Sida 1 av 5

Pandarealia

Postat: 2007-04-02 17:19
av ilmarinen
Invånarantal: ca 60.000
Befolkning: människor 90%, dvärgar 10%
Huvudstad: San Éa
Styrelseform: klanfederation
Exportvaror: silver, koppar, torkad fisk
Importvaror: spannmål, järn, lyxartiklar
Välstånd: rikt
Armé: klankrigare och ett mindre antal legoknektar. Ingen nationell armé.
Religion: Traditionell religion och Den lysande vägen.
Övrigt: Ovanlig kombination av klansamhälle och framgångsrik handelsnation



Karta Spelknepe? :)

Postat: 2007-09-28 13:16
av Elric
Jag håller på att försöka skriva ihop lite information om Pandarelia och sitter och kollar på den info som finns, vilket inte är jättemycket.

Jag funderar som värst på hur dvärgarna egentligen kommit hit ut till en liten ögrupp eller om de alltid funnits här, vilket inte verkar så sannolikt. Det rör sig trots allt om lite olika dvärgsamhällen på de olika öarna och allt som allt 6000 dvärgar. Blev de kanske infångade av Pandarerna som efter att ha funnit rika mineralfyndigheter fick en grym plan om hur det skulle utvinnas. I historiken om Pandarealia så står det att "dvärgar inkallades för att hjälpa till med utvinningen". Något som jag funderar på hur det verkligen gick till, det är nog något jag rent av vill ändra på.

Hur känns det för folk med att man fångat in dvärgar och tvingar dom att arbeta i gruvor? Är det för absurt eller funkar det?

Postat: 2007-09-28 20:08
av birkebeineren
Elric skrev:Hur känns det för folk med att man fångat in dvärgar och tvingar dom att arbeta i gruvor? Är det för absurt eller funkar det?
Känns som att det kan ha förekommit vid något enstaka tillfäle, men inte att det är vanlig praksis. Kopparbergens dvärgar på Palamux i Trakorien räcker länge. Goda ideer kan dock få mig att ändra åsikt! :)

Dessutom står det ju i texten att dvärgar inkallades så det borde vara utgångspunktet, om än inte nödvändigtvis kärnan, i frågan. Det finns ett äventyr i någon Sinkadus som rör Pandarealias dvärgar, möjligt att förklaringar kan hittas där, eller uppslag till sådana?

Postat: 2007-09-28 21:29
av Elric
okej, bra jag skall kolla upp mina sinkaduser, bra tips.

Det känns lite konstigt bara med en massa dvärgar ute på den här relativt lilla ögruppen. Vad jag vet så¨är dvärgar knappast några sjöfarare som skulle vilja åka den ganska ansenliga sträckan med båt. Sedan känns det konstigt med infånmgade dvärgar också om jag itne kommer på något bra och stämningsskapande... Hmm, jag får fila på det denna helgen eftersom jag ändå itne kan göra något annat med min infernaliska hosta och feber.

Postat: 2007-09-28 22:15
av Fafnir
Saxade detta från "Sinkadus"tråden i Övrigt. Kan det vara rätt måntro :D


Sinkadus 25 - Nohstril kartlagd; Äventyr: "Mardröm i Mörker", utspelas i Pandariska Arkipelagen

Postat: 2007-09-30 09:58
av birkebeineren
Fafnir skrev:Saxade detta från "Sinkadus"tråden i Övrigt. Kan det vara rätt måntro :D


Sinkadus 25 - Nohstril kartlagd; Äventyr: "Mardröm i Mörker", utspelas i Pandariska Arkipelagen
Stämmer bra det! :)

Dvärgarna har lite ryskpräglade namn och det skulle kunna vara en ide att låta detta spegla ett nord-dvärgisk (kardurskt ?) ursprung?

Kan dvärgarna på Pandarealia ha kommit dit på ett drivande isflak som lossnat ifrån Orghin (under en period då Söderns Salamandrar var stärka)?

