Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Ahnìon skrev:*skrattar uppskattande*
Målande, intressant och mycket roande!
Jag är med på vissa komiska inslag. Samtidigt vill jag gärna kombinera den smått surrealistiska humorn med den andra sidan på myntet: rädsla, halvt medveten ignorans och då och då ren, ohämmad brutalitet. Kanske försvann Bruttel - eller rentav Matteo - spårlöst en kväll. Vidina kan ha jagats av blodtörstiga celebranter under en våldsorgie till Thôrms ära, blivit svårt biten i handleden och sett sin guide i staden formligen slitas i stycken.

Min tanke var just att besökande RP skulle kunna roas av och håna de absurda Melorghiska sederna medan befolkningen bara ler, för att sedan vid någon punkt säga eller göra fel sak och plötsligt finna sig i en hotfull och skrämmande situation där hela staden vänder dem ryggen medan de jagas skoningslöst av en vansinnig kult. Lite Lovecraft, på sätt och vis, men Howard var ju influerad av densamme.
Strålande! :D
Först och främst den roliga texten, men kombinationen av det roliga med det farliga... kan bli hur bra som helst!
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1183
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Jag har visst glömt att skriva att även fast Vidina levde för några decennier sedan så använder jag mig av ”nutida” SLP från min kampanj, och jag beskriver det ”nutida” Klomellien. (Matteo givetvis undantagen).

Jag bara spånar på hej vilt. Ransard har inte uttryckligen invaderat Klomellien någon gång. Men de bedriver omfattande piratverksamhet, till Trakoriens, Kardiens och Klomelliens förtret. Ransard är mer än kapabelt att invadera länder, de gav sig ju på det betydligt starkare Trakorien i Erik Granströms äventyr. Därför är det rimligt att anta att de har gett sig på det kustnära Melorgh som försvaras av färre legoknektar och magiker än Mercana (magiker och präster brukar inte komma överens om inte magikerna ÄR prästerna). Invasion förresten, utdragen plundring är nog ett bättre ord.

Jag älskar Innsmouth och instämmer fullkomligt i vad du säger Ahnion. Jag tänker inte alltid på att det skall bli spelbara äventyr av allting i slutändan. Dags att strukturera upp det här. Tänk dig fyra skikt av religion:
1. Utländska religioner. Etin, eventuellt Olem och Aesir. Melorghierna vill inte reta upp några gudar i onödan men kan bli väldigt provocerade om de gör något som står i strid med deras egen tro. Även de som tillber Etin mfl är sällan helt övertygade.
2. Vidskepligheter. Det är roligare om Melorghbornas vidskeplighet tar fysisk form. ”Gå inte under stegen, då får du otur” är inte alls lika roligt som ”Gå inte under stegen, då kommer Sluggen och äter upp dina skor”. Det kan finnas hur många som helst av de här mytologiska bestarna, och medan de inte kan slunga ner dig i helvetet så kan de döda dig här och nu, och måste därför respekteras. Ännu roligare blir det om några av bestarna faktiskt existerar. Den Outgrundliga Schackvarelsen, Väktare av Balansen, visar sig vara en grävling – vilken grävling som helst – och rollpersonernas mellanmål försätter dem i en svår knipa. Sluggen visar sig vara en mycket lågrankande demon som bara kan kräla fram i kloaker och sticka ut nosen genom gallret och försöka bita folk i fötterna. Dunderugglan existerar givetvis. Denna jätteuggla, resultatet av en forntida magikers experimenterande, lever i en grotta nere på slätten och flyger ibland ut på natten och fångar folk som faller ner för kanten, men inte för att, som tillbedjarna tror, rädda dem, utan för att äta upp dem. För ett tag sedan kom någon undan, och så har du en ny religion som predikar om Beskyddaren av De Fallande. Ett riktigt fult trick en SL kan använda sig av är att när spelarna är trötta på alla påhittade bestar så kan du berätta att ett torn i närheten är fullt med dyrbarheter men att ingen utom en blind man som kommer med mat vågar gå in, ty det är hemsökt av de fem heliga stenögda tuppödledemonerna. För sent inser de giriga spelarna att vad de nyss hörde var en ganska korrekt beskrivning av en basilisk. Det här ju en värld där osannolika monster faktiskt finns. (Måhända har Melorgh magiska fält som drar otyg till sig…) Nästa gång kanske RP tänker på vad de vidskepliga säger. Rätt vad det är har du gjort melorghier av dem, som mumlar skyddsböner för säkerhets skull. Den där Glerken kanske finns trots allt. Sadist som SL är låter du RP recitera WA TAIFU LAJAM och göra fågeldansen på riktigt.
3. Officiella religioner. Puki och Ogim mfl (mina improviserade påfund). En massa krävande och nyckfulla gudar som gör livet svårt för alla som vill följa buden. För att hindra gudarnas vrede får inga dumma utlänningar heller bryta mot några tabun. De behöver ju inte alltid slita folk i stycken – de kan slänga dem över kanten, om gudarna vill överlever de (och ja, min spelargrupp och jag tycker alltid det är kul när någon faller mot sin död). De har ordentliga kulter, präster och tempel. Här hör komiken hemma…
4. …vilket den inte gör i de underjordiska kulterna. Vissa saker måste man dölja för utlänningar, andra tom för andra Melorghbor. De är fruktade och därför mäktiga, mer så än de officiella religionerna. Bosza och Kyrkan är mycket fientligt inställda till de här kultisterna, och skickar ut hemliga expeditioner för att ta kål på särskilt farliga kulter. Vissa har tempel som alla undviker (Conan) eller som ingen talar om (Innsmouth) eller så är de helt enkelt bokstavligen nergrävda i underjorden. Vissa, som Narkathothkulten, tillber verkliga utomvärldsliga monster. Tänk kåpor, mässande, jungfruoffer. Även de som inte gillar Narkathoth inser att det är fel kult att reta upp. Bättre att skylla på utlänningarna. Jag gillar Narkathoth, men jag är inte värdig att upptas i er kult. Här är kättarna, bundna och med munkavle. Får jag gå nu ? Kulterna kan ha komiska inslag, men ingen skrattar…

Det är bättre om Melorgh mest har inhemska gudar och om prästerna är någorlunda ense (även om de försöker undergräva varandras ställning). Det var fel av mig att blanda in Thorm så mycket, det finns mer än nog plats för honom i Triska och Hamur.

Bruttel (efter Pratchetts Brutha) tappade tron sedan en tunna fiskrens tömdes över Matteo mitt under en predikan.

Matteo (efter Matteo Ricci, katolsk missionär i Kina) lämnade fredligt Melorgh, som de inhemska översteprästerna visste att han skulle. Därmed fanns ingen anledning till konflikt mellan Melorgh och Den Lysande Vägens Kyrka. Sedan började de bearbeta de omvända…

Vidina lämnade mycket riktigt Melorgh hals över huvud efter att ha retat upp Pukidyrkarna, en underjordisk kult hon försökte infiltrera, samt Lord Julius revisorer.

Min huvudsakliga poäng var hur Melorghs tänkande skiljer sig från andras. Mercanabon tänker inte alls på Olem en genomsnittlig dag. I Addiaska ber man dagligen och aktar sig för att bryta mot buden, men man går inte och funderar på vad Etin vill just nu. Melorgh är vidskepligt, och vidskeplighet är en sorts religion. Tänk dig att alltid leta efter tecken från gudarna, och att oroa sig för att reta upp någon gud, och att samtidigt försöka få fördelar från desamma. De bär på tursamma föremål och skyddsamuletter. De blir blåsta av Mercanas köpmän och spelar bort sina pengar i Hisskov. Lord Julius suger ut allt de har kvar. De är alltid på alerten.

Melorgh behöver hursomhelst ordentliga kulter och gudar.
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

Torquemada skrev:Jag har visst glömt att skriva att även fast Vidina levde för några decennier sedan så använder jag mig av ”nutida” SLP från min kampanj, och jag beskriver det ”nutida” Klomellien. (Matteo givetvis undantagen).
Jag kommer sannolikt framöver beskriva saker tagna ur min egna kampanj, också. Just nu befinner sig mina spelare mitt mellan Klomellerbergen och Maure, på väg till den befästa byn Strandhem, som ligger på Maures västra strand, i ungefärlig höjd med Mercana.
Torquemada skrev:Jag bara spånar på hej vilt. Ransard har inte uttryckligen invaderat Klomellien någon gång. Men de bedriver omfattande piratverksamhet, till Trakoriens, Kardiens och Klomelliens förtret. Ransard är mer än kapabelt att invadera länder, de gav sig ju på det betydligt starkare Trakorien i Erik Granströms äventyr. Därför är det rimligt att anta att de har gett sig på det kustnära Melorgh som försvaras av färre legoknektar och magiker än Mercana (magiker och präster brukar inte komma överens om inte magikerna ÄR prästerna). Invasion förresten, utdragen plundring är nog ett bättre ord.
Absolut. Jag ville bara ha det klargjort så vi är överens om när och hur. Det lät lite som att du hade tänkt dig att Ransarderna kom inifrån landet, vilket gav mig en lite förvirrad bild av det hela. Det verkar liksom som att det blir lite av du och jag som bankar ihop Klomellien, så det är lika bra vi börjar samordna våra tankar. :)

Torquemada skrev:Jag älskar Innsmouth och instämmer fullkomligt i vad du säger Ahnion. Jag tänker inte alltid på att det skall bli spelbara äventyr av allting i slutändan. Dags att strukturera upp det här. Tänk dig fyra skikt av religion:

1. Utländska religioner. Etin, eventuellt Olem och Aesir. Melorghierna vill inte reta upp några gudar i onödan men kan bli väldigt provocerade om de gör något som står i strid med deras egen tro. Även de som tillber Etin mfl är sällan helt övertygade.
Jag är med. Återigen vill jag påpeka melorghernas tendens att acklimatisera även importerade gudar. Till och med Etin blir i melorghens ögon en krävande och farlig gudom, och ses som klart mer handgriplig än eterisk och idealiserad.
Torquemada skrev:2. Vidskepligheter. Det är roligare om Melorghbornas vidskeplighet tar fysisk form. ”Gå inte under stegen, då får du otur” är inte alls lika roligt som ”Gå inte under stegen, då kommer Sluggen och äter upp dina skor”. Det kan finnas hur många som helst av de här mytologiska bestarna, och medan de inte kan slunga ner dig i helvetet så kan de döda dig här och nu, och måste därför respekteras. Ännu roligare blir det om några av bestarna faktiskt existerar. Den Outgrundliga Schackvarelsen, Väktare av Balansen, visar sig vara en grävling – vilken grävling som helst – och rollpersonernas mellanmål försätter dem i en svår knipa. Sluggen visar sig vara en mycket lågrankande demon som bara kan kräla fram i kloaker och sticka ut nosen genom gallret och försöka bita folk i fötterna. Dunderugglan existerar givetvis. Denna jätteuggla, resultatet av en forntida magikers experimenterande, lever i en grotta nere på slätten och flyger ibland ut på natten och fångar folk som faller ner för kanten, men inte för att, som tillbedjarna tror, rädda dem, utan för att äta upp dem. För ett tag sedan kom någon undan, och så har du en ny religion som predikar om Beskyddaren av De Fallande. Ett riktigt fult trick en SL kan använda sig av är att när spelarna är trötta på alla påhittade bestar så kan du berätta att ett torn i närheten är fullt med dyrbarheter men att ingen utom en blind man som kommer med mat vågar gå in, ty det är hemsökt av de fem heliga stenögda tuppödledemonerna. För sent inser de giriga spelarna att vad de nyss hörde var en ganska korrekt beskrivning av en basilisk. Det här ju en värld där osannolika monster faktiskt finns. (Måhända har Melorgh magiska fält som drar otyg till sig…) Nästa gång kanske RP tänker på vad de vidskepliga säger. Rätt vad det är har du gjort melorghier av dem, som mumlar skyddsböner för säkerhets skull. Den där Glerken kanske finns trots allt. Sadist som SL är låter du RP recitera WA TAIFU LAJAM och göra fågeldansen på riktigt.
Självklart! Melorgh var såklart lite av ett testområde under den magiska högkulturen. De mäktiga magikerna ansåg befolkningen irrelevant och eftersom det fanns flera mindre maginoder i området så var det inte ovanligt att man genomförde experiment vars bieffekter hade grava konsekvenser för melorgherna. Runtomkring staden och i grottsystemen finns gamla, halvt förfallna altare och ritualplatser, där spillmagi förvrängt omgivningen - både flora och fauna. Det finns faktiskt en sydanvindens demon - en demonbesatt sylfid skapad i ett försök till att forma den perfekte tornväktaren.
Torquemada skrev:3. Officiella religioner. Puki och Ogim mfl (mina improviserade påfund). En massa krävande och nyckfulla gudar som gör livet svårt för alla som vill följa buden. För att hindra gudarnas vrede får inga dumma utlänningar heller bryta mot några tabun. De behöver ju inte alltid slita folk i stycken – de kan slänga dem över kanten, om gudarna vill överlever de (och ja, min spelargrupp och jag tycker alltid det är kul när någon faller mot sin död). De har ordentliga kulter, präster och tempel. Här hör komiken hemma…
Puki och Ogim, likt min Kråka, torde alltså vara ker-boshernas ursprungliga gudar, eller varianter därav. De här gudarna är klart mer primitiva och direkt kopplade till fenomen än de importerade gudomligheterna. Dessa är också betydligt mer självklara och på sätt och vis hemtama för melorgherna. De vet hur de skall förhålla sig till dem, och dess präster har en solid maktbas, men saknar möjligheter till att växa. Därför vänder sig många ambitiösa unga präster till nya gudar, i hopp om att få en rejäl bit av kakan.
Torquemada skrev:4. …vilket den inte gör i de underjordiska kulterna. Vissa saker måste man dölja för utlänningar, andra tom för andra Melorghbor. De är fruktade och därför mäktiga, mer så än de officiella religionerna. Bosza och Kyrkan är mycket fientligt inställda till de här kultisterna, och skickar ut hemliga expeditioner för att ta kål på särskilt farliga kulter. Vissa har tempel som alla undviker (Conan) eller som ingen talar om (Innsmouth) eller så är de helt enkelt bokstavligen nergrävda i underjorden. Vissa, som Narkathothkulten, tillber verkliga utomvärldsliga monster. Tänk kåpor, mässande, jungfruoffer. Även de som inte gillar Narkathoth inser att det är fel kult att reta upp. Bättre att skylla på utlänningarna. Jag gillar Narkathoth, men jag är inte värdig att upptas i er kult. Här är kättarna, bundna och med munkavle. Får jag gå nu? Kulterna kan ha komiska inslag, men ingen skrattar…
Japp, och prästerna är intelligenta nog att förstå att de måste hålla låg profil. Om handelsherrarna i Mercana eller kyrkan i Addiaska får nys om vad de håller på med finns det risk att de ger sig in i staden och rensar upp.

Torquemada skrev:Det är bättre om Melorgh mest har inhemska gudar och om prästerna är någorlunda ense (även om de försöker undergräva varandras ställning). Det var fel av mig att blanda in Thorm så mycket, det finns mer än nog plats för honom i Triska och Hamur.
Hmh. Som jag ser det anammar man i princip allt som kommer i ens väg, men omformar det efter traditionella drag. Således blir alla nya gudar som de gamla gudarna efter ett tag, och de gamla består medan nya gudar blir populära ett tag och glöms sedan bort.
Torquemada skrev:Bruttel (efter Pratchetts Brutha) tappade tron sedan en tunna fiskrens tömdes över Matteo mitt under en predikan.

Matteo (efter Matteo Ricci, katolsk missionär i Kina) lämnade fredligt Melorgh, som de inhemska översteprästerna visste att han skulle. Därmed fanns ingen anledning till konflikt mellan Melorgh och Den Lysande Vägens Kyrka. Sedan började de bearbeta de omvända…

Vidina lämnade mycket riktigt Melorgh hals över huvud efter att ha retat upp Pukidyrkarna, en underjordisk kult hon försökte infiltrera, samt Lord Julius revisorer.

Min huvudsakliga poäng var hur Melorghs tänkande skiljer sig från andras. Mercanabon tänker inte alls på Olem en genomsnittlig dag. I Addiaska ber man dagligen och aktar sig för att bryta mot buden, men man går inte och funderar på vad Etin vill just nu. Melorgh är vidskepligt, och vidskeplighet är en sorts religion. Tänk dig att alltid leta efter tecken från gudarna, och att oroa sig för att reta upp någon gud, och att samtidigt försöka få fördelar från desamma. De bär på tursamma föremål och skyddsamuletter. De blir blåsta av Mercanas köpmän och spelar bort sina pengar i Hisskov. Lord Julius suger ut allt de har kvar. De är alltid på alerten.

Melorgh behöver hursomhelst ordentliga kulter och gudar.
Precis så är det jag tänkt. Just nu är min plan att rota igenom forumet för att hitta saker som sagts om Klomellien, samt läsa igenom Trakorien-boken så jag får bättre hum om den biten. Sedan är jag glatt med och utformar kulter och personligheter.

Det här kan bli hur underbart som helst.
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Om ni skall utveckla den Lysande Vägen i Klomellien uppmuntrar jag er att läsa igenom tråden om LV (under Religion), och kör vidare utifrån det... Sedan utgår jag ifrån att Nya Arno håller sig till den dalkiska grenen av den Lysande Vägen, så det kan också vara bra att läsa igenom Caddo-PDF:en när den kommer ut (förhoppningsvis innan denna månad är över!).
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

anders skrev:Om ni skall utveckla den Lysande Vägen i Klomellien uppmuntrar jag er att läsa igenom tråden om LV (under Religion), och kör vidare utifrån det... Sedan utgår jag ifrån att Nya Arno håller sig till den dalkiska grenen av den Lysande Vägen, så det kan också vara bra att läsa igenom Caddo-PDF:en när den kommer ut (förhoppningsvis innan denna månad är över!).
Självklart! Just nu håller vi till i Melorgh och norra Klomellien, men LV-diskussionerna måste ju ligga till grund för all utveckling runt Nya Arno. Det skall bli intressant att klura över relationerna Nya Arno-Yolev-Bozsa (och även Triska.) Vidare noterade jag att det satts ett datum (340 eO) för Nya Arnos grundande. :)

Klart man skall läsa Caddo-PDFen när den kommer! Jag skulle till och med kunna erbjuda viss hjälp som korrekturläsare.
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Ahnìon skrev:Klart man skall läsa Caddo-PDFen när den kommer! Jag skulle till och med kunna erbjuda viss hjälp som korrekturläsare.
Det tackas för, men det är redan delegerat. Men oroa dig inte! Det kommer finnas mycket jobb för korr-läsare inom kort här på forumet! :D

PS. Skarpsynt och bra att du hittade årtalet för Nya Arnos grundande! :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1183
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Ursäkta en dum fråga, det står förmodligen nånstans i religionstråden, men finns det ett substantiv och ett adjektiv som ersätter "kristen". "Tillhör Lysande Vägens kyrka" är väldigt otympligt.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Torquemada skrev:Ursäkta en dum fråga, det står förmodligen nånstans i religionstråden, men finns det ett substantiv och ett adjektiv som ersätter "kristen". "Tillhör Lysande Vägens kyrka" är väldigt otympligt.
Ingen dum fråga alls... Jag har använt följande ord: Etinstroende, Odostrogna; (om sammmanhanget är LV:) troende; (nedsättande:) soldyrkare.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

anders skrev:
Torquemada skrev:Ursäkta en dum fråga, det står förmodligen nånstans i religionstråden, men finns det ett substantiv och ett adjektiv som ersätter "kristen". "Tillhör Lysande Vägens kyrka" är väldigt otympligt.
Ingen dum fråga alls... Jag har använt följande ord: Etinstroende, Odostrogna; (om sammmanhanget är LV:) troende; (nedsättande:) soldyrkare.
(Måste... sluta... posta...)

