Ljusna

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Sopodlare skrev:...att precis allt i området är lite bättre än allt utanför (ett karakteristiskt erebskt kännetecken)
:lol: Funny bec its true!

Edit för att tydliggöra vad som var sant och roligt. :oops:
Senast redigerad av Mikael den 2008-08-11 21:35, redigerad totalt 1 gånger.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Mikael skrev:
Sopodlare skrev:Förmodligen skulle jag vara mest nöjd med en kombination, då jag får känslan av att precis allt i området är lite bättre än allt utanför (ett karakteristiskt erebskt kännetecken)
:lol: Funny bec its true!
Tja.. fråga en fransman var det bästa vinet görs eller en tysk var de bästa korvarna finns. Likadant under erbs sol som under jordens sol.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Snibben skrev:
Mikael skrev:
Sopodlare skrev:Förmodligen skulle jag vara mest nöjd med en kombination, då jag får känslan av att precis allt i området är lite bättre än allt utanför (ett karakteristiskt erebskt kännetecken)
:lol: Funny bec its true!
Tja.. fråga en fransman var det bästa vinet görs eller en tysk var de bästa korvarna finns. Likadant under erbs sol som under jordens sol.
Själv så ser jag det som ett problem med ereb som jag gärna ser att vi rättar till i vår version. Ömsesidig garanterad häftighet leder bara till undergång och inget gott kommer ur det...

Sen så är det skillnad om texter skrivs som ingame, då är det inget problem om dalken anser att de har bäst vin eller att de är de bästa skeppsbyggarna. Men om man i mer "neutrala" sakliga texter skriver att de har bäst si och så, och så har de bäst ditten och datten, då blir det i längden ett problem i mitt tycke.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Snibben jag snickrar just nu på ett tal som hålls av en ännu okänd trakorisk adelsman och orator på akademin i tricilve. Han går i tur och ordning igenom alla "intelligenta" raser som vandrar, kryper eller flyger över vår sköna värld. Han dömer ut SAMTLIGA och ser människan, och då helst den civiliserade (trakoriska) människan som det bästa som existerar.

När han gör det är det bra

När VI gör det, är det definitivt mindre bra.

Bara för att alven är gammal är hon inte gud, bara för att det endast är dimma på morgonen är det inte mindre dåligt på eftermiddagen då man skall skjuta och utsätter bågen för den enorma påfrestning som skottet medfar.

Min poäng gäller kanske inte bågen, den kan väl vara som den är.

Min poäng gäller hur vi skriver om Altor. Kavalleriet är inte bäst i kardien, ransardernas gripryttare eller bärsärkar är inte oövervinnerliga och dalkiskt vin är inte överlägset allt annat som någonsin producerats i Felicien.

Låt oss inte falla i fällan!!!
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Bergdahl skrev: Sen så är det skillnad om texter skrivs som ingame, då är det inget problem om dalken anser att de har bäst vin eller att de är de bästa skeppsbyggarna. Men om man i mer "neutrala" sakliga texter skriver att de har bäst si och så, och så har de bäst ditten och datten, då blir det i längden ett problem i mitt tycke.
I second that!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Sopodlare skrev:Snibben jag snickrar just nu på ett tal som hålls av en ännu okänd trakorisk adelsman och orator på akademin i tricilve. Han går i tur och ordning igenom alla "intelligenta" raser som vandrar, kryper eller flyger över vår sköna värld. Han dömer ut SAMTLIGA och ser människan, och då helst den civiliserade (trakoriska) människan som det bästa som existerar.

När han gör det är det bra

När VI gör det, är det definitivt mindre bra.

Bara för att alven är gammal är hon inte gud, bara för att det endast är dimma på morgonen är det inte mindre dåligt på eftermiddagen då man skall skjuta och utsätter bågen för den enorma påfrestning som skottet medfar.

Min poäng gäller kanske inte bågen, den kan väl vara som den är.

Min poäng gäller hur vi skriver om Altor. Kavalleriet är inte bäst i kardien, ransardernas gripryttare eller bärsärkar är inte oövervinnerliga och dalkiskt vin är inte överlägset allt annat som någonsin producerats i Felicien.

Låt oss inte falla i fällan!!!
Må så vara, men själv anser jag att det är omöjligt att vara objektiv.
Då jag skrev meddelandena menade jag att bara skriva att man får en kännsla känns väldigt vagt istället för att komma med konstruktiv kritik och säga vad man anser vara det som står ut. Jag kan dock förstå att man i en inspirerande text kan känna att det finns ett intresse.
Därtill kan saker som du anser vara bättre i själva verket vara sämre.

Bågen i all ära, men är det viktigt i stämmningstexten huruvida den inte får bli alltför fuktig. Jag kan mycket väl tänka mig att senare beskriva ljusniska sammansatta bågar och i den texten trycka på att kentaurerna sveper in dem i oljedukar för att limmet inte skall släppa, jag har bara inte kommit dit än.

Nej, kenaturer är inte bättre än andra krigare, men effektivare (likt de flesta krigare) på hemmaplan.

