Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ursäkta spydigheten
Ingen fara, spy du på bara. Är ganska van (och immun).
men vi får ju INGEN vägledning av EA ang. om det finns orcher i rådet eller inte, så jag antog att du skämtade
Skämtade faktiskt inte, men meningen du "quota" var riktigt flummig. Ändrade den tre gånger och skickade iväg den av misstag, varav jag inte orkade ändra den igen.
Angående rådet så är ju klomellien en sammanslutning stater som ofta är i fejd eller krig. Så antagligen så är det ett regelbundet möte av statsöverhuvuden i regionen och inte ett sittande råd, eller en institution.
Sant...

Hursomhelst... bara jag slipper se en politisk orch bland människor. Det är svårtuggat!
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Som sagt var: min bild är snarare ett antal beskickningar som möts på neutral mark för att diskutera viktiga frågor. Ett diplomatiskt möte mellan härskare. En av härskarna råkar vara orch: lagom roligt för resten.
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Jag tycker det är cool med en orchisk "ambassadör". Uppenbarligen så har orcherna nånting att göra i klomellien annars hade de väl blivit "utrotade" eller ivägkörda till grottor i bergen precis som alla andra orcher.

Orcherna har nåt som människorna vill ha så vitt jag förstått och så länge de har det så kan orcherna passa på att byta till sig prylar från människorna. Ledaren för orcherna bör ju vara någurlunda smart för att klara av att vara ledare. vore det enbart upp till råstyrka skulle de byta ledare tre gånger om dan.

om vi då förutsätter att orchernas ledare är smart as far as orcher goes och att det existerar nån form av byteshandel eller nån annan sorts avtal emellan raserna, då ser jag inget hinder för att orchledaren sitter med i de årliga förhandlingarna.

Tycker inte att det är "svårtuggat".


//M
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Som sagt var: min bild är snarare ett antal beskickningar som möts på neutral mark för att diskutera viktiga frågor. Ett diplomatiskt möte mellan härskare. En av härskarna råkar vara orch: lagom roligt för resten.
Det låter väl relativt rimligt... Hur ofta det nu sker att alla statsöverhuvudena samlas på en gång... Det där rådet som styr Klomellien verkar även efter en noggrannare undersökning av texten i EA helt och hållet vara Psipos uppfinning... (Rätta mig om jag har fel.)
Isf. är Klomellien att betrakta som en region snarare än ett land (precis som Cereval). Exakt vad den "löst sammanhållna unionen" innebär sägs inte riktigt i EA vad jag kan se...
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

Varför inte kompromissa och göra ledaren i Birkho till halvorch/halv fet klomellier. Jag tycker oxå att idén med en lite mer "civiliserad" svartfolk kultur är mycket fräckare. Naturligtvis ser bergsorcherna ner på de smutsiga stadsorcherna och planerar ett anfall för att en gång för alla utplåna de svagare Birkhoorcherna.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Adragoor skrev:Det där rådet som styr Klomellien verkar även efter en noggrannare undersökning av texten i EA helt och hållet vara Psipos uppfinning... (Rätta mig om jag har fel.)
Ja det stämmer. Jag hade tänkt att tydligt markera vilka tillägg och tolkningar jag hade gjort men glömde helt av det. Sedan var det någon som kom på mig ganska snart så jag tyckte inte att det beövdes. :oops:

Iaf, anledningen var att en Union av stater/städer/whatever kräver någon form av möten för att bestämma riktlinjer hur lösa de än må vara. Som jag tolkar texten, mellan raderna, så håller Mercana resten av Klomellien i något slags ekonomimiskt gisslandrama. Skatter och tullar är legio och höga, men de bestämmer och all handel går via Maure och Mercana så de kan göra lite som de vill, sannolikt uppbackade av caddiska legosoldater, kardiska hyrknektar och ransardiska klankrigare. Alltså träffas överhuvuden lite då och då (när det behövs eller bestäms, Klomellien verkar inte vara speciellt organiserat) och då kan man kalla de sittande furstarna för unionsråd. En självklar konsekvens om ni frågar mig.

