Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarvisningsbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2513
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Klomellien

Inlägg av Spelknepe » 2013-10-16 08:22

birkebeineren skrev:Tror att du dragit den södra landgränsen för långt upp och att Hamur därmed hamnat utanför.

För jag hoppas att du kan använda den sista kartan vi gjorde över Klomellien? För du överför bara den till en stor Ereb.karta om jag förstår det rätt? :?
Faktiskt det jag har gjort, med undantag av gränserna som låg kvar på en gammal karta. Jag fixar och uppdaterar!

Användarvisningsbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2513
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Klomellien

Inlägg av Spelknepe » 2013-10-17 09:08

Hur ser husen i Klomellien ut? Kan någon googla fram en bild och visa den för mig! :)

Användarvisningsbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2513
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Klomellien

Inlägg av Spelknepe » 2013-10-17 13:32

Då varde det en ny karta över Klomellien!
Klomellien.jpg

Mikael
Admin
Inlägg: 5046
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Klomellien

Inlägg av Mikael » 2013-10-17 21:57

Är Briors klippa med?

Användarvisningsbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2513
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Klomellien

Inlägg av Spelknepe » 2013-10-17 22:38

Hmm, vart ska Briors klippa vara?

birkebeineren
Admin
Inlägg: 6894
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren » 2013-10-18 05:27

Stangvallers klippa där Brior Brådfot tecknade ner sin historia placerade vi i norra Yolev (viewtopic.php?p=35612#p35612). Du ritade ut platsen på den sista storkartan över Klomellien (viewtopic.php?p=35623#p35623) tror jag. Det är dock inte möjligt att se nu efter uppdateringen av forumet då kartorna är beskurna.

Kan det vara så att du råkat använda den näst sista storkartan nu då du gjorde den nya förminskade? :? Det är nämligen ett par andra detaljer som jag är nästan säker på att du ändrade helt på slutet som saknas. Förutom Stangvallers klippa, några vita pluppar (städer) som skulle göras gula (platser) och Sanzas gräns från land och ut till ön Tretorningen i Jaggarack. Även staden Garramil (från källorna) saknas men den tror jag efterlystes efter att du gjorde den sista kartan och och endast förslag på placering kom (viewtopic.php?p=35975#p35975). Nytt förslag är ute på ön i Maurefloden en bit nerströms från Jaggarack.

Annars ser kartan mycket tjusig ut. :D Gillar de små detaljerna som klomullen i kompassrosen och vad jag gissar är markeringhar för uppodlad mark kring vissa städer. Kartbården känner jag igen, men från vart?

Användarvisningsbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2513
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Klomellien

Inlägg av Spelknepe » 2013-10-18 07:57

De bilder som är beskurna kan man fortfarande se om man -drar- bilden till adressfältet. Då kommer den upp som fullstor!

Hittade ingen klippa på den, och jag har ingen karta hemma heller där jag har gjort dessa uppdateringar. Ha tålamod med mig - jag kan inte hålla reda på hela västra altors uppdateringar, så kan någon sammanställa vad som saknas så fixar jag en slutgiltig karta över Klomellien!

birkebeineren
Admin
Inlägg: 6894
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren » 2013-10-18 09:24

Full förståelse för att du inte har full översikt över alla ändringar. :)

Du har ritat ut Stangvaller vid kusten längst norrut i Yolev på den stora kartan. Det är namnet på klippan och tanken är att det finns något sorts samhälle här av bla lärda. Övriga ändringar samanställer jag. Återkommer...

birkebeineren
Admin
Inlägg: 6894
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren » 2013-10-18 10:10

Ändringar:

Följande markeringar skal ändras från vit till gul:
*Vildbete
*Cudda
*Peffomir
*Erfavelklostret
*Joraga

En stad (vit markering) vid namn Garramil ritas ut på norra sidan av Maurefloden precis där gränsen mellan Addiaska och Yolev möts på södra sidan floden. Staden ligger på Sanzas territorium men kontrolleras av Mercana.

En plats (gul markering) vid namn Stangvaller ritas ut vid kusten söder om Yolevs norra gräns precis så som den är på gamla stora kartan.

Sanzas gräns ute i Jaggarack från land till ön Tretorningen markeras på nya lilla kartan precis så som den är på gamla stora kartan.

Södra Yolev består av träsk precis som det är på gamla stora kartan.

Inga andra uppdateringar behövs då tror jag! :D

Mikael
Admin
Inlägg: 5046
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Klomellien

Inlägg av Mikael » 2013-10-18 20:29

Håller med, snygg karta, som vanligt. Namnet Mercana, liksom vissa andra namn i norr syns inte pga ramen, just so you know. :D Kan nog fixas om ramen förskjuts åt nordväst.

