Samkarna

Samlingsplats för alla länder och platser
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jag har utvecklat ett eget kulturområde runt Maurflodens mynning som inspirationsmässigt bygger på en blandning mellan egyptisk och amerikansk mytologi samt en stor dos av fantasy. Med kolonisatörer ifrån Trakorien och en hel bunt med egna gudar folkslag och annat. Tänkte att det skulle vara fysiskt ganska isolerat på sin kant av världen mellan de enorma skogs, sjö och jungelområdena men att det vid någon tidpunkt ingick i ett magiskt imperie med centrum runt ormsjön som fann ett magiskt sätt att ta sig till andra sidan. Således finns kopplingar till andra kulturer fortfarande även om man fysiskt befinner sig väldigt långt ifrån allt annat. Om folk är intresserade kan jag posta det jag skrivit hittills här. Jag har medvetet lämnat en mängd saker som exakt tidslinje och liknande vagt just för att det ska kunna modifieras.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vi vill hemskt gärna se vad du skrivit! :D
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

(En text av Jan Erik Söderman, med viss styrning ifrån Peter Stridsberg)

MAURA
Dessa länder har en sammanlagt befolkning på cirka 10 miljoner utspridda över ett område som ligger mellan Sivoa i Norr, Juronaträsket i söder och Krystalerna i öster. Områdets centrum där majoriteten av invånarna bor ligger vid Maur-flodens mynning.
Demografin är som följer
Muarrin 45%
Gudafödda 1%
Kattmän (Balembo) 14%
Hyenamän (Ibasha) 7%
Reptilmän (Gorthogi) 3%
Kallblod 5%
Svartfolk och Träskmän 10%
Traxilmer 5%
Annat (Irendier, Trakorier, Apmän, Melukher etc)

• Långt innan människan hade blivit människa levde två folk vid namn Gorthogi och Ibasha i dessa mörka länder.
o Gorthogi (Reptilmän) var stolta krigare som avlade och använde jättelika skräcködlor i de många deltan som existerade i området.
o Ibasha härstammade ifrån de på denna tiden ogästvänliga savannerna och öknarna som sträckte ut sig i inlandet. Livet var här svårt och således upptogs deras tankar av liv och död. Dessa hyenaliknande tingestar lyckades med tiden behärska porten till dödsriket. Därigenom upptäkte de många ting om världens uppbyggnad och livet och döden. (En föregångare till vad som senare blev nekromantin)
Under lång tid levde de två folken i fred och apmannen blev människa och katt blev kattman. Människan var primitiv. När han såg de äldre folkens rikedom och makt växte människans avund. Den förste av människans storhövdingarna lyckades genom svek och bedrägeri lura de äldre folken att kriga mot varandra. Detta krig var mycket förödande för båda sidor men framför allt för Gorthogi som var fysiskt starkare men som saknade magiskt kunnande.
o Samtidigt i söder bland högländerna reste sig ett nytt folk med kunskaper som kraftigt skilde sig ifrån de som vanligtvis uppvisas på Altor. De mäktiga shogiafolken som förstenade med blicken och satte skräck i de kattmän som historiskt sätt hade bott i området. Kattmännen tvingades således att fly in i krigshärden och bli slavar och lönnmördare åt båda sidor.
o Ingen förstod dock att använda spioner och lönnmördare lika bra som den femte mänsklige hövdingen. Denne stal magin från Ibasha och reptiltämjandets konst ifrån Gorthogi.
o När Gorthogi slutligen stod inför utrotningens oundvikliga faktum försökte några av deras andliga ledare med magi utan att veta något om det. De sände ut ett desperat rop på hjälp.
o I mörkret vaknar en tingest som ej borde vara. Någonting så mäktigt groteskt att till och med skapelsens gudar drog sig tillbaka i avsky och fruktan när denna tingest fick medvetande av sig självt. Drakarna grät och skapelsen blödde kraft. Denna oförståeliga tingest från bortom blinkade i mörkret och log ett tandlöst oförståeligt leende.
o Med mäktiga krafter ifrån demoniska mentorer lyckades det ondsinta och bittra reptilfolket driva tillbaka sina före detta plågoandar och kriget började ånyo bölja över länderna och ödelägga allt i sin väg.
o Under den 8:e hövdingens tid talade skapelsen till människan och berättade för denna att ondskans makter var på väg att segra och att det var dags att ta strid emot Gorthogi sida vid sida med dödens tjänare. Under långa krig besegrade man ödlemännen och de människor som tagit deras sida. Gorthogi hade också förslavat folkslaget Omashtanki (Orcher) och dessa befriades i och med det stora kriget.
o Maura fick så en ny härskarras när den mänsklige konungen Obagashi tillträdde. Han var den förste att ta sig titeln konung i denna del av världen och han var son till den 12:e och siste storhövdingen. Obagashi studerade under de mäktigaste Ibashiska läromästarna och red de största träskmonstren till ödlegudens ära.
o Mörkret hade dock inte givit upp och mången människa fick sina krafter ifrån bortom allt varifrån ”Den Mörke” såg på världen. Framför allt det fruktade träskfolket som beblandade sig med gorthogiska magiker föll ofta för frestelsen.
o Under den 8:e konungens styre varnades denne av de orcher som hade sin boning i träsken och på savannen för de träsklevande kallbloden. En hybridras mellan serpenter, gorthogi och människor med stor talang för demonmagi. Deras varning kom dock försent och så tog den andra dynastin sin början. Denna färgades av korruption och dekadens. Lönnmord gav också plats för den tredje dynastin som var den första som öppet styrdes av kallblod som dyrkade reptilmodern över allt annat. Dessa var mer expansiva än tidigare härskare och erövrade även savannerna och en kustremsa.
o Den fjärde dynastin grundades av den ofattbart mäktige Hosalla Dolanth som vid sin kröning tog namnet Namboth (fullkomlig). Denne var kunnig inom både livet och dödens magi samt demoniska konster. Dynastin varade i många hundra år och under denna tid spred sig den stora ondskan över världen. Även efter att Dolath själv lämnat tronen så kvarstannade han i dess skugga som en inofficiell rådgivare. Maura var under denna tid ett enat rike under en konung.
o Gonda Bayt av Maurta Magoi, Tinbu av Ibashi och Gunbail av Shogiafolket enades och lyckades till slut söva Dolath. Därefter valde man att dela riket för första gången. Detta var början av den 5:e, 6:e och 7:e dynasting som alla grundades av de tre hjältekonungarna.
o En prins av Maurta Magoisk härstamning som inte var nöjd med sin lott som tredje son använde kattmän och kallblod som mördare när han tog makten i både norra och Östra kungariket. Endast kusten stod fortfarande under Shogias styre. Detta hjälpte dock inte de stackare som bodde där då Shogia är kända för sin grymhet. Den 8:e dynastin grundades i de nyligen enade inre länderna.
o Efter hundratalet år blev 3 prinsar oense om delningen av norra och östra riket och ett nytt inbördeskrig tog sin början. Detta var fruktansvärt splittrande och spred sig även till den sydliga kusten. Vid ett tillfälle fanns inte mindre än 34 stater i området.
o Under den tredje konfluxen skakades Maura av en enorm jordbävning och den förste Namboth vaknade åter. Som hämd på de folk som härstammade ifrån de som sövt honom så allierade han sig med demonen Tupagon och hjälpte denna att skapa de mordiska svärmarna med insekter som senare härjade stora delar av Altors yta då de spred sig över stora delar av världen. Dolath själv påstås till slut ha fallit på eget grepp och blivit förtärd av svärmen även han.
o Efter konfluxen följde förståeligt nog en tid av mörker då man endast här och där kunde ana små fickor av civilisation. Paradoxalt nog var den som skulle få äran för att byggt upp landet en Namboth även han. Denne grundade den 9:e dynastin.
o Cirka 250 F.O. togs landet som nu var en löst sammanlänkad samling av stadsstater över av den Gylldene Konungen vars rikedom är världsberömd fortfarande idag. Denne var en enkel handelsman vars affärer blomstrade mer och mer till han i princip kunde köpa alla länder i området. Han grundade den 10:e dynastin som snabbt föll samman efter hans död.
o 50 F.0. kom det av niferlänningar dominerade Irendiska imperiet som vanligtivis var centrerat runt Ormsjön att nå Maura och detta blev på så sätt för första gången på riktigt en del av Altors stora politiska landskap när det invaderades. Genom ränker lyckades en Namboth få rollen som guvernör över den nya Mauriska provinsen. Släkten Namboth nådde stora framgångar inom den politiska arena som de så länge saknat i sitt hemland och slavar och rikedomar fördes till Maura ifrån så långt bort ifrån som Traxilme. De Traxilmiska slavarna rekryterades till att bygga en ny huvudstad på en ö vid mynningen av Maur-floden. Efter att staden Lodressa har grundats på detta sätt så friges slavarna och Traxilmer kommer sedan att dominera denna lilla ö under en väldigt lång tid innan andra långväga resande anländer till Maura långt senare.
o 200.E.O. Obadigan den store driver ut Irendierna och blir officiellt storkonung över hela det väldiga området. I praktiken antar det nya styret formen av en aningen mer löst strukturerad feodalism som fortfarande råder idag.
o 280.E.0. Återigen lyckas någon av släkten Namboth ta makten. Denna gång blir han vald av ett råd av landets 43 mäktigaste. Det tar honom dock mindre än ett år att göra sin titel som storkonun av gudarnas nåde ärftlig och utropa den 12:e dynastin.
o 343.E.0. En ätt av Namboth ersätter en annan och blir avstångstagande men rättvisa och kompetenta härskare över landet. Detta är den 13:e dynastin av vilken till en början verkar helt normal men som tiden verkar innehålla endast en person som verkar återfödas om och om igen. När detta uppdagas sjunker denna figur in i skuggorna ifrån vilka han misstänks fortfarande ha ett finger med i det politiska spelet.
o 473.E.O. En Trakorisk snedseglare och uppfinnare anländer med en flotta och beslutar sig för att försöka stjäla alla landets rikedomar. Denne man kallas för Mashmashu Hugani Da Grumi och har uppfunnit ett nytt och mer snabbladdat armborst. Hans erövringsplaner kommer dock aldrig längre än till att göra Lodressa till en Trakorisk koloni. Med tiden har Trakorierna bara blivit ytterligare ett folk av många som satt sin prägel på området.

Mauras Gudar
Etin-Re

Den Skimrande herren, solvagnens beskyddare, mörkrets betvingare.
Beskrivning: Denna gud är en blandning mellan den urgamla solgud som dyrkades här i årtusenden och av den solgud vars dyrkan kom med missionärer ifrån Morelvidyn och Irendien. Han avbildas som en skäggprydd mäktig krigare av det äldre slaget. Han ses som en mycket viktig gudom även om han betraktas som något av en utböling av de andra gudarna. Etindyrkan här nere är äldre än den är till och med i Kardien och centreras runt en helig stad där 8 tempel till gudens ära står uppförda, det sägs att Etins ord från innan Odo födelse skall vara ristade på väggarna i den 8:e kyrkan.
Krafter: Solens Vrede, Etins Styrka och Gudomlig Inspiration
Symbol: En solplatta i en åttkant.
Kyrka: Framför allt runt kusten och utmed Maur-floden är dyrkan mycket vanlig men även i djunglerna inne i de äldre länderna utmet de irendiska handelsvägarna finns det tempel till denna gud. Patriarken för hela tron har sitt säte i Lodressa medan munkordnarana är centrerade runt tempelberget Kolatagaro.
Heliga Dagar: Förutom Odo födelse och död så firar man även dagen då guds ord skrevs och årets varmaste dag förutses varje år av ett orakel och firas. Ibland har oraklen fel men oftast så stämmer deras förutsägelser.

