Monturerna

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Är det kartan från Altor Baksida? Jag kan inte minnas att jag sett Pandarealia någon annan stans än eventuellt här?

Jag skulle tolka det så att 2 är Monturerna, 3 är Pandarealia och 4 är Bactulge.

Jag har alltid tänkt mig att Pandarealias beliggenhet nordväst om (minns inte vad det står) egentligen skal vara sydväst. Känns som om öarna da hamnar mer rätt med tanke på urbefolkningen av melukhisk härkomst, den lite tropiska känslan(?) man får av miljön, samt avståndet till Caddo som pandarierna kommer ifrån.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

1 = Pandarealia ("ungefär 1500 sjömil väster om Mereld." (s. 3 i Handelsfursten.))
2 = ?
3 = Monturerna (förskjutet)
4 = Bactulge

Slutsats: Kartritaren från Altors Baksida (dvs. Östra halvklotet) har missat måtten på kartan avs Monturernas läge.
Lösning: Gör avståndet mellan Melukhas norra udde och Monturerna de riktiga 80 milen, ungefär där du placerat det på karta A.

Ö 2 och resterna av 3 gör du vad du vill med som Mäster kartograf. :D
Senast redigerad av Mikael den 2007-11-09 09:48, redigerad totalt 4 gång.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

birkebeineren skrev:Jag har alltid tänkt mig att Pandarealias beliggenhet nordväst om (minns inte vad det står) egentligen skal vara sydväst. Känns som om öarna da hamnar mer rätt med tanke på urbefolkningen av melukhisk härkomst, den lite tropiska känslan(?) man får av miljön, samt avståndet till Caddo som pandarierna kommer ifrån.
Jag siterar mig själv då Mikael även har konstaterad att kartan från Altors Baksida måste vara fel.

Pandarealia flyttas söderut?

Annars så skulle vi kunna låta den ö som ligger nordväst om Bactulge tillhöra Monturerna (om vi inte gör den till Pandarealia)? :?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nja Pandarealia ligger faktiskt rätt på AB:s karta enligt källornas hänvisning, se mitt tidigare inlägg för 1.
Det är Monturerna som är förskjutet och behöver flyttas för att hamna i enlighet med källorna.

Jag får ingen tropisk känsla för Pandarealia, ev. en varmare variant av azorerna/madeira. Det regnar mycket, lummiga lövskogar finns och urbefolkningen har tillsammans med paradisfåglarna blåst dit någon gång under historien(?).

Spelknepe, har du Handelsfursten eller dess karta?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Spelknepe, har du Handelsfursten eller dess karta?
Jepps!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hahaha :lol:
Titta vad jag hittade! Känns det igen? :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Hahaha :lol:
Titta vad jag hittade! Känns det igen? :wink:
Jag har vetet det hela tiden! :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Hahaha :lol:
Titta vad jag hittade! Känns det igen? :wink:
Jag har vetet det hela tiden! :wink:
Och inte sagt något sin luring! :shock:
:P
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Vad hittades? Missade jag något?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Länder & Platser har så många trådar att det finns två sidor i kategorin. I tråden för Monturerna hade inga inlägg gjorts på så länge att den fanns på sidan två och därmed inte syntes på sidan ett som först kommer upp.

Lätt att missa! :D
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jag brukar leta där ibland när jag har tråkigt. Jag utgick ifrån att den fanns mest. Har inte tittat efter Monturerna då jag utgått ifrån att det redan finns andra som skriver om denna i källorna ganska nogrant beskrivna plats.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Delanoir har sammanställt mycket av vad vi vet om Monturerna. Skall gå igenom tråden och rödmarkera.

Sen kanske något mer tillkommer om andan faller på...?

Tillägg:
Diskussion om Monturernas läge i Västerhavet: viewtopic.php?f=12&t=686
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re:

Inlägg av Albrekt »

Hej. Min första post på ett tag. Jag tänkte se om vi kan väcka liv i den här Montur-tråden.
birkebeineren skrev: 2009-07-31 18:11 Delanoir har sammanställt mycket av vad vi vet om Monturerna. Skall gå igenom tråden och rödmarkera.
Jag har sammanställt och redigerat Delanoirs text i den ordning det kommer ligga i wikin, lagt till de ändringar som pratats om och presenterar helheten här. Jag hoppas att detta gör det lättare att gå igenom, dra ifrån, lägga till, rödmarkera och flytta till wikin.

Trots att det inte ännu går in på vad det är som egentligen håller på att hända med Imária, tycker jag det nu finns tillräckligt för att göra wiki-artikeln hjälpsam för den som vill skapa en monturisk RP eller SLP, t.ex. Delanoir gjorde ett toppenjobb som måste bevaras, förstås.

Here goes:
Monturerna
Monturerna är en ögrupp ute i Västerhavet.

Historia:

Ca. 1300 f.O.

Ögruppen upptäcks av krunska sjöfarare. Några år senare koloniseras ön och stora silverfyndigheter i bergen leder till ekonomisk framgång. Handel bedrivs med omvärlden och kolonin blir allt rikare och mäktigare.

1117 f.O.
Monturerna bryter sig loss från Krun.

1022 f.O.
Monturernas drottning, Karaleia VII, får en vision om en halvgudinna som sitter fängslad i de monturiska bergen. Drottningen blir i visionen lovad makt och rikedom om hon befriar gudinnan, vars namn var Imária. Karaleia accepterar erbjudandet och efter två månaders sökande kan Imária befrias. Imária visar sig dock vara de odödas och alla plågors gudinna, och förvandlar Karaleia till sitt viljelösa redskap. Hon blir vampyr, och hjälper sedan sin gudinna att förvandla öarnas befolkning till gengångare. En underjordisk stad grävs ut i bergen. Omvärlden förblir ovetande om vad som inträffat.

1018 f.O.
All handel och kommunikation med omvärlden upphör. Monturernas befolkning är vid detta laget helt omvandlade.

996 f.O.
Gråalver framför en teori om att en farsot drabbat Monturerna och raderat ut befolkningen. Omvärlden börjar undvika ögruppen och olika rykten sprids.

599 f.O.
Tredje Konfluxen drabbar Monturerna. Köttbitarna halverar den odöda befolkningen (kallade imarioter) och de resterande invånarna flyr till den underjordiska staden.

598 f.O.
Ett kraftigt jordskalv delar huvudön i en sydlig och en nordlig del. Större delen av den underjordiska staden raseras, men Karaleia lyckas fly till en krypta där hon sedan dess varit instängd. Efter dessa händelser förblir Monturerna obebodda i många år, endast omgärdade av rykten om spökskepp.

370 e.O.
Den kardiske adelsmannen Mauritz Bergenswäärd blir fråntagen sin titel efter att hans far varit inblandad i politiska konspirationer och religiöst oliktänkande. Mauritz säljer sin egendom och beger sig ut till havs för att börja om sitt liv på annan plats.

373 e.O.
Mauritz upptäcker Monturerna, där han bosätter sig med drygt 500 följeslagare från Kardien (främst följare av S:t Bintor, som han själv, men även andra oönskvärda minoriteter). En befäst stad, Timar, uppförs på Elmors östkust. Mauritz återtar sin forna hertigtitel och utropar sig till härskare över Monturerna. Befolkningen börjar bruka jorden och man upptäcker silverfyndigheter i bergen.

377 e.O
Mauritz äktar en soldatdotter, som året därpå föder en tronarvinge.

380 e.O.
Mauritz mördas av en fanatisk anarkist vid namn Gideon Barktunga. Som straff kastas denne nedför den klyfta som skiljer Elmor från Gogero. Klyftan får efter denna händelse namnet Gideonklyftan. Efter Mauritz’ död instiftas Rådet, som hädanefter tjänar som rådgivare åt kommande hertigar.

394 e.O.
Adinovan I, son till Mauritz, tillträder Monturernas tron.

