Ransard

Samlingsplats för alla länder och platser
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Angående de realpolitiska förhållandena så är de ju mycket viktiga. Jag måste nog säga att ranernas inordnan av främmande folk som sarder, icke mindervärda medborgare är långt mer lockande, och pacificerande än det trälsystem som trakorier, palamoxer och saphyner använder sig av. Ransards största problem vid ett krig västerut är väl annars det palinoriska soltåget som ligger väl i tiden. Kanske att de är bättre förberedda/har mindre otur i år? Ingen annan nation har nog möjlighet att ställa till med någon rejäl invasion, eller ens betydande plundringar (undantaget deras norra bröder och isbarbarerna) Hur stora är svartfolkens styrkor i skrivande stund?

Och ja avslutningsvis (såg ni hur jag började en mening med 'och') Regil, jag menar inte att raner och trakorier ligger jämsides, men både granström här på forumet och officella texter poängterar att ransard inte är ett barbarland utan tekniska landvinningar.

Sen att Trakorien ligger före kan ju ingen säga emot, de ligger ju först i Ereb (Altor?)
A fat man brings a cushion wherever he goes
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Sopodlare skrev:Angående de realpolitiska förhållandena så är de ju mycket viktiga. Jag måste nog säga att ranernas inordnan av främmande folk som sarder, icke mindervärda medborgare är långt mer lockande, och pacificerande än det trälsystem som trakorier, palamoxer och saphyner använder sig av.
Det där är något som tål att diskuteras.

Så här uppfattar jag det:
Raner - du är en undermänniska. Så länge du sköter dina plikter så låter vi dig vara och är nöjda. Men ditt liv har inget värde och vi kan välja att avsluta det när vi vill om så behövs. Ranerna är renodlade fascister med en herrerasideologi. Just nu sysslar de inte med folkmord, men det är något som de inte är det minsta främmande för.

Trakorier - du är en misslyckad människa. Om du rycker dig i kragen och börjar generera guld så ändrar vi åsikt, annars så ignorerar vi dig (finns någon formulering som Brior har skrivit som ganska tydlig illusterar detta). Om du är slav så behandlas du antagligen ungefär som i forna romarriket. Trakorierna är absurdkapitalister, men drivs inte av någon annan ideologi än penningens. Trakorierna skulle aldrig utföra ett folkmord då det är mycket mer lönsamt att låta folk jobba hårt istället.

Jag väljer Trakorien varje dag i veckan (även om jag givetvis skulle bosätta mig på Caddo om jag skulle flytta till Ereb...)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Regil skrev:
Raner - du är en undermänniska. Så länge du sköter dina plikter så låter vi dig vara och är nöjda. Men ditt liv har inget värde och vi kan välja att avsluta det när vi vill om så behövs. Ranerna är renodlade fascister med en herrerasideologi. Just nu sysslar de inte med folkmord, men det är något som de inte är det minsta främmande för.
Jag går mer efter din tidigare beskrivning, som jag blev mkt förtjust i.
Regil skrev:
Ransarder är ett folk. Ransarder är två folk. Bestående av Raner och Sarder där de olika folken har olika syften i livet. Båda behöver varandra. Så skulle det kunna vara en fin symbios, med något slags kastsystem. Men då tänkte jag på svaret på Alendors fråga och jag skulle vilja förtydliga det såhär:
Hur ser Ranerna på Sarderna? - Med stolthet. Ranerna är mycket stolta över att ha ett sådant starkt dugligt ochh kunnigt folk som Sarderna som jobbar åt dem. Ranerna är mycket stolta över sina sarder. På samma vis som en mongol är stolt över sin hästjord eller en echt är stolt över sina hundar. Det finns dock inte ett spår av jämlikhet eller medmänsklighet i förhållandet. Sarderna har ett värde endast i relation till Ranerna. Normalt sett är man stolt om Sarderna är välmående och lyckliga. Men i en pressad situation är man beredd att, med viss sorg, avliva så många som behövs. Men blir ledsen, men känner ingen skam. Relationen är den mellan ett människa och ett djur. Jag skulle gärna se att det fanns någon form av ägande i förhållandet. kanske kan Sarder och Raner tillhöra samma klan, så att klanöverhuvudet är ansvarig för både Sarder och Raners väl och ve. Jag tänker mig också att en Sard inte är personligt ansvarig för sina handlingar. Istället för att döma sarder för begågna brott så ser man rationellt på omständighterna. Ifall beteendet beror på dålig behandling från den ansvarige Ranen så får denna straffet. Ifall man anser att beteendet går att korrigera gör man vad som krävs i form av bestraffningar eller belöningar, utan pekpinnar eller förebråelser. Ifall beteendet inte går att korrigera avlivas Sarden.