Khast
Trixtern, Hemligeheternas och skriftens väktare, turens guddom.
Beskrivning: Gudomligheten i fråga avbildas som både en korphövdad smal man och en gyllene frodig kvinna. Denna gudom dyrkas delvis som en lurendrejare som ger tur i affärer men också som den eviga visdomens väktare. Iblant tar den även formen av en förrädisk apa. Den är både fruktad och älskad av framför allt stadsbor. Det visade sig att trakorierna hade en stor respekt för denna gudinna men förundrades över att hon faktiskt svarade på deras böner.
Symbol: En stiliserad flygande korp
Krafter: Självhjälp, talets gåva, skriftens gåva, tur.
Kyrka: I den nya staden Lodressa vilar det mäktiga Khasttemplet, där ”de värdnadslösa” samlas för bön. Dessa är mestadels trakotrier men även andra har börjat söka sig hit. Det finns även ett flertal kloster uppe i bergen.
Heliga Dagar: Ett flertal dagar runt hela året associerade med tur och magiska händelser.

Upplysningen
Beskrivning: Detta är inte en gud utan en religiös rörelse. Denna rörelse grundades av en stamledare och renässansmänniska vid namn Jobal Bing. Han menade att den starkes rätt fortfarande bör råda. Det är bara förutsättningarna för urvalet som har förändrats. Han såg på den perfekta mannen som hänsynslös mot sina fiender, obrottsligt lojal mot sina bröder och systrar och väl påläst om både hantverk och krigskonst. Jobal lyckades under sin livstid omvända flertalet byar och nomadstammar i norra Maura och sedan dessa har hans ideal spridit sig även till omkringliggande länder.
Krafter: Styrka, mod, krigskonst
Symbol: En haldariblomma i en ring.
Kyrka: Det finns ingen direkt kyrka då man inte erkänner några gudar som särskilt viktiga för världens raser. Istället så är dyrkarna indelade i blodslinjer som härstammar ifrån någon berömd medlem av tron. Alla man håller dubbla roller som krigare och hantverkare i ett väldigt konkurrensinriktat samhälle där endast de mest framgångsrika får kvinnornas uppmärksamhet. En enorm respekt visas för de egna kvinnorna men absolut ingen visas för kvinnor utanför stammen. Dyrkarna känns lätt igen på sitt tatuerade, grymma och svartklädda yttre. För tillfället har livsåskådningen blivit populär även i Lodressa bland Trakorierna.
Högtider: Upplysta är varken sentimentala eller särskilt religiösa men de brukar dock fira födelsedagar och liknande mer sekulära ting med stora alkoholstinna fester.

Tauserati
Barmhärtighetens gudinna, fruktbarhet och vatten.
Beskrivning: Trotts en stor samling regnskogar och träsk, är bristen på drickbart vatten ett ständigt problem i Maura. Bland annat pga. krystalerna. Tauserati är vattnets gudinna, en regnets och livets gudinna men också en ombytlig och lättretade gudinna. Hon avbildas som en kohövdad kvinna eller som en flodhästhumanoid. Trotts sin groteska form är hon också kärlekens och älskogens beskyddare och hennes prästinnor är även barnmorskor i samhället.
Krafter: Vattnets gåva, kärlekens bär, helande brygd.
Symbol: En ankh.
Senast redigerad av Jan Erik Söderman den 2009-05-25 14:42, redigerad totalt 1 gånger.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Inser att en hel del namn och platser är inspirerade av Egypten. Skulle nog enkelt kunna ändra det till mer Mayan/Aztekinspirerade dito.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Hej och välkommen Jan Erik!

Spännande att någon vågar ta tag i/visa förslag på samkarnas mörka inre!

Såg en grej liten dock. År 373e.O finns inte Trakoriska rikets kolonier ännu (grundas ca 385e.O i och med övertagandet av Soblak), flytta tillbaka några år så är det överensstämmande med andra källor. Annars kanske du syftar på Klavykiska riket vars kolonier senare Trakorierna fick kontroll över inom ett par år?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Tack. Det var exakt av denna anledning som jag ville skriva min historia här. För att fixa till sådana här saker så att de stämde in i vanliga Altor.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Inga problem :D
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Skulle förmodligen kunna knåpa ihop lite texter till alla de olika raserna och kulturerna som jag introducerar också om folk är intresserade. Måste göra klart gudarna också. Skrev detta för ett bra tag sedan och inser att jag saknar en del av gudarna som nämns i historian. Som en ormgud tex.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Välkommen Jan Erik! :D

Jag skulle vilja att du läser Samkarnas Historia på wikin. Med den som utgångspunkt ser jag det inte som omöjligt att få in ditt Maura i Samkarna. Det finns tom likheter som kan vävas samman antar jag.(finns även en mer preliminär kronologi tidiagre i denna tråden.)

Låt mig bara slänga ur mig några saker jag dock inte gillar:
* Ännu en variant på Etin gör mig tokig, dessutom äldre än i Aidne men kommen från missionärer i Morëlvidyn. Tycker Maura förtjänar en egen solgud.

* Jag fick inte riktigt ihop den spretiga blandningen av influenser. Trakorier, Traxilmer, Ormsjön och lokala kattmän. Trakorier och Traxilmer känns omotiverat. Att en trakorisk expedition kom dit låter dock helt ok.