430 e.O.
Morgan, yngste son till Adinovan I, avlider i en olyckshändelse, och hertigen dör i chock och sorg av en hjärtattack. Hans äldste son, Benoval, tillträder tronen men delar styret med sin syster, Abina.

434 e.O.
Benoval I och Abina grundar Sbintorkyrkan, baserad på folkets tro på Sbintor, en förvrängning av S:t Bintor. Sbintor förklaras kräva dyra offergåvor. Den nya teologin som presenteras är helt och hållet uppdiktad av det styrande syskonparet, i syfte att inbringa pengar och stärka folkets enighet. Religionens sanna natur är endast känd av rådsmännen och de högsta prästerna.

441 e.O.
Både Benoval I och Abina dör ogifta när en del av fästningen brinner upp efter ett blixtnedslag. Rådet väljer Nicholas Hovenhielm, oäkta son till Benoval I, till hertig och denne antar då namnet Mauritz II.

449 e.O.
En lag instiftas som tvingar Monturernas invånare att dyrka Sbintor eller att dömas som hädare.

496 e.O.
Mauritz II dör av naturliga orsaker och efterträds av sin son Getzov I.

508 e.O.
Getzov I dör efter att ha blivit förgiftad. Mordet förblir ouppklarat, men flera personer i hertigens närhet hängs som syndabockar. Hertigens son, Mauritz III, övertar tronen.

515 e.O.
Mauritz III avlider i sviterna av en febersjukdom och efterträds av sin son, Mauritz IV.

562 e.O.
Mauritz IV meddelar Rådet att det i en dröm uppenbarats att han kommer att leva för evigt och aldrig dö. Han avlider prompt samma dag av hjärtslag, dagen före sin 69:e födelsedag.

563 e.O.
Mauritz V tillträder tronen på Sbintors Förstadag efter sin faders, Mauritz IV, död.

564 e.O.
En lag instiftas som förbjuder utövandet av magi samt innehavet av magiska föremål på Monturerna.

597 e.O.
Mauritz V avlider, och då hans äldste son, Adinovan II, studerar på fastlandet tar hertigens bror, Getzov II, tillfälligt över tronen.

599 e.O.
Adinovan II återvänder till Monturerna och övertar tronen efter sin farbror.

604 e.O.
Hertigens son, Benoval II, mördas i sömnen. Fyra sannolikt oskyldiga personer anklagas för mordet och störtas i Gideonklyftan. Troligen var det egentligen Rådet som låg bakom dådet.

607 e.O.
Adinovan II mördas, troligen av rebeller. Mordet förblir ouppklarat. Hans yngste son, Mauritz VI, kröns till hertig.

Geografi:

Monturerna är en ögrupp belägen 800 km nordväst om Melukhas norra udde. Huvudöarna Gogero och Elmor hängde en gång samman, men ett kraftigt forntida jordskalv skilde dem åt. Gogero, den norra ön, är karg och utgörs till största delen av klipplandskap med ett tiotal bergstoppar som sträcker sig upp till drygt 3500 meter över havet. Ön har mängder av gejsrar och heta källor. Förutom svavelutvinning i dagbrott nära kusten förekommer inte mycket mänsklig aktivitet på Gogero. Elmor, den sydliga ön, skiljer sig markant genom att vara bördig och livfull. Norra delen av Elmor präglas av bergstrakter med ett flertal rika silvergruvor. Söder om bergen växer tät skog, rik på villebråd, medan kuststräckorna upptas av bördig, uppodlad åkermark. Både Gogero och Elmor har ett flertal floder och vattendrag, men de som återfinns på Gogero är livlösa då vattnet innehåller rikligt med svavel.

Monturerna har ett subtropiskt öklimat med varma somrar och milda men nederbördsrika vintrar. Fördelaktiga havsströmmar och vindar underlättar för seglatser från fastlandet, men under hösten kan förrädiska stormvindar snabbt blåsa upp utan förvarning.

