Magilre

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Peter skrev:Om bade lindskiarna och magirerna är urfolk är det väl fräckare om de INTE har nagon koppling. Vi vill väl att urtiden skall vara svartillgänglig och inte ga att komma at riktigt: om alla känner alla s.a.s. sa far man intrycket av att det var en ganska mysig period....

jfr. Woddamiterna: den känslan vill jag gärna ha fram :)
Jag är inte så påläst på Woddamiterna (eller Erdirerna för den delen). Att lindskiarn skulle vara växtbaserad tycker jag dock lite si å så med. Krockar mest mot Järngrejen. Samt tåligheten mot magi. å lite sånt. Men med lite övertalning så kan det gå fint. Annars tycker jag Fungi vore ett annat släkte att basera dem på (apropå härkomst). Dock får man juh till det att Lindskiarn skulle kunna haft för sig någe i Efrons Göl! ... så .. hmm.

Där emot så måste jag säga att det där med Magirer faktiskt var en förträffligt bra ide. Jag småhatade Magirerna en smula (alla som ville spela magiker ville spela magir för de hade så bra psyke å intelligens) osv. Den andra orsaken var att Magirer inte kändes som om de hade något "hem". Magilre var faktiskt redan på den tiden en plats jag tänkte på lite smått som ett möjligt "hem" på något sätt. Troligen namnet som gjorde det. Men jag har för mig att det inte klingade så bra då de ofta levde i grottor eller berg eller någe sånt? (har jag för mig)

Ska posta detta i om Magir i Magir-tråden också tror jag :) (måste läsa den först).

Sak samma! Tebax till Magilre (som tråden handlar om). Jag har börjat läsa lite i Magilre boken. Å jag måste säga att jag nog aldrig läst den ordentligt förrut (mest legat å dammat). Men nu ... Det finns allt en del intressant iden (samt även en hel del humor! - Ziploditerna till att börja med! ... Elefantiner som en go fortsättning ... osv). Återkommer när jag har läst mer :)
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag vill helt enkelt få igång en diskussion! Finns det kopplingar? Finns det inte? Till saken hör att Lindiskiarnrna enligt legenden kom från norr över Aidnebergen.

Och jag har fått någon växtidé över Lindiskiarnarna då de har ljusgrönaktighud. Är mycket fint ludna (som på ovansidan av vissablad eller stjälkar samt att de verkar älska ljus. Deras ben påminner om stammar eller stjälkar.

Det ledde mig vidare in på växters kemiska signaleringssystem som används för att "varna" grannen att det finns predatorer i omgivningen i närheten. Detta skulle kunna vara hur Lindiskiarnas Telepati fungerar.

Och om Lindiskirnarna kom norrifrån så kan de ha kommit från träsken i Magilre och även haft kontakt på ett eller annat sätt med Magir.

Ungefär så gick mina tankar
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag är inte så påläst på Woddamiterna (eller Erdirerna för den delen). Att lindskiarn skulle vara växtbaserad tycker jag dock lite si å så med. Krockar mest mot Järngrejen. Samt tåligheten mot magi. å lite sånt. Men med lite övertalning så kan det gå fint. Annars tycker jag Fungi vore ett annat släkte att basera dem på (apropå härkomst). Dock får man juh till det att Lindskiarn skulle kunna haft för sig någe i Efrons Göl! ... så .. hmm.

Där emot så måste jag säga att det där med Magirer faktiskt var en förträffligt bra ide. Jag småhatade Magirerna en smula (alla som ville spela magiker ville spela magir för de hade så bra psyke å intelligens) osv. Den andra orsaken var att Magirer inte kändes som om de hade något "hem". Magilre var faktiskt redan på den tiden en plats jag tänkte på lite smått som ett möjligt "hem" på något sätt. Troligen namnet som gjorde det. Men jag har för mig att det inte klingade så bra då de ofta levde i grottor eller berg eller någe sånt? (har jag för mig)
Om en varelse är magiskt skapad oavsett från växter eller djurriket så króckar väl inte järngrejen med den teorin? Det är väl snarare ett bevis för att de är magiska?

Det beskrivs i Aidne att man tror att Lindiskiarnarna är av magiskt ursprung. Deras intolerans mot järn ses som bevis för detta (kontakt med järn drar 1 psy per stridsrond)!

Lindiskiarnarnas truppvärde enligt Aidne:
Fält 4 Skog 4 Berg 3 Underjord 0,5 Träsk 1 Magi -6.

Naturlig skydd 4. Halverad skada av magi. De är mycket tåliga mot eld. (vilket innebär att jag måste ändra min text något om Pamperna)

Citat Aidne:

"Somliga tror att de har Magiskt ursprung andra att de är ett slags hybrid av resar och något annat folk."

