Ljusna

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det stämmer att det skall finnas gott om älvfolk/alver på Ljusna enligt EAK.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:I min värld var alltid Ljusna det tredje alvriket och det yngsta av dem (var det inte gott om alver på kartan som visade icke mänskliga folks utbredning?). Från Ljusna kom Ljusalverna och där byggde de riktiga stenstäder som skilde sig från allt omkringliggande. Det var också det mest öppna av alla riken då ljusalverna gärna handlade med omkringliggande folk. I hamnarna fanns gråalvsskepp som lossades och lastades blandat med mänskliga skepp.

I skogrna fanns skogsalver men de nämndes bara i förbifarten då det var lättare att förklara äventyrar alver från ett öppnare rike.
Varför gjorde inte jag denna klockrena koppling när jag försökte integrera ljus(na)alver i "mitt" Ereb (var lite kär i den ackegårdiska alvdamen)? :shock:

Nu är frågan hur bra alviska stenstäder passar in med alvkonceptet som utvecklats här, men ingenting är omöjligt!
Har du flera erfarenheter från Ljusna?
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Någon som vill ta sig an detta land? Annars kan jag tänka mig att agera redaktör för det. Jag kommer däremot behöva er hjälp med diverse omröstningar för idéer som jag kommer på. Jag vill inte skriva en massa som sen sågas...

/j
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

osbjer skrev:Någon som vill ta sig an detta land? Annars kan jag tänka mig att agera redaktör för det. Jag kommer däremot behöva er hjälp med diverse omröstningar för idéer som jag kommer på. Jag vill inte skriva en massa som sen sågas...

/j
Det är ju precis det som forumet är till för! :D

Välkommen ombord... igen!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

osbjer skrev:Någon som vill ta sig an detta land? Annars kan jag tänka mig att agera redaktör för det. Jag kommer däremot behöva er hjälp med diverse omröstningar för idéer som jag kommer på. Jag vill inte skriva en massa som sen sågas...

/j
Trevligt med grannar, hugg in bara. :D

Du kan ju börja med att slänga ut lite tankar och ideer så har vi nåt att börja spinna på.

Om man genast får komma med önskemål så ser jag gärna att lite av jättarna i norra Mirel spiller över till Ljusna, då dessa ju knappast tar hänsyn till lillfolkets gränsdragningar.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Glädjande att någon tar tag i denna del igen! Glöm inte att läsa de inlägg som redan gjorts och de idéer som där kastats ut, sammanfatta dem gärna så får vi på nytt väga dem i guldskål. :D
Hyltran från Veglemyren
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-10-28 14:43

Inlägg av Hyltran från Veglemyren »

Didra skrev:
Mikael skrev:Kentaurer är älvfolk.
Det trodde jag oxå men de är de inte. Nu kommer du säkert att få Psipo över dig precis som jag fick när jag sa samma sak. :D
Jag tycker oxå att Kentaurer är älvfolk (möjligtvis tolvfolk :lol: )

Saken är väll den att både satyrer och kentaurer är hämtade från den grekiska mytologin?

Detta gäller iof även minutarerna men deras bakgrund förklarar man ju med att en galen magiker skapade den och det tycker jag känns som äkta drakar och demoner anda sen så fanns det väll bara en minutaor enligt de grekiska sagorna?

Varifrån satyrer och kentaurer härstammar framgår ju inte så noga av monster boxen. Jag vill se det som att kenturer lever för evigt i skogarna precis som alla andra älvfolk.

Det kanske av så att (vad hette han Gregorius den röde?) gjorde en liten chansning när han placerade kentaurer i kapitlet om djur folken hans visste inte så noga?
På Veglemyren kan bara jag höra dig skrika;)
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Kentaurer å Satyrer

Inlägg av jadelotuz »

Well, jag har nog av ren fart alltid sett Kentaurer som djurfolk ... Satyrer har jag dock mer sett som älvfolk? (vad är satyren? djur eller älvfolk?) ... vilket som. Kentauren enligt mig är mer en best, en vild naturkraft. har haft ideer om att de på något sätt har "berörts" av någon gud, inte helt nödvändigtvis Tavatenu ... troligen någon annan som velat ha en skogens "folk". Eller så var det Tavatenus variant av "krigare" ... denna mentalitet eller "what ever" har på något sätt gjort att kentauren numera tappat "älvablodet" sedan länge, men har endå "älviska" drag. Ungefär som en Halvalv långt ner i generationen.

Apropå kentaur i spel, tror det var någon som sade att antalet kentaurer man mött i alla år av spelande går att räkna på en hand! well inte här :)
Ett äventyrskampanj jag gjorde ... utspelades tex första delen i en skog, full av kentaurer bland annat! :) ... en av spelarna spelade även en Kentaur ... å vi kom fram till en sak ... Kentaurer är väldigt bökiga att spela utanför fälten å skogen! ... massa småsaker man inte tänker på är helt enkelt itne alls anpassade för en varelse som kentauren! Testa så kanske nu upptäcker det ;) ... (blev dock endå rätt intressant å spela, ett tag! tills det mer blev jobbigt!) ... Vilket som! detta kanske jag borde ha skrivit i en annan tråd!? ... (oops!).

Så! Ljusna, altså det området / landet är även här ett kusligt anonymt land, kan faktiskt inte minnas mig att jag på något sätt nämt, skrivit eller tänk på Ljusna någonsin. Vet att någon RP där jag var SL kom från ljusna, mins dock inte vad det var för RP. Anledningen för att jag mins det var för att jag undrade, Ljusna? vad är det? äre där Ljusets väg kom ifrån eller? Hhehe ...

