Trakorien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

birkebeineren skrev:Tanken är att utgå från den gamla Trakorien-modulen (samt resten av konfluxsviten) och att fora in det som står där via forumet till wikin borde inte medföra några större konstigheter. Att fläta in detta i övriga EA som det växer fram här känns mer som utmaningen men inget som inte går att göra på ett bra sätt tror jag. Brior tycker nog till när han känner för det.
Då stämmer våra respektive utgångspunkter väl överens då. Jag vill också beteckna Trakorien-modulen som kanon, med Konflux-äventyren som stödmaterial. Briors mera sentida skriverier torde väga tämligen lätt i ett renodlat Ereb Altor-projekt, även om vi givetvis plockar in allting som passar och inte motstrider ovan nämnda källor.

/Baldyr
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det bästa är kanske att inte fokusera så mycket på "ansvarige", särskillt inte avseende Trakorien som så många har starka åsikter om. Landet är välbeskrivet i källorna och behöver till stor del via forumet överföras till wikin. Dock mycket material och infätandet i övriga EA kräver ganska god insyn i vad som redan skrivits på forumet så jag tror att vi gemensamt kommer fram till det bästa resultatet avseende Trakorien.

Skall bli interessant att se vad du har för ideer Baldyr. :)

För Kalklanden se följande tråd: viewtopic.php?t=308
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Re: Trakoriens städer: Palamux

Inlägg av Baldyr »

Baldyr skrev:Nu föreslår jag alltså att vi med gemensamma krafter sätter tänderna i Palamuxi städer, för att sedan i god ordning låta oss ledsagas av Briors välbekanta vandring över öarna.
En tanke jag fick idag är att eftersom städerna genomgående är mycket gamla, så borde vi också beakta deras (möjliga) historia.

Som att Heliga Kishatet faktiskt är en tämligen sentida statsbildning. Städerna inom rikets gränser har alltså tidigare varit del av Klavykiska riket. Frågan är alltså vad städerna fyllde för syfte tidigare, och hur påverkar detta den nuvarande stadens funktion?

Mitt förslag i detta hänseende skulle kunna vara att någon av städerna i dåvarande Moskorien (jag brukar själv benämna nuvarande Kishatet som "Nedre Moskorien" - alltså en delvis separat region med delvis separat klimat och miljö, fast bara delvis) varit en så kallad fristad. Med det menas alltså att invånarna varit fria att bedriva vilka näringar de vill (inom lagens råmärken givetvis) utan att kunna begränsas och skrån och gillen. Någon annars begränsad verksamhet skulle alltså kunnat blomstra i staden, och ha bidragit till dess välstånd.

Nu är det dock nya tider, men tänk om "fristad" även haft betydelsen att man kan tänka och agera mera fritt i största allmänhet. Då skulle staden av idag alltså antingen kunna vara ständig oroshärd (folk har för vana att agera efter eget huvud i många frågor) eller en slags fristad för oliktänkande inom Kishatet. Detta skulle antagligen också borga för politiska intriger och andra äventyrligheter.

Vad tror ni andra om någonting sådant? Jag har i alla fall funnit att undantag ofta gör olika företeelser intressantare.

/Baldyr
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

birkebeineren skrev:Landet är välbeskrivet i källorna och behöver till stor del via forumet överföras till wikin.
Nu känner jag mig litet osäker på hur du menar exakt. Förklara gärna mera ingående vad du menar.

