Ransard

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Det finns knappt några farligare krigare på slagfältet än den ran som just förlorat sin grip i strid och blir tvungen att strida på marken. Bandet han har med sin grip är starkt och om gripen dör är det som om han förlorat sin bror (/son/dotter). I vilt raseri över sin döde vän kastar han sig handlös mitt in i striden och lägger sig inte ner förrän han är fysiskt inkapabel till att röra sig. Oftast slutar han ovanpå en drös nedgjorda fiender. Med kängorna på och svärdet i handen.'


//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Krille skrev:Mycket snygg text käkslite . :P
Regil skrev:Mycket episkt och mycket ranskt! :D
:D :D :D
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Hur gammal blir en grip?

En ung man som klättrar upp i de snötäckta bergen och stjäl ett gripägg är iofs coolt, jag gillar det och förutsätter att det rä så som de första tämjdes (och många nuförtiden), men har man inte alls domesticerat dem?
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Käkslite: Bra texter. Stämmer väl överens med min bild av ranerna.

Gällande gripar i övrigt: Enligt källorna vill jag minnas att man föder upp gripar i ransard, men jag kan tänka mig att det i sådana fall är en relativt ny företelse. 610 Rustar man ju för fullt för att näpsa de slemma dekadenta trakorierna en gång för alla...
Traditionellt så gäller annars att dugliga kämpar möter bergens faror i försök att vinna odölig ära och återvända med ett gripägg där den nykläckta telingen mkt riktigt präglas på aktuell ran.

Griparnas ålder. Ptja, vad kan man tänka sig... ungefär som mäns? De kan bli åldriga men det är sällsynt då ransard är en hårdplats att leva på för best såväl som man.

Den uråldriga snövita gripen sägs dock vara 1000 år gammal men sägs åandra sidan nedstiga från Aesirs hallar för att hämta värdiga åldriga kämpar...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Absolut!
A fat man brings a cushion wherever he goes
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

En vidare fundering om griparna; vilken roll hade denna flygande best i Ransard innan Argald Griptamjare av Omric 508 eO tamjde en såkallad "kungsgrip"?

- Betyr detta att ranerna inte anvande gripar som riddjur tidigare?

- Betyr detta att det var forst nu som gripar fodes upp i fångenskap?

Det forsta alternativet kanske lite tråkigt (Vad ar Ransard utan gripen?) men hur då forklara årtalet?

Ar losningen att innan ranerna lyckades få tama gripar att ruva ut agg i fångenskap så var framtidiga ryttare tvungna att leta upp ett gripnaste ute i vildmarken/bergen for att dar hitta ett egg han kunde foda upp? Detta gjorde kanske också att gripryttare var mycket sallsynta innan handelserna kring Argalds kungsgrip?

...och Fafnir - kul att se dig tilbaka på forumet! :)
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Om man måste gå upp och stjäla ett ägg för att få en grip förutsätter jag att de hållna griparna var MYCKET få till antalet. Innan dess att kungsgripen tämjdes fanns det i hela ransard kanske inte mer än några dussin tämjda gripar, med aldrig mer än ett halvt dussin i en strid?
A fat man brings a cushion wherever he goes
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tycker det inte skall finnas tämda gripar före Argald. Kan tänka mig att det fanns "hittegripar", skadade eller bortstötta ungar som blev tama i godhjärtade hem. Hos mig är det alerierna, som är duktiga djurtämjare, som lär Argald de kunskaper han behöver för att tämja en grip, även om de själva högst har just "hittegripar". Hans tillnamn borde bero på att det inte hade gjorts tidigare.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Om det är så, så borde ransards stridsvärde ha...femdubblats? sedan griptämjandet.

Hur många gripar ÄR tämjda? Hur stort övertag ger de? Hur används de? Det talades tidigare om bombardemang från luften med stocka eller stenar, och spaning är självklart men vilken av aktiviteterna ger störst taktiskt/strategiskt övertag? Hur stort övertag ger det att enstaka bågskyttar kan högryttla (ytterst ovärdigt) och beskjuta fienden?
A fat man brings a cushion wherever he goes
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Sopodlare skrev:Om det är så, så borde ransards stridsvärde ha...femdubblats? sedan griptämjandet.

Hur många gripar ÄR tämjda? Hur stort övertag ger de? Hur används de? Det talades tidigare om bombardemang från luften med stocka eller stenar, och spaning är självklart men vilken av aktiviteterna ger störst taktiskt/strategiskt övertag? Hur stort övertag ger det att enstaka bågskyttar kan högryttla (ytterst ovärdigt) och beskjuta fienden?
Det har ju onekligen gått bra för ransard på slagfälten under de senaste århundradet. Trakorierna må bäva och Palinor avhålla sig från nästa soltåg.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Ja men gör de det? Raner vs Trakoriska öarna. 0-3

Frågan är vilken vikt man lägger vid dem, då de aldrig lyckats med något riktigt. Hur många fler ÄR trakorierna?