[i"Antagandet att Lindiskiarnarna har magiskt ursprung och skapats för ett enda speciellt syfte stärks av flera faktorer. De är (anses) nämligen, in i minsta detalj, perfekt anpassade till krigare."


Träsken verkar inte ha varit Lindiskiarnarnas ursprungshem iallafall!

Inte heller underjorden.

Citat Aidne:

"Lindiskiarnar har så vitt man vet aldrig stridit i träsk eller underjord.......Deras stridsvärden halveras i mörker."

"Vart enda hus i staden var dekorerat med med otaliga skulpturer och stuckaturer, fasaderna var målade medde mest underbara motiv, till oc´h med skogsalver som har sagt att de kände sig hemma där."

"Alla hus var försedda med målade och mångfärgade fönster och staden var så planerad att alla hus fick in rikligt med med solljus genom sina fönster. Springbrunnar och fontäner fanns i varje gathörn....."
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-25 19:04, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Fraxinus skrev:
Om en varelse är magiskt skapad oavsett från växter eller djurriket så króckar väl inte järngrejen med den teorin? Det är väl snarare ett bevis för att de är magiska?

Det beskrivs i Aidne att man tror att Lindiskiarnarna är av magiskt ursprung. Deras intolerans mot järn ses som bevis för detta (kontakt med järn drar 1 psy per stridsrond)!

Lindiskiarnarnas truppvärde enligt Aidne:
Fält 4 Skog 4 Berg 3 Underjord 0,5 Träsk 1 Magi -6.

Naturlig skydd 4. Halverad skada av magi. De är mycket tåliga mot eld. (vilket innebär att jag måste ändra min text något om Pamperna)

Citat: "Somliga tror att de har Magiskt ursprung andra att de är ett slags hybrid av resar och något annat folk."

"Antagandet att Lindiskiarnarna har magiskt ursprung och skapats för ett enda speciellt syfte stärks av flera faktorer. De är (anses) nämligen, in i minsta detalj, perfekt anpassade till krigare.
Mm! jag läste just i Aidne boken för att försöka minnas det jag glömt om Lindskiarn. Samtidigt så fick jag en "tjong" i huvet. Beskrivningen på lindskiarn där, är relativt bra. Visst den har en del "medvetna luckor", som deras ursprung tex. Vilket har fått mig att börja fundera om lite (tyvärr)!

Behövs de ändras så mycket?

vänta nu!? vilken tråd är jag i? :?
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Nja det är flera som vill avmystifiera dem lite så de inte blir sådär överjordiskt alien superkrigare ochvissa vill ha dem lite mer mystifierade till en slags pre-1K varelser (eller hur Birke :wink: ) Och så finns det skogliga knäppskallar som jag som tycker det är spännade med en växtvarelse (så att man kan ge dem kemisk telepati , kemisk krigsföring och förmåga att livnära sig på vatten och solljus - växter har ju bland annat sådana egenskaper)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Vi sitter och häckar i Magilretråden och snackar Lindiskiarnarna! Snacka om fel forum! :D
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Hehe! absolut. började bli förvirrade själv, lindskiarn har på någe sätt vällt ut överallt! :)

För att röra till det mer ... så är jag också kåt på växtbaserat folk. (kåt å kåt, intresserad kanske är rättare ordval!) ... Såpass att jag gjorde mig en Botanoid Compendium. (skriven av någon påhittig Äventyrare). :)

Men! skärpning. åter till Magir.

(PS: om det är någon som är intresserad av Växtfolk, så kanske man skulle starta en tråd om Botanoider. Vet dock inte vart en sådan skulle platsa. på övrigt? eller spelargrejs? osv)

EDIT: Oj satan... nu är jag så förvirrade så jag trodde det var Magir tråden? Åter till Magilre menar jag ... !? sorry! :shock:
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Istället för att koppla Magilliskan till erdir, kan man koppla till Magir(iska)?
Ahnìon skrev:Om magir är pre-1k lär ju inte deras språk vara något som ens nu finns spår av, mer än i de fall de själva är agenten. Frågan är väl om man i så fall kan placera magir som "urfolket" i Magilre. Kanske stötte en grupp joriska magiker på dem (huga, magiker möter magir i Magilre - låter som en uttalsramsa) och lärde sig brottsstycken av deras språk - det som senare kom att blandas in i magillerskan.

Jag är nog också inne på ett mera jordnära magiskt språk. Något som motsvarar symbolismen, fast fonetiskt. Det är alltså inte det verklighetsformande Höga Språket (ngh! Aklo!) eller Drakspråket med sina sann-namn, utan ett språk där man bygger upp en sorts "meningsbomber" som exploderar i lyssnarens sinne och påverkar dennas subjektivitet. Man är delvis immun om man inte förstår språket, men påverkas ändå av den rena magiska laddningen. I magillerskan kvarstår om vi väljer att göra kopplingen bara ordsymbolerna. Magillerna lärde sig aldrig så mycket att de kunde använda magi i hela meningsbyggnaden (och tur är väl det, annars hade de nog tagit över världen vid det här laget.)
Bra!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Istället för att koppla Magilliskan till erdir, kan man koppla till Magir(iska)?
Ahnìon skrev:Om magir är pre-1k lär ju inte deras språk vara något som ens nu finns spår av, mer än i de fall de själva är agenten. Frågan är väl om man i så fall kan placera magir som "urfolket" i Magilre. Kanske stötte en grupp joriska magiker på dem (huga, magiker möter magir i Magilre - låter som en uttalsramsa) och lärde sig brottsstycken av deras språk - det som senare kom att blandas in i magillerskan.

Jag är nog också inne på ett mera jordnära magiskt språk. Något som motsvarar symbolismen, fast fonetiskt. Det är alltså inte det verklighetsformande Höga Språket (ngh! Aklo!) eller Drakspråket med sina sann-namn, utan ett språk där man bygger upp en sorts "meningsbomber" som exploderar i lyssnarens sinne och påverkar dennas subjektivitet. Man är delvis immun om man inte förstår språket, men påverkas ändå av den rena magiska laddningen. I magillerskan kvarstår om vi väljer att göra kopplingen bara ordsymbolerna. Magillerna lärde sig aldrig så mycket att de kunde använda magi i hela meningsbyggnaden (och tur är väl det, annars hade de nog tagit över världen vid det här laget.)
Bra!
Gillar!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ur M&M:
Magilres kerigass kring 314 eO var Albe op Conra.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hur påverkade Jorduashurs storhetstid Magilre?
Tid: från ca 500- toppen nådd 100 fO, sedan snabbt utför...?
Kolonier: Magilre och Klomellien.

Magilre skall ha varit delvis koloniserat av jorduashur innan magillerna kan slå jorduashurerna tillbaks och kring år 100 har en kustflotta som kan ge motstånd även till havs. hur gick det hela till? Vilka spår lämnade jorduashurerna?

Tankar :?:
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Överkurs för mig då jag inte kan ett jota om Jorduashur :) Får la försöka läsa den tråden någon dag.

Men iaf jag kom å tänka på att, Magilre boken faktiskt innehåller en hel del intressanta och djupdykande grejer. Så, saken är väll inte så mycket att ändra på något, förrutom att knyta ihop med resten av EA, samt skriva det med egna ord (för att kunna använda det här), vilket jag personligen känner som rätt tröstlöst och jobbigt, då Magilre boken redan skrivit en hög med sidor om just ... Magilre :)

om någon förstår vad jag menar?
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Med tanke på alla diskussioner kring tituleringar, hierarkier och lokala sarater innom feodalismen i EA så ar det nastan konstigt att ingen tagit sig an Magilre dar det ligger platt och fint med sina sju hertigdomen, nittioåtta baronier och avsaknad av grevskap...

Hint! Hint! :wink:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

jadelotuz skrev:Överkurs för mig då jag inte kan ett jota om Jorduashur :) Får la försöka läsa den tråden någon dag.

Men iaf jag kom å tänka på att, Magilre boken faktiskt innehåller en hel del intressanta och djupdykande grejer. Så, saken är väll inte så mycket att ändra på något, förrutom att knyta ihop med resten av EA, samt skriva det med egna ord (för att kunna använda det här), vilket jag personligen känner som rätt tröstlöst och jobbigt, då Magilre boken redan skrivit en hög med sidor om just ... Magilre :)

om någon förstår vad jag menar?
En av poängerna med ErebAltor.se-projektet är att tona ner vissa saker, tona upp andra, ändra där det behövs och behålla det som är bra - för att komma ifrån "lapptäckessyndromet" i beskrivningen av de olika länderna. En produkt som Magilre torde därför läsas igenom, jämföras med övrigt som kommit fram på forumet - och sedan modifieras där det behövs för att passa bättre in i det större sammanhanget.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Ajust ja! hade glömt det :P

Tyvärr så är inte mina SO betyg på topp (var aldrig speciellt intresserad av historia å dyl när jag gick i skolan ... för hundra år sedan). Hade annars gjärna velat gräva ner mig i Magilre, å fixa till så den käns mer "plausibel" å passande i EA v2.0 :) Krävs dock hårdkokt studie av erebaltor.se forum trådarna, å jag är tyvärr rätt upptagen med ett annat EA projekt ... som jag skulle behöva hjälp till ;)

Önskar man kunde klona sig, eller använda någon "dublerings" magi ... så man kunde göra allt samtidigt ... *suckar*

... undrar när vetenskapen ska uppfinna magin, tycker det är på tiden nu!
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Skriv svar