Torquemada
Erebosisk Köpman
Inlägg: 393
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada » 2013-11-01 15:45

Jag lade just märke till öarna. De har fallit bort. Växthuseffekt? Det sägs ju att glaciärerna har smält där uppe på Marjura...

birkebeineren
Admin
Inlägg: 6894
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren » 2013-11-01 19:41

När du ändå är inne och tittar till Klomellien Torqemada, kan du då kanske tänka dig att ge oss en utförligare beskrivning av Melorghs styre och de Två Främste? :)

Användarvisningsbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2513
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Klomellien

Inlägg av Spelknepe » 2013-11-02 09:37

Lite omarbetat version!
Klomellien.jpg

Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Re: Klomellien

Inlägg av Patrik Höij » 2013-11-04 15:28

Fantastiskt fin karta!

Gillar skarpt den stilen. Tillräckligt detaljerad och ändå vacker.

Bra jobb som vanligt!

Torquemada
Erebosisk Köpman
Inlägg: 393
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada » 2013-11-06 00:47

DE FRÄMSTE – MELORGHS LEDARE

Under den mörka tiden före Odos födelse sökte sig övergivna och ansatta jorer till Melorghs stadsklippa. Melorghierna, som både fruktar och fascineras av det främmande och alltid söker nya vänner och allierade, välkomnade snart nybyggarna, och efter bara någon generation började de två grupperna gifta in sig i varandras familjer. För att befästa de nya blodsbanden bestämdes att Melorgh för all framtid skulle ha två ledare, två Främste, en som företräder jorerna, Den Främste av Jorpagna (en titel som historiskt bevandrade utlänningar alltid finner storvulen), och en som företräder de urspungliga melorghierna, Den Främste av Mirg (det gamla namnet för Melorgh).
De sista spåren av de rasliga särdragen försvann för många hundra år sedan, men ämbetena finns kvar.

Melorghs Främste har otaliga rituella plikter, och till skillnad från den vanlige melorghiern, som bara är ansvarig inför sin familj, sina präster och sitt samvete, har de mycket små möjligheter att unfly dem, då de ständigt åtföljs av ett dussin hovmän och ritualmästare. Pukis överstepräst måste bara genomföra Pukis ritualer, medan De Främste måste närvara vid alla betydelsefulla gudars och gudinnors ritualer. De Främste har dessutom ett särskilt ansvar för att genomföra ritualer åt gudar som inte längre har något eget prästerskap, såsom Hungrige Hugg, och åt gudar som glömts bort. Bara för att melorghierna inte minns vilken gud som någon gång i forntiden krävde en viss ritual betyder det inte att man kan ta risken att inte genomföra den.
De Främste lever ett hektiskt liv, men behöver till skillnad från den genomsnittlige melorghiern inte fråga sig vad som mest behagar gudarna i varje givet ögonblick, den saken sköter ritualmästarna åt dem.

De Främste väljs på livstid av familjeöverhuvudena för de trettionio ”gamla mirgiska familjerna” och de fyrtio ”gamla jorpagniska familjerna”. Ursprungligen var det även fyrtio ”mirgiska familjer”, men en dog ut för länge sedan. Då en Främste kan inneha sitt ämbete i många årtionden är det dock sällan så mycket en fråga om en valkampanj och ett val som om att långsamt under många år reducera antalet tänkbara kandidater till en. Kraven på en blivande Främste är, i fallande betydelseordning:

1. Han måste vara man.
2. Han måste vara född inom de trettionio familjerna (gäller den mirgiska Främste) eller de fyrtio familjerna (gäller den jorpagniske Främste).
3. Han måste vid sitt tillträde vara minst 15 år gammal och högst 45 år. Melorghierna lever korta liv, och även om de respekterar ålderdom, vill de inte välja någon med ena foten i graven.
4. Han får inte vara vanskapt eller ohjälpligt stympad i något avseende, då kan han inte genomföra ritualerna.
5. Han får inte vara svagsint.
6. Han måste vara gudfruktig. Hur gudfruktig, och gentemot vilken gud, är en omstridd fråga. I praktiken får han inte begå några grava synder, då blir han diskvalificerad. Exempel på riktigt grava synder är äktenskapsbrott, skymfande av gudom, ateism, homosexualitet, överlagt mord och demondyrkan. De här sakerna kan dock med en mäktig familjs hjälp sopas under mattan om man kan övertyga de andra familjerna om att det inte finns någon bättre kandidat.
7. Han får inte vara FÖR gudfruktig. Om till exempel en Pukipräst blev Främste skulle det leda till en för de övriga kulterna oacceptabel maktkoncentration. När kulterna backar upp en kandidat gör de det diskret.
8. Han får inte föra otur med sig. Detta krav är mycket svårt att definiera.
9. Han får inte vara son, men eventuellt sonson, till en Främste. Melorgh har iakttagit sina grannar och dragit slutsatsen att ärftlig monarki är ett dåligt styrelseskick, särskilt då det kan reta upp gudarna att för all framtid bestämma inom vilken familj makten skall vila. Sådana beslut tillkommer gudarna.
10. Han får gärna vara tapper i fält, och vara bra på att leda trupper, då det är en av De Främstes plikter.
11. Han får gärna vara bra på administration och politik. En Främste MÅSTE inte ägna sig åt politik, administration och diplomati, men så länge ritualerna utförs och inga större maktfaktorer (kulterna och Mercanas handelshus) retas upp är de faktiskt fria att styra Melorgh efter eget huvud. Om inte den andre Främste invänder, och om inte Stadspalatsets byråkrater sätter sig på tvären, det vill säga.
12. Han får gärna vara populär och ha ett tilltalande yttre.