Vägtrogna, månne?
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1183
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Påven : Är Klomellien kristnat ?

Exarken : Nej, men det är lysande väglagt !
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9045
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Solljust? ..en som bekänner sig till den Lysande Vägen betecknar sig som solljust? :?

Följare ..en föjare av Vägen?

Annar funkar Etinstrogen/troende.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1183
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Solljust... hum , med tanke på inkarnationsläran kanske upplyst är bättre.

Jag är ledsen, men den Lysande Vägens kyrka med sin solsymbolik bara tigger om att bli mobbade av Aesirdyrkare och Mullahister, för att inte tala om de professionella komikerna olemisterna.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Solljust? ..en som bekänner sig till den Lysande Vägen betecknar sig som solljust?
Nej... Ordet jag använt är "upplyst". Så alternativt kan man hänvisa till LV-troende som "upplysta". Att "kristna" Klomellien skulle alltså kallas att "upplysa/genomlysa Klomellien med Etins ljus", alternativt "sprida Etins ljus till Klomellien".
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1183
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Goda tider, strålande tider. Vad du skrev om Melorgh var till verkligt stor hjälp för att få fart på stället. Innan hade jag nästan avfärdat staden som irrelevant. Kristen (stöder kung Hergov av Addiaska, mer om honom senare), vidskepligt, fruktar monster, Lord Julius från serien Cerebus installerad som härskare. Punkt. Jag var på väg att stoppa RP från att åka dit för att det var så trist. (Nya Arno kommer de aldrig att besöka mer än hastigt – det stället är ohjälpligt trist). Nu är Melorgh användbart.

Min enda anledning till att skyffla ut Thorm oco ur Melorgh är att RP skall ha något nytt att upptäcka i Triska och Hamur. Om han finns i Melorgh också så blir det mindre underhållande och de olika staterna blir mindre unika. Minns också att Kyrkan är välorganiserad, internationell och aktivt missionerande. Olemismen är inget av allt det. Aesirdyrkarna kanske missionerar, men det är tveksamt, och ännu mera tveksamt är om de skulle ge sig in i Melorghs röriga religionsgytter.

Magiskt testområde i Melorgh ? Ha, den köper jag. Vidina har ingen kommentar, varför svärta ner sin egen stad och sitt eget yrke ?

Saknar möjlighet att växa ? Nja, jag tänker mig att Melorghs kulter försöker dra till sig anhängare från varandra hela tiden. Vissa kulter kan till och med helt dö ut – tänk dig att alla någon gång ibland offrar till Röde Eskard och ber honom om förlåtelse för att hans präster dödades för en generation sedan.

En puff i riktning mot Howard ? Oh, ja ! Jag har äventyrat i ett Kardien där orcherna har slutit fred med människorna, där magikerakademierna är välorganiserade, stadsmurarna skyhöga, armen stor, välavlönad och lojal, kungen älskad och supermäktig (allierad med både ärkemagiker och gudar), rasmotsättningarna avskaffade med kungligt dekret, stadsvakten alert och närvarande osv. Mina knäppa psykopater till rollpersoner höll på att gå upp i limningen. I Klomellien har jag försökt ordna det annorlunda. Går man utanför städerna finns det monster i buskarna. Letar man under städerna finns det kultister i grottorna. Ordningsmakten finns inte där när du behöver den. Men den kommer just i tid för att arrestera dig när du huggit ner kultistchefen. Samtidigt är jag stark motståndare till ett fenomen hos Howard: Conan kommer någonstans, luskar ut vad problemet är (skatt eller kvinna ?), dödar prästen/magikern, bränner ner templet och rider bort. I rollspel måste man kunna återanvända saker. Conan besöker nästan aldrig samma ställe två gånger, och när han varit någonstans finns inte mycket mer att säga om stället.