På det näringsfattiga och bergiga Gogero växer främst knotgran (sällsynt barkträd) samt munkrygg (en meterhög grässort). Djurlivet inskränker sig till olika fåglar och smågnagare. Sydligt belägna Elmor erbjuder en mer livfull natur med mängder av fåglar i lövskogarna och vid vattendragen. På Elmor återfinns även brunbjörn, räv, vildhund och vildsvin, samt hjort, rådjur och gnagare.


Städer (och byar):

Monturernas huvudstad Timar har drygt 5000 invånare och är belägen på Elmors östkust, vid floden Trangors utlopp. Här är hertigens slott beläget, och ett flertal andra viktiga institutioner som rådhuset, det berömda lärosätet Bergenswäärds Sjömansskola, skatteverket, en stor teater, en militärförläggning, diverse handelshus, med mera.

Zukos är en lantby vid östra Trangor med en stor minoritet råttmän. Här tillverkas den berömda trangorianska kryddosten.

Sharfal och Dudhil är två byar belägna i närheten av varandra, vid Sangosjön. Byborna livnär sig i huvudsak på inlandsfiske. Stor fiendskap råder mellan byarna sedan drygt ett sekel tillbaka.

Zoduda är en fiskeby belägen på Elmors sydkust. Byborna livnär sig på fiske, pärlfiske och purpursnäckor. Byn har ungefär 500 invånare.

Andûdax ligger öster om Misevaflodens nedersta vattenfall, omgiven av skog. Byn präglas av kollektivism och den lokala handelsboden är kooperativ.

Bychow är en otillgänglig fiskeby på Elmors västkust, där invånarna utgörs av hajmän.


Nakab, Hiradu och Owitudu är namnen på de tre största gruvbyarna. Samtliga ligger i närheten av floden Trangor.

Samhälle:

Monturerna är ett hertigdöme där det sittande Rådet har stort inflytande över det nuvarande statsöverhuvudet, Mauritz VI Bergenswäärd. Rådet består av sju personer som sammanträder på daglig basis. I huvudsak avhandlas juridiska och administrativa spörsmål.

Det monturiska samhället präglas starkt av klasskillnader, där hertigen står över alla andra. Därefter följer det mäktiga och inflytelserika Rådet, vars medlemmar är skattebefriade och högavlönade. Den övriga överklassen består av adel, ketarker, storbönder samt välbärgade köpmän. Dessa är skattebefriade och juridiskt priviligierade.

Medelklassen i sin tur består av lärda män, mindre bemedlade köpmän och sjökaptener samt hantverkare. De åtnjuter inga större privilegier, och står förhållandevis neutrala inför de klassmotsättningar som till stor del präglar det monturiska samhället. De bönder, sjömän, soldater och arbetare som utgör själva folket saknar särskilda privilegier och är högt beskattade. Många är missnöjda med överklassens maktmissbruk. Föräldrar försöker ofta spara ihop för att utbilda sina barn på Bergenswäärds Sjömansskola. Även det enklaste duglighetsbrev därifrån kan leda till en välbetald karriär ute i världen. Den strida tillgången på sådana utländska arbetstillfällen har länge någorlunda dämpat befolkningens upproriskhet mot överklassen. Dessutom bringar sådan sysselsättning in utländsk valuta som sedan även den kan beskattas.

Till underklassen räknas sjåare, gruvarbetare, arbetslösa samt mindre respektabla yrken. Bland dessa är brottsligheten hög, och drogmissbruket är utbrett.

Den sociala statusen är av stor vikt vid juridiska tvister, och överklassen premieras på bekostnad av lägre klasser. På Monturerna är det förbjudet att utöva magi eller att inneha magiska föremål. Då både hertigen (genom fängslade hovmagiker) och prästerskapet (genom hemliga besvärjelser) på olika vis drar nytta av magi kan man anta att lagen saknar ideologisk grund och istället tillkommit för att kontrollera landet och folket. En magiker som avslöjas tvingas antingen att arbeta för hertigen eller brännas på bål. För tillfället finns fyra magiker vid hovet som tvingas tjäna hertigen. De är ständigt övervakade, får aldrig lämna slottet och hålls fängslade nattetid. För att upprätthålla förbudet mot magi finns ett tiotal häxjägare i rikets tjänst.

