Mirel

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Det låter bättre. Skriv några stycken så går vi vidare därifrån.
Andreas
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 67
Blev medlem: 2007-01-31 07:15
Ort: Skåne

Inlägg av Andreas »

Peter skrev:Det finns inga riddarborgar, men väl kanske folkvandringsborgar vid vinter/sommarboplatserna?
Vad är en folkvandringsborg?
Dimman ligger givetvis kvar :)

Givetvis :)
Andreas
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Andreas skrev:
Peter skrev:Det finns inga riddarborgar, men väl kanske folkvandringsborgar vid vinter/sommarboplatserna?
Vad är en folkvandringsborg?
Fornborg menar jag. En enkel stenringmur med lite manbyggnader på insidan. Eketorp på Öland är ett typiskt exempel, även om den har väl medeltida drag (krenelering etc. Mycket av den nuv. rekonstruktionen är baserad på 1200talsversionen av den tidigare fornborgen.)

ett annat exempel på ung. vad jag menar.
Andreas
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 67
Blev medlem: 2007-01-31 07:15
Ort: Skåne

Inlägg av Andreas »

Peter skrev:
Fornborg menar jag.
Aha
Andreas
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Andreas skrev:
Peter skrev:
Fornborg menar jag.
Aha
Sorry :oops: . Fast många restes väl under folkvandringstid :wink:
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Ja, visst. Runda småborgar känns Mirel! 8)
Grom
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-03-15 16:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Grom »

Bor det ett/flera sjöodjur i sjön?? Är det för mkt skottland?

Varför är gränserna som de är? Varför bara halva sjön? vad finns öster om mirel?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Bor det ett/flera sjöodjur i sjön?? Är det för mkt skottland?

Varför är gränserna som de är? Varför bara halva sjön? vad finns öster om mirel?
Öster om Mirel ligger Sése Hésuoni, ett slättland bebott av nomadiska människor, kentaurer och sylfider.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Skrev ner lite tankar som jag fick kring Mirel (utan att ha läst hela tråden, vilket jag nu har gjort... :oops: )
Men alltså lite löst funderande bara. Med tanken att ge landet lite särprägel.

- Dimdränkta högland, karg och daggvåt vildmark, gamla gräsbevuxna ruiner från rundborgar.
- Ogästvänligt, ulvar och jättar regerar över stora områden
- Ett land i förfall, ett fd kungadöme där endast ruiner återstår av den forna huvudstaden. Ett antal klaner av hamnskiftare strider oavbrutet om makten.
- Björnkult. Björnen ett heligt djur. Mödrar ammar björnungar samtidigt som sina söner för styrka och mod. Klanerna håller sig med tränade och vildsint aggressiva stridsbjörnar, och de främsta stormännen kan förvandla sig till väldiga björnar, en förmåga som blir alltmer sällsynt.
- Klanerna är rätt små och få till antalet, men på slagfältet är de fruktansvärda då deras linjer väller fram med blodsgalna eldskrigare, stridsbjörnar och adrenalinstinna yxkastare som i stridens hetta får björnskepnad och i moln av raggig päls, klor och vilt raseri kastar sig över fienden.
- Det enda, förutom vissa fragment från kungatiden, som håller samman klanerna är Orakelrådet, en samling präster organiserade kring de heliga viskerskorna. Viskerskorna är mytiska varelser av okänt ursprung som ligger i halvdvala bland urkällorna i Vangvattna Häll.
- Björnkulten ett slags fädernedyrkan då mirellernas urfäder anses ha varit både björn och mänska i ett. Man dyrkar också eldsgudinnan Inashtar och de heliga benen av jätten Hramdugda som åt upp mirellernas urfader.
- Orakelrådet samlar präster från runtom Ereb, och också Lysande Vägen har fått upp ögonen för de siande viskerskorna.
- Mirellerna är ett herdefolk, vallar ullsvin och oxar, bor i rundborgar omgivna av grästäckta försvarsvallar, utvinner ypperlig bergsolja ur shaktmilor bland de karga åsryggarna, tillverkar en fruktad vildeld och snider utsökta mustaschpinnar.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Inte illa, spännande grejer.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Allt är väldigt bra förutom hamnbytarna-grejjen...

Omskrivet senare: Egentligen är det ganska häftigt med hamnbytare, men jag skulle gärna vilja se dem i mindre skalor än hela klaner och folkslag. Kanske några personer från varje by är hamnbytare, där dessa anses som "champions", de främsta krigarna i varje by.

Kanske är hamnbytarna av den "kungliga" börden i dessa klaner. Vore häftigt med en dotter till klanhövdingen som är svanmö, eller något mer mystiskt.

Det jag efterfrågar är mer mystik, och mindre hamnbytare till antalet.
Ifall detta utvecklas så kommer Mirel vara det första landet jag startar mina rollpersoner i. Älskar dimma, hedar, ulvar, klaner... :)
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Spelknepe skrev:Allt är väldigt bra förutom hamnbytarna-grejjen...

Omskrivet senare: Egentligen är det ganska häftigt med hamnbytare, men jag skulle gärna vilja se dem i mindre skalor än hela klaner och folkslag. Kanske några personer från varje by är hamnbytare, där dessa anses som "champions", de främsta krigarna i varje by.
Ganska precis så hade jag tänkt mig det. Mirellerna har avlägsna anfäder och forna kungaätter av mäktiga hamnskiftare, men i dagens läge är det just typ endast klanens storman, någon fruktad kämpe eller en bister överstepräst som besitter förmågan. Om man kan inta björnskepnad är man antagligen av kungligt blod.

Sen tänkte jag mig att det också kunde finnas personer som utan att kunna påverka det, tex i stridens hetta, i masshysteri med blodsmak i munnen och med stridsbjörnarnas adrenalinvrål rungande i öronen, plötsligt får björnskepnad och slåss med djuriskt ursinne. Alltså folk som inte är hamnskiftare. Dethär kan ju också vara mera hörsägen och endast inträffa ytterst sällan, i riktigt stora fältslag osv.

Klanerna med kungligt blod och enstaka hamnskiftare kunde kanske fungera som de svenska folkungaättarna och ha haft stor inverkan på landets styre, kungar, tronföljare osv.
Kanske de håller till på höglandet mellan Mefamir och havet, medan eventuella småstäder/storbyar och skeppshamnar vid vattendragen och handelsrutterna bebos främst av lågättade mireller vars förhållande till björnen är lika betydelsefullt som förhållandet till grannens skabbiga husvessla. Storätterna har förstås dock makten och tar upp skatt mm från kustmarkerna. Vid handelsbryggorna börjar dock en ny maktfaktor växa fram i form av guldstinna köpmän och skrupelfria krämare.

Bara spånande....
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

En annan tanke är att låta "kungen" med vett och vilja infektera sig med lykantropi. Ett symboliskt giftemål med en mångudinna kanske?
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Inser att jag kanske varit otydlig. Min tanke var att det endast skulle finnas björn-hamnskiftare i Mirel. Därav björnkult mm.

Tycker det känns redigare så än en brokig skara fåglar och fän... eller är jag bara tråkig? Eller har jag i min tur missförstått er :D ?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Vije: Förstod det en stund senare. Kanske vore det lite kul ifall olika raser hade delats upp bland olika klaner. Björn-hamnskiftare i en klan, svanmö i en annan, samt varg i en tredje?
Skriv svar