Pandarealia

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Jag tycker att idén med tvångsöverföringen är bra :D . Det behöver inte betyda att vi felförklarar tidigare uppgifter om att dvärgarna ”inkallades.” Sanningen kan ligga någonstans mittemellan. Ett kommunikationsproblem, kanske? Kanske dvärgarna inte visste att bergen de bjöds till var på andra sidan havet. Kanske pandarledaren (som vuxit upp där det inte fanns dvärgar) inte fattade att en skeppsresa skulle bli ett problem förrän den första dvärgen såg det första skeppet och satte hälarna i marken. Dvärgarna kanske plötsligt fann sig tvungna att borda skepp under hot och tvång.

En sådan början på detta partnerskap skulle leda till en väldigt intressant situation mellan dvärgar och människor på Panderelia. Antagligen en historia fylld av konflikter mellan människo-klanerna, där en växande dvärgnation blir en allt viktigare resurs att bråka om. Den klan som kontrollerar (eller allierar sig med) dvärgarna får tillgång till silvret, kopparn och dvärgarnas vapensmide :twisted: .

Dvärgarna, å sin sida, måste alliera sig med en eller flera av klanerna på ytan för att få tillgång till järn och spannmål.

Ett klansamhälle tycker jag också är intressant. Jag tror att det måste vara något liknande det skottska klansystemet – mer besläktat med feodalismen i de länder man handlar med än med det nomadsystem det har utvecklats från. Helt klart har en eller flera av klanerna konverterat till LV (antagligen för att underlätta handel), medan andra håller fast vid en tidigare och mer lokal tro. Ytterligare en anledning till maffig och intressant konflikt.
Senast redigerad av Albrekt den 2008-12-29 18:43, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Är det den aidniska eller dalkiska kyrkan som fått fäste på nordöarna?
De är ju ursprungligen dalker men kanske har mera samröre med de mera västligt liggande länderna och deras tempel?

Åtminstonne i modulentempelherren så är Zorakinskan det vanligaste språket utöver modersmålet hos de nämnda slp'na. Dock bygger väl Panderaliskan på Dalkiska som jag förstår.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

gtjorgo skrev:Är det den aidniska eller dalkiska kyrkan som fått fäste på nordöarna?
De är ju ursprungligen dalker men kanske har mera samröre med de mera västligt liggande länderna och deras tempel?

Åtminstonne i modulentempelherren så är Zorakinskan det vanligaste språket utöver modersmålet hos de nämnda slp'na. Dock bygger väl Panderaliskan på Dalkiska som jag förstår.
Här skulle jag nog rent spontant luta åt den dalkiska grenen, under exarken i Arno. Men det tål att fundera på lite noggrannare.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Dvargarna kan ev ha skrivit på ett kontrakt och bundit sig till att folja med pandarealierna. Nar de insåg att en fard over oppet vatten var nodvandig blev de inte glada men utan att bryta sina ord kunde de inte neka. Kontakterna med "hemriket" på fastlandet har sedan gått genom deras uppdragsgivare vilket skulle ge dessa ett betydligt maktmedel overfor dvargarna. Kanske?

Den dalkiska grenen låter narliggande. Vi har också den monturiska avarten kand som Sbintorism (personkult kring den såkallade S:t Bintor). OM vi nu lat denna tro vara knuten till Lysande Vagen?

Ser garna, oavsett religion, kontakter mellan Monturerna och Pandarealia då båda ar ostater ute i Vasterhavet.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Det slog mig plötsligt :idea: : en perfekt förebild för ett klansystem som också skulle kunna vara rikt är ett system likt det Guillou tänker sig i sina folkunga-böcker! Det skandinaviska ättesystemet med folkungar, erikar, sverrar, etc., var ju ett klansystem och i böckerna beskrivs detaljerat hur handel bygger vissa klaners rikedomar och de politiska maktskiften som följer.

Skandinavien är också en god modell (dock inte i Guillous böcker) för hur en kontinental religion gör intrång och slutligen förgör den lokala tron.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Om jag inte minns fel så har man redan två starka religioner på Pandereliaria - den gamla caddiska religionen och den Iaotiska, båda mycket starka. Om dvärgarna konvertera till någon religion så borde det vara en av dessa eftersom LV inte är speciellt starka här. Nu komer jag inte ihåg riktigt men avbröts inte kontakterna med Caddo pga den lysande vägen och pandereliarias ovilja att konvertera, detta är också grunden varför man helst handlar med Kardien och framförallt Zorakin (varför zorakiskan är ett vanligt talat språk).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det står att LV vinner anhangare i takt med att handeln okar, vilket ganska tydligt indikerar etinstrogna handelskontakter. Caddo ar då ett gott alternativ, både med tanke på landets ledande stallning innom handeln och pandarernas dalkiska harkomst (vilket iofs aven kan vara till nackdel eftersom de engång lamnade/flydde Caddo). Om vi sen kopplar vidare till de goda kontakterna vi vet finns mellan dalker och dvargar (Fristaden) kan vi mojligtvis hitta en lank till hur dvargarna hamnade ute i Vasterhavet (och dessas eventuella konvertering till LV)?