Militärmakt:

Den monturiska militären styrs av två ketarker (militära rådgivare, motsvaras ungefär av en amiral och en general) som har sitt ursprung i överklassen. Närmast under dessa finns sex stycken ebôner (högre officerare och till var och en av dessa är fyra semnorer (lägre officerare) knutna.

De nuvarande ketarkerna heter Denos Glaskäke, som för befälet över flottan och Timars försvar, och Adson Slagväre, som upprätthåller kontrollen av landsbygden med hjälp av kavalleri och inhyrda utländska legosoldater. Den monturiska militären är i första hand inriktad på försvar mot pirater och raugoner, samt upprätthållande av lag och ordning på landet.

På Monturerna används följande truppbeteckningar:
1 durak=20 man
1 tetrak=5 duraker (=100 man)
1 enomotark=4 tetraker (=400 man)

Flottan
Monturernas flotta drar stor fördel av Monturernas framstående ställning i sjöfart och navigation. Alla fartygsbefäl utbildas kontinuerligt vid Bergenswäärds Sjömansskola, som många ser som en av Erebs mest eminenta utbildningar för navigatörer och sjökaptener.

Monturernas egentliga flotta består endast av den medelstora stridsgaleassen Sbintors Strålar, vilken stöds av ett antal militära karacker, men vid behov tvångsrekryteras även civila fartyg för militära operationer. De marina trupperna är följande:

Reguljärt marininfanteri som består av 62 duraker (1240 man) som tjänstgör främst som kust- och skeppsvakter under fredstid. De är utrustade med fjällpansar, nitläder och hjälmar, samt beväpnade med yxa, dolk, sköld och kastspjut.

Pilatrupperna utgörs av tungt beväpnade marinsoldater och består av 10 duraker (200 man). Dessa används främst vid äntringsstrid och vid landstigningar mot kavalleristyrkor. De är rustade med långa brynjor och hjälmar. Beväpningen utgörs av pik, kortsvärd och sköld.

Flottans infanteri kompletteras av 30 duraker (600 man) pilbågsskyttar, kallade empôrer. De är lätt utrustade för att möjliggöra snabb förflyttning. Rustningen utgörs av nitläder, och beväpningen av kortbågar samt kortsvärd.

Armén
Caligea kallas en mindre trupp elitsoldater (räknas som tungt kavalleri) vars främsta uppgift är att skydda hertigen. Totalt finns det två duraker (40 man). De är beväpnade med stridsgissel med spik, sköld, tvåhandssvärd, armborst och dolk. Rustningen utgörs av långa brynjor.

Den monturiska armén har även ett lätt kavalleri bestående av 16 duraker (320 man). Dessa ringbrynjeklädda soldater är beväpnade med bredsvärd, dolk, kortbåde och sköld.

Utöver ovanstående trupper använder den monturiska armén legosoldater. Silverhjälmarna är en kardisk legotrupp bestående av tungt beväpnade, stridsvana riddare. De är beridna, rustade med helrustning och beväpnade med lans, slagsvärd och dolk. Orvolo kallas en grupp caddiska bågskyttar som hyrts in. De består av 200 man och kännetecknas av sina purpurfärgade hjälmplymer. Orvolo är utrustade med korta ringbrynjor och hjälmar, samt beväpnade med kortsvärd och långbågar.


Religion:

Statsreligionen på Monturerna utgörs av Sbintorkyrkan. Sbintor är en solgud som kräver stora offer för att utföra sitt gudomliga värv.

Dagens Sbintor-kyrka har föga gemensamt med Lysande Vägen, även om ursprunget kommer därifrån. Majoriteten av Mauritz Bergenswäärds band av kolonisatörer tillhörde Lysande Vägen, men ingick i en kättersk gren av stark helgondyrkan, den s.k. S:t Bintor sekten. Genom åren som gått har Etin förlorat sin ställning, medan helgonet S:t Bintor i princip har ersatt honom som den Högste. Tidens gång har även medfört att namnbruket förvanskats från det ursprungliga S:t Bintor till det nutida Sbintor.

