Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Alltså låter vi saken bero, eller?

Det var mest ett försök att sy ihop lapptäcket i ett par udda hörn, men om det går ut över mångfalden så var det ju en synnerligen dålig idé. :roll:

Jag fick en länk till artikeln om Mandelorden i en annan tråd och kom att tänka på herr Brådfot. Det var alltså endast ett litet uppslag och jag har inget större hopp om att den här tråden härmed exploderar i kaskader av förslag till kunskapsordnar som skulle kunna finnas vid Stangvallers klippa.

Fast om Stangvallers klippa inte ens finns i Klomellien (eller över huvudtaget) så finns ju inget mera att diskutera i den här tråden. Ursäkta avbrottet. :oops:

/Baldyr
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vi kan då fastslå att Brior Brådfot inte tillhör Mandelorden men att han kommer från Klomellien. Ett förslag var Yolev och varför inte? Vilken kan den lärda sammansluttning han tillhör tänkas vara? Enda övriga sällskap akademiker jag kan minnas från källorna är De Lärdes Skara verksamma i Zorakin och De Tolv Lärde i Entika men det borde finnas fler...

Om inga lämpliga hittas kan vi förslagsvis hitta på en och då behövs förslag.

Någon? :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Angående Solorden i Klomellien har jag följande tankar:

1) Solriddare lever efter en mycket strikt (och något ålderdomlig) ordensregel och är lojala exarkens bud intill döden. Enskilda riddare kan i sällsynta fall låta sig gå andras ärenden i strid med sina order men det med säker vetskap om att Etin och mästarrådet hemma i Skapen kan döma mycket hårt.

2) För att ett priorât skall kunna upprättas behövs dets försörjningsgrundlag i form av eget jordinnehav säkras. Solorden lever inte på lånat silver.

3) Solorden är exarkens svärdsarm och inte kerigassens, vilket dock inte hindrar den senare från att ha viss påverkan inom sitt kerisât. Svärdet kan sägas bli tveeggad för Ozymandias ifall ett kompani solriddare permanent förläggs i Klomellien.

Möjligt scenario:

Kerigass Ozymandias har egna agendor och vill därför inte ha den mäktiga Solorden närvarande i Klomellien. Solriddarna är kända för sin totala lojalitet till exarken och som nästan omöjliga att påverka för andra vare sig det är andliga eller världsliga krafter. Exarken vet, främst genom Ljusa Handen, att Lysande Vägen har allvarliga problem i Klomellien och har länge funderat på att upprätta ett priorât i landet. Ozymandias gör allt för att motverka detta och genom skicklig diplomati (han har magillisk ursprung och är därav en duktig talare) har han än så länge varit framgångsrik. Det han dock inte har kunnat förhindra är att solriddare vid flera tillfällen skickats till Klomellien på specialuppdrag för att ta hand om särskilt allvarliga hot mot de Etinstrogna och själva Lärans grunder – tre gånger för att bekämpa resultaten av olika demonkulters besvärjanden, en gång för att sätta stopp för en lokal addisk adelsman som på eget bevåg utlyst soltåg mot Brikho och två gånger för att ta hand om odöda.
I dagsläget befinner sig en ovanligt stor kontigent solriddare i Addiaska under tillförordnade kaptenen Iboral Tvåbalke av Bråbo.* Han leder en grupp på två banér solriddare (17 riddare och 31 väpnare) från kompaniet i priorât Övre Kardia. De har befunnit sig i Klomellien sen förra våren och deras uppdrag är...

*Tvåbalke var ceremoniledare när Ozymandias tillsattes som kerisgass 602 eO (alla kerisgasser förses med eskort av solriddare på väg från Ekeborg till sitt tilldelade kerisât) och en incident sedan den tiden har satt honom i …

Något att utveckla vidare från?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mikael skrev:Stangvallers klippa invid Gryppas vik (s 3 Trakorien)

Var i Klomellien ligger denna klippa (eller är det i Magilre eller Kasenu)?