Apropå det så har Klomellien inga naturliga skurkar, så jag introducerade omedelbart sekten zemniterna när mina spelare satte sin fot i Mercana för första gången. En underjordisk sekt av nekromantiker som för att förbereda ett framtida maktövertagande konspirerade för att starta krig mellan stadsstaterna (fantasilöst, jag vet). Och vilka blev värvades för att mörda den brikhiske ambassadören ? Just det, RP. Orcher är ju av naturen onda. Tyvärr sjabblade de bort sig som vanligt, och zemniten hade värvat andra lönnmördare som hann före dem, annars hade de kunnat få skulden för ett inbördeskrig. Bakom den lågrankande nekromantikern har jag ett helt batteri med kultister, skeletthorder, krigare i magiska rustningar, odöda riddare som rider på stormvindar, en monstruös demonfurste och allt det andra vanliga stuket. Tyvärr har de inte lyckats besegra den ensamme nekromantikern än. Mina spelare är försoffade stadsbor !
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1183
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Nya Arno och Yolev ser jag som ganska fredliga och toleranta, vad gäller Bosza, se nedan. Min gamle SL utsatte en gång min mäktiga magiker Morgan le Fay för några obotliga bondläppar. Morgan hade just installerat sig i sin borg mitt i Paratornas träsk. Shaguliterna (som hon vid det här laget var oomstridd ledare för) tränade nekromanti i källarna. Nere vid borgens fot låg en liten by. Morgan gav sig ner för att hunsa bönderna, och till hennes förvåning gick de med på att jobba för henne, men de blev inte imponerade av hennes magi. De svarade ”jooo….” på det mesta, bröt på gräslig norrländska och var allmänt sävliga. Allt det ändrades förstås när jag införde dödsstraff på dialekter, men tanken är ändå inte dum. (Det borde för övrigt vara tydligt vid det här laget att min grupp alltid uppskattade ett gott skratt lika mycket som en episk strid.)
Yolev alltså. De tillhör Lysande Vägen, har en kung, är äldst, fiskar, och håller sig för sig själva. De kan behöva RPs hjälp med allt möjligt. Jag tänker mig dem som just sådana odrägliga bondläppar som Morgan råkade ut för. Vid först anblicken ett stort skämt att plåga RP med. Men betänk att de vill vara sig själva. Att svara långsamt och att aldrig låta sig imponeras (eller i alla fall att aldrig visa det) är ett bra mentalt försvar mot mercaniernas krämartrick, magilrernas svada och boszabornas konster. Att sedan ge intryck av att vara korkad kan vara smart det med. Varför avslöja vad du vet och inte vet ? Att vara långsam ibland kan provocera de man möter att röja sina verkliga avsikter. Vad tror du om Yolevborna som Klomelliens smarta lantisar ?

Den Lysande Vägen lämnar jag med varm hand till dig att plugga på och uttyda. En fantasyvärld med en så kristen kyrka kan lika gärna kalla den katolsk enligt min grupps mening. Inte konstigare än att samurajer och riddare är helt oförändrade, inte mer rip-off. Jag tänker dock inte propagera mer för det synsättet här.

Magilre ja. Jag hade tänkt skriva ett stycke om Vidinas utflykt till Mercanas förhatliga granne Cvyrdo, få se om det blir av. Tänk Romarriket, tänk Versailles. Tänk Melnibone för tusan ! Mercanas köpmän må vara rika och självupptagna, men affärerna håller dem nere på jorden. De må vara sexuellt lössläppta, men de har inte tid att tillbringa en hel dag på bordellen, och lagen ser inte gillande på att lik dyker upp i bordellens rum. De är rika, men inte så rika att de kan gödsla med pengarna. De är mäktiga, men måste hela tiden passa på varandra. Magilrisk adel är helt lössläppt och depraverad. De har mycket att förlora, så de lägger hela sin energi på att bevara status quo och att hålla folket nere. Klomellien är mer jämlikt, utan samma bördsanor och privilegier. Pigitemplet ligger i Magilre. Magilre är helt kristnat, vilket är trassligt för kyrkan när de hamnar i konflikt med missionsfältet Klomellien. Lönnmördare anställda av adeln, ja. Kulter ledda av adeln, ja. Djupt hemliga dock, inkvisitionen (Ljusa Handen) har en helt annan makt i Magilre än i Klomellien. Magilres adels stora fördel är att de är väldigt karismatiska och vältaliga. Tur då att Mercanas köpmän är sluga cyniker.