Jag tänker mig här att relationen präglas av symbios. Raner och Sarder lever inte åtskilda med mer än en gårdsplan. Kanske kontrollerar Ranerna även Sarders reproduktion för att avla fram dugliga exemplar.
Sarderna ser upp till Ranerna. De har sedan barnsben fått lära sig att se på dem som sina allvisa fäder. Att ifrågasätta en Ran är otänkbart. Sarderna är mycket stolta över sina alltigenom fantastiska herrar och brukar skryta om de mest fantastiska Ranska krigarna i sin klan.
Sarderna behövs lika mkt som boskap, de fyller en funktion. En sard som ifrågasätter en Ran är lika otänkbart som att ett får sin herde. Att för en Ran avla en avkomma med en sard vore lika otänkbart som att avla en avkomma med ett djur.
Bångstyriga exemplar avlivas vid behov. Dock bör beaktas att Raner som ju är ett gudafolk, Aesirs utvalda, står över alla folkslag på Altor. Sarderna som delar delas land är således högre i rang än andra nationers folk. Andra nationers folk kan ju faktiskt...hmm...uppgraderas... till sarder, i de fall de...råkar... få följa med hemvändande ranska stridsmän som krigsbyte.
Och sarderna, åtminstone de infödda, är givetvis mkt stolta över att vara det näst högst stående folket på Altor.

I de fall de för erövringskrig så kan de mycket väl och utan skam ägna sig åt folkmord för att anpassa landområdet för lämpligt ändamål, precis som att nybyggaren röjer skog för sina odlingar.

Ransard är det mest rasistiska/ransistiska landet som någonsin existerat;)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Regil skrev:
Raner - du är en undermänniska. Så länge du sköter dina plikter så låter vi dig vara och är nöjda. Men ditt liv har inget värde och vi kan välja att avsluta det när vi vill om så behövs. Ranerna är renodlade fascister med en herrerasideologi. Just nu sysslar de inte med folkmord, men det är något som de inte är det minsta främmande för.
Jag går mer efter din tidigare beskrivning, som jag blev mkt förtjust i.
Regil skrev:
Ransarder är ett folk. Ransarder är två folk. Bestående av Raner och Sarder där de olika folken har olika syften i livet. Båda behöver varandra. Så skulle det kunna vara en fin symbios, med något slags kastsystem. Men då tänkte jag på svaret på Alendors fråga och jag skulle vilja förtydliga det såhär:
Hur ser Ranerna på Sarderna? - Med stolthet. Ranerna är mycket stolta över att ha ett sådant starkt dugligt ochh kunnigt folk som Sarderna som jobbar åt dem. Ranerna är mycket stolta över sina sarder. På samma vis som en mongol är stolt över sin hästjord eller en echt är stolt över sina hundar. Det finns dock inte ett spår av jämlikhet eller medmänsklighet i förhållandet. Sarderna har ett värde endast i relation till Ranerna. Normalt sett är man stolt om Sarderna är välmående och lyckliga. Men i en pressad situation är man beredd att, med viss sorg, avliva så många som behövs. Men blir ledsen, men känner ingen skam. Relationen är den mellan ett människa och ett djur. Jag skulle gärna se att det fanns någon form av ägande i förhållandet. kanske kan Sarder och Raner tillhöra samma klan, så att klanöverhuvudet är ansvarig för både Sarder och Raners väl och ve. Jag tänker mig också att en Sard inte är personligt ansvarig för sina handlingar. Istället för att döma sarder för begågna brott så ser man rationellt på omständighterna. Ifall beteendet beror på dålig behandling från den ansvarige Ranen så får denna straffet. Ifall man anser att beteendet går att korrigera gör man vad som krävs i form av bestraffningar eller belöningar, utan pekpinnar eller förebråelser. Ifall beteendet inte går att korrigera avlivas Sarden.

Jag tänker mig här att relationen präglas av symbios. Raner och Sarder lever inte åtskilda med mer än en gårdsplan. Kanske kontrollerar Ranerna även Sarders reproduktion för att avla fram dugliga exemplar.
Sarderna ser upp till Ranerna. De har sedan barnsben fått lära sig att se på dem som sina allvisa fäder. Att ifrågasätta en Ran är otänkbart. Sarderna är mycket stolta över sina alltigenom fantastiska herrar och brukar skryta om de mest fantastiska Ranska krigarna i sin klan.
Sarderna behövs lika mkt som boskap, de fyller en funktion. En sard som ifrågasätter en Ran är lika otänkbart som att ett får sin herde. Att för en Ran avla en avkomma med en sard vore lika otänkbart som att avla en avkomma med ett djur.
Bångstyriga exemplar avlivas vid behov. Dock bör beaktas att Raner som ju är ett gudafolk, Aesirs utvalda, står över alla folkslag på Altor. Sarderna som delar delas land är således högre i rang än andra nationers folk. Andra nationers folk kan ju faktiskt...hmm...uppgraderas... till sarder, i de fall de...råkar... få följa med hemvändande ranska stridsmän som krigsbyte.
Och sarderna, åtminstone de infödda, är givetvis mkt stolta över att vara det näst högst stående folket på Altor.

