Landori

Samlingsplats för alla länder och platser
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Jag vill gärna slå ett slag för att djur och antur används i än större grad än endast som spanare. Läste för ett tag sedan om hur alverna lät joriska skogshuggare hugga ned en del av skogen i södra Landori (då de koloniserade Tolan och byggde en väg genom) och redan här hostar jag till lite.

Var inte alverna mäktigare då? Var inte Tevatenu starkare? Var detta en av de saker som faktiskt försvagade henne radikalt? Ett ingrepp så nära hjärtat måste ha gjort mycket ont, varför kunde de inte försvara denna viktiga plats?

Ett beslutsamt alviskt försvar av en viktig skog borde innehålla ALLT det som naturen kan slänga på motståndarna, tänk slaget i Narnia där djuren själva attackerar kombinerat med guldkompassens strider där djuren är överallt. Insekter som attackerar formationerna, läppbjörnar som rusar på, älvor som regnar pilar, alviska dödsdansare (kanske inte alvbokens typ, utan en tillfällig krigartyp, lite av en hederstitel) och ändlösa, ändlösa vågor av välriktade pilar.

Lägg till hela animismens arsenal av besvärjelser och alla fantastiska djur och växter som kan uppbådas. Jag skulle INTE anfalla en alvskog.


Kanske börjar en fientlig här/ett skogshuggarlag känna av skogens fiendeskap redan andra dagen de är inne, då flera vaknar mitt i natten vilt skrikande över att de har blivit spindel/ormbitna eller av (för att vara lite..snällare) att saker börjar försvinna? Pysslingar och älvor (osynliga) snappar åt sig utrustning, bältesspännen (roligare om de sitter PÅ soldaterna då de tar dem) eller mat.

Ptja, långt inlägg blev det iallafall. Har svårt att tänka mig alverna som så...veka då de försvarar vissa platser.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Instämmer helt och hållet. Att möta ett alviskt försvar av deras vördade skogar torde vara som att kämpa mot naturen personifierad. Lägg sedan till deras gerillakrigsföring med blixtrande räder och skoningslösa överfall så torde det avskräcka de flesta.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag är också med där Sopodlare.
Skulle tom kunna tänka mig att Alverna kan blir riktigt skoningslösa efter ett tag. Dom försöker förs med småknep, som du skrev, för att skrämma iväg dom men om dom inte lyssnar eller förstår att dom inte är välkommna så kan det bli riktigt brutalt.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vägar genom Landori... Faktisk en av orsakerna till att jag frågat Spelknepe om en karta så att vissa frågor rörande gränserna kan avklaras.

Vägen byggdes av kejsardömet Jorpagna for att förbinda rikets västra och östra delar med en förbindelse över land. Detta var ett brott mot kejsar Tiberions avtal ingått 1025 fO med alverna om att respektera rikets gränser, men alternativet var öppet krig med människorna och alverna avvaktade. Vägen byggdes så i Landoris yttersta randområde mot söder (ett område jag tänker mig som en buffertzon, obebott om än inte obevakad) och även upp till Nidapasset där fortet Grafferburg byggdes. Alverna grep alldrig till något direkt motstånd så länge jorerna höll sig på vägen men understödde ovaterna och övriga nargurer som vid flera tillfällen bröt sig genom Nidapasset och hela vägen ner i kejsardömet. 828 fO återupprättade kejsarinna Zenobia Tiberions avtal om respekt av Landoris gränser och jorerna tillats som tack även i fortsättningen att använde vägen i öst-västlig riktning. Minnesmärken som fortfarande står med avtalet inhugget i sten restes vid gränserna.

Så enades vi for ett bra tag sedan om hur vägen genom Landori kunde finnas men alvernas exakta bevekelsesgrunder gick vi inte i detalj med, något som dock bör komma med i alvernas historia.

Kan ni leva med det? :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Detta är väl egentligen för Psipo att ha synpunkter på, men min idé var att i dagens Landori-skog är det endast den nord-sydliga vägen mellan Berendien och Nidapasset som faktiskt korsar skogen. Den gamla öst-väst leden är sedan århundraden i skogens utkant då skogen dragit sig tillbaks, avverkats och Berendiens nordliga stora skogar som tidigare satt ihop med Landori idag krympt avsevärt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Detta är väl egentligen för Psipo att ha synpunkter på, men min idé var att i dagens Landori-skog är det endast den nord-sydliga vägen mellan Berendien och Nidapasset som faktiskt korsar skogen. Den gamla öst-väst leden är sedan århundraden i skogens utkant då skogen dragit sig tillbaks, avverkats och Berendiens nordliga stora skogar som tidigare satt ihop med Landori idag krympt avsevärt.
Ungefar så jag tankt också, endast den urgamla leden (från långt innan kejardömet Jorpagnas tid) upp till Nidapasset som korsar Landori.

Den joriska härvagen i öst-västlig riktning föll ur bruk under Morkertiden och återtogs kanske av alverna för att förhindra attacker och plundringar mot Landori när Jorpagna inte länger "skyddade" gränserna. Numera kontrollerar förmodligen berendierna dessa landförbindelser i nordväst och nordöst, noga med att inte andra makter stör deras förhållande till alverna, kanske ingick de tillochmed ett nytt avtal när riket Berendia och/eller Berendien upprättades?