Avslutningsvis en fråga:
Sivoa i Norr, Juronaträsket i söder och Krystalerna i öster. Områdets centrum där majoriteten av invånarna bor ligger vid Maur-flodens mynning.
Detta är ungefär lika stort som Jorpagna i Ereb, så när det senare itexten står "jättelika område", vad avses då. Bäst jag läser det igen så kanske jag förstår.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Mikael skrev:Välkommen Jan Erik! :D

Jag skulle vilja att du läser Samkarnas Historia på wikin. Med den som utgångspunkt ser jag det inte som omöjligt att få in ditt Maura i Samkarna. Det finns tom likheter som kan vävas samman antar jag.(finns även en mer preliminär kronologi tidiagre i denna tråden.)

Låt mig bara slänga ur mig några saker jag dock inte gillar:
* Ännu en variant på Etin gör mig tokig, dessutom äldre än i Aidne men kommen från missionärer i Morëlvidyn. Tycker Maura förtjänar en egen solgud.

Det är en blandning mellan den lokala solguden och etin. Det var mest som ett tecken på att man inte har levt i ett vakum utan påverkats utifrån. Deras dyrkan är ju dock ganska egen och har inte så mycket med lysande vägen att göra. Till exempel är de inte monoteistiska.

* Jag fick inte riktigt ihop den spretiga blandningen av influenser. Trakorier, Traxilmer, Ormsjön och lokala kattmän. Trakorier och Traxilmer känns omotiverat. Att en trakorisk expedition kom dit låter dock helt ok.

Traxilmerna kom dit som slavar under den tid då man hade kontakt med niferlänningarna. Den trakoriska expeditionen lyckades ta över den relativt stora staden Lodressa och har utövat inflytande långt över sin mängd. Jag tänker mig en sammanlagd siffra på kanske 5-10.000

Avslutningsvis en fråga:
Sivoa i Norr, Juronaträsket i söder och Krystalerna i öster. Områdets centrum där majoriteten av invånarna bor ligger vid Maur-flodens mynning.
Detta är ungefär lika stort som Jorpagna i Ereb, så när det senare itexten står "jättelika område", vad avses då. Bäst jag läser det igen så kanske jag förstår.
Jag tänkte att det sprider ut sig lite. Dessutom såg det ganska stort ut på kartorna. Tex så tänkte jag att de andra floderna som går ut med den kust som vätter mot norr i samma bukt som Maur-floden även de ingått i kulturområdet av och till.

Jag har medvetet varit väldigt vag med tidiga datum just för att jag var osäker på exakt när jag skulle placera början av historien. Jag skulle tro att Gorthogi och Ibashas tidiga krig är mer mytologiska än historiska men att det som faktiskt hände utspelade sig kanske runt 3000. DVS under reptilmännens storhetstid även om de Mauriska Gorthogi var på väg att utplånas. De skulle dock också kunna placeras precis i början av kronologin och vara en del av anledningen till att det kom ödlemän utvandrande till lerslätterna i söder.

Är för övrigt oförtjust i en så tidig till synes mänsklig högkultur som den som gick under i första konfluxen när jag var av intrycket att människor knappt hade nått över apstadiet vid denna tid. Funderade också på att göra Ibasha till shakaler snarare än hyenor. De blir lite mer mystiska och lite mindre otäcka på det sättet.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Skall bli spännande med en kultur i området, känns naturligt och i takt med källorna. :D så länge inte Samkarna börjar krylla av civilisationer.

OK. Trodde väl att det var så, mer myt än historia. Jag föreställer mig följande historiemytiska period passar för ca 10.000-1.500 (?), men rätta mig om du har andra tankar.
Långt innan människan hade blivit människa levde två folk vid namn Gorthogi och Ibasha i dessa mörka länder...ofattbart mäktige Hosalla Dolanth som vid sin kröning tog namnet Namboth (fullkomlig). Denne var kunnig inom både livet och dödens magi samt demoniska konster. Dynastin varade i många hundra år och under denna tid spred sig den stora ondskan över världen.
(Den kultur som gick under i 1K var inte människor utan någon annan varelse med humanoida drag likt den begravda varelsen i äventyret Helvetesfortet. Människor fanns inte ens som tanke hos skaparna på den tiden.
När det gäller hur varelser som människor uppstod så finns naturligtvis olika teorier där även "evolution" med apman till apa och katt till kattman ingår, liksom lösningar med ägg, "puff-nu-finns-ni-cause-I-said-so", m.m. beroende på dominerande tro och lärdeteori. En trakorisk teoretiker anser att tex reptilmän och kattmän är mäniskor som av sin miljö formats till vad de är.)

Så till några frågor som du säkert kommer förklara mer i framtiden:

1.
Långt innan människan hade blivit människa levde två folk vid namn Gorthogi och Ibasha i dessa mörka länder.
Varför är länderna mörka? Är de mörka nu eller då?

2.
Samtidigt i söder bland högländerna reste sig ett nytt folk...shogiafolken som förstenade med blicken och satte skräck i de kattmän som historiskt sätt hade bott i området.
Var är vi nu när vi talar om sydliga högländer? Vilka var Shogiafolket, de låter spännande? Var ligger det område kattfolket kom ifrån?

3.
Omashtanki (Orcher)
behövs orcher verkligen också i Samkarna inre?

4.
det fruktade träskfolket
människor?

5.
kallblod som dyrkade reptilmodern över allt annat. Dessa var mer expansiva än tidigare härskare och erövrade även savannerna och en kustremsa.
Reptilmodern låter spännande, en motpol till Tupagon kanske? Var ligger savannerna?

6.
den ofattbart mäktige Hosalla Dolanth...Dynastin varade i många hundra år och under denna tid spred sig den stora ondskan över världen.
Var, hur och framförallt När? :) Hur förhåller det sig till Melukha?