Jag försöker göra ljusna till en spännande plats där vardagliga ting för ljusniern ser ut som mirakel och magi för utomstående och vice versa.
Bergdahl skrev: Men om man i mer "neutrala" sakliga texter skriver att de har bäst si och så, och så har de bäst ditten och datten, då blir det i längden ett problem i mitt tycke.
Trodde jag hadde varit det. Jag kan inte finna ett stycke där jag påstått att de är bätter ellar har bättre saker, snarer tvärt om. Jag har kanske skrivit att föremål är beundrat för att de är vackar men aldrig använt mig av superlativet.

Nej jag är inte sur, jag förstår vad ni menar men det är mer subjektivt att komma med känslor än att peka på de ställen man anser var förfördelande andra länder och platser.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Snibben skrev:
Mikael skrev:
Sopodlare skrev:Förmodligen skulle jag vara mest nöjd med en kombination, då jag får känslan av att precis allt i området är lite bättre än allt utanför (ett karakteristiskt erebskt kännetecken)
:lol: Funny bec its true!
Tja.. fråga en fransman var det bästa vinet görs eller en tysk var de bästa korvarna finns. Likadant under erbs sol som under jordens sol.
Det var främst texten som citerar här som jag utgick ifrån och det var mer allmänt inriktat och inte särskilt riktat mot dig Snibben. Helt enkelt något jag tycker vi alla måste tänka på när vi skriver.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Sopodlare skrev: Min poäng gäller hur vi skriver om Altor. Kavalleriet är inte bäst i kardien, ransardernas gripryttare eller bärsärkar är inte oövervinnerliga och dalkiskt vin är inte överlägset allt annat som någonsin producerats i Felicien.

Låt oss inte falla i fällan!!!
Kavalleriet är visst bäst i Kardien!!! :P
Det vet varenda echt, och vad ni andra tycker är irrelevant, ty ni är inte echter och har därmed per definition fel. Pilutta er.

F.ö. så är det en missupfattning att alver är särdeles framstående hantverkare... (se Alvertråden)

och så tycker jag lite synd om Snibben, det blev kanske lite väl mycket "Tittarstorm!" :roll:
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Och Pennerna anser också att kavalleri är det bästa vapenslaget....men det skadar inte att skicka fram en del billigt infanteri först när man strider i berg...bara för att spara på hästarna.

Apropå det! Vad tycker kentaurerna om gripar...och för den delen Ransardiskt gripkavalleri (vilka ser hästberidet kavalleri som mumma).

Och när vi nu är inne på det Regil. Har Echtiska adelskavalleri någonsin mött ett par Ransardiska Haephaern (kilformationer). Om de har det vad drog de för slutsats av det mötet? :twisted:
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Alltså, som sagt Snibben det var verkligen inte bågen som var illa, var den generella idén om att allt är bäst, samtidigt liksom. Var bara en idé om att inkorporera något sorts fuktskydd och superlim (gärna båda) längre fram. För att vara lite för seriös en sekund och kapa tråden:

Jag såg två STORA problem då jag spelade EA för sisådär 10 år sedan, det ena var detta. Det andra var den ENORMA ologiska anakronism som existerade. Vi är helt enkelt bättre, och kommer skriva bättre texter, med lite mindre inslag av båda störelement.

Texten ovan var förövrigt exempel på hur subjektivt jag tror att det är bra att skriva när vi skriver ingame texter.

Sen kan jag hålla med Regil om att det här blev lite av en DET HÄR SUGER diskussion, när alla faktiskt älskade hela konceptet.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev:Och när vi nu är inne på det Regil. Har Echtiska adelskavalleri någonsin mött ett par Ransardiska Haephaern (kilformationer). Om de har det vad drog de för slutsats av det mötet? :twisted:
Att även ransarder blöder, och det ymningt. :o
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Sopodlare skrev: Jag såg två STORA problem då jag spelade EA för sisådär 10 år sedan, det ena var detta. Det andra var den ENORMA ologiska anakronism som existerade.
Det här är Ereb Altors största kritik och jag tror inte att du ensam om den.

Jag vill dock gärna veta vad ni tycker om den rödmarkearde texten och om den är redo för Wikifiering.

(Sen är det faktiskt intressant med bågen, limmet är kanske kokt på förfäders ben (ni vet, lim på hästar - lim på kentaurer) :lol: )
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

För min del redo för wikin.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Snibben skrev:
Det här är Ereb Altors största kritik och jag tror inte att du ensam om den.

Jag vill dock gärna veta vad ni tycker om den rödmarkearde texten och om den är redo för Wikifiering.

(Sen är det faktiskt intressant med bågen, limmet är kanske kokt på förfäders ben (ni vet, lim på hästar - lim på kentaurer) :lol: )
Jag anser att hela klabbet är skitbra. Bra skrivet är det också, rent språkmässigt.

Att limmet är kokt på kentaurförfäder ser jag från och med nu som en självklarhet :) Potentialen är ju enorm!
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Snibben skrev: Jag vill dock gärna veta vad ni tycker om den rödmarkearde texten och om den är redo för Wikifiering.
Visst. Till wikin!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar