Pandarealia

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Dessutom tror jag forumet kom fram till (mot mina invändningar som jag idag tar visst avstånd ifrån :wink: ) att Monturernas Sbintor religion är en LV variant av dalkiskt ursprung men med helige S:t Bintor som uttolkare, var det inte så Birke och Anders?
Sbintorism som LV-variant (kätteri?) tillhörande den aidniska grenen men med dalkisk ursprung. Monturerna befolkades av kardiska fritänkare på 370-talet eO. Finns att läsa i den nyupptäckta Monturerna-tråden.
Här är vad som koms fram till avs Monturerna:
birkebeineren skrev:
Delanoir skrev:Vad gäller Sbintor-dyrkandet har jag funderat en del. Visst bör man vara försiktig med utbredandet av Lysande Vägens inflytande över världen, så att man inte hamnar i en position där Ereb Altor förvandlas till ett svagt maskerat kristet medeltids-Europa. Samtidigt tycker jag att om man skärskådar det officiella materialet vad gäller religionsutövande på Monturerna känns det inte 100% hållbart. Befolkningen är trots allt av kardiskt ursprung, och att en härskare helt sonika hittar på en ny gud som befolkningen börjar dyrka, synbarligen utan några som helst förbehåll känns (åtminstone för mig) inte helt realistiskt. Den spelmässiga tillämpningen av religionen i det officiella materialet (duperandet av befolkningen etc) tycker jag däremot fungerar utmärkt, och det jag främst eftersökte var en mer logisk, stabil grund för att förklara framväxten och förekomsten av Sbintor-dyrkandet.

Låt säga att de urpsrungliga kolonisatörerna faktiskt tillhörde Lysande Vägen, men ingick i en gren där helgondyrkan hade en mycket framskjuten position. Genom åren som gått då den monturiska befolkningen vidareutvecklat sin kultur på ögruppen har Etin förlorat sin ställning, medan olika helgon stärkt sina positioner till den grad att det mest populära och dyrkade helgonet (S:t Bintor) i princip upphöjts till gudomlig status och ersatt Etin. Tidens gång har även medfört att namnbruket förvanskats från det ursprungliga S:t Bintor till det nutida Sbintor. Med en sådan förklaringsmodell känns införandet av Sbintor-dyrkan som officiell statsreligion mer logisk, utan att de praktiska följderna av religionen i det officiella materialet behöver förändras. Benoval och Abina utnyttjade helt enkelt det redan utspridda dyrkandet av S:t Bintor och gjorde det till statsreligion (vilket kunde accepteras av invånarna) men reglerade teologin och uttövandet så att det skulle passa deras egna syften (dvs. att suga ut och kontrollera befolkningen). Dagens Sbintor-kyrka har sålunda föga gemensamt med Lysande Vägen, även om ursprunget kommer därifrån.

Hur låter det, tycker ni...?
Det låter inte så dumt! :)

Var liknande tankar jag gick utifrån när jag kom upp med S:t Bintor. De som följde med hertig (tidligare hertog?) Bergenswäärd sägs ha vartit religiöst oliktankande och jag tänkte mig dalken Bintor Hadõ som en av dessa. Han kan ha haft tankar som var influerade av dalkernas och då deras syn på de små i samhället kan sägas vara mer tilltalande har kanske många av folket lyssnat. Sbintordyrkans avstånd mot magi är också gemensam med Lysande Vägens dalkiska-gren.

Kanske finns det dalkiska misjonärer på Monturerna som försöker leda de vilsegångna tillbaka till den rätta tron och Bintorprästerna utnyttjar detta för att skaffa sig en mäktig politisk allierad i Caddo?
Jag gillade den lösningen.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nyhet i Västerhavets öar avs Pandarealias placering. Tyck till!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kartändringar Pandarealia

-En landskarta över ögruppen i stort förmat (nu syns den bara på stora Altorkartan)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Bild
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Återigen ett mästerverk! Kan man på något sätt markera dimman kring dimmön och i så fall, på vilket vis?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Snyggt Spelknepe! :)

Historiska kartor som berör Pandarealia syns här: viewtopic.php?p=27858#27858
Skriv svar