7.
Under den tredje konfluxen skakades Maura av en enorm jordbävning och den förste Namboth vaknade åter. Som hämd på de folk som härstammade ifrån de som sövt honom så allierade han sig med demonen Tupagon och hjälpte denna att skapa de mordiska svärmarna med insekter som senare härjade stora delar av Altors yta då de spred sig över stora delar av världen. Dolath själv påstås till slut ha fallit på eget grepp och blivit förtärd av svärmen även han.
Här har vi något vi kan väva ihop tillsammans, en ny vinkel på hur Tupagon kontrollerade 3K.

8.
Irendiska imperiet
Kort, när och vilka områden omfattade imperiet?

9.
De Traxilmiska slavarna rekryterades till att bygga en ny huvudstad på en ö vid mynningen av Maur-floden.
Varför traxilmer? Hur överlevde de transporten?

10. Bli inte avskräckt av mina frågor, vi försöker bara passa in det nya med det gamla. 8)
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

1. Delvis på grund av den mörkes påverkan senare. Delvis för att stora delar av dem under denna tid låg under ett täcke av vegetation och delvis för att det på denna tid fortfarande var en plats dit civilisationen inte hade nått.

2. Tänker mig att dessa ligger i sydväst och är ursprunget till det flertal floder som rinner ut där.
Shogia är basiliskider, dvs. någon slags slags halvdemoniska väsen som förstenar med blicken. De är dock Peter Stridsbergs idé så jag är inte säker på att jag vill gå närmare in på deras kultur eller fysiologi.
Kattmännen kom alltså från detta område där de eventuellt på denna tid hade en stad eller i alla fall ett bysamfund. Efter detta har de i mångt och mycket undvikit att bygga egna civilisationer även om det ryktas om en Jaguarmännens stad. (Läste om idén i kattmanstråden och gillade den)

3. Delvis refereras det till att svartfolk har spridit sig över hela världen någon stans på detta forum eller kanske till och med i Wikin. (Mins inte exakta källan) Delvis så är det frågan om några få stammar som fångas in och föslavas ifrån början.

4. Träskfolket är en blandning mellan just svartfolk och människor mestadels. De kommer att förklaras ytterligare i den text jag håller på att skriva om raserna och kulturerna i området.

5. Savannerna är de som de sydliga floderna rinner ner igenom när de lämnat högländerna. Således var de fram tills dess inte en del av imperiet även om kulturerna i området hade påverkat varandra innan. Ja reptilmodern är tänkt att fungera som en gudinna och legendarisk förfader i ett för Gorthogi, Kallblod, Serpenter och eventuellt de ovanliga dinosauriderna också.

6. Världen i detta perpektiv är nog mest Maura även om jag är säker på att Hosalla Dolanth lyckades påverka även området utanför sitt eget rike. Framför allt är det en referens till det urväsen som Gorthogi frammanade i den legendariska åldern vars inflytande spred sig i drömmarna hos samkarnas olika folk. När detta hände är för mig inte så lätt att datera. Jag antar att det är någonstans emellan den legendariska tiden före och det Irendiska imperiet. Gissar på mellan 3000 och 2000 före Odo ungefär.

7. Jo jag tänkte mig dock Hosalla Dolanth som medkonspiratör och inte ensamt ursprung. Hans kunskap om att inympa demoniska essenser i naturlig vävnad kan ju dock ha varit väldigt viktig för utveckligen av köttbitarna.

8. Detta är även det Peter Stridsbergs påhitt och inte mitt men vad jag förstår är det ett historiskt imperie som existerade mellan 3:e konfluxen och någon gång på 200 talet efter Odo. De dyrkade en stor mängd gudar och demonherrar även om de inte blev riktigt äckliga innan släkten Namboth blandade sig i. Som tanken var så tror jag att irendien innefattade delar av Pokti, större delen av kustremsan öster om drakryggen och hela det niferländska kärnområdet. Vad jag förstår så var grundarna niferlänningar ifrån Samkarnas fastland som blivit mer krigiska och "civiliserade" och perioden dominerades av expansion och konflikter med Thelgul. Vid något tillfälle fann man ett magiskt sätt att ta sig ifrån Samkarnas östkust till dess västkust utan att behöva vandra genom dess oändliga landskap. Det var då som man skickade trupper till Maura, som var så svagt att de föll inför dessa relativt fåtaliga erövrare. Antingen det eller så var det de styrandes vilja att bli en del av imperiet och få chansen att påverka det innifrån.

9. Poktiska krigare tog under den Irendiska perioden Traxilmiska fångar, Dessa såldes till Niferländska handelsmän som använde dem för att uppföra byggnadsverk med mera. En stor kontigent tog således med när de nya Irendiska herrarna av Maura beslutade sig för att grunda en ny huvudstad, Lodressa, vid floden Maurs mynning. Resan var, om man bortser ifrån den första tiden som Poktiska fångar, ganska enkel eftersom en hel del av den skedde på magisk väg. Idén med att lägga in Traxilmerna är just att dom är så dumt långt borta ifrån sitt hem. Detta visar på att Irendierna under denna tid handlade över en väldigt stor del av världen även om deras rike kanske inte sträckte sig lika långt.

