Barbia

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Säg, säg, säg!!!
Njaaa.. måste först forska lite till, samt se till att mina skyddsåtgärder mot Rhabdo-Rhana mördare och lilla kung Jättermans svartblod fungerar som de skal... :)
Senast redigerad av birkebeineren den 2007-07-17 07:53, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kom att tänka på denna till ganska inspirerande bild:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ssacks.jpg

Tror kanske den visar hur den cerevalliska mandelmunken Milodius gjorde stor succe som diktare av smädande verser om kejsaren hos de östbarbiska klanerna och på det viset kunde studera deras kultur och fina frisyrer. :D
Akklokk
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-05-03 19:57

Inlägg av Akklokk »

Funderar på att lira Barbia till hösten. Någon som hart kört det och har några tips? Tänker kanske mest på hur man ska hotta upp informationsletandet (mer än ett par slemma tärningsalg dvs. :wink: )...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

På bilden syns ju också tydligt hur Akrogal påverkade Cer-barbarerna. 8)
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Akklokk skrev:
Funderar på att lira Barbia till hösten. Någon som hart kört det och har några tips? Tänker kanske mest på hur man ska hotta upp informationsletandet (mer än ett par slemma tärningsalg dvs.
Vad gäller informationsletandet, som är helt avgörande för äventyrets framfart, valde jag att förenkla det hela lite. Texterna under Kulturkännedom lät jag helt sonika kopiera upp och dela ut till de rollpersoner som hade likvärdig eller högre Intelligens. Letandet efter rätt platser var nog så knepigt ändå, men samtidigt var jag inte den som ville ge bort alla svar, så till varje modultext (brev, dikt, notering) lät jag författa tre alternativ. Det blev en rejäl lunta text till killen med högst Intelligens, men då fick han å andra sidan också bevisa sitt intellekt genom att sålla bort de "falska" texterna. Detta kräver förstås en hel del arbete av SL, men det är vad SL är till för om han vill skapa en bra kampanj. Du har ju till hösten på dig, så säg en månad åtminstone... :wink: Hade jag haft kvar mina gamla påhittade arkivskrifter hade jag kunnat skicka dem till dig, men de är tyvärr bortblåsta (av de fyra vindarna så Fadarims prästinnor kanske vet var dem är?!)
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Akklokk skrev:Funderar på att lira Barbia till hösten. Någon som hart kört det och har några tips? Tänker kanske mest på hur man ska hotta upp informationsletandet (mer än ett par slemma tärningsalg dvs. :wink: )...
Använd spionen Moirabia. Om RP verkar kunna leta upp ledtrådar snabbt låt ytterligare information forsvinna precis innan den upptäcks, om RP sparat avskrifter låt dessa "nästa dag" vara forändrade (eller borta), låt vissa böcker (med relevant info) när RP söker dem vara forsvunna ur biblioteket..

Kort sagt; lat Moirabia sabotera letandet - om det går for lätt for RP.

Sen, eller om det inte alls går bra for dem, lät RP upptäcka den aktuella informationen i Moirabias händer. Evt kan någon forälskad RP (prästinnan i fråga lär vara underskön) inlåta sig på något nattligt äventyr och på så vis upptäcka vad hon gömt undan (låt RP se några undangömda papper men precis vid samma tillfälle också se en möjlighet att "avancera" hos damen...).

Några förslag.. :)
Akklokk
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-05-03 19:57

Inlägg av Akklokk »

SPOILER


Ett problem med Moirabia är att hon är lite för farlig. Vad hindrar henne ifrån att gå ner med ett par rediga facklor i biblioteket t ex? (Medan jag skriver kommer jag iofs på att det kanske råder rigorösa säkerhetskrav i biblioteket, men då blir hon samtidigt ngt tandlös...)

Men att plita ner olika alternativ till varje text var kanske en god idé...ska fundera på det...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdaterad karta på första sidan.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Saknar Edeginbergen på kartan. Om man kollar på kartan i Barbia-modulen så verkar inte dessa vara så stora men den kartan är väl inte helt fullständig då inte de sydöstra delarna syns.

Förslag:

De olika bergsområderna på kartan väster om Ghenvik får namnet Vindtoppsbergen medans bergen i öster kallas Edeginbergen.

Visste ni förresten att Edeginbergen fått sitt namn efter det norddvärgiska riket Ehed-Ghîn som numera ligger utplundrad(?) någonstans nere i Underjorden?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jo Birkes förslag låter bra. Skulle vilja flytta bergskedjan längre norrut också. Tycker också att Cerbergen skall sluta i Barbia något längre norrut likaså, nu finns de knappt alls.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tycker också att Cerbergen bör sträcka sig upp i Barbia.

Ett problem blir då den flod som på kartorna rinner från Nargur och österut...

...fast jag har börjat fundera på en enorm ravin uppe i nordöstra Nargur som präglar hela detta område med djupa sprickor, otaliga klyfter, skarpa kanter och djupa hål, samt en flod långt där nere.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ska fixa... :(
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Får du med Klippväggen då, och denna som gräns mot Nargur?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Får du med Klippväggen då, och denna som gräns mot Nargur?
Absolut... men samla gärna ihopa några fler ändringar Birke om du har några?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Skal göra så och återkomma snarast! :)
Skriv svar