Men nu när jag ser Peters texter å inspirationer, samt snibbens nästan galet uppenbara koppling "Ljusna" å "Ljusalver" ... samt det att det faktiskt kryllar av Alvfigurer i Ljusna området enligt EAB ... så får jag en underlig känsla av en oslipad juvel! ... som man vill slipa på. Nästan skamset att man missat denna plats. Så lite verkar juh finnas officiellt om ljusna så att det nästan likaväl skulle kunnat vara en Vit-fläck? eller äre en vitfläck, fast där den vita färgen tog slut :P ...

Jag ska fortsätta titta här för att se vad som händer, å ifall jag får några riktigt bra ideer. Ljusalver å Kentaurer käns dock som en bra riktlinje, samt det där om Ljusna - Mörkna, fanns det blodsalver i Ljusna eller? (mörkna!).

Skönheten och Odjuret kanske?
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Jag har läst allt som skrivits i tråden här och har dessutom läst om Mirel på Wikin. Däremot hittar jag inget officiellt material om Ljusna i EA-böckerna, kan någon hjälpa mig med det?

Jag tänker mig att det finns bofasta stammar och nomadstammar av människor. Alver både i städer och den stora skogen i sydost. Vad det gäller jättar så finns det sådana i nordvästra Mirel och således även i Ljusna, om de inte av någon anledning håller sig undan från skogen som är den naturliga gränsen länderna emellan. I så fall skulle man kunna tänka sig att det finns jättar mer eller mindre i hela skogen.
Jag måste läsa in mig lite på hur kentaurer funkar innan jag kan placera dem.

I övrigt tänker jag mig inte Ljusna som ett land med strikt ledning, fasta gränser, statligt försvar etc utan mer ett område med naturliga gränser (floder, träsk, skogar och hav). Varför Ransard inte ockuperat området i så fall vet jag inte, men jag har inte riktigt läst färdigt om Ransard heller.

Om inte ljusalver finns med bland alverna borde de nog göra det. Jag tycker de passar in i sammanhanget.

/j
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Något sånt rörande stadslevande ljus(na)alver?

-när alverna engång vandrade in över Ljusnahalvön hittade de övervuxna ruinern av en gammal stad ute vid den klippiga kusten.
-midt i staden fanns en lund av silverlindar som verkade ha vuxit upp ovanpå ruinerna (tänk Ankor-staden i Kambodja).
-en stam stannade i staden och började vårda Tevatenus heliga träd och utforska mysterierna som dolde sig här.
-alverna har inte gjort några egna byggnadsverk i staden men fyllt den med blommor och växterere.
-i resterna av hamnen lägger ibland enorma goldiner till när de havslevande alverna besöker fastlanden.


:?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

En tanke är att staden inte är byggd av människohand utan på något vis utmejslad ur stenen av gudomlig/ magisk kraft. Eller att den på något annat vis är en del av skapelsen.

Spånar lite utan att riktigt komma i mål... :P
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Något sådant här?

Bild

Titta även på dessa bilder!

http://gardener.blogg.se/spaning/117785 ... alien.html
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Osbjer: Kanske lite sent, men välkommen tillbaka! Roligt att se dig här igen! ;)
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Vill inte vara petig, men är inte egentligen själva grejen med Ljusalver att de är lite "mänskliga", dvs har vissa tendenser som "människosläktet". De är juh fortfarande alver men trivs mycket väl att vistas i de dödligas kultur och frodas med dem... så torde inte deras stad endå bestå av en hel del byggnader de själv byggt?! Käns lite mycket Skogsalv annars.

Men så var det juh det här med Alvernas "form" (Att vara eller icke vara) ... så jag låter detta gå till de som är mer påläst hur just alver är tänkt. Men i Ljusnas å Ljusnaalvernas (å människornas) "kulturella" prägel så ser jag gjärna att de har viss "arkitektur", om än väldigt mänsklig å "stadsaktig". Eftersom de endå ä alver så tycker jag dock att stilen med inväxta träd, buskar och liknande roliga grejer, som häftiga stuprör osv vore passande. Altså! Metro med en flavour av Nature (Ekodesign!). Dock kan jag tycka att detta är relativt konsentrerat till en handfull städer ... resten av Ljusna får gjärna ha en stämpel av "magisk" öppen skog ...

Blir lite ... Bröderna lejonhjärta / Ronja rövardotter det här :P

Bara en tanke.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Jag tycker att Ankor Wat idén är riktigt bra. Dock tror jag att alverna som bor där har byggt egna byggnader i området, men att stilen är så pass annorlunda från andra rasers arkitektstilar att en människa t.ex. inte skulle se vad som är urgammalt och vad som bara är gammalt. Det skulle kunna vara en tokgammal alvstad, men att det även finns andra mer "moderna" alvstäder (fast inte så många). Jag håller med jadelotuz om att ljusalverna är "stadsalver" men att det betyder att de är mer stadslevande än skogsalverna, inte att de är människor fast i alvskal.

Anyhow så tänker jag det finns ljusalver (och namnet kommer förstås från ljusna alver) i en handfull städer längs kusten. Inåt landet finns nomadstammar av människor, kentaurer. De flyttar förstås omkring och lever av naturen. Finns det bofasta människor eller andra raser (mer än ljusalverna då förstås)?

Hur är det med jättarna, har de forcerat skogen från Mirel eller de kanske rent av bor i skogen. Jag kan definitivt tänka mig att det finns troll i skogen (så klart) och tomtar och annat mystiskt. Är jättar "civiliserade" eller är de som svartfolk?

/j
Skriv svar