/Baldyr
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Baldyr skrev:Nu känner jag mig litet osäker på hur du menar exakt. Förklara gärna mera ingående vad du menar.
Ooops, saknades visst ett "bara" i den meningen...
Så skall det se ut:
Landet är välbeskrivet i källorna och behöver till stor del via forumet bara överföras till wikin.
Och vad jag menade är att Trakorien är ganska utföligt beskriven och att luckorna därmed inte är så många som i glesbeskrivna länder som exempelvis Berendien, Ljusna eller Palinor. :)
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

birkebeineren skrev:
Landet är välbeskrivet i källorna och behöver till stor del via forumet bara överföras till wikin.
Och vad jag menade är att Trakorien är ganska utföligt beskriven och att luckorna därmed inte är så många som i glesbeskrivna länder som exempelvis Berendien, Ljusna eller Palinor. :)
Aha, men jag tror att jag vill invända mot det återfunna ordet "bara". I mina ögon är luckorna stora nog för fartyg att passera igenom, men allting är ju som bekant relativt. (Luckorna är också fullt medvetna, men det hindrar ju inte oss från att skapa en "skolboksbeskrivning" av Trakorien. Mindre fantasifullt och läsvärt måhända, men fortfarande fullt användbart när man skriver om eller spelar i Trakorien. Vi kan inte alla vara virtuoser som bäste Erik.)

Det finns så mycket mera att säga om Trakorien att jag inte ens vet var man skulle börja. (Eller jo, det vet jag visst. Mera om detta framgent. 8))

/Baldyr
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Jag har slutligen plöjt igenom alla postningar i den här tråden och känner mest att jag borde ha fört anteckningar... Det känns ju som att man missat tåget när man kommer in i det här skedet. Fast å andra sidan har det inte heller hänt så fasligt mycket i avseende Trakorien inom projektet. (Inte i form av material i a f.)

Någonting jag däremot noterade var att en del Trakorien-relaterade frågor dyker upp från tid till annan, och att frågaren ibland blir hängande i luften utan något riktigt svar. Det tycker jag känns trist och undrar just om det faktiskt inte behövs en projektledare för Trakorien inom projektet.

En sådan projektledare skulle alltså inte enbart samordna arbetet med Trakorien som ämnesområde, utan också ansvara för att frågor som är relaterade till andra delar av projektet utreds och leder till beslut som därefter officiellt anses gälla. Detta för att inga andra delar av projektet skall bli lidande för den stiltje som i viss mån verkar råda i just den här tråden. (Jag har avundsjukt kikat på några betydligt mera aktiva trådar, där saker och ting verkligen händer. Faktum är att jag blev lockad att börja arbeta med material där istället...)

Behovet av en ämnesansvarig har också varit på tal tidigare i den här tråden, och någon nominerade visst också mig till denna post. Nu kanske jag inte riktigt har tiden (inte just nu i a f) och dessutom är ny här, men skulle det underlätta om en projektledare faktiskt noterade de frågor som dyker upp, kontaktar ansvariga för avgränsande ämnesområden, sammanfattar de möjliga alternativ som uppkommit genom debatt, för att slutligen klubba ett konsensus-beslut (ett som ingen medlem aktivt opponerar sig emot - utan att komma med ett eget förslag)?

Om det hjälper projektet så känner jag mig faktiskt manad att stiga fram. Förutsatt att ingen opponerar sig, förstås.

/Pauli "Baldyr" Paananen
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Det är väl bara att plita ned idéer du har/får så kommer det säkert att rulla på i tråden.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Grisodlar'n skrev:Det är väl bara att plita ned idéer du har/får så kommer det säkert att rulla på i tråden.
Det kommer mera längre fram, det vågar jag nästan lova. Men just nu skulle det vara väldigt bra om fler kunde engagera sig litet i just städerna på Palamux (se inlägg ovan), för jag tror inte att jag kommer att komma någonvart på egen hand.

Behövs det mera konkreta riktlinjer på vad ni andra skulle kunna bidra med förresten? Eller ska vi bara beta av stad för stad?

Annars är det alltså bara att adoptera en stad, fylla i luckorna och skriva ett utkast för en beskrivning (sammanfattning). Sedan hjälps vi åt att kolla så att texten inte skarvar med befintligt material samt att ingen information saknas. (Renskrivning av hela listan behöver ju inte göras innan vi har kommit till slutet.)