Känns för mig som en stor klippa vid landets sydkust där en by klättrar på och i stenen. Är det här Brådfot har sin kammare?
Edit: Dvs i Nya Arno.
birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Stangvallers klippa invid Gryppas vik (s 3 Trakorien)

Kanske längst ut på spetsen mellan Mercana och Melorgh?
Senast redigerad av Mikael den 2009-09-22 12:59, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Vi kan då fastslå att Brior Brådfot inte tillhör Mandelorden men att han kommer från Klomellien. Ett förslag var Yolev och varför inte? Vilken kan den lärda sammansluttning han tillhör tänkas vara? Enda övriga sällskap akademiker jag kan minnas från källorna är De Lärdes Skara verksamma i Zorakin och De Tolv Lärde i Entika men det borde finnas fler...

Om inga lämpliga hittas kan vi förslagsvis hitta på en och då behövs förslag.

Någon? :)
Jag föreslår ett Klomelliskt geografisällskap där även Vidina Ingaldiron en gåg ingick.
Baldyr skrev:I inledningen till Trakorien-krönikan (Trakorien, sid 3) står det vidare att krönikan skrevs ned år 618 eO, "i Stangvallers klippa, invid Gryppas vik". (Vilket år Den femte konfluxen är tänkt att utspela sig undkommer mig dock i denna timme, men eventuellt finns det en inkonsekvens här.)/Baldyr
5K utspelar sig ca år 615 har jag för mig. (dvs 5-8 år efter vi sagt stopp, bara så att man är uppmärksam)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Brior skrev:
Baldyr skrev:Hur som helst. Jag undrar nu om inte denna "Stangvallers klippa" skulle kunna finnas i Klomellien, som ju ligger vid Gryppas vik? (Väl?) Jag föreställer mig däremot inte att Brior Brådfot är från Magilre, utan har alltid föreställt mig honom som varande från ett "neutralt land". Sedan vet jag att Brior i något sammanhang sagt att namns namne är medlem i en kunskapsorden av något slag. (Jag kommer tyvärr inte ihåg detaljerna, men jag tror inte heller att han nämnde vilken orden i så fall.)

Skulle man därmed kunna tänka sig att Brior Brådfot är medlem i Mandelorden, som ju ser sökandet, nedtecknandet och spridandet av kunskap som sitt kall? Det stämmer mycket väl överens med broder Brådfots mission, tycker jag. I så fall skulle det rimligtvis finnas ett lyceeum även i Klomellien ("Stangvallers klippa").

Nu förstår jag att Brior själv antagligen har en åsikt i frågan (eller inte), varför jag flaggar för detta inlägg även i Trakorien-tråden så att det inte undgår honom.
Stangvallers klippa kan mycket väl få ligga i Klomellien - företrädesvis i någon lugnare trakt dit Brior dragit sig tillbaka. Jag föreställer mig liksom ni att han kommer från en ganska obetydlig och neutral plats. Personligen skulle jag nog som gtjorgo föredra att han tillhör en mindre bemärkt orden än "Mandelorden" (som jag erkänner mig vara ganska okunnig om) helt enkelt därför att jag som Baldyr vet förespråkar mångfald och gytter.

Som kuriosa kan jag nämna att Stangvallers klippa avser en teckning som jag gjorde redan som 19-åring och som alltid har förefallit mig en smula profetisk, dvs att det är mitt äldre jag i bilden. Och nej, den är inte särskilt begåvat ritad.
De Lärdes Skara är den yngsta av lärdomssällskapen i Zorakien och finns även här och var utanför Zorakins gränser. De samlar ofta under sig allt möjligt seriöst vetande (och mer oseröst ovetande) liksom de samlar ihop alla de studenter/lärljungar som inte vill/ får/kan studera hos Mandelorden eller LV katedralskolor. Hos DLS kan man studera nästan allt (så länge det finns en lärd som kan/är beredd att undervisa ämnet...och en student som är villig att betala), däribland ämnen som Mandelorden och LV.s katedralskolor knappt ens skulle ta i med tång då de av dessa lärosäten närmast klassificeras som "humbug" eller möjligen "skrock". De Lärdes Skara hymlar å sin sida att de håller de fria (välbetalda) studierna och det fria ordets fana högt.