Ang. svartfolk i maktpositioner så har jag inga problem med någon av varianterna. Men jag misstänker att Spelis har missuppfattat tanken. Det handlar alltså inte om något formelt råd och inte heller om politiskt tillsatta rådsmedlemmar med en politisk agenda som löses med diplomatiska medel. Snarare handlar det om en bunt furstar som då och då måste träffas för att någon känner sig orättvist behandlad/vill behandla någon orättvist/eller vad som helst, men säkert ofta pga alla stridigheter.

Så, det här mötena sker på samma sätt som när de afghanska krigsherrarna träffas. Massa vapenskramel, skryt, skrämsel och senare brutna löften. Att en av dessa är orch är bara exotiskt och gör ju i förlängningen Klomellien mindre intressant för utomstående. Vilket till viss del förklarar dess anonymitet.

Överhuvudtaget känns Klomellien ganska Afghanistan. Ett en gång vackert rike med en blomstrande (magi-)kultur som idag är krigshärjat in absurdum. Den med flest vapen bestämmer med det finns starka ekonomiska intressen (jmfr knarkhandel). De klomelliska bergen är ju tydligen proppfulla av silver.

Mer om rådet. Det räcker alltså med att vara stark och förfoga över en liten här för att kunna kalla till möte. Det kan alltså lika gärna vara en halvlängdsman eller vargman som kallar till möte, på människors vis. Givetvis blir resultatet dråpligt/blodigt men tanken är ju oerhört fräck.

Och på det viset har utrycket "klommelskt råd" spridigt sig över Ereb och har samma betydlese som polsk riksdag.

Så egentligen går det inte att säga att det sitter en orch i rådet för imorgon kan han vara dräpt och den sluga vätten som låg bakom giftmordet har en människomarionett att använda till nästa möte. Om nu någon kommer...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Psipo skrev:
Så egentligen går det inte att säga att det sitter en orch i rådet för imorgon kan han vara dräpt och den sluga vätten som låg bakom giftmordet har en människomarionett att använda till nästa möte. Om nu någon kommer...
:) Eller rådet på senhösten 504, när Birkho sände det halshuggna liket av sin kompromissvänlige halvorchledare surrad baklänges på en åsna till rådet. Rådet följdes av svåra räder under den kortlevade kloakorchhövdingen Morlug Khaag.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Iaf, anledningen var att en Union av stater/städer/whatever kräver någon form av möten för att bestämma riktlinjer hur lösa de än må vara. /.../ Alltså träffas överhuvuden lite då och då (när det behövs eller bestäms, Klomellien verkar inte vara speciellt organiserat) och då kan man kalla de sittande furstarna för unionsråd. En självklar konsekvens om ni frågar mig.
Kallas det för union behövs givetvis någon form av samförstånd statsöverhuvudena emellan, även om ordet råd kanske antyder att man samlas med jämna mellanrum och efter givna regler. "När det behövs eller bestäms" verkar vara en bra bit coolare... Särskilt om de andra statsöverhuvudena aldrig riktigt vet vem som kommer att dyka upp från Brikho...
Grom
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-03-15 16:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Grom »

Floden påverkar ju de flesta stadsstaterna. Om mercana styr floden så kan det vara som psipo skrev:
så håller Mercana resten av Klomellien i något slags ekonomimiskt gisslandrama. Skatter och tullar är legio och höga, men de bestämmer och all handel går via Maure och Mercana så de kan göra lite som de vill

Rådet kan finnas till för att vid hot om erövring utifrån kunna samlas till gemensamt försvar??? Men varför vill inte människorna i mercana tillhöra magilre?? Varför samarbeta med orcherna? Vad har dom?

Vad håller klomellien samman om dom krigar så mkt. Är det människorna i mercana som ogillar magillrer så mkt att de hellre samsas med orcher? Resten av omvärlden är naturligt utesluten; Kasenubarbarer i söder, bortom det ogästvänliga stenlandskap som breder ut sig söder om nya arno, bergen mot banditerna i stadenO, de svårforcerade stränderna som skydd mot ransardiska räder.

Producerar orcherna nåt beroendeframkallande som klomellierna tuggar(likt kat). Salt? Silver? Skulle det vara silver skulle det bara vara att erövra och plundra sannolikt.
Grom
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-03-15 16:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Grom »

Oj jag kan inte hantera det där med citat, det var bara första menibgen som psipo skrev.