10. Hade jag inte velat höra era åsikter hade jag inte lagt upp mina grejer på ett forum. :)
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Folkslag i Maura
Muarrin
Beskrivning:
Dessa människor utgör den största minoriteten i området. De utgör även dess urbefolkning ur vilken ett flertal av de andra folkslagen är sprungna. De återfinns förståeligt nog på alla sorters positioner i samhället och får lov att stå ut med att alla de andra folkslagen ömsom föraktar dem och ömsom fruktar deras antal och ibland mycket grymma historia.
Utseende: Maurrin är i allmänhet kortväxta och röd till brunhyade med svart eller brunt hår och bruna ögon. Deras ansikten är oftast är runda med höga pannor och hårfästen. De har begränsad skäggväxt och lyckas oftast endast samla ihop till små mustascher och pipskägg om det faller dem in. De har dock med åren beblandats med flertalet andra folkslag så deras utseende varierar kraftigt mellan de olika regionerna och olika individer.
Livsåskådning: Maurrin ser på livet som hårt men värt att leva. De har en näst intill fatalistisk livsåskådning som gör att de accepterar grymheter som en beklaglig del av vardagen och något som måste existera för att samhället skall fungera. Därmed inte sagt att de alla är blodtörstiga eller uppskattar våld i allmänhet. De är mer inriktade på den egna familjen och dagens göromål. De dyrkar ofta ganska godsinta och fredliga gudar och lämnar mer aggressiva religioner till landets adel och andra folkslag. De största gudarna bland folket är Tauserati och Etin-Re medan deras herrar oftast dyrkar ormguden eller den mörke demonguden.

Gudafödda
Beskrivning:
Dessa utgör en mycket liten del av landets invånare. De är bundna, till den ondsinta entitet som i folkmun kallas för den mörke, sedan födseln. De är således ovanligt begåvade i demonmagi och andra ondsinta magiska konstformer. De är nästan alltid av adelsätt ifrån början även om de i vissa regioner fallit så långt ifrån sitt ursprung att de nu ses som försupna gatuhäxor som folk fruktar men till större delen ignorerar. Hela rikets Kejsare tillhör detta folkslag.
Utseende: Gudafödda är i allmänhet ganska lika Maurrin utom att deras demoniska påbrå ofta gör dem större och mer uppseendeväckande. Ovanliga hår och ögonfärger som gyllene, purpur och rött tillhör inte ovanligheterna och inte heller att de överstiger 6 fot i längd.
Livsåskådning: Näst intill alla gudafödda får vid ung ålder förklarat för sig att de är utvalda av gudarna att härska och att alla andra folkslag står under dem i status. De ser på sina medvarelser som att dessa är skapta för att tjäna och kan frustreras mycket av folkslag som inte inser eller accepterar detta.

Balembo
Beskrivning:
Detta folkslag står att finna som landsstrykare, diversearbetare och ibland utövare av diverse pilliga hantverk över hela området. Sällan utgör de majoriteten i något givet samhälle utan snarare en ofta näst intill omärkbar ganska stor minoritet. Det är dock inte helt ovanligt att de nyttjas av listiga härskare som lönnmördare och spioner. Deras lilla kroppsbyggnad blandat med deras ändock ganska naturligt mordiska psyke och deras vassa klor gör att andra raser som lyckats tränga in en Balembo i ett hörn ibland upptäcker att de inte alls är så gulliga som de verkar.
Utseende: Dessa kattmän varierar mycket i både mönstring och färgtema. De tempelkatter som bor i Maurta Magoi är ofta mycket slanka och svarta med ett näst intill nobelt utseende medan strykarkatterna som dominerar Lodressas under värld oftast ser mycket tilltufsade ut och aldrig verkar två av dem följa samma färgtema. Det ryktas också om en stad av kattmän någonstans långt inne i de norra djunglerna i vilka Jaguarmännen har sin boning.
Livsåskådning: Det finns en sorg som de andra raserna inte känner till, över hur man förlorat sitt enkla liv i hemländerna på grund av de onsinta Shogia i urtiden. Denna sorg gör Balembo rastlösa och gör att de sällan engagerar sig särskilt mycket i någonting. Om något går dem emot så ger de sig snarare av än att stanna och kämpa. Detta har fått de andra raserna att se Balembo som oförargliga. Det finns dock ingenting särskilt oförargligt med en naturlig jägare med decimeterlånga sylvassa klor och huggtänder som blir förbannad. Något som mången död man har fått erfara när han gick lite för långt.

Ibasha
Beskrivning:
Detta uråldriga folk är delvis höljt i mysterier eftersom de sällan beblandar sig med andra folkslag. De lever i sina oftast ganska små inhägnade städer med märkliga byggnadsverk ifrån tiden före allt. De flesta verkar anse att deras storhetstid är förbi medan andra tror att de bidar sin tid tills någon slags monumental händelse då dödens fläckiga budbärare återigen skall sprida skräck i Samkarnas folk. Vad som är känt är dock att individuella Ibasha ofta fungerar som mentorer, astrologer och rådgivare till olika adelsätter. De verkar betydligt mindre benägna att missbruka denna förtroendeposition än andra folkslag skulle ha gjort då det verkar som att de oftast har mer långsiktiga planer.
Utseende: Stora fläckiga hyenamän som ofta klär sig i svart och vitt. De har en aura av tystlåten hotfullhet som kanske mest har att göra med deras stora extremt kraftfulla käftar eller det faktum att de nästan alltid på något plan verkar vara studenter av döden. Deras päls är i princip alltid brun med svarta fläckar även om enskilda albino eller svarta versioner har figurerat historiskt. Deras kroppsbyggnad är betydligt mer kraftfull än en vanlig människas.
Livsåskådning: Döden är oundviklig och en naturlig del av cykeln. Detta är Ibashas mest fundamentala filosofiska ståndpunkt. Således räds de inte döden och ser inte denna som någonting i sig ondskefullt. De har också en klart mer avslappnad syn på nekromanti och odöda. De ser också alla de andra folkslag som bor i Maura som temporära hyresgäster som med tiden kommer att tyna bort och ersättas med nya folkslag medan Ibashi kommer att bestå för evigt Detta gör att de lägger relativt lite tid på att ha med andra än andra Ibashi att göra. Därmed inte sagt att de är aggressiva eller undvikande, bara arroganta.

