Magilre

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Psipo skrev:
Spelknepe blir ofta starkt fokuserad på någon detalj när någon påbörjar ett projekt. Det betyder inte att du ska rätta dig efter det. Jag tycker inte heller att Magilre är ett "riddarland" men tycker precis som dig att det ska ha klara "riddartendenser".

Jag tycker att vi backar lite med kritik och pekpinnar innan vi vet vart det är på väg. Jag har inte sett något som verkar knepigt eller fel.

Kör på Excellentium!
Ja vad kan man säga... Psipo känner mig bra! ;)
Instämmer med Psipo, kör på Excellentium.
Det var mest detaljen "tycker inte heller att Magilre är ett "riddarland" men tycker precis som dig att det ska ha klara "riddartendenser"." som jag ville förmedla.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Excellentium skrev:Spelknepe:

Förlåt mig, men läste du det här inlägget från sidan 2...?
Hmm... nä, det missade jag nog helt. :?
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Oki doki... Jag kör på! :D Låt mig också få upprepa att allt det här är officiella uppgifter hämtade ur kampanj-boken. Dålig, undermålig eller trist, må vara hänt, men det är ändå det ursprungsmaterial man har att utgå ifrån. Jag har kikat lite framåt i texten, och kan ju redan nu varna för att det blir en hel del influenser från lite olika håll. Jag vet inte hur ni ställer er till det, men så står det i officiella uppgifter. I och med att det inkluderar andra länder, som redan arbetats på en längre tid, är det kanske inte helt rätt att omkullkasta goda idéer, bara för att nytt material trätt fram i ljuset.

Jag kommer fortsätta som jag har påbörjat det här, med att samla så mycket matnyttigt det bara går att krama ur den här produkten, för att sedan få era åsikter och reaktioner. Därefter kan man ju börja bygga pusslet, och kanske inkludera en del egna detaljer (alltså, precis som ni redan har gjort). Allt som kommer är ur officiella texter. Jag lovar att säga till när jag hittar på eget... :wink: Jag är ju inte heller ansvarig för det här landet, utan såg bara att det var ganska tomt på fakta, och tog tag i det...

Bli inte heller förskräckta om det kommer in lite "stänkare" här och där i diverse trådar om andra länder (eller ämnen), om jag skulle snubbla på information som inte redovisats. Ni kanske har koll på allt, men jag utgår från de sammanställningar som gjorts här på forumet. Gott så!
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Svar till Psipo:

Psipo skrev:
Fast hade klavykerna en kung? Där fanns väl bara en kejsare?
Det vet nog du bättre än vad jag gör, Trakorien-expert som du är. Jag skriver bara vad det står i Magilre-boken och så här står det ordagrant:

Citat: "Enligt populär historieskrivning kom nuvarande kungaättens stamfader, hertig Ogilanz Ry'caril, till Magilre efter att ha förolämpat Klavykiska rikets tredje kung, Hosin den förste, vid en tornering där kungen satt och slött åsåg kämpalekarna på ett berg av sidenkuddar."

Det hela börjar ju med ordet "enligt", så kanske var det bara historietolkarna som missuppfattade att det var en kejsare, och inte en kung, som styrde klavykernas rike?
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

På kartan över Magilre, som du gjort har du en icke-namngiven stad vid viken öster om Metera. Den staden heter Zan Ri enligt Magilre-boken.
Den har jag helt enkelt glömt... tackar
Det finns också en döpt stad vid sydkusten bredvid Galder, som enligt din karta heter Estra. I Magilre-boken skulle den staden heta Gabrika.
Det är lite klurigt det här. Mycket riktigt står där "Gabrika" på kartan över Magilre. Men kikar man lite närmare så ser man att det inte är en stad, utan ett Baroni (sid. 27 i Magilre). Namnet Estra på sidan 30 i Magilre är den "...största byn i Gabrika".
Sedan står det väl Traugvaz, och inte Traugyaz vid staden strax brevid Mercana? Jag ser inte riktigt, men det ska vara Traugvaz.
Japp, trodde verkligen det var ett "y". Googlar man på Traugvaz så kommer man till Lysande Vägen tråden! :)
Och slutligen, för att återanknyta till inlägget ovanför om Magilre som feodalstat med riddare. Ta fram den officiella Ereb-kartan (japp, den stora fina som du haft som bas vid kartskapandet). Titta på Magilre och vad ser du då stå där, ute på sydvästra halvön. En liten riddare va?
På samma karta ser jag en grå delfin-valross med betar och hårig svans. :P
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Svar till Spelknepe:

