Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Kan ju lägga till att jag i mina notater om Sanzas tänker att halvlingarna har en större hamn helt nere vid Jaggaracksjön där de handlar med omvärlden. Försöker samla både mig och notaterna. :roll:

Sanzas kontakter lutar åt till att vara särskilt goda med Hisskov, Hamur och Mercana även om de handlar med de flesta andra stadsstaterna också. Dock inte Brikho och endast via mellanhänder med Triska.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Klomellien

Inlägg av Albrekt »

Jag har uppdaterat Addiaska artikeln. Kolla gärna att allt är OK. :)

Läste också igenom tidslinjen och jag tror att relationen mellan syskonen Nadoia och Targos d.y. är beskriven rätt bra som den är. Relationen är lite väl "het" kanske, men har lugnat ner sig då man beslutat att ta itu med Mercana innan man tar itu med varandra. Varje SL kan bestämma om vapenvilan håller och man blir sams igen, eller om det går åt andra hållet.

Alla stadsstaterna behöver nog lite mer kött på benen innan Klomellien är riktigt presentabelt. Mycket guld finns dock i forumet, saker som det redan hittats konsensus om, men det måste "vaskas fram" mer än bara kopieras och klistras in i wikin.

Dina tankar om Sanzas skulle definitivt hjälpa. :D

Men Klomellien är redan tillräckligt bearbetat och fullt av nya idéer att vilken SL som helst nu kan använda det. Men man måste gräva lite i forumet istället för att använda wikin.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Albrekt skrev: 2021-09-30 07:48 Jag har uppdaterat Addiaska artikeln. Kolla gärna att allt är OK. :)

Läste också igenom tidslinjen och jag tror att relationen mellan syskonen Nadoia och Targos d.y. är beskriven rätt bra som den är. Relationen är lite väl "het" kanske, men har lugnat ner sig då man beslutat att ta itu med Mercana innan man tar itu med varandra. Varje SL kan bestämma om vapenvilan håller och man blir sams igen, eller om det går åt andra hållet.
Verkar ok. Mer om detta sextonåriga "inbördeskrig" ger sig säkert också om vi får till att samanställa Addiaska mer.
Albrekt skrev:Alla stadsstaterna behöver nog lite mer kött på benen innan Klomellien är riktigt presentabelt. Mycket guld finns dock i forumet, saker som det redan hittats konsensus om, men det måste "vaskas fram" mer än bara kopieras och klistras in i wikin.

Men Klomellien är redan tillräckligt bearbetat och fullt av nya idéer att vilken SL som helst nu kan använda det. Men man måste gräva lite i forumet istället för att använda wikin.
Så är det. Och för den oinvigde så är wikin full, inte bara Klomellien, av länkar till diskussioner, förslag, guldkorn och spikade detaljer på forumet. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Albrekt skrev: 2021-09-30 07:48 Dina tankar om Sanzas skulle definitivt hjälpa. :D
Nu var det inte riktigt detta jag tänkte leta fram först men postar ändå:

Lekar och tävlingar i Sanzas
Sanzaborna gillar som de flesta halvlingar att leka och tävla. Halvlängdsfolket gillar också traditioner och att saker görs som de alltid brukar göras. Detta medför att många lekar och tävlingar går lång tillbaka i historen och endast med små variationer kan återfinnas hos vitt skilda kulturer. De mest typiska i Sanzas kan exempelvis hittas både på Hulehalvön i Nostratiet och vid Mefamirs sjö i Mirel. Halvlingar tar gärna med sig dessa traditioner för lek och tävling när de under sin strapats eller andra förekommande tillfällen vistas utanför hemstaden. En halvlings betende bland andra folkslag och kulturer är ofta präglad av sinnet för lek och tävling. Även vissa färdigheter.

Gömsle
Någon gömmer sig och måste man hitta denna. En lek för två eller för hur många som helst. Vid stora festligheter där många gömmer sig kan de ta tid för den som letar att hitta alla. Oftast löser det sig dock när gömmarna blir hungriga och tittar fram självmant. Samling i köket sen.