Bosza. Jag tänker mig att Bosza är sanslöst magiskt högpotent. Om de ville skulle de kunna blåsa bort hela övriga Klomellien, förmodligen Magilre också. Det finns dock flera saker som begränsar deras makt.
1. Bosza är en mäktig maginod. Utanför gränsfloden är dock allt normalt. Varje erövring innebär att man måste lämna denna ljuva, varma källa till kraft och styrka. Tänk om mina konkurrenter där hemma börjar slänga besvärjelser på mig på håll. Ja, jag är mäktig, men det känns hemskt och ovant att behöva läsa en besvärjelse som jag bara tänkte där hemma.
2. Ska man göra något tillsammans måste man komma överens först, och det är något annat än att bara ha en fungerande fred och låta bli att trampa varandra på tårna. Nekromantiker och animister eldsmagiker och vattenmagiker, illusionister och mentalister, kommer ni ihåg banketten förra året ? Nästa gång skickar jag en illusion, jag har ingen lust att sitta i den där fjantiga alvens torn och bli regenererad i två månader en gång till. Och när vi någon gång har lyckats ena oss i det förflutna så har det alltid börjat med att det fanns ett råd, inte sant ? Och det har alltid slutat med att halva rådet är döda, andra halvan är förslavade och en ensam galning tror att han är en inkarnerad gud. Vill vi verkligen gå igenom allt det igen ?
3. Ta över Addiaska ? Varför då ? Vi är rika ? Tycker du om att administrera jordbruk eller så kan du ju gå och prata med jordmagikerna, jag är upptagen med det här transdimensionella portalexperimentet.
4. Allansia ! Där har vi en kontinent att erövra ! Va, nej , det ligger inte på Altor !
5. Ser du det där tornet ? Och det där borta vid Brikho ? Och den där fästningen borta på Joraga ? Dags att lär av sina misstag. Någonting går alltid fel. Flera århundraden av erövring och vi tog oss aldrig mer än några mil utanför landets gränser

Så Bosza har svurit att aldrig blanda sig i politiken i Klomellien. Enskilda magiker kan ha ambitioner, men de kommer inte att agera kollektivt. Detta är dock en MYCKET väl bevarad hemlighet. Ganska många betraktar Bosza som ett magiskt hot, en krutdurk som kan explodera när som helst. Alla vet ju att trollisar är galna. Å andra sidan har Bosza lyckats få sina grannar att tro att de forna magikerstaternas makt verkligen gick under för gott, och att Bosza är en blek kopia av dem. Det stora tornet som går upp i himlen ? En illusion, min gode hertig. Jaså er hovmagiker sade att han gick upp i det ? FATA MORGANA, hört talas om den ? Bosza har också en annan nackdel. Till skillnad från alla andra stater så måste man importera sina bästa krafter, ty man kan inte räkna med att magiker får magikerbarn, särskilt inte som magiker uppmuntras att leva i celibat. Och vem vet var den invandrade hamuritiska vindmagikerns verkliga lojalitet ligger. Definitivt inte på vår sida om vi skulle invadera hans hemstat. Bosza utbildar magiker (till en rimlig nivå) och skickar hem dem till städerna i Klomellien, och behåller de bästa för sig själva. Men själva det faktum att Bosza är fyllt med invandrare gör invasionståg svåra.

De olika mänskliga folkslagen har jag aldrig lärt mig eller brytt mig om, så där kan jag inte yttra mig. Historien var så skissartad att jag kände att jag hade nästan helt fria händer. Där fanns forntida magiker, herr Klomul och Gryppa Gultand som delade Mercana. Punkt. Ditt förslag låter bra, men jag vet inte ens vilka folkslagen du talar om är.

Tänkte mig också Brikho som något i World of Warcraft (finns inte många andra orchcivilisationer att inspireras av). Faktum är att jag kallade statschefen för Thrall i brist på bättre.
Skriv svar