Jag har klottrat lite på Spelknepes karta for att illustrera några av mina förslag och ideer:

http://img206.imageshack.us/img206/4643 ... ienko8.jpg

Bild
De rosa markeringarna är där stenstöderna med Tiberions avtal restes (möjligtvis endast den i öster som finns kvar?) och det gråa området tänkt som ett enormt nerbrunnet skogsområde som av okänd anledning alldrig återhämtat sig (kanske något med Tevatenus borttynande att göra?).

Men som sagt, bara ideer! :)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Är det någon som kan länka till den gamla diskussionen om Landori och vägen? jag vill läsa igenom den en gång till innan jag bestämmer mig för vad jag ska tycka. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ser bra ut Birke, men varför vill du bränna en del av skogen?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Psipo skrev:Är det någon som kan länka till den gamla diskussionen om Landori och vägen? jag vill läsa igenom den en gång till innan jag bestämmer mig för vad jag ska tycka. :)
Min handvevbara vill av någon anledning inte att jag skal kunna länka till andra trådar men ämnet har diskuterts i Torshem-tråden och den första sidan i Imperium Iorpagnum-tråden under Historia, förmödligen också i Alver-tråden men den har jag inte gått igenom.

Ett önskemål bara; tänk på att vi kom fram till en del av detta for ett tag sedan och jag har i utvecklingen av den narguriska kulturen utgått från flera av dessa "fakta". Innan några radikala ändringar görs (om nu någon känner att det är behov for sådana) vill jag gärna ha ett ord med i laget för att kunna anpassa med mitt redan skrivna (och delvis wikifierade) material. Det mesta går dock att lösa! :)
Mikael skrev:Ser bra ut Birke, men varför vill du bränna en del av skogen?
Tja, det brända/döda området tänkte jag kunne fylla ut det område som på Spelknepes karta inte verkar vara täckt av skog, även som en detalj med äventyrsmöjligheter och kanske också som anknuten till den "döende" (?) Tevatenu. Om någon vandrat i Tyresta nationalpark söder om Stockholm efter den stora branden där 1999 vet ni bränd urskogsmiljö lämnad orörd är rätt heftig.
Tycker Psipo om detta?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Psipo skrev:Är det någon som kan länka till den gamla diskussionen om Landori och vägen? jag vill läsa igenom den en gång till innan jag bestämmer mig för vad jag ska tycka. :)
Min handvevbara vill av någon anledning inte att jag skal kunna länka till andra trådar men ämnet har diskuterts i Torshem-tråden och den första sidan i Imperium Iorpagnum-tråden under Historia, förmödligen också i Alver-tråden men den har jag inte gått igenom.

Ett önskemål bara; tänk på att vi kom fram till en del av detta for ett tag sedan och jag har i utvecklingen av den narguriska kulturen utgått från flera av dessa "fakta". Innan några radikala ändringar görs (om nu någon känner att det är behov for sådana) vill jag gärna ha ett ord med i laget för att kunna anpassa med mitt redan skrivna (och delvis wikifierade) material. Det mesta går dock att lösa! :)
Mikael skrev:Ser bra ut Birke, men varför vill du bränna en del av skogen?
Tja, det brända/döda området tänkte jag kunne fylla ut det område som på Spelknepes karta inte verkar vara täckt av skog, även som en detalj med äventyrsmöjligheter och kanske också som anknuten till den "döende" (?) Tevatenu. Om någon vandrat i Tyresta nationalpark söder om Stockholm efter den stora branden där 1999 vet ni att bränd urskogsmiljö lämnad orörd är rätt heftig.
Tycker Psipo om detta?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

birkebeineren skrev: Tycker Psipo om detta?
Väldigt mycket.

jag ska uppdatera mig på landori, men jag har ingen avsikt att rasera allt. jag vill bara veta vad som sagts så at vi kan fortsätta prata om det. :)
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Jag tycker att allt hitills verkar lovande. självklart behöver vi en katastrof (brandkatastrof, skövlande arméer eller vad som helst) som verkligen tufsat till skogarna där.
A fat man brings a cushion wherever he goes
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Psipo skrev:
birkebeineren skrev: Tycker Psipo om detta?
Väldigt mycket.

jag ska uppdatera mig på landori, men jag har ingen avsikt att rasera allt. jag vill bara veta vad som sagts så at vi kan fortsätta prata om det. :)
Jag skal också försöka hitta allt jag skrivit som berör Landori, se vad som kan och/eller behover ändras/fyllas i och sen försöka wikifiera det när berörda parter är konsulterade. Alltid lika svårt att hålla ordning på saker som berörs i många olika trådar, och det över ganska lång tid nu.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

birkebeineren skrev:Imperium Iorpagnum-tråden
Var ligger den tråden?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Psipo skrev:
birkebeineren skrev:Imperium Iorpagnum-tråden
Var ligger den tråden?
Kan det vara denna under Histroia:
viewtopic.php?t=156
Skriv svar