Spelknepe skrev:
Det är lite klurigt det här. Mycket riktigt står där "Gabrika" på kartan över Magilre. Men kikar man lite närmare så ser man att det inte är en stad, utan ett Baroni (sid. 27 i Magilre). Namnet Estra på sidan 30 i Magilre är den "...största byn i Gabrika".
Hmm... Jag såg det i boken, nu när du hänvisade mig dit. Vad jag då undrar är såklart varför byn Estra finns med på världskartan? Det är väl städer som ska markeras? På Magilre-kartan i Magilre-modulen (sidan 55) finns där ju inte någon stad alls? Varför har det blivit en stad där på världskartan?

Spelknepe skrev:
På samma karta ser jag en grå delfin-valross med betar och hårig svans.
Vad som döljer sig i havsdjupen i det altoriska världen lämnar jag åt forumets zoologer att presentera, men jag förstår din poäng... :lol:
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Excellentium skrev: Citat: "Enligt populär historieskrivning kom nuvarande kungaättens stamfader, hertig Ogilanz Ry'caril, till Magilre efter att ha förolämpat Klavykiska rikets tredje kung, Hosin den förste, vid en tornering där kungen satt och slött åsåg kämpalekarna på ett berg av sidenkuddar."

Det hela börjar ju med ordet "enligt", så kanske var det bara historietolkarna som missuppfattade att det var en kejsare, och inte en kung, som styrde klavykernas rike?
Ja, det låter ju helt klart egendomligt så någon form av felaktighet får vi nog utgå från att det finns här. Namnen Hosin och Ogilanz Ry'caril klingar inte heller speciellt trakoriskt/klavykiskt i mina öron. Ogilanz Ry'caril låter däremot en aning trinsmyriskt eller till och med ransardiskt? Jag tycker nog att vi tweakar det här påståendet till att säga något intressantare. Hela händelsen kan ju ge eko till dagens politiska situation och göra Magilre till ett lite fräckare rike.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Hmm... Jag såg det i boken, nu när du hänvisade mig dit. Vad jag då undrar är såklart varför byn Estra finns med på världskartan? Det är väl städer som ska markeras? På Magilre-kartan i Magilre-modulen (sidan 55) finns där ju inte någon stad alls? Varför har det blivit en stad där på världskartan?
Kan tänka mig att den är utsatt för att det är baroniets "huvudstad". Annars vet jag icke...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Excellentium skrev:Oki doki... Jag kör på! :D Låt mig också få upprepa att allt det här är officiella uppgifter hämtade ur kampanj-boken. Dålig, undermålig eller trist, må vara hänt, men det är ändå det ursprungsmaterial man har att utgå ifrån. Jag har kikat lite framåt i texten, och kan ju redan nu varna för att det blir en hel del influenser från lite olika håll. Jag vet inte hur ni ställer er till det, men så står det i officiella uppgifter. I och med att det inkluderar andra länder, som redan arbetats på en längre tid, är det kanske inte helt rätt att omkullkasta goda idéer, bara för att nytt material trätt fram i ljuset.

Jag kommer fortsätta som jag har påbörjat det här, med att samla så mycket matnyttigt det bara går att krama ur den här produkten, för att sedan få era åsikter och reaktioner. Därefter kan man ju börja bygga pusslet, och kanske inkludera en del egna detaljer (alltså, precis som ni redan har gjort). Allt som kommer är ur officiella texter. Jag lovar att säga till när jag hittar på eget... :wink: Jag är ju inte heller ansvarig för det här landet, utan såg bara att det var ganska tomt på fakta, och tog tag i det...

Bli inte heller förskräckta om det kommer in lite "stänkare" här och där i diverse trådar om andra länder (eller ämnen), om jag skulle snubbla på information som inte redovisats. Ni kanske har koll på allt, men jag utgår från de sammanställningar som gjorts här på forumet. Gott så!
Kör på. Och tveka inte att göra oss uppmärksamma på officiella detaljer vi missat. Vi omarbetar, bleker eller sväljer hela det som finns. Kommer det inte upp nu, kommer riktiga deepdowner nördar att ta upp det senare när det hela är klart. (Men i Ea sid 3456 står att vilket stöds på insändarsidan i sink 78, varför är inte det med?)