Nytt försök:

Peter skrev:

"3) Staden styrs magokratiskt, från något hundratal ("etthundra och en") torn som är uppsamlingspunkter för stadens magikeradel. Ett dussin släkter, där alla underhåller åtminstone ett par magiker, styr staden från något dussin torn vardera. Kampen om kontroll över staden och över de strategiska tornen är en evig prestige- och maktkamp mellan släkterna. Tornen är även provosoriska laboratrium och studiekammare för de aktade magikerna, som ständigt försöker komma på nya sätt att använda sin konst för släktens fromma."

Lysande. En stad full av höga torn där man tävlar om vem som bygger högst(San Gimignano). Dvärgarnas bästa byggnadskonstnärer sliter sitt hår när ännu ett torn rasar ihop p.g.a inkompetens, byggfusk, eller sabotage.

Många magiker är förtåss seriösa men det drar till sig en hel del wannabees som gör staden till mågot av ett flumställe, ett klomelliskt christiania. Där sitter människor, halvlängdsmän, vargmän, dvärgar, magiker, legoknektar m.m tillsammans och tuggar orchiska svampar som gör livet lite enklare att leva, och roligare.

Peace!
Grom
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-03-15 16:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Grom »

Alverna får inte vara med för de påverkas inte av svamparna.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

I EA nämns silver som en naturtillgång. Tycker det känns som en vettig tillgång för Klomellien.

Vad jag gärna ser är att man tonar ner alla "miniriken". Ett minijorduashur, ett minijorpagna, ett minisvartfolksland, ett minicaddo, ett minihalvlängdsrike m.m. Inte så spännande. Om man istället utgår från ovan nämnda idé om att det snarare än furstar (som i ett medeltida Italien) som styr olika regioner och ständigt krigar kan man istället låta kulturen vara ganska homogen men ändå behålla stora skillnader i styre och liknande.

Så vad håller samman Klomellien? Inget. Det hålls inte samman. :) Snarare handlar det om oppertunism och våldsmakt.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Psipo skrev: Vad jag gärna ser är att man tonar ner alla "miniriken". Ett minijorduashur, ett minijorpagna, ett minisvartfolksland, ett minicaddo, ett minihalvlängdsrike m.m.
Alla inslag kan ju få finnas kvar, men inte i lika puttenuttig form. Så är det t.ex. tydligt att antal svartfolksstammar hemsöker Klomellien. En av dessa har tagit staden Birkho, och styr den som ett människorike. Staden Nya Arno kan gott finnas kvar, och kanske en eller två städer till som ursprungligen grundades av dalkerna. Hur dalkiska de ännu är kan variera. Att det finns en stark magikertradition är ju tydligt, och Boszas magikerätter är det tydligaste exemplet på den magikeradel som finns över hela klomellien. Eller hur man nu vill ha det :)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev:
Psipo skrev: Vad jag gärna ser är att man tonar ner alla "miniriken". Ett minijorduashur, ett minijorpagna, ett minisvartfolksland, ett minicaddo, ett minihalvlängdsrike m.m.
Alla inslag kan ju få finnas kvar, men inte i lika puttenuttig form. Så är det t.ex. tydligt att antal svartfolksstammar hemsöker Klomellien. En av dessa har tagit staden Birkho, och styr den som ett människorike. Staden Nya Arno kan gott finnas kvar, och kanske en eller två städer till som ursprungligen grundades av dalkerna. Hur dalkiska de ännu är kan variera. Att det finns en stark magikertradition är ju tydligt, och Boszas magikerätter är det tydligaste exemplet på den magikeradel som finns över hela klomellien. Eller hur man nu vill ha det :)
Ja, typ så. Nu är det vattentäta kulturella skott mellan staterna och det är kanske inte helt lyckat. Blanda alla inslag istället så blir soppan godare och mer intressant.
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Ett magitätt land som klomellien fick mig att tänka på orchernas benmagiker. De skulle kunna vara extra representerade i klomellien kanske?

Eller jag kanske är ute och cyklar som vanligt...


//M
Skriv svar