En vidare tankt konflikt kan vara med Zorakin som kanske innan dalkerna borjade dominera handeln med Pandarealia ser sig hotade både affarsmassigt och religiost (de hade mojligtvis en mycket mera aggresiv holdning till mission an det dalkerna - indirekt - har, vilket hade foga framgång hos pandarerna). En gammal koppling till Zorakin kan också forklara språkets forekommande.

Sen tycker jag inte att vi skal låta Pandarealia bli ett land dar konflikterna mellan LVs motstående grenar tar alltfor mycket plats aven om den garna får finnas med på ett horn. Den pandariealiska handeln kan kanske mest vara ett moment som påverkar forhållandet mellan Zorakin och Caddo utan att den i storre grad utspelar sig på Pandarealia rent fysisk.

Lite mera politiska anknytningar till det ovriga Ereb vore trevligt att kartlagga ute på ogruppen. :)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Fast vore det inte lite kul (och intressant) om Caddo för en gångs skull är utestängda från ett handelsområde...till förmån för Zorakien (och i viss mån Kardien)! Alla gods som kan tänkas komma från Pandarealia går via Zorakiska handelshus vidare till Caddo. Detta måste göra handelshusen på Caddo tokiga. I synnerhet om det finns någon handelsvara av särskilt högt värde.

Och att Caddo är utestängda just för att man lämnat sina gamla tro måste driva dalkerna till ännu större vansinne!!! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Fast vore det inte lite kul (och intressant) om Caddo för en gångs skull är utestängda från ett handelsområde...till förmån för Zorakien (och i viss mån Kardien)! Alla gods som kan tänkas komma från Pandarealia går via Zorakiska handelshus vidare till Caddo. Detta måste göra handelshusen på Caddo tokiga. I synnerhet om det finns någon handelsvara av särskilt högt värde.

Och att Caddo är utestängda just för att man lämnat sina gamla tro måste driva dalkerna till ännu större vansinne!!! :D
Lat mera interessant... Vad sager Caddo?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Caddo instämmer... Det kan bli både kul och intressant! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Pandarealia

Inlägg av birkebeineren »

Då kan vi altså fastslå att pandarerna handlar med Zorakin och inte (direkt) med Caddo. Vidare att den gren av LV som sprider sig på ogruppen formodligen ar den aidniska. Hur agerar Caddo, och vart; Pandarealia eller hemma i vastra Kopparhavet?


Foljande vet vi om Pandarealia:

Exportvaror: silver, koppar, torkad fisk
Importvaror: spannmål, järn, lyxartiklar

-duktiga skeppsbyggare
-handlar i Vasterhavet och i vastra Kopparhavet
-fraktar lyxvaror for andra lander
-utvecklat pengasystem(?)
-handelsframgångarna en relativ ny utveckling

Zorakin en handelspartner, aven Melukha och Monturerna namnt. Hvilka andra?
Trakorien? Klomellien? Ransard? Magilre?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag skulle kunna tänka mig att Caddo betackar sig för att handla med Pandarealia (det är m.a.o. ömsesidigt) - då Pandarealia består av hednadalker som förkastade Odos ord, och ses som svikare och budbrytare. Å andra sidan bedrivs eventuellt en del mission, då man både språkligt och kulturellt fortfarande torde ha en del gemensamt.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Pandarealia

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Då kan vi altså fastslå att pandarerna handlar med Zorakin och inte (direkt) med Caddo. Vidare att den gren av LV som sprider sig på ogruppen formodligen ar den aidniska. Hur agerar Caddo, och vart; Pandarealia eller hemma i vastra Kopparhavet?

Zorakin en handelspartner, aven Melukha och Monturerna namnt. Hvilka andra?
Trakorien? Klomellien? Ransard? Magilre?
Nu behöver man ju inte syssla med direkthandel alltid. Pandarerna kan väl skeppa varor från Jih-Phun till Zorakin för att där köpa salt som de för till Melukha och byter till fina mattor som sedan skeppas till Trakorien för att användas till handel med spannmål (något som jag har för mig var ont om på öarna).

