Landori

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Som jag ser det finns ett kärnland Landori, skogar med fantastiska lindar och andra underbara träd. Detta är kungadömet där de flesta alver bor. Hit har ingen utanför riket tillträde och dödas eller avvisas bryskt. Detta område tänker jag mig inte gränsar mot någon av floderna utan är ett mindre område. Alverna är trots allt på tillbakagång och minskar stadigt i antal. Dessa gränser är stenhårda men samtidigt omarkerade och okända. Här finns även magiskt skydd. Alla vet dock att hålla sig borta från Landoris skogar då både alver och skogen skrämmer.

Utöver detta ser sig alverna som beskyddare av skogarna kring dess kärnrike. Förr hela Landoris skogar, idag framförallt området stenstod-stenstod/flod(Atrema) - Leipter, men i öster även fram till nästa flod för att i sydöst enbart bevakas sporadiskt så som du föreslår Birke.

I söder och norr tror jag knappast att trädgränsen likt Fangorn är gränsen för beskydd. Alverna har gett Ovater, svartfolk, dvärgar och jorer Torshemsområdet i norr. (Den svarta gränsen för Torshem som område stämmer väl inte helt med boken, men då är dina gröna linjer bättre.) Man håller sig nog med en hyfsad buffert borta från Torshem för att inte dras in i de dödligas gräl. Santono, alvhelaren i Torshem uppfattar jag som vara långt från sina fränder, en utpost i fiendeland.
Låter precis som jag också tänker. De gröna linjerna har Spelknepe följt på den senaste Torshemkartan.
Mikael skrev:Jag har heller inte uppfattat våra (Peters) alver som så rabiata trädkramare som jag tycker det låter som att du anser dem vara. Jag tycker alverna bör ha överseende med att viss begränsad avverkning sker i både söder och norr. Inte heller bör man då ha något mot att godkänt timmer fraktas på floder genom rikets skogar. Det förbjudna kärnlandet (som jag sett det) ligger ju inte vid floderna. Vad som dock kan vara källa till konflikt och smuggling (intrig och äventyr) är när människorna/svartfolken/dvärgarna avverkar och/eller transporterar mer än alverna anser vara hållbart.
Det lät kanske lite överdrivet från min sida men jag blev lite orolig på alvskogsträdens vägnar och fruktade en exporthamn i kastykisk anda. Tänkte också att det mera är människorna som är väldigt försiktiga med att göra något de fruktar skall reta upp alverna, att det är människorna som har en mera "klassisk" bild av alverna som naturälskare. Alverna skulle säkert sett att inga träd höggs ner men de kan i praktiken lite eller ingenting göra i randzonen av Landoriskogen. Smuggling och fara för konflikter låter dock för bra för att inte användas. :)
Mikael skrev:Jag ifrågasätter dock fortfarande logiken i att berendiska karavaner tar sig från stenstoden/Remos genom östra Landori skogar som ju måste vara vildmark och där väg sannolikt inte finns eller godkänts av alverna. Tycker gamla tillstånd inte riktigt håller heller. Det blir motsägelsefullt om alverna har synpunkter på gods i de på Leipter godkända transporterna, men inte på att karavaner av hästar som tar sig genom deras skogar utan godkännande, eller hur? Jag förstår dock problematiken med att berendierna inte vill beskattas av hynsolgiska bovarer och undvika inbördeskriget. Låt oss dock fortsätta den här delen av diskussionen i Hynsolge eller Berendientråden. Tycker dina idéer om berendiska karavaner till Lirvella är strålande som koncept, det är bara var de färdas som vi behöver fila på lite. :D

Lite puts behövs men det kan vi ta i annan tråd.
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Otvin Käkslite skrev:Fafnir: Låter ju faktiskt ganska alviskt. De har ju liksom tiden på sin sida.

Å andra sidan är jag helt för mer "naturalistiska" (Darwin-alver, typ) alver som skyddar sina skogar med näbbar och klor (bokstavligt talat då). Speciellt då det rör sig om Landori som väl vad jag förstått i princip ÄR Tevatenu.
En liten idé eller tanke om man vill ha lite mer rabiata Alver. Om man förutsätter att alverna bor i Landoris "hjärta" där de vårdar urträdet, som enligt deras tro är skogens hjärta och själ trädifierat. Via "hjärtat" står de i symbios och kontakt med hela skogen etc. Men när människorna bygger en väg rakt igenom skogen skärs denna länk av, vilket är anledningen till att de lämnar östra Landori. Det skulle också ge alverna en anledning att kämpa emot civilisationens framfart med näbbar och klor, för den raserar deras ekosystem, dvs symbiosförhållande med skogen.
Skriv svar