Gorthogi
Beskrivning:
En gång härskade reptilmoderns folk i Mauras rike. De långlivade reptilmännen minns denna tid och drömmer om att den en gång skall återkomma. Samtidigt är Gorthogi inte samma civiliserade folk som de en gång var utan oftast snarare ett stamsamhälle som lever runt Maur-flodens flöde. De andra folkslagen ser dem som en historisk kuriosa som inte riktigt har lyckats anpassa sig till den moderna tiden och därför är mer eller mindre irrelevanta. Man handlar dock med dem och Gorthogi kan fortfarande tjäna som skötare av de dinosaurer som alltjämt används som arbetsdjur och riddjur i området samt att man då och då återser legosoldatshärar av skräckinjagande reptilmän.
Utseende: Stora humanoida krokodilmän som då och då har drag av andra reptiler givna till dem av reptilmodern. De bryr sig inte särskilt mycket om klädsel utan brukar nöja sig med höftskynken även om de då och då återfinns i primitiva lamellrustningar tillverkade i dinosaurtänder och ben. Vissa individer har en kam av taggar utmed ryggraden och andra fenliknande strukturer i ansiktet. Dessa anses vara någon slags elit som i tidernas begynnelse var Gorthogis härskarätt.
Livsåskådning: Gorthogi är numer indelade i geografiskt väldigt åtskilda stammar som har lite kontakt med varandra. Detta gör att man inte riktigt kan tala om dem som en homogen grupp. Det finns dock två filosofier som dominerar bland de olika stammarna. Den första går ut på att man ser Mishalba (den mörke) som någon slags frälsare som förhindrade Gorthogis utplåning. Man drömmer fortfarande om att dominera Maura och utplåna Ibashi. Den andra åskådningen är att man övergav Reptilmodern och att det var därför man nästan gick under. Det är Gorthogis heliga plikt att kämpa emot Mishalba då det var deras fel att han anlände. Denna andra fraktion är på inga sätt godsinta då reptilmodern är en blodtörstig gudinna. Båda fraktionerna är primitiva vildar i jämnförelse med de andra folken som dessutom kan tänkas äta upp medlemmar av de andra folkslagen och som i allmänhet ogillar främlingar.

Kallblod
Beskrivning:
För länge sedan övergavs gorthogi och serpenterna (numer extremt ovanliga) av den ombytliga reptilmodern då hon såg att deras tid närmade sig sitt slut och att människans tid tog sin början. Hon beslöt sig då för att skapa kallbloden som är en blandning mellan människa och reptil så att dessa kunde fortsätta att sprida hennes dyrkan och dominera hennes hemländer. Sedan dess har kallblodens historia varit väldigt nära bunden till den Mauriska eliten. De har varit krigare, rådgivare, hantverkare i mången dynasti och till och med härskare i en del av dem. Det är näst intill omöjligt att finna ett samhälle där inte kallbloden försöker påverka utveckligen på något sätt. Trotts deras namn så är kallbloden varmblodiga och föder oftast levande barn även om det säger att de med häxkonster ibland värper ägg.
Utseende: Kallbloden ser nästan alltid ut som vanliga människor med ormögon och en del fjällbeklädda ytor. De kan vara väldigt attraktiva för människor på ett skrämmande och exotiskt sätt. Deras hudfärger följer dock inte mänskliga normer och det går att finna klart gula eller gröna exemplar. Det ryktas även om ett fåtal som har kameleonthud. En del kallblod saknar totalt kroppsbehåring. De klär sig alltid för att antingen imponera på åskådaren eller totalt sjunka in i omgivningen.
Livsåskådning: Det går en linje genom Mauras historia ifrån de första Gorthogi och Serpenterna till Kallblodens dynastier och hela vägen fram till nutiden. Detta är det arv som det är kallblodens heliga plikt att förvalta. De utför inte de grymheter, ränker och riter som de gör för att de är makthungriga monster. De gör det för att det är deras kall och skyldighet. De andra raserna existerar bara för att deras förfäder en gång i tiden tappade fokus och lät dem frodas. Detta kommer aldrig hända igen. Kallbloden kommer aldrig låta reptilmoderns öga blinka igen. Denna fanatiska livsåskådning kan mest anas bland de andra folken men den genomsyrar kallblodens tänkande. Utåt sett så är de ju dock så klart både trevliga och tillmötesgående.

Svartfolk och Träskmän
Beskrivning:
Dessa två folkslag har beblandats med varandra under så lång tid att de nu kan räknas som ett folkslag. De har bott på gränsen till Juronaträsket och andra sankmarker sedan urminnes tider. Här har de fått vara ifred förutom ifrån de som velat dem illa. De är dock fruktade krigare som historiskt sett förlitade sig på draködlesskinnssköldar, spikklubbor och bumeranger för att strida mot sina fiender. Med trakorierna och Hugani Da Grumis snabbladdade lätta armborst tog dock en ny era sin början. Det visar sig att detta vapen är så fruktansvärt användbart i träskfolkets hemmiljö att de snabbt inte bara blev importörer utan också erkänt skickliga tillverkare av vapnet. Sedan dess har de tidigare ignorerade folken hyrts in som skytteregementen till varenda armé som finns i området och deras kultur är nu på ett helt annat sätt accepterad än den var förut.
Utseende: Träskfolket ser i allmänhet ut som krumma monstruösa människor med bruna, svarta, röda eller gula ögon och gråaktig hy. Detta syns dock inte eftersom det är deras sed att bära demoniska masker och heltäckande grå eller bruna kåpor. Det är en väldigt stor ynnest att få skåda en träskmans ansikte. Att man tar av sig masken händer således mest bland vänner och ibland vid förhandlingar för att visa att man har ärliga avsikter. Det är dock grovt tabubelagt att kräva att man tar av sig masken vid förhandlingar och mindre krig har startats på grund av brott mot denna sed.
Livsåskådning: Träskmännen är ett folk som är alltför upptagna med att överleva träskens insekter, insektoider, reptilmän, dinosaurier, sjukdomar, svält, sumpmarker, rovtranor etc. för att ha en särskilt avancerade livsåskådning. De kan dock skiljas åt ifrån andra svartfolk i det att de knappast kan ses som lata. Deras liv byggs upp runt olika tabu även om de flesta av dessa tabu från början är mer praktiskt nödvändiga än religiösa i naturen. De är också oftast väldigt territoriella, särskilt mot andra träskmän även om också utbölingar bör iaktta största försiktighet i träskmännens områden. Träskmän som vinner uppskattning och rikedom i främmande länder verkar ganska lätt överge sina gamla principer eftersom dessa mest är nödvändiga i träskets karga miljöer. Det absolut mest fundamentala konceptet i träskmännens kultur är dock att ett ingått löfte hålls in i döden om så är nödvändigt. Självklart bryter enskilda individer mot detta tabu också men de är ändå allmänt kända som näst intill dumt pålitliga av de andra mer ombytliga folkslagen.

