Trakorien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Gunther skrev:
D5K, sid 23 skrev:Rakmakolonnaden är en triumfport som uppfördes åt furst Ctagon av Milacke för åttahundra år sedan. Bågens överstycke bars ursprungligen upp av tretton mästerligt skulptuererade krigarstatyer...

<...>

Jag tolkar detta som att furstepalatset var i Isakra vid denna tid? Men så vitt jag vet finns det inte något palats i Isakra i dag, så det förstördes någon gång och är i dag i Rakma?
Lite olyckligt tycker jag det hela är (och mitt eget fel) eftersom Isakra borde ha varit en öppen, religiös stad under sin hela tid. Jag föreslår därför följande som jag tycker passar väl in i berättelsen och bör vara kompatibelt med urtexterna:

Furst Ctagon ville i hybris annektera Isakra till sitt Milackiska rike. Han lät uppföra Rakmakolonnaden som en förevändning för sin närvaro och började samtidigt snabbuppföra ett fäste nära Stormporten för att militärt kunna kontrollera Etemenankitemplet som är stadens hjärta. Statyn Nekromorbus vaknade enligt OFÖ och drev bort den överambitiöse furst Ctagon, förmodligen som ett gudarnas redskap för att befria templet. Nekromorbus överlistades i sin tur av symbolisten Huria. Etemenankerorden bildades eftersom prästerna i templet insåg värdet av en religiöst lojal militärstyrka i staden. Furst Ctagon skänkte sitt nybyggda palats till Etemenankerorden som en offergåva för att blidka gudarna och ingen trinsmyrisk herreman har sedan den dagen gjort anspråk på Isakra. Ctagons palats är alltså Yottakastellet som står än idag. All pynt har sedan länge flyttats till templet varför kastellet mer är en enkel borg än ett palats.

Vad tror ni om det?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Låter som en bra anpassning.

Efter att ha läst om Nekromorbus i O4Ö fick jag en ide utifrån vad som står om den röda meteorflisan och det heliga trettontalet men innan jag går vidare med den skulle jag behöva röna ut bakgrunden till namnet "nekromorbus". Kan det tänkas ha någon betydelse anknuten till ord och runor så som vi vet det finns i Trakoriens värld, och om inte eller annars, vilket människospråk härstammar namnet ifrån, itilgrom eller möjligens isbarbarernas tungomål? :?
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

birkebeineren skrev:Låter som en bra anpassning.

Efter att ha läst om Nekromorbus i O4Ö fick jag en ide utifrån vad som står om den röda meteorflisan och det heliga trettontalet men innan jag går vidare med den skulle jag behöva röna ut bakgrunden till namnet "nekromorbus". Kan det tänkas ha någon betydelse anknuten till ord och runor så som vi vet det finns i Trakoriens värld, och om inte eller annars, vilket människospråk härstammar namnet ifrån, itilgrom eller möjligens isbarbarernas tungomål? :?
Nekros = grekiska "död" och
Morbus = latin för "sjukdom"
Nekromorbus = dödlig sjukdom.
I spelvärlden låter ursprunget för mig mer joriskt än Ithilgromskt. Varför inte bleka avbilder av de ursprungliga höga runorna med samma betydelse?

Säg att hela kolonnaden utgjorde en besvärjelse mot elände där varje staty hade namn efter någon plåga för att binda den snarare än låta den härja fritt. Den sista var värst. Statyn gillade själv namnet därför att det framställde honom som en riktig bad-ass.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Den ordförklaringen passar mina äventyrsplaner utmärkt. En bit av Röda Månen som störtade i Hynsolge som en meteor precis innan Tredje Konfluxen orsakade också en dödlig sjukdom... :twisted:
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Kom att tänka på något som säkerligen redan förklarats men jag inte hittat då sökte i trådarna här på forumet:

- Hur kom alverna till gwondel liegu samt skogarna kring Siola (en bosättning som nu är borta)?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

gtjorgo skrev:Kom att tänka på något som säkerligen redan förklarats men jag inte hittat då sökte i trådarna här på forumet:

- Hur kom alverna till gwondel liegu samt skogarna kring Siola (en bosättning som nu är borta)?
Har diskuterats en del tidigare. Vi kom väl inte till något definitivt avgörande, men jag skulle vilja sammanfatta det som att deras ursprung är varierande. En ursprunglig öhoppande invandring ända från Melukha via flera öar upp till Trakorien. Invandring från Ljusna och andra områden(ev. via gråalver) . Så upp till SL kan man väl säga?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Om de finare kvarteren (2) i Rakma, Trinsmyra
I sluttningen nedanför palatset är det Gyllene Torget beläget, konstruerat till ära av den framgångsrike härföraren Hiatus Neffro. Torget utgör navet i stadens finare kvarter i palatsets skugga, med vägar i alla väderstreck. I den östra delen av torget finns en väg upp mot Främmande Kullen som flankeras av två stenstatyer som börjat lida av tidens tand. De är synbart äldre än bebyggelsen runtomkring och lutar liksom dammiga rådsherrar över det passerande folket.

På mitten av torget tornar en kopparkoloss föreställande furst Neffro upp sig. Diktatorn står bredbent över en strid vattenström som ursprungligen symboliserade borttvättandet av det klavykiska riket från palamoxi slätter, men som sedan dess har använts som symbol för alla möjliga små och stora dispyter. Den kunnige kan lägga märke till att statyns olika sektioner är gjutna med många års mellanrum. Statskassan började nämligen tryta mot slutet av frihetskriget, vilket ledde till att kolossens huvud färdigställts långt efter Hiatus Neffros försvinnande. Efter en slottsbrand där diktatorns porträtt flagnat kom man inte heller ihåg exakt hur han såg ut, så det spekuleras kring om statyn verkligen avbildar honom.

Invid torget finns ett mindre stenhus där fejmästare Urdukuga bor och har sin verkstad. Eftersom det eldas ofta på torget sotas statyn ner och behöver putsas med jämna mellanrum. Den gamle gubben överlåter dock grovgörat till sin flinke lärling, medan han själv fördriver tiden med att snida miniatyrer av historiska slag. Hertigen har flera gånger beordrat Urdukuga att snida en pampig modell av trakoriernas ankomst, men han kan aldrig bestämma sig för i vilken ordning höjdarna tågade in genom stadens portar. Till slut tröttnar alltid hertigen eller Urdukuga och projektet läggs ner. Det har dock hänt att någon vred rådgivare har slagit sönder hela modellen också. Om den skulle färdigställas och ges i gåva till den trakoriska prokuratorn skulle förmodligen folket bli upprörda eftersom den målar upp trakorierna i alltför god dager.

Norr om torget bor pimperkorkspatronen Hablum Glosso, en stor och fetlagd man med stort inflytande i staden. Pimperkork är en korall som flyter iland längs västkusten och utgör det huvudsakliga bränslet i området. Herr Glosso dominerar insamlingsverksamheten av pimperkorken och fraktar den till ett bruk utanför staden där den styckas upp för försäljning. Eftersom det eldas flitigt och dessutom i religiös anda, är det en värdefull resurs att kontrollera, vilket gjort Glosso till en rik man. Patronen spenderar dock själv mycket tid innanför stadens murar sedan han anlitat en saphynsk husa. Innan han höll sig med husa fick han sin dagliga motion genom att besöka stadens krogar och kritisera deras kokkonst. Han ska ha sagt följande om Krögare Frangibûs gåssoppa: ”Soppa skall vara av sådan massa och trögflutenhet att om köksmästern önskar sätta ett järnspett i den, skall kitteln icke välta av spisen.”

Några hundra meter från stadsporten bor festlighetsmagnaten Girardino Pagalgenna. Han arrangerar alla större festligheter bland högdjuren i staden och massdyrkningar av guden Inashtar. Det har blivit mode att låta Girardino inleda varje bjudning med en egenkomponerad sång, vilket han naturligtvis tar gott betalt för. Girardino har dock för vana att avlägsna sig från festerna innan barbarblodet visar sig och stolarna börjar flyga, vilket har gjort att han klarat sig oskadd så pass länge och samlat på sig en liten förmögenhet.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Härligt Gunther! :D

Blir så sugen på att skriva igen...måste finna tid.
Henke
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2008-08-18 17:59

Koppling mellan Nekromorbus och De Allvarligas Gille?

Inlägg av Henke »

Kan det tänkas att mästerskulptören Odaffta tillhörde (eller rent av ligger till grund för) hantverkarsekten De allvarligas gille i Fontra Cilor och att den perfektion man eftersträvar där bygger på legenden om Odaffta som är den ende (eller iaf en av få) som lyckats åstadkomma denna gudomliga perfektion som ledde till Nekromorbus uppvaknande?
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Trakoriens handel med hela världen?

Inlägg av LoveFiction »

Sitter och läser i Ereb Altors spelarbok (sidan 46) och kommer fram till detta stycke:

"Okruzande har som huvuduppgift att lasta om varor mellan
pråmar och havsfarare för in- eller utskeppning till
huvudstaden.
På den kryllande kajen bjöds en verklig smak av
världsskivans bredd, ty där kunde allehanda farsegels
raser och gods beskådas."

Min fråga då blir: finns där även handelsmän och farkoster från den stora vederstyggliga staden på C från Altors baksida? ^^
Eller är det närmare för dem att ta sig över Akrogal? ^.o
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Inlägg av LoveFiction »

Jag såg nu svaret på min egen fråga i boken Altors baksida:

Sid 14:

"Fram till det att Bagarius [ordförande för Vetenskapsakademin mellan åren 1597 och 1622 efter Kejsarens ankomst] lanserade sin teori om att världen var en platt skiva, hade uppfattningen att världen var ett klot varit förhärskande inom den akademiska världen, något Bagarius med sitt skarpsinne och sina oerhört klargörande exempel lyckades ändra på."

"[... den som försöker färdas bortom verkligheten [dimbankar bortom västra och östra delarna av 'deras' värld] är "dömd att gå en inte alltför upphetsande död till mötes", som Bagarius sa när några av hans kollegor vid Vetenskapsakademin försökte få honom att tilldela dem pengar för att segla till världens ände. (De finansierade sedermera resan själva och nådde efter flera månaders seglats Trakorien där de kom att leva som bönder under resten av sina liv. De vågade inte återvända till C av rädsla för att bli lynchade som kättare.)"

sid 15:
"... är Altors i särklass mest magnifika stad, byggd på den kraftfullaste, mest sprakande och korrumperade maginoden i världen, vilken snabbt får de som kommer till staden att glömma världen utanför..."


Av detta går ju att utläsa varför det inte förekommer köpmän och resenärer från den vidriga staden, trots att resan över Jih-Pun till Trakorien borde vara både relativt enkel och nära.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Trakoriens handel med hela världen?

Inlägg av gtjorgo »

LoveFiction skrev:Sitter och läser i Ereb Altors spelarbok (sidan 46) och kommer fram till detta stycke:

"Okruzande har som huvuduppgift att lasta om varor mellan
pråmar och havsfarare för in- eller utskeppning till
huvudstaden.
På den kryllande kajen bjöds en verklig smak av
världsskivans bredd, ty där kunde allehanda farsegels
raser och gods beskådas."

Min fråga då blir: finns där även handelsmän och farkoster från den stora vederstyggliga staden på C från Altors baksida? ^^
Eller är det närmare för dem att ta sig över Akrogal? ^.o
Om "C" alls handlar där tror jag de bäst tar sig dit via akrogal. Det är väl endast ett ytterst ringa fåtal som ännu tagit sig till Jih-phun och det är väl första anhalt i väst vad jag förstår?
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Re: Trakoriens handel med hela världen?

Inlägg av LoveFiction »

gtjorgo skrev:
LoveFiction skrev:Sitter och läser i Ereb Altors spelarbok (sidan 46) och kommer fram till detta stycke:

"Okruzande har som huvuduppgift att lasta om varor mellan
pråmar och havsfarare för in- eller utskeppning till
huvudstaden.
På den kryllande kajen bjöds en verklig smak av
världsskivans bredd, ty där kunde allehanda farsegels
raser och gods beskådas."

Min fråga då blir: finns där även handelsmän och farkoster från den stora vederstyggliga staden på C från Altors baksida? ^^
Eller är det närmare för dem att ta sig över Akrogal? ^.o
Om "C" alls handlar där tror jag de bäst tar sig dit via akrogal. Det är väl endast ett ytterst ringa fåtal som ännu tagit sig till Jih-phun och det är väl första anhalt i väst vad jag förstår?

Såg som sagt att det var extremt sällsynt (unikt?) att någon tog sig från staden ^^
Annars ser det närmare ut via Jih-pun -> Pandarealia -> Trakorien,
fast det krävs ju ett oceangående skepp och besättning.
Att följa kusterna längs med norra Pandaros och sedan södra Akrogal skulle leda till Sombatze, Efaro, Krun och Tolan-halvön i Kopparhavet ^.o
Känns som en rätt extrem omväg, men många hamnar att handla med :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hugaligen...C...

Innan Trakorierna besöker Kejsardömet Jih Pun finns ingen känd handel mellan Östra och Västra Altor. Det tycks dock ha funnits handel mellan väst och öst i största hemlighet av kamsunska ökenherrar.

Jag föreställer mig att enstaka skepp från Kejsardömena Jih och Sun hittat till Trakorien och kanske längre...och om SL vill kan väl även kejsaren av C ha skickat någon med ett sådant skepp? Enligt Altors baksida är dock folket i C - liksom i Jih och Sun - mycket skeptiska till någon värld bortom sitt Altor.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nya romanen snart ute. Längtar så!
Skriv svar