Jag tycker vidare att man handlar med alla i "västerhavet" och når så långt in i kopparhavet som fristaden, men inte mycket längre. Pandarealia borde också vara det närmaste erben kommer Jih-puns kultur (förutom de enstaka varor som letar sig runt åt andra hållet och kommer via Furgia, men det är så ovanligt att det händer typ aldrig, någonsin, punkt.). :wink:

Dessutom börjar jag fundera lite. Jag sitter inte med trilogin framför mig men jag har för mig att öarna var vulkanöar med brant terräng och snåriga buskiga skogar. Är det Kanarieöarna eller Azorerna som ligger närmast?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Re: Pandarealia

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:Då kan vi altså fastslå att pandarerna handlar med Zorakin och inte (direkt) med Caddo. Vidare att den gren av LV som sprider sig på ogruppen formodligen ar den aidniska. Hur agerar Caddo, och vart; Pandarealia eller hemma i vastra Kopparhavet?


Foljande vet vi om Pandarealia:

Exportvaror: silver, koppar, torkad fisk
Importvaror: spannmål, järn, lyxartiklar

-duktiga skeppsbyggare
-handlar i Vasterhavet och i vastra Kopparhavet
-fraktar lyxvaror for andra lander
-utvecklat pengasystem(?)
-handelsframgångarna en relativ ny utveckling

Zorakin en handelspartner, aven Melukha och Monturerna namnt. Hvilka andra?
Trakorien? Klomellien? Ransard? Magilre?
Spannmål och järn är typiska Zorakiska produkter. Men för att inte vara helt beroende av en spannmålsleverantör så handlar Pandarealien förmodligen spannmål även med Trakorien. Magilre och Kardien är också tänkbar handelspartner när det kommer till spannmål. Utbytet sker i form av Silver (till Zorakien, Trakorien, Magilre) och Koppar (Trakorien?). Möjligen är Ransard en handelspartner (Silver mot Järn?)...men jag ser mer Ransarderna som potentiellt hot (plundring). Klomellien ser jag mer som en konkurrent till Pandarealien!

Hur är det med Pandarealien och timmer (då man tydligen tilverkar en hel del skepp). Har man mycket skog? Om inte är detta också en importvara. Och återigen så är i så fall Zorakien en viktig handelspartner.

Ytterligare möjlig handelsvara skulle kunna vara havssalt. Och därmed ytterligare spä på konkurrenssituationen med Klomellien.

Man skulle också kunna lägga in en gåta i Pandarealien. Exempelvis att man exporterar råsilke....eller spindelsilke!....men ingen vet varifrån Pandarealierna får tyget ifrån (som mellanhand i långväga västlig handel!). Stenkol eller ädelstenen Topas kan vara andra produkter som bryts i Pandarealiens gruvor.



Angående religonfrågan. Kan det inte vara så att Pandarealierna helst gör handel med de nationer som inte allt för ivrigt insisterar på att missionera LV. Visserligen så Är Zorakien och Magilre LV-troende och sannolikt utgår en viss missionsverksamhet även från dessa länder men så som jag skissar på Zorakien och tänker mig Magilre så är båda dessa ländern betydligt mer "världsliga" än exempelvis Caddo och kanske även Kardien.

Zoraker är LV-troende men Zoraker är även ett diplomatiskt och affärsmässigt släkte. Något liknande tänker jag mig även med Magilres folk som är kända för sin retoriska förmåga och skicklighet i förhandlingar.

Där mer nitälska och brinnande trosförkunnelser om Lysande vägen får Pandarealierna att slå bakut får en mer diplomatisk hållning i frågan lättare gehör hos Pandarealierna. Och LV:s båda huvudsäten ligger i Kardien och Caddo vilket snarast kanske ses som en belastning för dessa länder bland många Pandarealier.

Eller så är det helt enkelt så att Pandarealierna inte vill ha med Caddo att göra längre fär att dalkerna där har lämnat de gamla gudarna. Att andra folk tror på Lysande vägen eller vilken annan tro som helst är en annan sak. Men att dalker överger sin gamla gudar är för svårsmält för folket på Pandarealien.

I vilket fall som helst så sprids för närvarande...långsamt...den aidniska formen av Lysande vägen på Pandarealien.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fraxinus skrev:Fast vore det inte lite kul (och intressant) om Caddo för en gångs skull är utestängda från ett handelsområde...till förmån för Zorakien (och i viss mån Kardien)! Alla gods som kan tänkas komma från Pandarealia går via Zorakiska handelshus vidare till Caddo. Detta måste göra handelshusen på Caddo tokiga. I synnerhet om det finns någon handelsvara av särskilt högt värde.

Och att Caddo är utestängda just för att man lämnat sina gamla tro måste driva dalkerna till ännu större vansinne!!! :D
Precis vad jag tänker och ger bifall till! Skitkul.
Dvärgarnas ursprung vill jag dock fortfarande placera i Kard.
Skriv svar