Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Adragoor skrev:Satt och jämförde Spelknepes kartor över Kardien och noterade att Divras udde blivit betydligt mer skogbeväxt i den nya versionen. I wikin står att
Divras udde är den varmaste och torraste delen av Kardien. Här finns inga stora skogar, men en del mindra och det dominerande jordbrukslandskapet bryts ständigt av skogspartier, dungar och halvöppna ängsmarker. De sydöstra delarna av Divra består av ett torrt stäpplandskap där boskapshjordar strövar fritt och det är långt mellan byarna.
Detta borde kanske korrigeras så att udden ser lite torrare ut...
Japp! Har överlag lagt till mycket mer skog överallt för att jag har fått för mig att det såg ut så förr! :)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Japp! Har överlag lagt till mycket mer skog överallt för att jag har fått för mig att det såg ut så förr!
Fast inte hänger väl småskogarna på Divra ihop med Brynhildurs skog? Ledsen att jag är petig, men det skulle vara trevligt om kartorna är konsekventa. På min handritade gick jag efter beskrivningarna i Aidneboken och wikin. Har iofs inte några Ä-kartor framför mig nu, men ska allt ta en titt när jag är hemma nästa gång! :wink:
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Adragoor skrev:
Japp! Har överlag lagt till mycket mer skog överallt för att jag har fått för mig att det såg ut så förr!
Fast inte hänger väl småskogarna på Divra ihop med Brynhildurs skog? Ledsen att jag är petig, men det skulle vara trevligt om kartorna är konsekventa. På min handritade gick jag efter beskrivningarna i Aidneboken och wikin. Har iofs inte några Ä-kartor framför mig nu, men ska allt ta en titt när jag är hemma nästa gång! :wink:
Det är helt riktigt, de ska vara konsekventa. Det är något jag själv försöker eftersträva. Eftersom de gamla kartorna inte var så detaljerade, så har jag föreställt mig att det faktiskt "finns" mycket mer skog än vad som verkligen visas. I detta fall med Divra så blir det ju självfallet fel ifall det står att det inte finns någon skog alls.

Spelknepe gör om, gör bättre!
Bra Adragoor att du har ögonen med dig! ;)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Spelknepe: Kanske skulle en brush som bara sätter in lite spridda träd vara bra att leka med... Divra är ju ett utmärkt exempel.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Adragoor skrev:Spelknepe: Kanske skulle en brush som bara sätter in lite spridda träd vara bra att leka med... Divra är ju ett utmärkt exempel.
Har redan en sådan brush. Liten trädbrush med scatter-funktion. Har kollat närmre nu på Divra, och jag har inte en aning om hur det har kunnat bli tokigt. Jag ska plocka bort skogen vid nästa uppdatering. Har ändå lite förändringar i stilen så det ligger bra i tiden! :)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Började spela på "rösten från forntiden" med mina små grisar igår. (Använder spelet "Äventyr" som motor)

Det slog mig att det fanns väldigt många kungar omnämnda och en släktkamp om kronan. Jag antar att dessa regenter har omkullkastats av senare material, ex Ivanhoe?

Även om så är fallet, går det baka in delar av detta i det officiella? Kan maktkampen isf kanske ha rört sig om baronier eller hertigdömmen?

Minns inte om diskutionen varit uppe tidigare.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har inte Rösten från forntiden tillgänglig men jag tror inte vi har gjort några större ansträngningar för att anpassa den till varken Ivanhoe eller det Kardien som utvecklats här?

Det vore dock kul att göra det. :)

Äventyret utspelar sig runt staden Faltrax och historien borde gå att anpassa till Gamla Kardien där denna staden då var kungasäte, dvs det kardiska samhället som fanns innan echternas maktövertagande 424 eO. Minns inte hur kunganamnen ser ut men de borde gå att passas in med släkten av ogdar eller hertogdar (gamla kardiska adelstitlar), med eventuella tillnamn på kungarna från Ivanhoe eller kanske en kungasläkt i opposition till den som satt på tronen i Faltrax?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Börjar speca upp de uppgifter som finns då:)

För ca 400 år sedan var landet utan kung. Två släkter var mäktigare än de andra som sökte göra anspråk på tronen; familjen Zeen och de Klochard.
Sir Valland de Klochard var på väg att vinna kronan då släkten hade folket i ryggen, men mördades av Aldorg Zeen, Zeen familjens överhuvud.Aldorg tog makten och behöll den under släktens ägo under en tid, men var fög populär.

de klochard:
Havellan (far till Valland)
Valland

Zeen:
Aldorg Zeen (en gång kung)
hans yngsta son; Brotvig, herre till slottet El Nhassiv
hans äldsta son; Haftenghast, herre till slottet på Falkön

Kung Preztov Zeen (Död sedan...?)
Kung Batendor Zeen (Död sedan..?)

Baldor Zeen (herre till El Nhassiv för ca 100 år sedan)

Idag levande Zeen;
Fulrach Zeen och brodern Chameeth Zeen. (bor i ruinerna v borgen på falkön, 7 dagars seglats (!) från Faltrax

Andra döda kungligheter:
Äldsta;
Kung Asslar II
Hovmagiker Stallar du Boir
Kung Fizzbraun IV
Kung Williez XII
Prinsessan Azzile Deloreen
Kung Lother och Drottning Femerin
Kung FilinorVII
Kronprins Uvernitus

Andra gamla döda kungligheter;
Hovmagiker Aspiran Denthor
Kung Solias III
Prins Vallmir
Prinsessan Valeorin
Småprinsarna Izno, Bermeth och Manderra
Kung Contreric -Befriaren
Kung Marc IX
Madame Qvizzle de Grountez

Yngsta kungarna (ung samtida m Zeen dvs 3-400 år sedan...)
Kung Aranator IV
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Är detta rätt stil kanske?

Zeen - Steen
de Klochard - av Klohard

Valland de Klochard - Valand av Klohard
Havelland de Klochard - Haveland av Klohard

Aldorg Zeen - Aldor Steen
Brotvig Zeen - Beronrik Steen
-herre till El Nhassiv - herre till Eldnäs
Haftengast Zeen - Halmfast Steen
-herre till Falkön - herre till Falkö
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Det tycker jag :) Att kunna använda gamla källor i omstöpt form är roligare än att ignorera dem. Och det rör sig ju främst om personer från ca 200e.O och tidigare.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det här har vi bollat förut. Vävdes det inte in med Häxmästaren?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hittar inte riktigt var, men här är lite diskussioner mellan mig och Regil: viewtopic.php?p=14583#p14583
viewtopic.php?p=15197#p15197
viewtopic.php?p=20237#p20237
En del blev rödmarkerat, men min utlovade sammanfattning av historien skickades nog bara till Regi...om den gjordes alls.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Borde fungera att förlägga händelserna så, till osäkra dateringar under Aidnes Mörkertid. Namnputsen behövs dock.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

I Rösten Från Forntiden så står där mycket om "Faltrax". Är det samma Faltrax som ligger i Kardien?

http://www.riotminds.se/downloads/OLD/14.pdf
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ja och de stadsdelar som finns med har vi tidigare diskuterat måste arbetas in, men att staden behöver en hel del att tillägga.
Skriv svar