Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Mycket bra skrivet gtjorgo! Men det var en nyhet för mig att det finns "mindre" oligarker. Kan du utveckla?
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Angående Hamur: Ska vi då månne ta 2000 människor från Triska och sätta i Hamur? Är det tillräckligt? Behövs det fler dvärgar också? I så fall var tar vi bäst dem ifrån?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Du kan gärna få ta 2.000 dvärgar annars :) För min del är det dock okej om även människorna ryker. Dock är Triska enligt ÄS den efter mercana folkrikaste staten. Det tappar lite mot sina nordliga grannar om ännu fler ryker. (addiaska är redan om med 55.000 lojala innevånare mot triska 53.000.)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Om oligarker

Triska är en oligarki styrd av statens tre mäktigaste ätter, Peffomir, Vildbete och Cudda (hoo'Cuddite på dyliska). Ledarna för de nämnda ätterna kallar sig Triskeroligarker och anser sig vara de rättmätiga ledarna för staten. Dessa kontrollerar tillsammans större delen av Triskas yta antingen via ägande/beskydd av marken eller via svagare ättöverhuvuden som får agera som vasaller. Dessa småhövdingar tar sig ibland titeln oligark (dvs. man är en av de få som bestämmer) men har inte samma befogenheter eller makt som de tre triskeroligarkerna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev:Triska-stad är större delen av året snarare en by än en stad. Ett sätt att likna den är vid roskildefestivalen... fast i April.
...
Jag fick nu en mycket bättre bild av Triskastaden i huvudet. :D Kanske samlas de olika intressegrupperna vid särskilda platser i tältlägret? De som vill diskutera skördensamlas under de gröna vimplarna, de som vill enas om handel under de röda, och de som vill diskutera de riktigt stora frågorna samlas under de orange vimplarna helt centralt i lägret... :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Albrekt skrev:Angående Hamur: Ska vi då månne ta 2000 människor från Triska och sätta i Hamur? Är det tillräckligt? Behövs det fler dvärgar också? I så fall var tar vi bäst dem ifrån?
Addiaska är en ung stat och heller inte särskilt fruktbart. Människor kan kanske flyttas därifrån. Dvärgar kan flyttas från Bozsa.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Addiaska är nog fruktsamt, men inte i norr, där är det för salt.
Men landet borde få sin befolkning reducerad så att den ligger lägre än Triskas.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

OK. Jag har ändrat tabellen på föregående sida:

Hamur har fått 4 000 människor och 3 000 dvärgar till.

Triska har förlorat 2 000 människor och 2 000 dvärgar. Addiaska har förlorat 2 000 människor. Bozsa har förlorat de flesta av sina 1 000 dvärgar.

Triska är därigenom fortfarande andra största stadsstatsbefolkning (60 000 lojala mot Hisskovs 54 000). Addiaska har halkat ner efter Hisskov och Sanzas (men är fortfarande större än Sanzas om man inte räknar orcherna i Sanzas' berg). Hamur är fortfarande ganska litet, så stadens storlek måste fortfarande förklaras med att befolkningen mestadels lever koncentrerat av säkerhetsskäl.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Tack för stort tålamod Albrekt.

Jag tänkte på en relaterad fråga. De som inte är bofasta, de ambulerande legoknekterna, gästarbetarna och utlänningarna, de faller väl helt utanför statistiken? Addiaskas och Mercanas härar utgörs ju till stor del av utbölingar...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Albrekt skrev:Hamur är fortfarande ganska litet, så stadens storlek måste fortfarande förklaras med att befolkningen mestadels lever koncentrerat av säkerhetsskäl.
I det lilla jag skrivit om Hamur har jag tänkt mig att hamurernas samhälle är uppbyggt kring stora ätter. Var och en har ett visst antal gruvor som de tillsammans med en mindre dvärggrupp (klan/ätt/grupp/?) äger i ett "bergslag" (inspiration från vår världs bergslag som exempelvis i Bergslagen). Det skulle kunna passa om varje bergslag inte bara äger en gruva utan också ett hus/kvarter i Hamurstaden. En stor del av Hamurs befolkning bor således i staden och tjänstgör bara i gruvorna ute i landet. Det skulle kunna vara med på att förklara en något oproportionell befolkning. Vargmännen i staten Hamur vandrar mellan vinterläger i låglandet i öst och sommarläger uppe i Hamervathnadalen i väster. Under vår och höst besöker de Hamurstaden under stora marknader som hålls då men få bor i staden permanent.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Det lilla jag har tänkt om Hamur lägger inte så stor vikt vid familjer (utom bland dvärgarna förstås), det är mer av nybyggarland där var och en måste bevisa sitt eget värde (kungakampen till exempel). Landet lider av kvinnobrist, och heder är extremt viktigt, då man inte kan luta sig mot titlar och familjenamn. Hisskoviter och triskier som blivit utstötta söker sig till Hamur. Man kan vinna inträde i en grupp genom att köpa sig in (för metall man utvunnit medan arbetade åt gruppen), genom att slå sig in (mot fiender förstås) eller genom att bli allmänt betrodd av de andra i gruppen. Familjer spelar in, men inte som huvudenhet. Hamuriterna är ganska egalitära, och ogillar självutnämnda auktoriteter som tar sig ton. Kvinnor behandlas bättre än i de flesta andra städerna. Man dyrkar Aesir, men inte särskilt fanatiskt.