Palinorerna å andra sidan har ju blivit korpmat gång på gång
A fat man brings a cushion wherever he goes
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Sopodlare skrev:Ja men gör de det? Raner vs Trakoriska öarna. 0-3

Frågan är vilken vikt man lägger vid dem, då de aldrig lyckats med något riktigt. Hur många fler ÄR trakorierna?

Palinorerna å andra sidan har ju blivit korpmat gång på gång
Ja, men när var senaste gången trakorien och ransard slogs? Jag skrev de senaste århundradet, vilket så vitt jag vet är tidsrymden under vilket ransard bildas genom erövring av grannländerna.

Trakorierna torde vara åtskilliga gånger fler (5+ ggr?) och har en effektiv statsapparat och välfyllda pengakistor att falla tillbaka på. Som jag ser det så är Trakorien Erebs stormakt no 1, så det är ju en värdig motståndare i det avseendet...
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Kanske var Trakoriens/Klavykernas numerära överläga större förr då man hade sämre skepp? Färre soldater kunde skeppas över till öarna. Nu kan ransard kanske flytta en större del av sina trupper dit. Med erövringen av Timolerien (i dess beståndsdelar) och andra små områden så har ransard kanske ökat sin numerär vesäntligt. Förmodligen är dock skillnaden i antal fortfarande respektingivande. Palamux är den mest folkrika av öarna i den trakoriska ö-gruppen och borde själv ha fler invånare än hela ranernas domäner.

Kanske har riket Trakorien med allierade (trälar oräknat) fem-sex gånger så många invånare som hela Ransard?

En annan sak som ranerna saknar är pengar. Deras teknologi är ju inte långt sämre än trakoriernas, men de kanske inte har resurser nog för att göra verklighet av allt.

Vad sägs om magin? Känner att trakoriska rikets magiker borde vara mer välorganiserade än ransardernas druider, håller du med?

Sen får man inte glömma det trakoriska sinnelaget. Trakorierna har INGA problem med att giftmörda hela motståndarsidan eller utkämpa ENDAST bakhåll hela kriget.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Sopodlare skrev:Palamux är den mest folkrika av öarna i den trakoriska ö-gruppen och borde själv ha fler invånare än hela ranernas domäner. Kanske har riket Trakorien med allierade (trälar oräknat) fem-sex gånger så många invånare som hela Ransard?.
Verkar rimligt.
En annan sak som ranerna saknar är pengar. Deras teknologi är ju inte långt sämre än trakoriernas, men de kanske inte har resurser nog för att göra verklighet av allt.
Jag håller inte riktigt med här. Trakorien är på väg in i "renässansen", de har oceangående fartyg, ett utvecklat handelsnätverk, arsenaler för produktion av krigsskepp, säkerhetstjänst, mm mm. Jag har svårt att se att Ransard inte ligger efter på varje enskild punkt utom miltär teknologi.

Vad sägs om magin? Känner att trakoriska rikets magiker borde vara mer välorganiserade än ransardernas druider, håller du med?
Ja.
Sen får man inte glömma det trakoriska sinnelaget. Trakorierna har INGA problem med att giftmörda hela motståndarsidan eller utkämpa ENDAST bakhåll hela kriget. .
8)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

En kanske inte allt för oviktig fråga här är väl vad öarna utanför Paratorna tar sig till om Krig med Ransard uppenbaras.
-Kastar Kishatet ut de paratorniska trupperna ut ur Soblak?
-Kanske blir det innbördeskrig mellan Det heliga Kishatet och Moskorien vilket upptar stora delar av Palamux härstyrkor och ingen Skickas mot Ranerna från denna "huvudö".
-Möjligt är även att trinsmyrnierna från Milacke och Karg reser sig då Paratornierna måste tillämpa truppförflyttningar till främst Saphyna(?).
- På saphyna kanske falanger med ättlinjer ända bak till harevold Hakeborst väcks och vill kasta ut förtryckarna från Grannön?
- Lite långsökt men...man kanske också kan tänka sig att Illubarierna vill återupprätta sitt stolta rike på paratorna om man lyckas resa sig ur drogruset?
-Ett annat problem är själva hären för trakorierna. Vissa Kondottiärer kanske har större kärlek till visa landområden utanför Tricilves omedelbara kontroll. Tex Om en kondottiär från Moskorien tar sin trupp från striderna mot ranerna på Saphyna för att istället möta en möjlig invasion från Kishatet mot Fontra-cilor?

-Möjligt är även att stora delar av den trakoriska flottan är utlockaliserad för att skydda områden utanför ögruppens närhet. Man kan föreställa sig att både Kardier och/eller Magiller ingår i maskopi med Konungen av Kaphalt för att ta tillbaka Bzegusta och/eller Torilla från de degenererade avgudadyrkarna från Bralorge?

Lite tankar bara.
Samma upproriska tendenser kanske även kan finnas bland aleriska och timoleriska grupper hos ranernas härar? Om än att utrymmet där är än trängre?
Skriv svar