Fast just städer i Trakorien är kanske inte någonting som intresserar er andra? I så fall får jag väl åter arkivera just specifikt det projektet i ytterligare tio år... Det finns ju mycket annat som vi skulle kunna samlas kring som projekt.

/Baldyr
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Oj projektledning. :o Om det betyder fördelande av arbetsuppgifter och deadlines så passar det inte riktigt då de flesta medlemmar här har det mest som ett kul inslag på fritiden.
Det brukar fungera så att den som känner sig manad lägger fram sina förslag när de känner att de är färdiga i olika delar, tex en kortfattad beskrivning av Saphynas städer. Andra läser, kritiserar och föreslår förändringar och tillägg. Det är ju ett samarbetsprojekt, så att lyssna på andra är oerhört viktigt. Kompromiss är sedan honnörsordet där skribenten lyssnar och anpassar, om det inte är något som skribenten benhårt inte kan släppa på för då fortsätter debatten ett slag. När sedan texten blivit hyffsat färdig och inga nya tillägg eller justeringar föreslås kan texten mörkrödmarkeras för att någon tid senare läggas över på wikin. Skulle man ha missat något, tex info i en källa så kan sedan även wikin justeras. När ett helt land, som Caddo kan anses som färdigt, görs en pdf i samarbete mellan alla de tallanger som finns på forumet.

Att vara ämnesansvarig (även tf sådan) är just att man håller ett öga på vilka frågor som postas på tråden avs områdets relation till resten, så det låter ju bra. Brior har som ämnesansvarig (vilket han också i mån om tid förblir) också varit generös med att svara på just sådana frågor. Det finns också många andra kunniga trakorien-fuare på forumet som säkert är glada att se nya idéer och har åsikter om dem.

Ser fram emot din första mer innehållsrika text Baldyr och håller på att läsa in mig på Saphyna och återkommer avs dess städer som jag tycker ser ut som en bra start. Skall också läsa in mig på den äldre historien...när jag får tid.
Senast redigerad av Mikael den 2009-08-06 09:59, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Det finns säkert intresse för att beskriva städerna på Palamux i kortare ordalag. Jag tror det bara krävs att någon börjar, så kommer det säkert många förslag från forumfolket. Jag personligen har aldrig varit någon större Trakorien-fantast så jag är nog inte till mycket hjälp. Jag skulle hellre se att någon började gräva i det betydligt mer mystikfyllda Traxilme.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Baldyr skrev:Jag har slutligen plöjt igenom alla postningar i den här tråden och känner mest att jag borde ha fört anteckningar... Det känns ju som att man missat tåget när man kommer in i det här skedet.
Kan förstå att det känns så men vi brukar snallt kunna hänvisa till olika trådar och diskussioner samt vad vi enats om. :)

Lyssna på Mikaels ord ovanför och lägg fram dina tankar, ideer och material på forumet.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Alven Simenard Froim "av Tricilve" är lärd inom kalligrafisk historik. Har varit Biror Brådfots lärare i ämnet och uttalat att: "kunskapen är ett vapen som endast bör anförtros kända och pålitliga huvuden."
något som dock den gode Brådfot inte höll med om då människor inte har alvers tid att alltid vänta och se.
(s3 Trakorien)

Vet vi något mer om denna alv?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jag kan tänka mig att skriva några ord om Soblak som min gamla karaktär som jag spelade femte konfluxen kom ifrån ståthållarätten av. Det kommer dock inte att ske omedelbart då jag har en del andra projekt som jag prioriterar.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:?: Saknas det inte någon sida mellan s 65 och66 i Trakorien? Truppfördelningen mellan öarna anges endast för Saphynas, påbörjas för Palamux men slutar sedan. Kanske kompletterats i en Sinkadus? Någon som vet?

'sörpa' - Saphynsk betöl

Edit: drycken uppdaterad under Dryckertråden
Senast redigerad av Mikael den 2009-08-08 14:32, redigerad totalt 5 gång.
Skriv svar