Man kan givetvis studera seriösa ämnen hos De Lärdes Skara exempelvis historia, geografi, teologi, retorik och språk liksom matematik, alkemi, geologisk resonanskunskap, astrologisk merkantilism, filosofisk tvärkunskap och stygantropologisk genusvetenskap.

Retoriska fakultetens koleriska rektor i De Lärdes Skara i Pendon har för övrigt givits titeln Superlativus Sociosofi Lektorale (vilket allt som oftast brukar översättas till Superorerande sociopatos av studerande och lärljungar i Pendon).
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Det är lite dåligt med geografisällskapen i Klomellien, det var därför Bozsas vise tyckte att det var en bra ide att Vidina skrev sin krönika. Samtidigt hoppades man att Vidinas förståelse för andra folkslag och städer skulle öka. I bästa fall skulle hon till och med ta med den inställningen hem och sprida den i sin ganska lokalpatriotiska eldakademi.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Jag är nästan säker på att Stangvallers klippa har nämnts tidigare här i tråden.

Mellan Mercana och Melorgh går förstås bra, men det är en plats som bjuder föga andlig spis och bildning för en lärd man som Brior.

Yolev däremot, är gammalt, neutralt, självständigt, lugnt och konservativt. De har bibliotek, tryckpressar (!) och gamla dammiga lärosäten. Jag tänker mig Yolev som Klomelliens Cambridge, med den högsta bildningsnivån i landet (om man räknar bort magiska kunskaper). Alltså en ganska bra plats för Brior.

Sedan har Yolev förstås också sina berömda lantisar, men där råder ju ingen direkt motsättning.

Jag tänker mig att utforskningsresande är ett ganska outvecklat gebit under den här tiden. I bästa fall har man en finansiär i ryggen, men annars är det ett enmans/kvinnas-företag.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Ozymandias kan mycket väl ha magillerskt blod i ådrorna. Det är en mycket väl bevarad hemlighet (förmodligen känner inte ens kungen till den), eftersom magillerna är så djupt hatade i Klomellien. Ozymandias har kunnat använda sina släktkontakter för att upprätta hemliga diplomatiska förbindelser med Magilres gren av den Lysande Vägens Kyrka. Bägge ser gärna att Mercana försvagas och att missionen är framgångsrik i Klomellien. Att samordna militära angrepp med Magilre är ett stort tabu för Addiaska, så det här är nog Ozymandias allra känsligaste tå. Magilres adelsmän bryr sig inte heller särskilt mycket om missionen i Klomellien...

Ozymandias har åkt till Kardien för att själv propagera för missionens sak, och för att få trupper och pengar. Kampanjen var framgångsrik, men exarken meddelade till Ozymandias irritation att istället för att skicka pengarna till honom, eller skicka lagom manipulerbara riddare från någon mindre orden så skulle de skicka solriddare för pengarna. Ozymandias svalde det bittra pillret och tänkte att det fanns väl gott om platser där de kunde göra nytta utan att störa hans planer...exempelvis bekämpandet av odöda och demoner, vilket skulle höja kyrkans status överlag i hela landet. Skydd av missionärer i farliga landsändar och sådant. Vad han inte räknade med var att de också skulle sätta stopp för en kampanj mot Brikho som han själv understödde...