I själva verket är Sbintorkyrkans religion, så som den nu praktiseras, uppdiktad av Benoval I och hans syster Abina på 430-talet. De utnyttjade det redan utspridda dyrkandet av S:t Bintor och gjorde det till statsreligion men reglerade teologin och utövandet för att passa sina egna syften. Sedan år 449 e.O. är Monturernas invånare enligt lag tvungna att dyrka gudomen. Sbintors präster vet sanningen och är själva inte religiösa, men ser det som sin heliga uppgift att hålla skenet uppe för hertigens och därför landets bästa. De har nu i fem generationer bevarat denna hemlighet och använt sig av magi för att dupera folket och dölja religionens sanna natur.

På landsbygden dyrkas även skogsguden Mokylider, den behornade, främst av jägare, skogsarbetare och andra vars uppehälle är beroende av skogen.

Ekonomi:

Fiske, jakt, jordbruk, skeppsbyggnad, gruvdrift av svavel, svavelkis och silver, silversmide och andra hantverk sysselsätter större delen av den monturiska befolkningen. Man bedriver även handel med andra länder. Vid floden Misevas södra mynning ligger ett skeppsvarv, där man även uppfört en navigationsskola kallad Bergenswäärds Sjömansskola. Lärarna är erkänt mycket skickliga, och skolan är känd bland sjöfarare över hela Ereb.

Det finns ett flertal handelshus på Monturerna, varav Björkenstams handelshus och Melukhakompaniet är de största. Något mindre är de båda handelshusen Rudgerman och Barkenkind, likaså Bergenswäärds handelskompani. Rudgerman är intressant då det drivs av råttkvinnan och den tidigare äventyraren Morissa Kvarn. Morissa är nu berömd för att ha låtsats vara man under köpförhandlingarna med handelshusets förre ägare (människor tycker inte om att göra affärer med kvinnor, men ser ingen skillnad när det gäller råttlingar). Hon fick handelshuset billigt, men har ökat dess värde markant genom att specialisera sig på varor där inköp och kvalitet hjälps av ett överlägset luktsinne, som t.ex. kryddost, vin och parfym. Halva Rudgermans personal utgörs av Morissas familj och vänner från hennes hemby, Zykos. Det finns även ett par mindre handelshus i Timar; Slagväres Arméimport samt Hantverkarnas Andelsbolag.

Importvaror:
Fina tyger, hantverk, kryddor, kulturföremål, vin, salt, järnvaror, guld, lyxartiklar, parfymer, marmor, vapen, rustningar, rashästar, timmer, fartyg, diverse råvaror.

Exportvaror:
Svavel, silver, silversmide, beckolja, terpentin, glas, pälsverk, spannmål, trangoriansk kryddost, mullbärsbrännvin, mandelolja, bly, torkad frukt, hantverk, slavar.

På Monturerna används kardiska myntenheter:

1 kopparmark (kmk) (=1 km)
1 silvermark (smk)=10 kmk (=1 sm)
1 monturermark (mmk)=5 smk (5 sm eller ½ gm)
1 gulden (gu)=4 mmk (=2 gm)
Senast redigerad av Albrekt den 2020-11-17 04:09, redigerad totalt 3 gång.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Monturerna

Inlägg av birkebeineren »

Välkommen tillbaka! :)

Bara hunnit en snabb genomläsning men tror det mesta ser bra ut. Kanske något mer om den underliga religionen på ögruppen behövs men återkommer om det.

Gillar biten med att Sjöfartsskolan och Monturerna som sjöfartsnation framhävs.

Sen funderade jag på om inte Monturerns byar egentligen borde förstoras och beskrivas som små städer? Vart bor annars alla monturier på de trots allt ganska stora öarna?
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Monturerna

Inlägg av Albrekt »

Okej, jag har rödmarkerat allt ovanstående, förutom Religion och Städer. Jag passar på att wikifiera det så länge, så återkommer vi...
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Skriv svar