I de fall de för erövringskrig så kan de mycket väl och utan skam ägna sig åt folkmord för att anpassa landområdet för lämpligt ändamål, precis som att nybyggaren röjer skog för sina odlingar.

Ransard är det mest rasistiska/ransistiska landet som någonsin existerat;)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Tycker det inte skall finnas tämda gripar före Argald. Kan tänka mig att det fanns "hittegripar", skadade eller bortstötta ungar som blev tama i godhjärtade hem. Hos mig är det alerierna, som är duktiga djurtämjare, som lär Argald de kunskaper han behöver för att tämja en grip, även om de själva högst har just "hittegripar". Hans tillnamn borde bero på att det inte hade gjorts tidigare.
Låter egentligen mest rimligt med tanke på Argalds epitet. Vad om han gjorde något ingen tidigare vågat sig på (utom i gamla historier och legender), han sokte upp ett gripnaste, tog ett agg, och lyckades foda upp en fruktingivande best total lojal mot endast honnom? Sen nar han blivit ranernas kung borjar han en systematisk uppfoding av gripar, evt med tamjningstekniker från Alerien (dar de av religiosa skal foder upp "hittegripar"?)? Efter detta borjar Griparnas Årtusende.

Kungsgrip?
1) En benamning anvandt om en speciell sorts grip (jmf kungsorn)?
2) En benamning anvandt om kungens gripar, dvs gripar som kampar for ranernas kung?
3)?
Sopodlare skrev:...men både granström här på forumet och officella texter poängterar att ransard inte är ett barbarland utan tekniska landvinningar.
Absolut icka att forglomma!
gtjorgo skrev:...Man kan föreställa sig att både Kardier och/eller Magiller ingår i maskopi med Konungen av Kaphalt för att ta tillbaka Bzegusta och/eller Torilla från de degenererade avgudadyrkarna från Bralorge?
På så vis kan vi flata in en storre bit av Vasterhavsområdet i den politiska situationen.
Sopodlare skrev:Hur många gripar ÄR tämjda? Hur stort övertag ger de? Hur används de? Det talades tidigare om bombardemang från luften med stocka eller stenar, och spaning är självklart men vilken av aktiviteterna ger störst taktiskt/strategiskt övertag? Hur stort övertag ger det att enstaka bågskyttar kan högryttla (ytterst ovärdigt) och beskjuta fienden?
En viktig taktisk fordel borde vara skramselseffekten, kanske inte bara gentemot fienden men aven overfor (och ovanfor!) egna fotsoldater av timorisk, narimsk och alerisk harstamning?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fafnir skrev: Jag går mer efter din tidigare beskrivning, som jag blev mkt förtjust i.

Och sarderna, åtminstone de infödda, är givetvis mkt stolta över att vara det näst högst stående folket på Altor.

I de fall de för erövringskrig så kan de mycket väl och utan skam ägna sig åt folkmord för att anpassa landområdet för lämpligt ändamål, precis som att nybyggaren röjer skog för sina odlingar.

Ransard är det mest rasistiska/ransistiska landet som någonsin existerat;)
Men, det är väl samma beskrivning, med andra ord :?
Möjligen då att undermänniska är fel, då de ju inte har full mänsklighet.

Jag lyfte bara fram det omänskliga lite mer. Att se på någon som ett djur måste ju alla gånger vara sämre än att se på någon som en usel eller misslyckad människa? En tiggare vänder man dövörat till, ett fyllo låter man ligga i rännstenen. Men ett djur avlivar man när det har nått sin slaktvikt, efter att först ha gött det väl. Jag gillar konceptet ran-sard, men jag hoppas verkligen att ingen skall missförstå det och tro att det finns något annat än ondska i det. "Jag behandlar dig illa för att det är rätt och sant" är ju alltid värre än "Jag behandlar dig illa för att jag vill tjäna mer pengar". Det senare ger dig rätten att vilja slå dig fri (även om vi kommer att försöka hindra dig), i det första fallet bör du vara tacksam över hur väl du blir behandlad när du blir nertryck i gjyttjan av den blankpolerade ranska ridstöveln. :cry:

Ransistiska var ju ett mycket fyndigt uttryck! Måste wikifieras på något vis. :P
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Ranerna framstår ju i alla fall som klart mindre kompromisslösa än Paratornierna.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

gtjorgo skrev:Ranerna framstår ju i alla fall som klart mindre kompromisslösa än Paratornierna.
mer? :)
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Fafnir skrev:Sarderna behövs lika mkt som boskap, de fyller en funktion. En sard som ifrågasätter en Ran är lika otänkbart som att ett får sin herde. Att för en Ran avla en avkomma med en sard vore lika otänkbart som att avla en avkomma med ett djur.
Bångstyriga exemplar avlivas vid behov. Dock bör beaktas att Raner som ju är ett gudafolk, Aesirs utvalda, står över alla folkslag på Altor. Sarderna som delar delas land är således högre i rang än andra nationers folk. Andra nationers folk kan ju faktiskt...hmm...uppgraderas... till sarder, i de fall de...råkar... få följa med hemvändande ranska stridsmän som krigsbyte.
Och sarderna, åtminstone de infödda, är givetvis mkt stolta över att vara det näst högst stående folket på Altor.
This I like! Exakt såhär ser jag på Raner och Sarder.


//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Regil skrev:
gtjorgo skrev:Ranerna framstår ju i alla fall som klart mindre kompromisslösa än Paratornierna.
mer? :)
mer var nog ordet jag letade efter egentligen :oops:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har strukturerat upp Ransards tidiga historia i wikin. Några årtal behovde flyttas men tror att det har fungerar. Sag till annars Fafnir (och andra)!

http://www.erebaltor.se/wiki/Ransard
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har flottburna gripar lössläppta för vädring väster om Saphyna hittat till det lummiga Pandarealias vulkanöar och där fattat tycke för fabrakkött?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kan detta (den bruna markeringen) ha varit den ursprungliga utstrackningen till ett alvrike i Kardskogen (utesluter inte att det kan finnas fler)? :?

Bild

Den sodra delen skovlades av Roda Månens svartfolk 599 eO och overgavs av alverna. Samtidigt invaderades det omkringliggande Gauland (Narim) av Alerien. Ransard går till krig mot alerierna och under åren 600-605 eO fordrivs dessa från Gauland (Alerien invaderas ochså av ransarderna och inforlivas i Ransard). Ransarderna befaster nu starkare sitt grepp om Gauland och passar samtidigt på att inforliva de skovlade alvskogarna i sitt valde. Alverna som precis innan dessa handelser hade ingått en allians med den ransardiske vortigern kanner sig nu svikna och krankta, de fick ingen hjalp mot svartfolken och halva deras rike ar ockuperat. Vad nu alverna i den kvarvarande norra delen riket valjer att gora vill tiden visa...

Från Ransards historia i wikin:
515 e.O.
Narim, det gamla Gauland införlivas med Ransard efter beslut från den narimske kungen.
573 e.O.
Caorm, som senare blir vortiger, lämnar Ransard i sällskap med en alv för att lära sig om andra kulturers stridskonster. Han kallas Caorm alvvän.583 e.O.
Trevande kontakter tas med alverna i Kardskogen.
599 e.O.
Teokratet Alerien anfaller Gauland (del av Ransard). Röda månens svartfolk lyckas med hjälp av magi ta sig in i Kardskogen och plundrar alvboningar. Ransard, som har alerierna mellan sig själva och Kardskogen, kan inte undsätta alverna och kontakten dem emellan bryts.
600-605 e.O.
Ransard under Caorm Alvvän gör en motoffensiv och lyckas besegra den aleriska invasionsarmén. Den ransardiska hären driver alerierna tillbaka och invaderar så Alerien, som tillslut besegras och den Aleriska kungliga hären krossas vid ett slag om slottet i Aler.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Tack för att du håller Ransard levande under min frånvaro, Birke :)

Förnärvarande är jag bostadslös och mina prylar ligger i en flyttkartong på en polares vind, så mitt arbete med Ransard ligger ganska lågt just nu.

Jag har dock lite smått på g liggande på annan plats som jag ska försöka kasta upp i dagarna...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tycker skogsalvriket i Kard skall vara ett och det samma, men sedan kan det ha två huvudsakliga områden med befolkning. Ditt bruna område tycker jag ser bra ut för efter de förlorat skog till orcher och ransarder, dvs år 610. Innan dess tycker jag det skall ha sträckts sig över bergen till skogarna just på andra sidan. Annars ser det bra ut Mäster Birke! :D
Skriv svar