Staden är viktig som ett säkert fäste under de djupfrysta månaderna - bara dvärgar kan stå ut i underjorden så länge, så många hamuriter har en plats där som väntar.

Låter det tokigt?
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

När det gäller svartfolk, skulle vi kunna dubbla antalet. Detta skulle vara ett ganska radikalt grepp att poängtera Klomelliens situation av konstanta konflikter och/eller affärer med dessa varelser.

Totalbefolkningen skulle då gå upp till 550 000. Detta är högre än siffran 450 000 som vi tidigare kom överens om, men jag har redan nu ökat den siffran till 500 000 med den tänkta anledningen att svartfolk inte räknades (inte ens i EA) när vi enades om 450 000.

Med ytterligare 50 000 svartfolk hamnar andelen svartfolk på 18% - högre än t.o.m. Cereval, Jorduashur och Ransard. Dock berättigat eftersom Klomellien är det enda landet med en styrelseform som inkluderar svartfolk. Och detta skulle mena att vi kan öka antalet svartfolk i Mercana rejält (vi vet att det finns stora arealer norr om Maure där många borde leva) samt en hel del i Brikho, Klomeller- och Melasherbergen.

En så hög andel svartfolk blir då en av de mest iögonfallande sakerna med Klomellien. Detta är det land i Ereb där "vanligt folk" har måst ha att göra med svartfolk mest. Svarfolk är en del av livet på ett annat sätt än någon annanstans. I andra länder ses svartfolk som en "svart hord" bara. I Klomellien kan en hamursk borgmästare utan att det tycks underligt betala den svaralfiska Märgsugar-klanen att tjänstgöra som bågskyttar i vedergällningskriget mot den orchiska stammen Dvärgskallspräckarna. De flesta klomeller pratar en aning svartiska eftersom svartfolk ibland nyttjar både värdshus och affärer, och för att kunna pruta med den rese som plötsligt tar upp tull vid landsvägen (tills han blir bortkörd av en stadsvaktspatrull). Också för att kunna sälja hemmagjord vattenvetegröt till orcherna i den armé som marcherar förbi till Bozsa för att tillfälligt stärka stadens försvar.

Rätt eller för radikalt?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Rörande svartfolken i Klomellien så vet jag inte om det är allt för radikalt att hävda att en stor andel svartfolk finns inom eller alldeles i närheten av gränserna. Både melashebergen och klomellerbergen torde var fulla av dem. Detta gäller säkerligen delar av Drylerhalvön nordöst om Magillre.

Rörande Hamur så vill jag betona gillenas roll i styret. De är makten bakom tronen i Hamur. Bergakonungen är snarare en symbol i mina ögon. Hur medveten denne är om tillståndet är dock oklart.
Men i vissa fall kan en driftig konung ta styret i sina händer. Gillena knorrar men då konungen kan styra tämligen nyckfullt bråkas inte för yvigt. Klokast är generellt att hålla sig väl med de största gillena.
Vill även betona Hamurs multikulturella profil. Sydnargurerna Hamurerna är grundstommen men här finns även trisker, hisskoviter, addiasker eller folk från nu bortgångna stadsstater. Många utsocknes, även utanför klomellien, söker gesällplats hos mästarna i staden. Hamurerna är som sagt aesirtroende men här finns även Lv, terra och det gamla imperiets panteon representerat. Kanske även lokala gudomar?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Kanske en aning radikalt - vissa städer accepterar inte svartfolk alls, och kungen av Hamur måste nog vara hårt pressad innan han anlitar svartfolk.
Mercana däremot, har godtagit svartfolk. För det mesta.

Gillena i Hamur kan vara bra - men är de handelsgillen eller hantverkargillen eller gruvbrytargillen?

Jag tänkte mig att kungens roll är som ledare i strid, och som upprätthållare av ordningen, som domare och kanske som diplomat.

Folks ekonomi lägger han sig inte i, och i fråga om tullar och utrikespolitik lyssnar han på de insatta. Inte en symbolkung och inte en envåldshärskare.

Håller helt med om den multietniska profilen.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Den enskilde kungens kompetens och personlighet spelar stor roll.

Bergakung är han dock INTE. Det är en titel för dvärgakungar.
Skriv svar