Tvåbalke ser Ozymandias som alltför influerad av klomelliska förhållanden, en kyrkans man som glömt bort att det viktigaste inte är att vara starkast och störst, och att kyrkans makt inte sprids med skrämsel. Ozymandias ser Tvåbalke som en självrättfärdig utlänning, som han dock inte vill vara utan - alla trupper är välkomna, och han ser hellre lite internt bråk än att Mercana eller Triska får övertaget i landet.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Prinsen av Yolev? Med älskarinna samt hennes överkucku? Kan ju även vara tvärt om, Hon som drottningen, furstinnan av Yolev och han som aristokratisk uppvaktare. Vem styr egentligen Stadsstaten? Förslag?

Bild

Tillbaka till hamnen? Enkla kläder förekommer även högre upp på Yolevs sociala stege. När man väl når samhällets topp blir snitten mer exklusiva men Yoleviterna vare sig kan eller vill ta efter Magillernas eller Trakoriernas överdådiga dräkter. Tjusigt men modest är ledordet.

Bild
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Torquemada skrev:Jag är nästan säker på att Stangvallers klippa har nämnts tidigare här i tråden.

Mellan Mercana och Melorgh går förstås bra, men det är en plats som bjuder föga andlig spis och bildning för en lärd man som Brior.

Yolev däremot, är gammalt, neutralt, självständigt, lugnt och konservativt. De har bibliotek, tryckpressar (!) och gamla dammiga lärosäten. Jag tänker mig Yolev som Klomelliens Cambridge, med den högsta bildningsnivån i landet (om man räknar bort magiska kunskaper). Alltså en ganska bra plats för Brior.

Sedan har Yolev förstås också sina berömda lantisar, men där råder ju ingen direkt motsättning.

Jag tänker mig att utforskningsresande är ett ganska outvecklat gebit under den här tiden. I bästa fall har man en finansiär i ryggen, men annars är det ett enmans/kvinnas-företag.
Just utforskningsresor och bildningsresor är en viktig del för Lärljungarna i Mandelorden för att de ska bli upptagna som "Upplysta". Ofta har de just en privat finansiär/donör i ryggen. I avsaknad av finansiärer försöker de med egna medel hanka sig fram till sitt forskingsresa/objekt/projekt. I sådana fall livnär de sig ofta som lärare (och på det sättet kan de dessutom vara delaktiga på ett mer aktivt sätt att sprida "sanningen" dvs kunskap). Eller så slår de följe med äventyrare för att nå sina mål.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Yolev är en monarki, så jag antar att det är kungen som styr.
KUngen har förmodligen ett råd, men vilka som sitter där, och om kungen måste lyssna på dem, är en ganska öppen fråga. Antingen har kungen ett ad-hoc råd som han utnämner själv, eller så har gillesmästare, gamla familjers överhuvuden, de äldste, de lärde, cheferna för de väpnade styrkorna mfl rätt till en plats och kan rösta ner kungen.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Yolevs regent kanske undviker titlar som kung, drottning eller storfurste, för att inte sticka ut hakan allt för mycket. Någon form av "kringskuren" monarki låter utmärkt för stadsstaten enligt mig.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Jag kommer inte på någon bra alternativ titel. Förslag?

LV-länder har ofta kungar, och de har ju kungar i Addiaska och Hamur, så de sticker inte ut så farligt. Fast Addiaska och Hamur är förstås mycket starkare...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Från den 6 augusti i år:
Mikael skrev:
Mikael skrev:Stangvallers klippa invid Gryppas vik (s 3 Trakorien)

Var i Klomellien ligger denna klippa (eller är det i Magilre eller Kasenu)?

Känns för mig som en stor klippa vid landets sydkust där en by klättrar på och i stenen. Är det här Brådfot har sin kammare?
Edit: Dvs i Nya Arno.
birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Stangvallers klippa invid Gryppas vik (s 3 Trakorien)

Kanske längst ut på spetsen mellan Mercana och Melorgh?
Förövrigt tycker jag inte Brior skall vara mandelmunk, han känns mer obunden. Han skall ha inspirerats av Vidina om jag minns EAS rätt. Kanske grundade Bozsa ett geografiskt sällskap i hennes namn som sponsrar både mandelmunkar och fri utforskare som Brior?
Skriv svar