Tjuvlek
En lek där man smyger sig in hos en släktning eller nära vän och tjuvar med sig något litet föremål. Det gäller för tjuven att inte bli ertappat och för den som blir tjuvad att sen hitta tjuven. En ledtråd måste lämnas för att den tjuvade skall kunna hitta tjuven. Ibland görs detta genom att det tjuvade föremålet byts ut mot ett annat föremål eller att en skriven lapp med ett litet meddelande lämnas. När den tjuvde hittat tjuven byts rollerna om och ett nytt tjuveri är nära förestående.

En variant av denna lek är Knyck. Då lämnas ingen ledtråd och tjuven blir extra svår att hitta.

Dryckesprovning
Olika drycker av vin, cider eller öl smaksprovas för att avgöra ingredienser, årgång och tillverkare. Vinnaren av en dryckesprovning mottar ära och berömmelse för sin fina tunga och bjuder sen förlorarna på kalas med all kvarvarande dryck.

Ättävling
Den som äter mest vinner.

Dans
Långdans, ringdans, mångdans, klämdans och hoppdans är mycket uppskattade av halvlingar. Findans inte lika vanligt men inget är omöjligt vid ett halvisk danstillfälle. Gamla som unga, stora som små, alla kan delta.

Gåtgissning
En gåta berättas och sen skall andra gissa svaret. Är det rätt får den som gissat berätta en ny gåta. Mycket anrik lek med noggranna regler för turordning.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Klomellien

Inlägg av Albrekt »

Klockrent! Jag gillar halvlängdsmän! :D
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Hittade när jag letade efter något annat följande inlägg. Minns det vagt men inte om idén vidareutvecklades. Oavsett så borde det kunnna flätas in. Vi får blant annat en förklaring till hur Caddo kan förhålla sig till Mercana och vi får ett svar på vart Lysande Vägens kerîsat för Klomellien kan ha haft sitt huvudsäte innan det kom att ligga i Addiaska (som uppstod som stadsstat långt senare än LV rimligtvis borde ha etablerat ett kerîsat i landet):
Albrekt skrev: 2009-02-24 00:09 Jag håller på och skriver så smått om Klomellien, som ni vet, och det verkar som om vad vi har där är lite av en kamp om själar mellan den aidniska och den dalkiska grenen av LV. Jag ar intresserad av vad ni tycker mina idéer (de flesta kapade från andra skribenter :) ) på den här tråden.

Klomellien är ett kulturellt bakvatten skulle man kunna säga och folket där är lite mer laid-back när det gäller religion än i många andra delar av världen. LV har dock så sakteliga vunnit mer och mer mark.

Traditionellt var det aidnisk LV som gällde, med en aidnisk kerisgass (bontisâl? :? ) med säte i Mercana. Merkanska etintrogna följde denne kerigass och såg mot Ekeborg för spirituell ledning.

Men år 340 grundas Nya Arno av en olyckshändelse. Caddo och den dalkiska exarken börjar efter hand se detta som en (gudasänd) möjlighet att få gehör på fastlandet och man börjar stödja Nya Arnos missionerande, men inte på någon speciellt stor skala. Mest framgång kommer med Sankt Jakobian, som är aktiv 400-455 e.O. och omvänder många hamurier från Aesir till dalkiska LV.

Inte långt efter Jakobians död hamnar dock Nya Arno i klorna på en missledd ”helig man” som kallar sig Valiô. Hans kätterska styre vänder Nya Arno ifrån Caddo, som ser frukterna av sitt långa missionsarbete gå förlorat. För att skydda religionen och sitt inflytande i Klomellien allierar man sig med Mercana som går i krig med Valiô. Mercana är förtjust över stödet från denna supermakt och mäktiga merkaner konverterar från den aidniska till den dalkiska grenen.

År 513 grundas en ny stadsstat i Klomellien: Addiaska. Staden är styrd av echter och 100% trogen den aidniska grenen av LV. Exarken i Ekeborg, sur över Klomelliens långa flirtande med den dalkiska grenen, flyttar kerisgassens säte från Mercana till Addiaska. Det dröjer inte länge förrän Addiaska och Mercana är i luven på varandra politiskt. De förklarar krig med varandra 594 e.O.

