namnet på sjön Malossi).

Vi kan eventuellt använda ovanstående eller så ändrar vi något. Vad tycker ni?

En variant skulle kunna vara att kalla Nymark för Kruzande efter Kruzanderviken utanför Tricilve, kalla Malusa för Malossi efter sjön och kalla Bretalva för Södra Bralorge.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Trakorien

Inlägg av birkebeineren »

Finns en diskussion här från innan Svavelvinterspelet och alla romanerna kom ut:

viewtopic.php?p=24604#p24604
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Trakorien

Inlägg av birkebeineren »

Familjen Gombas hertigdöme skulle även kunna kallas Hesipa så som Brior har som idé i ovanstående inlägg. Hesipa från Hesipamassivet på centrala Paratorna. En annan variant är Ranz. Enligt ordlistan i Trakorien-modulen kallas det län där det heliga berget Ranz ligger också för Ranz. Och berget Ranz är tillsammans med berget Hiltre ett av tvillingbergen i den trakt som enligt baksidestexten kallas Hiltre. Lite oklart men även då anpassningsbart.

Att det även finns plats kallat Ranz i Ransard enligt EA-boxen och att vi gjort det till en helig plats/berg/ö här på forumet gör det hela ännu mer spännande. :P
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Trakorien

Inlägg av birkebeineren »

Familjen Folt är knuten till Ilibaurien på norra Paratorna men om de någonsin räknades som hertigar eller området ett hertigdöme är ovisst. En variant skulle kunna vara att Folt var en av de åtta mest betydelsefulla familjerna tidigt i Paratornas historia, åtminstonde vid Kastykiska frigörelsen/omvändelsen 304 eO, men senare inte var med om att grunda Trakoriska riket 385 eO eller göra Tricilve till huvudstad (som tidigare bare varit en fiskehamn) och då gick sin egen väg i Ilibaurien.

Vem den mystiska Astrumal diFolt var som introducerade opiandern till Ilibaurien 460 eO är heller inte klart men han skulle kunna ha varit en sentida ättling till den tidiga familjen Folt som försökte göra ett slags comeback till landet med sina droger och trollkonster. Han kallas enligt vad som står i Trakorien-modulen s.46 för "Demonen från Melse" och det kan ha varit där han levt i exil innan han hamnade i ett slavläger för ett giftmords skull. En ädling i exil med mystisk ursprung borde också vara anpassningsbart med den roll Astrumal har i Svavelvinter-romanerna där han egentligen är den samma som Uruboren eller Glasmannen om jag minns rätt. Då kan den enskilde SL kunna använda den historien även om EA-projektet inte nödvändigtvis gör det.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Trakorien

Inlägg av Fafnir »

http://strimlad.se/fri_konflux/00.titelblad.html

Så... Vi har Nu som jag förstått det möjlighet att copy/pastea info från Trakorienmodulen in i wikin. Vad tror ni?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Trakorien

Inlägg av birkebeineren »

Nu finns det möjligheter. :)

En del av artiklarna från uppslagsdelen i själva Trakorien-modulen skulle eventuellt kunna kopieras rakt av? En del av uppslagen i listan längs bak finns redan i wikin med en liten omskrivning i ordlyd. Kanske kan vi klippa in vissa delar av Briors reseberättelse som stämningstexter här och var också?
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Trakorien

Inlägg av Brior »

Som sagt ser jag fram emot att andra framöver använder Trakorien fritt. Jag tyckte det var rimligt att texterna till sist gjordes allmänt tillgängliga och fick samtidigt visa hur man kan dela med sig av rollspelsmaterial utan att kränka andras upphovsrätt. (Observera att jag inte har eller kan licensiera ut de gamla illustrationerna även om jag fått upphovsmännens tillåtelse att visa dem i detta sammanhang.)

Klas Lindberg ska har stort cred för det tekniska och för omvandlingen till digital text.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Trakorien

Inlägg av Grisodlar'n »

Bra gjort, Mäster Brior! :)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Trakorien

Inlägg av Fafnir »

Väldigt fint gjort mäster Brior.

Och tack för alla timmars fantastiskt rollspel och läsning du skänkt genom åren och fortfarande gör.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Trakorien

Inlägg av Mikael »

Har börjat intressera mig för Krindenmaar på Saphyna och fann till min förvåning inte mycket information eller andras idéer på vidavärldensväv. Jag har tagit fram en karta, men inte komma längre än.

Men vad vet eller kan vi sluta oss till då?
  • - Krindenmaar ligger på södra stranden av floden Kargalaks utlopp på Saphynas norra kust, nästan så långt västerut man kan komma innan man kommer till Krindenland. (Endast byn Klevaland ligger närmare vansinnets halvö.)
    - Sjunabergen går i princip ända fram till kusten där Krindenmaar ligger, så vägarna därifrån följer kusten.
    - Norr om Kargalak finns vilda fruktskogar, men kring Krindenmaar odlas enbart örter och nötter i det steniga landskapet.
    - Krindenland ligger nära nog för att ljusbävningar tydligt syns på norrhimlen från staden.
    - På en platå norr om staden finns ett tempel med soldyrkande druider hängivna solguden Valliman som fängslats i dödsriket (under Krindenland, därav ljusbävningarna etc) av hans bror Drigel.
    - Krindenmaar är framförallt en omlastning- och försörjningshamn för Gaaz Ulul.
    - Stadens befolkning är kreativa och tänker ofta utanför boxen, vilket gett dem rykte som duktiga smicklspelare men också som allmänt knasiga - på Saphyna hånfullt kallade "krindenknasarna".
    - Det är vedertaget i staden att utnyttja regnoväder som tillfällen att duscha på gatan. Borde göra "krindenknasarna" renaste stadsborna på öarna.
    - Många excentriker attraheras av tankefriheten i Krindenmaar och har flyttat dit.
    - Dryckessalen Flaskpalatset ligger i staden, där all Altors drycker lär finnas.
    - Missfostermarknaden säljer missbildade/muterade djur och växter från Krindenland.
    - Bisarritetshandlare finns åtminstone en i staden, Gribbna da Khimeri, men finns nog fler.
    - Alkemisten Sylanna da Tigoldi och Destillatösen Mockla, tillsammans "Halvlingen" lever i staden.
    - Drängarna Poffo och Oliba.
    - Den tjocka pojken Primme-liten.
Frågor:
  • - Vilka grundade Krindenmaar? När?
    - Varför är Krindenmaar försörjningshamn för Gaaz Ulul när åtminstone två mindre byar på nordkusten tycks ligga närmare? Varför har inte de växt fram som hamnar?
    - Varför förs det mesta varorna till Gaaz Ulul för handel istället för att stanna i Krindenmaar, vad lockar i GU:s branta bergsficka som inte ger bättre vinst i Krindenmaar?
Skriv svar