Trakorien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Trakorien

Inlägg av Spelknepe »

Trakorien

Trakorien
Bild


Trakorien med Marjura
Bild

Invånarantal: ca 160.000
Befolkning: 80% människor, 10% svartfolk, 10% ankor och halvlängsmän
Huvudstad: Tricilve (ca 9.000)
Statsöverhuvud: Radassabar den Store
Styrelseform: Kejsardöme med stark adelsmannaråd, bodâken
Exportvaror: metaller, tyger, jordbruksprodukter, salt
Importvaror: svavel, timmer, ädelmetaller, kryddor, lyxvaror
Välstånd: rikt
Armé: liten med stark kejserlig arme. Stark flotta, legostyrkor utgör 75% av totala armen.
Religion: flera olika
Övrigt: -
Senast redigerad av Spelknepe den 2007-11-03 14:51, redigerad totalt 4 gång.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Kanske ingen bra ide att publicera upphovsrättskyddad text från Trakorienmodulen här på forumet. Om du nu har författarens medgivande är det väl dock bara att bortse från detta inlägg.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Kommentar från upphovsmannen

Inlägg av Brior »

Labol skrev:[Borttaget p.g.a. upphovsrättskyddat material]

/Spelknepe
Bara ett förtydligande: Jag vill alltså att vi reder ut licensfrågan innan material från de gamla rollspelen publiceras och ska söka efter en lämplig licensform för detta.

I ett tidigare brev till Spelknepe om själva Ereb-kartan skrev jag
"Vad gäller det jag gjort så har jag länge förklarat mig beredd att släppa allt som hörde till spelen (inklusive texterna i Svavelvinterspelen) under någon slags öppen licens så att vem som helst kan använda materialet fritt så länge (1) de uppger källan och upphovsrätten, (2) inte ändrar utan att ange vad, (3) inte slår mynt av materialet eller stänger någon annan ute."

Det är just dessa tre villkor jag vill ha formaliserade innan material publiceras öppet. Jag hoppas att ni har förståelse för det. Om någon har användbara tips om öppna licenser så hör gärna av er.

Hälsar
Erik Granström
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

För att på samma gång ligga inom den ram som finns tidigare som den utökas föreslår jag att vi spånar lite kring vilka konflikter som kan vara intressanta att fokusera på lite tydligare. Trakorien + Konfluxserien fokuserar som bekant nästan bara på konfluxen och mer storskaliga skeenden.

Palamux
- Lesemosi furstendömen och deras inbördes käbbel och vepenskrammel.
- Moskoriens gamla blod och degernererade tillstånd. Vilka mörka vanor praktiseras egentligen här?
- Kishatets tillstånd. Vad vet vi egentligen om den här landsändan? Finns där urklavykiska konflikter, paratornska trubbelmakare, frihetsivrande och förtryckta invånare, intrigerande präster m.m.
- Palamoxi tillstånd i stort. Hur ser symbiosen ut och hur kan den ruckas? Var återfinns paratornas fula fingarar och vad händer om de dras undan? Tvivelsutan lever många städer och furstendömen av den trakoriska traden.
- Kargom. Vad mer behöver man säga?
- Gwondel Ligus alver. Hur finner de sin plats här? Och även Ziddisbars dvärgar. Är de ett slavfolk?

Övriga riket
- Rungs rebeller
- Maktkamp i Tricilve
- Milackes ockupation
- Om riket, likt en urna med cruta, exploderar, vilka falanger driver på tillståndet? Uradel mot köpmannaadel, pelarfadern mot kejsaren, vilka lydriken fogar sig? O.s.v.

Det finns ganska mycket att leka med. :)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Tycker invånarantalet är lite lite. Visst på medeltiden fanns det inte mycke folk i länder och städer med detta är ju trots allt Fantasy.
Jag tycker i dom riktigt stora städerna ska det finnas 10.000-tal invånare, typ kriloan eller så.
Miljonertals i länder tycker ja inte ska va omöjligt heller.
Just dessa öar kanske inte är så stora men om man läser modulen finns det ju så otroligt mycke på dom så döm bör ja va ganska stora och lika så invånarantalet.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Den sista diskussionen om folkmängd landade på 250 000 människor bara i Tricilve så det angivna talet för hela Trakorien förefaller väl lågt. Förmodligen härrör det från kejsar Radassabars jubileumsfolkräkning vars tjänstemän aldrig sågs lämna sitt palats.

Förresten hoppas jag att ingen är rädd för att spekulera om Trakorien pga upphovsrättstalet i början. Den saken gällde ju befintligt material i exakt lydelse medan jag alltid uppmuntrat nya påhitt.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Brior skrev:...250 000 människor bara i Tricilve...
Låter som en behaglig siffra =)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Brior: Ärligt talat så är nog folk rädda för att du är här och snokar! Vem vill skriva om Trakorien när Mister Trakorien själv lunsar runder på forumet! :)

Eller så väntar alla på att DU ska skriva om Trakorien! :wink:
Faktum är att det låter som en ypperlig idé förutom att du nog inte har tid och ork! :)
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Alendor skrev:
Brior skrev:...250 000 människor bara i Tricilve...
Låter som en behaglig siffra =)
Inte sant - vi införde till och med akvedukter för att kunna stödja folkmängden. Jag har redan skrivit om dem i nästa roman.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Spelknepe skrev:Brior: Ärligt talat så är nog folk rädda för att du är här och snokar! Vem vill skriva om Trakorien när Mister Trakorien själv lunsar runder på forumet! :)

Eller så väntar alla på att DU ska skriva om Trakorien! :wink:
Faktum är att det låter som en ypperlig idé förutom att du nog inte har tid och ork! :)
Det var väl just en sådan rädsla jag ville avhjälpa. Själv har ju redan skrivit en massa om Trakorien och det har andra också gjort fast på svavelvinter.nu
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Brior skrev:Inte sant - vi införde till och med akvedukter för att kunna stödja folkmängden. Jag har redan skrivit om dem i nästa roman.
Jag och bekanta väntar med iver på den =D

Och det med akvedukt är ju intressant.
om man ska beskriva en Storstad bör ju sådanna detaljer tas up.
Vattenförsörjning, kloaker, renhålning.
Va väl det som begrännsa städers storlek förr kan ja tänka mig men med magi och dvärgisk teknologi bör ju problemet minska drastiskt och större städer aan växa fram =)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kan inte någon duktig och aktiv skribent därifrån dra igån ett arbete här?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag är en dålig skriben men ja kan gärna komma med lite "tekniska" lösningar som kan dyka upp. =)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vad sägs om en sammanfattning av vad vi vet och en om vad som skapats på svavelvinter.se?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Mikael skrev:Kan inte någon duktig och aktiv skribent därifrån dra igån ett arbete här?
De tokstollarna vill du nog inte ha hit... eller rättare sagt de är redan här och ställer till med oreda. :P Vad jag vet så har hemskingar som Peter, Psipo, Birkebeineren och Felix Falk synts till där, och säkert någon mer som jag missat.
Skriv svar