Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Grymt :)

Palinéon: Nästan uteslutande palats och befästningsverk, ev. små torg snarare än parker (möjligen ommurad örtagård). Palatset ligger nästan på varandra, i ett virr varr.

Tänk Akropolis, tempelstad, kärntorn och palats
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Jag har börjat lite på Palineon, vilket inte känns så lätt. Jag lägger upp ett synopsis på området så får vi diskutera utifrån det.
Jag kommer dessvärre inte att hinna göra egna ikoner, har fullt upp på jobb etc för närvarande. Så jag använder de som finns med i programmet, försöker dock hålla mig till de mer gotiska i stil.

Säg vad ni tycker så jobbar jag vidare vart efter.
Bild
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag tycker att det är rätt anslag med monumentala stråk, och vindlande gator, halvcirklarna gör att det känns som höjd. Däremot hade jag gärna sett fler palats och borgbyggnader och färre bostadshus. Förstår att detta är knivigt med existerande ikoner...
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Det ska inte vara något problem. Jag gör lite förändringar och lägger upp en ny bild.
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Här är senaste bilden på Kartotum. Har jobbat mest på vinterstaden den senaste tiden. Har också ändrat en del i Palinéon, minskat vanliga hus och lagt till fler "palats".
Jag lade upp hela staden den här gången också så att ni ser hur saker och ting förhåller sig till varandra. Kom gärna med kritik och förslag. Effekterna är inte de slutliga utan mer av ett test hur det slutgiltiga resultatet kan bli.
Bild
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ser mycket bra ut. :D Gillar särskilt hur du fått till Vinterstaden med mindre hus och runda tält.

Kan man tänka sig någon sorts kvarnbyggnad antingen där vattnet strömmar ut ur bergtunneln in i Vinterstaden eller i anslutning till själva dammkonstruktionen vid Dvärgdammen? Eller finns det kanske kvarnar inne i berget under Palineon? Palinor är väl inget utpräglad spannmålsodlande land men helt utan bröd och öl kan man väl inte vara i en stad som Khartotum?

Sen angående vattenförsörjningen i Trädgårdsstaden, hur ser den ut? Uthuggna dammar likt dem i Bergstaden eller bara brunnar som inte behöver synas på kartan?
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

birkebeineren skrev:Ser mycket bra ut. :D Gillar särskilt hur du fått till Vinterstaden med mindre hus och runda tält.

Kan man tänka sig någon sorts kvarnbyggnad antingen där vattnet strömmar ut ur bergtunneln in i Vinterstaden eller i anslutning till själva dammkonstruktionen vid Dvärgdammen? Eller finns det kanske kvarnar inne i berget under Palineon? Palinor är väl inget utpräglad spannmålsodlande land men helt utan bröd och öl kan man väl inte vara i en stad som Khartotum?

Sen angående vattenförsörjningen i Trädgårdsstaden, hur ser den ut? Uthuggna dammar likt dem i Bergstaden eller bara brunnar som inte behöver synas på kartan?
Jag ska se om jag kan lägga till något hus längs med floden i vinterstaden som kan vara vattenkvarnar.

Angående trädgårdsstaden så har jag tänkt att det ligger en damm mitt i staden vartifrån kanaler leds ut till trädgårdarna. Dammen går via underjordiska gångar sedan vidare ner till vinterstaden. Skulle det fungera?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Kan inte annat än instämma med Birke - det här ser mycket bra ut.


Jag har funderat på det här med trädgårdsstaden, och det var aldrig tänkt att vara en så avskärmad del av staden. Jag föreslår alltså att vi river muren mellan Trädgårdsstaden och Bergsttaden, och istället gör en gradvis övergång där Bergstadens hus blir större, och börjar få trädgårdar, och sedan kommer klostren. I det sammanhanget kan avancerade dammsystem vara overkill - snarare brunnbaserat?

Jag tänker mig även att snarare än ett parkområde så rör det sig om köks/klosterträdgårdar, gärna omgärdade och inmurade bakom lås och bom. "Ett paradis på jorden" nämnde du, och det persiska ursprunget till ordet paradis är "muromgärdat område" mellanösterns palatsträdgårdar kan gärna vara inspiration även de :)

Vet inte om detta går att göra. I värsta fall får vi nöja oss med byggnader med innergårdar. Men alltså helst inte parkprägel
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Peter skrev:Kan inte annat än instämma med Birke - det här ser mycket bra ut.


Jag har funderat på det här med trädgårdsstaden, och det var aldrig tänkt att vara en så avskärmad del av staden. Jag föreslår alltså att vi river muren mellan Trädgårdsstaden och Bergsttaden, och istället gör en gradvis övergång där Bergstadens hus blir större, och börjar få trädgårdar, och sedan kommer klostren. I det sammanhanget kan avancerade dammsystem vara overkill - snarare brunnbaserat?

Jag tänker mig även att snarare än ett parkområde så rör det sig om köks/klosterträdgårdar, gärna omgärdade och inmurade bakom lås och bom. "Ett paradis på jorden" nämnde du, och det persiska ursprunget till ordet paradis är "muromgärdat område" mellanösterns palatsträdgårdar kan gärna vara inspiration även de :)

Vet inte om detta går att göra. I värsta fall får vi nöja oss med byggnader med innergårdar. Men alltså helst inte parkprägel
Tackar för inputten Peter och allt går att ordna :)
Jag river muren till nästa version av kartan och försöker få till husen, att de blir tsörre och större och får lite trädgårdar ju närmare muren de kommer. Eftersom trädgårdsstaden blir brunnsbaserad så skippar jag dammen.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Du är en hjälte! Tack för att du har tålamod med mina egenheter
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Visst har du sett den här clercon?

http://www.erebaltor.se/other/khartotum.jpg
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

birkebeineren skrev:Visst har du sett den här clercon?

http://www.erebaltor.se/other/khartotum.jpg
Jo den har jag sett....även om min karta inte stämmer till hundra procent med bilden. Den stämmer bättre om man spegelvänder den :)
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Här kommer kartan över trädgårdsstaden. Som synes så har jag plockat bort muren efter önskemål. Staden består av små skyddade inmurade trädgårdar där de rika kan leva i en skyddad liten tillvaro långt från alla fattiga stackare i bergsstaden :)
Hoppasni gillar det.

Bild
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Gillar :)
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Tackar patrik, kul att du gillar kartan :)
Här kommer en uppdatering till på hela staden. Om ingen ser några akuta brister så känner jag mig klar med sälva staden innanför murarna. Nu är det dags att ge sig på omgivningen.
Bild
Skriv svar