Ozymandias, en smart, tuff och macchiavellisk missionerande bontisâl utses att bli kerisgass av Klomellien. Han skickas till Addiaska för att hjälpa till i detta heliga krig, men även om Addiaska skulle förlora kriget är han fast besluten att se till att Klomellien förblir aidniskt och att de dalkiska idéerna hålls nere på mattan.

Funkar denna story teologiskt och kyrkopolitiskt?

http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 900#p21900
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Klomellien

Inlägg av Albrekt »

birkebeineren skrev: 2021-10-02 18:14 Hittade när jag letade efter något annat följande inlägg. Minns det vagt men inte om idén vidareutvecklades. Oavsett så borde det kunnna flätas in. Vi får blant annat en förklaring till hur Caddo kan förhålla sig till Mercana och vi får ett svar på vart Lysande Vägens kerîsat för Klomellien kan ha haft sitt huvudsäte innan det kom att ligga i Addiaska (som uppstod som stadsstat långt senare än LV rimligtvis borde ha etablerat ett kerîsat i landet)...
Ja det där var nog ett försök att fläta ihop etablerade idéer om Lysande Vägen i Klomellien: från originalkällor men även Ahnìons och andras redan skrivna idéer (Torquemada ville inte ha med LV att göra minns jag).

Nyckeln (eller i alla fall början) till att reda ut Lysande Vägens ställning i Klomellien tror jag ligger i att tackla Nya Arno. Vi har en hel del intressanta idéer om Nya Arno som inte riktigt retts ut. Jag tittade lite i forumet och här är några idéer relaterade till LV i Nya Arno (säg till om någon idé redan kasserats):

En "profet" etablerar en sorts teokrati i Nya Arno. Jag har för mig att någon skrivit ett långt stycke om detta, men jag kan inte hitta det nu. Jag gillar idén, men den måste passas ihop med att Nya Arno etablerades som dalkisk koloni och idag har goda kontakter med den dalkiska kyrkan. Profeten/kultledaren måste alltså varit ett kapitel i Nya Arno med en klar början och ett klart slut. Profeten lyckades omvända många/alla/de flesta av Nya Arnos befolkning, så hans lära var antagligen en förvrängning av den dalkiska Lysande Vägen: han kanske kallade sig för en andra/återfödd/återuppstånden Odo, eller påstod att Etin beordrat honom att bryta med Caddo och etablera ett helt nytt exarkat, eller något liknande. Häftigt, men vilka spår har lämnats av detta? Hur kan det leda till framtida konflikter/äventyr/RP-bakgrunder?

Bontisâlen (eller kerisgassen) i Nya Arno är från Magilre (hur stor är den dalkiska kyrkan i Magilre?).

Magiker som flyr Caddo tar sig ofta/ibland till Nya Arno (kanske för att fortsätta mot Bozsa?).

Nya Arno bejakar inte magi, men är mer milda i sina restriktioner än man är i Caddo.

Det finns en minoritet caddister i Hamur vars förfäder konverterades av dalken Iccopio, som sedermera blir S:t Jakobian (eller har de dött ut/konverterats tillbaka?).

Nya Arno har inte slaveri och antagligen heller inte livegenskap. Vad händer när förrymda slavar anländer till Nya Arno? (Brikho, Triska och Hamur har slavar. Mercana? Yolev? Vi har sagt att Sanzas inte gillar livegenskap, men tolererar Sanzas slaveri?) Om slavar blir fria när de anländer till Nya Arno, hur stor del av deras befolkning består av f.d. slavar? Men att ta sig till fots till Nya Arno verkar svårt p.g.a. terrängen...)