Postat: 2007-09-30 10:27
av Elric
Bra idé det är ju helt klart ett alternativ. Ett annat vore att de hittat en väg under havet som senare rasat ihop och fångade flera av dvärgarna på Pandarelia.

Postat: 2007-09-30 12:07
av Adragoor
birkebeineren skrev:Dvärgarna har lite ryskpräglade namn och det skulle kunna vara en ide att låta detta spegla ett nord-dvärgisk (kardurskt ?) ursprung?
Nästan lite för ryskpräglade ibland... (När man hör namn som Rasputji tänker man på pälsmössor direkt.) Fast kompletteras det bara med det semitiska dvärgiska konceptet (konsonanter med inskjutna vokaler) och blir något mindre påtagligt är det rätt coolt. Fast man får se till att det finns en hel del ord som är besläktade med motsvarande ord på gryndur.

Postat: 2007-09-30 13:33
av Spelknepe
Bra idé det är ju helt klart ett alternativ. Ett annat vore att de hittat en väg under havet som senare rasat ihop och fångade flera av dvärgarna på Pandarelia.
Känns nog lite för orealistiskt. Vägen dit skulle vara över 250 mil. Visst dvärgar gillar kanske inte vatten, men det är ju klart att det finns dvärgar som tar båtar för att färdas över vatten. Tror inte att man behöver lägga för mycket vikt på hur dvärgarna kommit dit.

Postat: 2007-09-30 14:15
av Peter
Är det inte möjligt att Panderalerna är toppen pa en sjunken kontinent, och dvärgarna som lever där är en kvarleva fran den tiden? Man kan aldrig fa för manga sjunkna kontinenter?

Da kunde de dessutom ha en helt annan kultur och ett helt annat sprak an Erebs dvärgar

Ursäktar bristen pa prickar och ringar över bokstäverna - jag skriver fran belgien och pa ett azerty-tangentbord t.o.m. :roll:

Postat: 2007-09-30 18:46
av Elric
Man skulle kanske kunna lämna det öppet. Men presentera lite olika varianter på hur de kommit dit som "de lärda" Panderalerna tvistar om. En spelledare kan ju sedan använda detta för eventuella äventyrsuppslag.

Postat: 2007-09-30 20:52
av Adragoor
Man skulle kanske kunna lämna det öppet. Men presentera lite olika varianter på hur de kommit dit som "de lärda" Panderalerna tvistar om. En spelledare kan ju sedan använda detta för eventuella äventyrsuppslag.
Öppet är nästan alltid bra... Spelledaren ska ju också ha något att fundera över. :)

Postat: 2007-10-12 17:01
av Mikael
Dvärgarna inkallades på 500-t eO då man fann silver och kopparfyndigheter på öarna. De lyder formellt under Tibor Järnnäve på fastlandet. Jag föreslår med den namntradition de har ett Kardrike som ursprung och fraktades till öarna med skepp. Måste varit en otäck resa.

Postat: 2007-10-13 09:47
av birkebeineren
Mikael skrev:Dvärgarna inkallades på 500-t eO då man fann silver och kopparfyndigheter på öarna. De lyder formellt under Tibor Järnnäve på fastlandet. Jag föreslår med den namntradition de har ett Kardrike som ursprung och fraktades till öarna med skepp. Måste varit en otäck resa.
Antingen kan denna Tibor vara kizdin i något av de norddvärgiska rikerna Kward'zak eller Küldkres, eventuellt i Rung fast det inte är fastlandet?

Annars kan ju kizdin Järnnäve regera over något obskyrt litet Aidnisk lill-rike?

Hur står dvärgarna ut med färd over vatten? Kanske de "ryska" dricker sprit for att jämna ut balansstörningarna? :roll:

Postat: 2008-08-27 10:45
av Otvin Käkslite
De kanske hyrde gråalviska flytande öar där sjögången knappt märks. :lol:

Skämt åsido. Jag gillar dock iden med att de är inhyrda och officielt lyder under nån styrande dvärgpå fastlandet och som de inte hört av på sisådär en hundra år.


//M