Traxilmer
Beskrivning:
Otroligt långt ifrån sitt forna hemland och ändå stolta över sitt ursprung. När det Irendiska imperiet förlorade makten i Maura så vann de traxilmiska slavarna som använts på plantage, gruvor och byggnadsarbeten sin frihet. De var långt mycket fler än sina forna förtryckare och det tog inte lång tid innan de totalt dominerade området kring lodressa även om själva staden fortfarande styrdes av exilirendier även efter att imperiet gått under. I gruppen traxilmer som den definieras i Maura ingår säkert diverse andra Solunska folkslag såsom thelguler, pokter och efarier.
Utseende: (Jag saknar tillgång till texterna som beskriver traxilmernas exakta utseende)
Livsåskådning: Man anser sig vara söner av ett arv ifrån en storkultur som ligger otroligt långt bort som man har väldigt dålig kontakt med. Det som mer påverkar den moderne Mauriske Traxilmern är dock hans förfäders ursprung som slavar. Detta har givit dem en kärlek till frihet och individualitet som många av de andra Mauriska folken har väldigt svårt att förstå sig på. Även när traxilmerna tar över och styr ett samhälle gör det oftast detta under mer eller mindre demokratiska eller åtminstone oligarkiska former. De tillhör också några av de mest idoga dyrkarna av Etin-Re då de påstår att delar av hans nuvarande essens härstammar ifrån de solunska gudarna.

Andra mindre folkslag
Irendier: Denna numer minimala folkgrupp lägger stor vikt på att de är arvingar till det irendiska imperiet och inte bör blandas ihop med andra samkarniska och solunska folkslag. De har fortfarande visst inflytande i Lodressa men efter trakoriernas ankomst är även detta på väg att försvinna sakta men säkert.
Trakorier: Intresset ifrån den Tricilviska adeln för denna otroligt avlägsna koloni är mycket ringa även om den växande inkomsten och båtarna fyllda med exotiska handelsvaror börjar få dem att omvärdera sin åsikt. Således har en militär styrka under Condotiär Brigga förlagts här för att stödja vicekung Kogge Da Lodressa (före detta Da Grumi). Trakoriernas inflytande över områdets kultur och framför allt politik är dock helt ur proportion till deras små antal och deras intresse för gudomen Khast har gjort denna långt mycket mäktigare än den en gång varit.
Apmän: Enligt lokal legend så härstammar Maurrin ifrån dessa primatmän men andra regioners historia bestrider detta faktum. Apmännen lever ett i princip obemärkt liv bland trädkronorna i de djungler som skiljer de olika stadsstaterna åt. Ett av de få undantagen är de vita tempelaporna som skyddar en del av de urgamla pyramiderna runt vilka den enorma staden Maurta Magoi är uppbyggd.
Melukher: Dessa fredliga folk anländer då och då till någon av Mauras hamnar. Oftast med en förhoppning om att sprida en mer fredlig filosofi till dessa grymma länder. De ignoreras dock allt som oftast och ibland råkar de till och med riktigt illa ut.
Insektoider: Dessa finns här och där i området men är inte i närheten av lika talrika som de är på andra platser i Samkarna med omnejd. De kan ibland återfinnas i Ibashiska samhällen dock, då det verkar finnas någon slags gammal överenskommelse mellan dessa två folk.
Shogia: I högländerna i sydväst återfinns ibland fortfarande de fåtaliga och mycket fruktade basiliskiderna. Vad deras syften är eller varför de aldrig växer i antal är okänt men somliga hävdar att de är satta på att vakta den plats i vilken den mörke är som mest kraftig.
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Kul

Inlägg av Peter Stridsberg »

Kul att du börjar skriva här Jan Erik!

Tvivlar på att Irendiska Imperiet kommer kunna passas in i EA.se's Altor... speciellt som jag inte har inspirationen att göra det :) .

Så skippa det för Maura eller bygg något själv på ungefär den information du redan postat här:

Någon info som gärna får vara med i sådana fall:

Irdik: Heligt språk
Irendiska: Basen för många språk i 600-talets Thelgul, Nivraler, Samkarnas östkust, Maura.
Tidslinjen du målade upp stämmer helt med mitt Altor.
Nambrithos: Huvudstad på en ö utanför Samkarnas östkust. Styrde imperiet bland annat med hjälp av en magisk sfär som kallades "Stjärnan" (ev. en riktig stjärna?). Huvudstaden sjönk under vattnet vid 150 e.o. ca.

/Peter
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Som jag alltid tänkt mig det så flyttades makten i riket runt en del under tiden det existerade.
Skriv svar