Man talar dalkiska och använder den caddiska kalendern och det caddiska mynt-systemet. Alla dessa försvårar relationerna och handeln med grannstaterna.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Klomellien

Inlägg av Snibben »

Albrekt skrev: 2021-10-03 08:03 Bontisâlen (eller kerisgassen) i Nya Arno är från Magilre (hur stor är den dalkiska kyrkan i Magilre?).
Hos Magilerna är den Aidniska grenen av DLV som 610 e.O. är statsreligion. Magilerna blev dock anhängare av DLV redan 151 e.O. då den utropades till statsreligion efter ett blodigt krig mellan de sekulära hertigarna och kabrinzilärans präster. Magilre kanske aldrig tog ställning fullt ut vid den stora schismen och det finns fortfarande församlingar som är caddiska i sin ritual? Frågan är dock hur de ser på magi som en synd när övriga samhället tycker det är OK? Något att diksutera i Magilretråden-
Albrekt skrev:
Nya Arno bejakar inte magi, men är mer milda i sina restriktioner än man är i Caddo.
En intressant tvist med smugglande av magi mellan Caddo och resten av världen som går genom Nya Arno?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Albrekt skrev: 2021-10-03 08:03 Ja det där var nog ett försök att fläta ihop etablerade idéer om Lysande Vägen i Klomellien: från originalkällor men även Ahnìons och andras redan skrivna idéer (Torquemada ville inte ha med LV att göra minns jag).
LV är en maktfaktor i Klomellien även om unionen domineras av Mercana där de etinstrogna är få. Därför mycket bra om vi kan fläta ihop det vi har. Följande kladdkarta kan bidra till att illustrera LV rent geografisk, och då syns inte solklostret på Serafudden som ligger på Triskas territorium eller det att många halvlingar i Sanzas sympatiserar med LV och att det bland triskiska trälar troligen finns många etinstrogna:

Bild
(Bakgrundskartan är inte den senaste men stämmer ända ganska bra)
Albrekt skrev:Nyckeln (eller i alla fall början) till att reda ut Lysande Vägens ställning i Klomellien tror jag ligger i att tackla Nya Arno. Vi har en hel del intressanta idéer om Nya Arno som inte riktigt retts ut. Jag tittade lite i forumet och här är några idéer relaterade till LV i Nya Arno (säg till om någon idé redan kasserats):
Tror inga av idéerna egentligen kasserats men de har nog inte utvecklats, än iallafall.
Albrekt skrev:En "profet" etablerar en sorts teokrati i Nya Arno. Jag har för mig att någon skrivit ett långt stycke om detta, men jag kan inte hitta det nu. Jag gillar idén, men den måste passas ihop med att Nya Arno etablerades som dalkisk koloni och idag har goda kontakter med den dalkiska kyrkan. Profeten/kultledaren måste alltså varit ett kapitel i Nya Arno med en klar början och ett klart slut. Profeten lyckades omvända många/alla/de flesta av Nya Arnos befolkning, så hans lära var antagligen en förvrängning av den dalkiska Lysande Vägen: han kanske kallade sig för en andra/återfödd/återuppstånden Odo, eller påstod att Etin beordrat honom att bryta med Caddo och etablera ett helt nytt exarkat, eller något liknande. Häftigt, men vilka spår har lämnats av detta? Hur kan det leda till framtida konflikter/äventyr/RP-bakgrunder?
Det finns flera profeter/kultledare beskrivna:

1) Solvandraren Estepin som drog igång de Enklas soltåg: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... las_soltåg

2) S:t Bintor på Monturerna: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 9889#p9889

3) Niels "Dalker'n" bland losdriverna i Kardien (idén måste kanske putsas lite?): viewtopic.php?p=40480#p40480

4) Den Levande Ogim i Melorgh: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... en_Gyllene

Någon av dessa kan kanske användas i Nya Arno? Eller din urprungliga variant med Valiô? Att det endast handlar om ett kapitel i stadsstatens historia låter bra. Då behöver det inte påverka dagens Nya Arno mer än vi vill samtidigt som det ger lite krydda åt historien.

Albrekt skrev:Bontisâlen (eller kerisgassen) i Nya Arno är från Magilre (hur stor är den dalkiska kyrkan i Magilre?).
Intressanta frågor som Snibben föreslår tas upp i Magilre-tråden. :)
Albrekt skrev:Magiker som flyr Caddo tar sig ofta/ibland till Nya Arno (kanske för att fortsätta mot Bozsa?).