Stänk dessutom på allt vad du orkar. Det är så det växer fram resultat här på forumet. Jag vill också uppmana alla till aktivare summeringar av vad som kommits fram till och överförande av detta till wikin för överskådlighet!
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Precis som Mikael säger... sammanfatta allt för nykomlingar att ta del av. Jag kan plocka bort alla trådar från Magilre och behålla en sammanfattning om det skulle hjälpa.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:Precis som Mikael säger... sammanfatta allt för nykomlingar att ta del av. Jag kan plocka bort alla trådar från Magilre och behålla en sammanfattning om det skulle hjälpa.
Kanske inte behöver bli så drastisk med denna "korta" tråden riktigt ännu eller?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mikael: Mjaae... det var nog mer ett generellt förslag till alla trådar. :) (Trodde Magilre hade mer än 4 sidor!)
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Psipo skrev:
Ja, det låter ju helt klart egendomligt så någon form av felaktighet får vi nog utgå från att det finns här. Namnen Hosin och Ogilanz Ry'caril klingar inte heller speciellt trakoriskt/klavykiskt i mina öron. Ogilanz Ry'caril låter däremot en aning trinsmyriskt eller till och med ransardiskt? Jag tycker nog att vi tweakar det här påståendet till att säga något intressantare. Hela händelsen kan ju ge eko till dagens politiska situation och göra Magilre till ett lite fräckare rike.
Instämmer! Jag tror helt enkelt det är tryckfelsnisse som farit runt i Magilre-modulen. Trakorien-modulen gavs ut två år tidigare, och betydligt mer genomtänkt, så jag tar mer eller mindre för givet att författarna till Magilre-modulen missade detaljen om kejsare/kung (eller var för lata för att kolla upp det?).

Namnen är jag försiktigt med att kommentera eftersom jag, redan då jag var aktiv i Ereb för över tio år sedan, valde att döpa om hela kalaset enligt egna principer. Jag tror inte riktigt mina språkfamiljer och typiska namn i värld synkar väl med det som växt fram här...

Har också börjat klura lite i olika banor kring landets politiska situation, men känner väl inte riktigt att jag är redo att börja kasta ur mig massa saker. Jag nöjer mig för tillfället med att fortsätta sammanfatta den officiella modulen, och redovisar det här. För stunden...
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Spelknepe skrev angående Estra's läge på vår världskarta:
Kan tänka mig att den är utsatt för att det är baroniets "huvudstad". Annars vet jag icke...
Nu djävlas jag ordentligt med dig känner jag, men så är jag petig ibland. Är det inte du som har satt ut Estra på världskartan? Jag pratar alltså om vår världskarta, inte ÄS produkter, där Estra inte finns med. Ser man på vad officiellt material visar, så ska där inte finnas någon stad alls på vår världskarta... :twisted:
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Mikael frågade:
(Men i Ea sid 3456 står att vilket stöds på insändarsidan i sink 78, varför är inte det med?)
Jag svarar: Que? :lol:

Frågan är inte direkt tydlig, men jag tror du ville säga att Magilre inte omnämns under statsskicken i det här kapitlet. Anledningen till detta tror jag är enkel, då EA-boken till största del fokuserar på de länder som omnämns i EA-Spelledarboken. Som exempel kan jag ju hänvisa till tidigare inlägg i tråden där jag plockat fakta om Moril Dilaz. Staden ska ha 48.000 invånare och vara en av Erebs största städer (här sägs också från ÄS sida att varje landsbefolkning bör multipliceras med 10). Vad jag vill säga med denna avvikande detalj är just den att folket på ÄS kanske inte hade full koll på riktigt alla länder när dem gav ut EA-boxen. Siffror och sådant har ju redigerats i efterhand (ex. Krilloan, invånare: 80.000, men kan stiga till 120.000 i väntan på rätt vindar. Det innebär att det bara bor nästan 60.000 färre i staden Krilloan än vad det gör i landet Palinor, enligt Peters siffror).

Jag lovar att sammafatta när jag kommit djupare in i Magilre. Har inte kommit så långt än (och ändå babblat så här mycket :shock: ).
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Skriv svar