Maktskiftena i Stadspalatset är sålunda en mycket utdragen och mycket offentlig affär. Vanligt folk vet vilka som är Pukis och Ogims överstepräster, men valen av deras efterträdare är en rent intern angelägenhet för kulternas präster. Kandidaterna till Främste däremot, är föremål för offentligt skvaller, spekulationer och vadslagning (även om större delen av kulterna, dock inte Ogims, betraktar vadslagning som syndigt), ibland redan vid deras födsel. Kandidater kan sedan falla ifrån av en uppsjö skäl. Att ha en Främste i familjen medför prestige och inflytande för hans släkt, så det både schackras och intrigeras uppe på stadsplatån, dock vanligtvis utan handgripligheter. År 599 försvann hastigt tre ledande kandidater: en stupade i en misslyckad straffexpedition mot Hamurs orcher, en annan påkoms i säng med en utlännings hustru och den tredje stod inte ut med trycket utan flydde till Mercana, där han nu framlever sina dagar som utkastare i Olems tempel.

Den mirgiska Främste klär sig alltid i en rustning av ben, utom på sina egna rum eller i badhuset. Den jorpagniske främste klär sig i en jorpagnisk soldats uniform och pansar. Bägge rustningarna betraktas som heliga och uråldriga, och att röra vid dem ger tur. Sanningen är dock att ingen del av dem är äldre än 200 år, men detta vet inte ens hovmännen, då de bytts ut bit för bit av olika personer, allteftersom de fallit sönder.
Främste lever i relativ lyx i Stadspalatset, där de har nära till stadens andra officiella byggnader, såsom Förvaltningsbyggnaden, Domstolen, Häktet och Staben.

Främste sitter på livstid, och de flesta melorghier drar sig för att mörda sina egna ledare. Mercanas handelsfurstar kan mycket väl tänka sig att lönnmörda en besvärlig Främste, men då de har dåliga erfarenheter av att mördade Främstes efterträdare brukar vara värre än sina föregångare, brukar de först försöka sig på andra lösningar.
De Främste omges av en grupp stadiga livvakter och skyddas av en professionell lönnmördare som försöker kontra eventuella hot. Deras rustningar är kanske inte uråldriga och heliga, men i gengäld innehåller de tack vare Bosza ett flertal praktiska besvärjelser, såsom ANTIMAGI och SKYDD, samt i den mirgiskas fall SANNSYN och OSYNLIGHET, och i den jorpganiskas SANNHÖRSEL och TELEPORTERA.

Främste som gör sig omöjliga buras in i Stadspalatset och släpps bara ut när ritualerna kräver det.

KORAB STENFAST, MELORGHS FRÄMSTE AV JORPAGNA

Korab Stenfast är en 43-årig soldat som innehaft posten som Främste i tio år. Huvudet högre än sina landsmän, och med vågigt mörkt hår, en stoisk uppsyn och blicken i fjärran har han blivit populär i alla samhällsskikt och bland de flesta kulter. Korab är normalt sett en fåordig man, men om situationen kräver det kan han hålla uppeldande tal. I verkligheten är Korab en mycket rädd man, något han dock lyckats hålla hemligt för alla utom sin närmaste familj. Korab har tillbringat hela sitt liv med att manövrera mellan olika intressen, vare sig det gäller den stora familjen Stenfast, stadens många gudar och präster eller hans egna underlydande. Han ville aldrig ha posten som Främste, men att öppet vägra hade betytt problem för storfamiljen. Korab är alltid på helspänn, litar inte på någon utom sin hustru, och tänker först och tiger sedan. Han står på god fot med Pukis, Ogims, Etins och Nerxims prästerskap, och sköter diplomatin med Mercana utan några större framgångar eller fadäser. När hans tid inte fylls av ritualer ägnar han sig åt att reformera och stärka armen och folkmilisen, något han visat sig vara mycket lämpad för. Han bekämpar Aesirkulten, som han anser har en destabiliserande och försvagande inverkan på folkmilisen. De enda tillfällen Korab kopplar av är när han kan ge sig hän i strid. Annars försöker han koppla av med stridsövningar eller älskog med sin hustru. Korab är också mycket förtjust i musik, men för att inte väcka Pukis och hans prästerskaps vrede lyssnar han bara på den i Ogims tempel och i Den Lysande Vägens kyrka, eller ibland när han besöker Mercana eller Addiaska å tjänstens vägnar.
Korabs nätter plågas av mardrömmar om både världsliga och övernaturliga katastrofer.