Nya Arno bejakar inte magi, men är mer milda i sina restriktioner än man är i Caddo.
Låter bra båda idéerna.

Albrekt skrev:Det finns en minoritet caddister i Hamur vars förfäder konverterades av dalken Iccopio, som sedermera blir S:t Jakobian (eller har de dött ut/konverterats tillbaka?).
Tycker båda varianterna kan fungera, en liten men levande minoritet etinstrogna hamuriter eller endast övergivna solkloster efter att de trogna försvunnit. Frågan är vilken?

S:t Jakobian är för den oinvigde ett helgon som inte helt färdigutvecklats men är kopplat till Klomellien: https://erebaltor.se/wiki/index.php?title=S:t_Jakobian
Albrekt skrev:Nya Arno har inte slaveri och antagligen heller inte livegenskap. Vad händer när förrymda slavar anländer till Nya Arno? (Brikho, Triska och Hamur har slavar. Mercana? Yolev? Vi har sagt att Sanzas inte gillar livegenskap, men tolererar Sanzas slaveri?) Om slavar blir fria när de anländer till Nya Arno, hur stor del av deras befolkning består av f.d. slavar? Men att ta sig till fots till Nya Arno verkar svårt p.g.a. terrängen...)
Nya Arno är kanske en känd tillflyktsort för rymda slavar? Att stadsstaten och själva staden är svår att ta sig till nästan helt omgiven av träsk borde göra det svårt för förföljare också. Det skulle också kunna vara så att Nya Arno har en uttalad politik som fristad för slavar? Dalkerna har erfarenheter av ett liknande förhållande nere i Fristaden öster om Zorakin. Nu var det inte dalkerna som grundade denna stad men de var länge väldigt dominerande här och skulle ha kunnat etablera rutiner för att omhänderta slavrymlingar på något sätt. Kanske gör de något liknade i Nya Arno?
Albrekt skrev:Man talar dalkiska och använder den caddiska kalendern och det caddiska mynt-systemet. Alla dessa försvårar relationerna och handeln med grannstaterna.
Löser detta genom tolkar, kalendertabeller och växlingskurser? Likt dalkerna på Caddo med sin mycket välutvecklade handelsverksamhet gör?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev: 2021-10-04 13:27
Albrekt skrev: 2021-10-03 08:03 Bontisâlen (eller kerisgassen) i Nya Arno är från Magilre (hur stor är den dalkiska kyrkan i Magilre?).
Hos Magilerna är den Aidniska grenen av DLV som 610 e.O. är statsreligion. Magilerna blev dock anhängare av DLV redan 151 e.O. då den utropades till statsreligion efter ett blodigt krig mellan de sekulära hertigarna och kabrinzilärans präster. Magilre kanske aldrig tog ställning fullt ut vid den stora schismen och det finns fortfarande församlingar som är caddiska i sin ritual? Frågan är dock hur de ser på magi som en synd när övriga samhället tycker det är OK? Något att diksutera i Magilretråden-
Gör så, ta upp frågan i Magilre-tråden! :)
Snibben skrev:
Albrekt skrev:Nya Arno bejakar inte magi, men är mer milda i sina restriktioner än man är i Caddo.
En intressant tvist med smugglande av magi mellan Caddo och resten av världen som går genom Nya Arno?
Alkemisterna ...förlåt, parfymörerna... på Caddo kanske handlar med Bozsa via Nya Arno?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

*Animera död*
- vem har väckt mig ur min dvala?...

Hej folk!
Gud vilket bra jobb ni gjort härinne! Jag har inte varit här på.. sju år? Fick ungar och nutt jobb etcetera så tiden försvann... men..Wow vad ni arbetat på. Palinor, fenicien!

Klomellien lider ju lite av sitt ”decentraliserade organisationsform”. Jag är dock gärna med igen och bollar mina gamla tankar kring Triska (mitt hjärtas hem i Ereb).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2021-10-15 14:22 *Animera död*
- vem har väckt mig ur min dvala?...