IGNAT SALTKRONA, MELORGHS FRÄMSTE AV MIRG

Ignat Saltkrona ägnade sig innan sin upphöjelse åt att få ordning på sin släkts affärer. Som Främste försökte han därefter att göra samma sak för staden. Att slänga ut mercanierna eller tvinga dem att handla med staten vore alltför farligt. Istället försökte Ignat, med sin auktoritet som Främste i ryggen, att lära stadens hantverkare och småhandlare den svåra konsten att förhandla med Mercanas slingerbultar. För sina ansträngningar togs han snart i upptuktelse av Vorgal Voosch, Pukis mäktige överstepräst. Vorgal ansåg att vitt spridda färdigheter i ljugande och dubbelspel skulle underminera stadens moral och ådra Melorgh gudarnas, och särskilt Pukis, vrede. Hur mycket Vorgal än avskydde mercaniernas utsugeri så befallde han Ignat att sluta. När befallningen inte omedelbart åtlyddes lät Vorgal med hjälp av sina trogna och de påverkbara i Stadspalatset bura in Ignat på dennes rum. Efter ett tag släpptes han ut, men tilläts nu inte att röra sig nedanför stadsplatån. Vorgal har försökt kanalisera den vältalige Ignats entusiasm i andra riktningar, men hittills inte lyckats.
Kampanjen för Templens Förskönande möttes med likgiltighet, och Vorgals omhuldade plan att införa Nio Dagliga Böner i hela staden möttes också med kalla handen.
Helst skulle Vorgal vilja skicka iväg Ignat som ambassadör till Mercana, där han säkert skulle göra nytta, men det är nu inte möjligt. Ignat är övertygad om att det är hans uppgift i livet att göra Melorgh starkt, och om han inte lyckas kommer han att straffas av både Puki, Ogim och Etin. Isolerad i Stadspalatset håller Ignat långsamt på att bli galen av rädsla för gudarnas straff och av frustration över sin egen situation. Han tillbringar sina dagar med att läsa över axeln på stadens administratörer och att försöka reformera förvaltningen, något han mycket väl skulle kunna lyckas med, om det inte vore för att han inlett sina ansträngningar med att sparka några senila trotjänare och förflytta några öppet Pukitrogna hovmän. Nu är han allmänt avskydd av större delen av stadsförvaltningen, och oavsett hur kloka hans reformer än är kommer de inte att få fäste. Ignats ständiga vredesutbrott möts numera med tystnad.
Ignat är god vän med Korab, men Korab vägrar att låta sig dras med i hans fall.

LÖJTNANT BARSA GRUSFOT, LEDANDE KANDIDAT TILL FRÄMSTE AV MIRG

Barsa är en ärrad och omtyckt veteran i Melorghs lilla fasta arme. Han ses som en av de mest lovande kandidaterna till att efterträda Ignat den dag den Främste blir vansinnig och hoppar över kanten. Det som talar emot honom är en viss otålighet med långrandiga ritualer och en opassande entusiasm för Aesirkulten. De andra prästerna är dock osäkra på om Aesirkulten är organiserad nog att dra nytta av en Främste.

OGEL BASPELARE, LEDANDE KANDIDAT TILL FRÄMSTE AV JORPAGNA

Ogel är blott 12 år gammal men har redan lärt sig nästan alla kulters bud och böner utantill. Han studerar med stor glädje Pukis tunga Stenbok, och avlägger till och med regelbundna och ivriga visiter hos de balsameringsstinkande Nerximprästerna och de blodosande Morguckdyrkarna. Kort sagt anser stadens präster att han är som klippt och skuren att bli stadens näste Främste. Då Korab inte väntas dö än på ett tag utgör hans låga ålder inte ett hinder. Ogels föräldrar har just gift bort honom med den 17 år gamla BIRETH PELARKRONA, och därmed slagit två flugor i en smäll. Dels behöver de inte bekymra sig om att Ogel ska börja intressera sig för andra flickor (enligt deras sätt att se på saken) och därmed riskera att diskvalificera sig genom oanständigt beteende, och dels försäkrar de sig om den gamla släkten Pelarkronas stöd i händelse av en omröstning.
Bireth har politiska ambitioner, och om de bara lyckas komma överens skulle de utgöra ett perfekt ledarpar.

Skriv svar