Hej folk!
Gud vilket bra jobb ni gjort härinne! Jag har inte varit här på.. sju år? Fick ungar och nutt jobb etcetera så tiden försvann... men..Wow vad ni arbetat på. Palinor, fenicien!

Klomellien lider ju lite av sitt ”decentraliserade organisationsform”. Jag är dock gärna med igen och bollar mina gamla tankar kring Triska (mitt hjärtas hem i Ereb).
Klomellien har ju alltid varit ett epicentrum för udda individer så om du hittat tillbaka är du i gott sällskap. :D

Vi vill gärna se något triskiskt.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Tackar!

Jag ska läsa ikapp allt ni gjort innan jag börjar stöka för mycket:-)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2021-10-15 23:13 Tackar!

Jag ska läsa ikapp allt ni gjort innan jag börjar stöka för mycket:-)
Just nu håller vi på att fylla ut wikin med det klomelliska material som redan finns i forumstrådarna och i andra relevanta artiklar i wikin. Flera luckor har då uppenbarat sig och behöver fyllas. Dessutom försöker vi skapa en någonlunda likhet i hur de olika stadsstaternas rubriker och innehåll skall se ut. Triska har massor med material i wikin redan men några luckor finns nog. Vad vill du mera ha med i beskrivningen av Triska?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Utlovade material om Sanzas och så här tänkte jag angående realtionen med Addiaska:

Klomelliska relationer

*Addiaska
Sanzas förhållande till Addiaska är komplicerad. Stadsstaterna lever i formell frid med varandra och har heller aldrig varit i krig. De har även ett välfungerande handelsutbyte, om än ofta via en tredje stadsstat vilket inte är är ovanligt i Klomellien. Problemet är att Addiaska inte respekterar Sanzas gränser. Innan Addiaska uppstod som stadsstat på 400-talet e.O. var Ishnaslätten att räknas som ett ingenmansland. I den första utgåvan av Klomelliens unionsavtal 374 e.O. där Sanzas var en av parterna nämns inga gränser. Det var ett avtal om samarbete och fri handel. Senare har gränser vid flera tillfällen varit ett ämne när unionen reviderats men exakt vart de är dragna har aldrig blivit inskrivet i avtalet. Gränser i Klomellien fastställs i separata avtal enskilda stadsstater emellan. Mercana, Hisskov och även Bozsa har avtal med Sanzas där stadsstatens västra gräns erkänns gå längs Maure, och förutom Triska och Brikho har inga andra stadsstater något att invända mot detta heller. Problemet är Addiaska. Addiaskerna vill inte ingå ett avtal där inte hela Ishnaslätten öster om Mercana erkänns som deras territorium. Enligt Addiaskas syn försvarar deras riddare hela centrala Klomellien mot svartfolk från bergen, magilliska jakträder och triskiska pirater. Att då fritt kunna etablera utposter och stödjepukter på Ishna för att fortsätta med denna själpålagda uppgift anser de som nödvändigt och rätt. Att Sanzas själv sköter sitt försvar framgångsrikt med inhyrda legosoldater ignoreras. Addiaska är dock fullt upptagna med sin långdragna konflikt med Mercana så halvlingarna anser inte ett försök på väpnad anektering som något alvarligt hot i nuläget. På sikt kan detta dock ändras och Sanzas halvlingar fruktar då samma öde som de livegna addiska halvlängdsmännen. Dessa har anlänt Addiaska tillsammans med djärva och landhungriga riddare från Kardien för att sköta trädgård och matförsörjning i den salthaltiga jorden på Ishna.


Kommer lite in på hur jag ser före mig Klomelliska Unionen och den informationen kan kanske heller ges på annan plats men för att förstå hur jag tänker meg förhållandet mellan Sanzas och Addiaska behövde den skrivas in här. Kan eventuellt sen redigeras bort. Tanken är altså att Unionen huvudsakligen handlar om fri handel (i praktiken mest längs Maure) och inte berör hur gränserna innom Klomellien är dragna.
Skriv svar