Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
crilloan
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2019-01-16 09:23

Re: Kardien

Inlägg av crilloan »

ha, den där har jag printat ut sedan tidigare. Satt o läste igenom den för några dagar sedan. Mycket bra. Hoppas du fortsätter på den.

En fråga när vi ändå pratar om Marsklandet.

Vi ska sätta igång med en kampanj (någon gång ska väl bli den första man får till mer sammanhang) och jag sitter och velar mellan Marsklandet och Torshem som början.

Jag vill att karaktärerna ska vara unga och relativt oerfarna från början, men när jag läser igenom Marsklandet får jag oron "TPK där o så en TPK där.." plus att det måste rimligtvis vara någon lärd med.

Men det kanske är lika illa i Torshem?
Det var trots allt 26 år sedan jag spelade några äventyr i området

C
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Kardien

Inlägg av Grisodlar'n »

crilloan skrev: 2020-04-14 16:45 ha, den där har jag printat ut sedan tidigare. Satt o läste igenom den för några dagar sedan. Mycket bra. Hoppas du fortsätter på den.

En fråga när vi ändå pratar om Marsklandet.

Vi ska sätta igång med en kampanj (någon gång ska väl bli den första man får till mer sammanhang) och jag sitter och velar mellan Marsklandet och Torshem som början.

Jag vill att karaktärerna ska vara unga och relativt oerfarna från början, men när jag läser igenom Marsklandet får jag oron "TPK där o så en TPK där.." plus att det måste rimligtvis vara någon lärd med.

Men det kanske är lika illa i Torshem?
Det var trots allt 26 år sedan jag spelade några äventyr i området

C
Vi har börjat att spela om gamla äventyr, och valde att börja med Torshem. Trollens håla är den värsta TPK som någonsin har förekommit i ett kort Drakar och Demoner-scenario skulle jag tro. 40 troll är...något särskilt att bita i, så jag tonade ned allting där. Jag har gjort lite andra förändringar också i Kashimtemplet. En av spelarna spelar en halvorch så borgruinen och svartalfslyan löstes med lite mer diplomati. Efter Torshem så blir det nog Svart Duell (minus alligator) då det ligger på vägen tillbaka till Berendien.

Själva introt till äventyret var scenariot Köpmannen (från Kandramodulen), fast de träffades i Lindaros. Grepers far handlade med dvärgarna i Nidabergen men hade försvunnit. Då två av RPna var från Torshemstrakten så lejdes de för att ta reda på vad som hänt. De fick Schims med sig också som höll i finanserna. Så det var en seglats från Lindaros till hålan Remos och sedan uppför floden med lastpråm och mulspann.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev: 2020-04-13 01:39 Ja, både odlingsbar jord och en konvertering av diverse hedningar skulle nog stå högt på dagordningen. Att det sedan finns gamla ruiner med huggen sten som kan återanvändas till något nytt befästningsverk plus eventuella dyrbarheter bland ruinerna är ju ett extra plus. Jag postar det jag knåpade ihop om Marsklandet. Viss text är direkt lånad eller omarbetad från skribenter här, viss är från egen penna:

GREVSKAPET MARSKVIDDA
Vid Nordmarks midja, längs den södra kusten, ligger Marsklandet, ett område som sedan länge övergetts av Etin. Dyig sankmark, lerpölar, små holmar, vattenväxande träd, stinkande dunster och ilskna knottsvärmar är vad som väntar besökaren, men även tusen och åter tusen fåglar av alla de slag och små dammar täckta av undersköna träskliljor. Området får dock av naturliga skäl inte många besökare och har istället blivit hem åt ett flertal aparta grupper. Marsklandets mest talrika invånare är antagligen ett primitivt barbarfolk kallat Ker-Bosh. Dessa söker hålla sig undan resten av världen och de finns de som till och med tvivlar på deras existens. Utöver dem lever där sannolikt svartnissar eller svartalfer och det finns även rykten om att en ljusskygg magiskola har sin hemvist på en av holmarna. Mest ryktbar av Marsklandets invånare är tveklöst Kréurm, draken som har sin boning någonstans
i träskdeltats inre. Hon kom inflygande till Kardien för hundratals år sedan och spred till en början stor skräck i bygden. Ett par borgar blev attackerade och Vinkleborg ockuperades av draken i några månader innan hon tröttnade och flög vidare. Detta har medfört att de flesta borgar i Nordmark än idag är utrustade med kraftfulla arbalest och spikförsedda tak, även om det var decennier sedan Kréurm anföll någon av dem. Efter sin inledande aggresivitet så verkar det som om Kréurm slog sig till ro i Marsklandet och sedan dess tycks hon nöja sig med att norpa åt sig en och annan ko och emellanåt välta en fiskebåt. Ett flertal expeditioner har genomförts i syfte att döda besten, men hittills har ingen av dem återvänt. Det sägs att Kréurm är bosatt i en gammal borgruin som tidigare inhyste ett band av framgångsrika träskpirater, men det har aldrig kunnat bekräftas av pålitliga källor. Andra sägner som berättas om Kréurm är att hon skall ha utrotat en alvstam någon gång i forntiden samt stulit en dvärgaskatt.


Man måste tydligen formatera manuellt när man klistrar in från en pdf, så här är hela pdf:en med det jag plitade ihop rörande Marsklandet:

https://ufile.io/dw27afb8
Grevskapet Marskvidda tycker jag vi spikar direkt. :D Antar att du tänkt dig det grevskapet som ligger ungefär i mitten av hertigdömet Nordmark på kartan här: viewtopic.php?p=35328#p35328

Vidgar vi ut Marsklandet och floden Orquins omkringliggande träskmarker borde dessa utgöra en större del av grevskapets territorium, och möjligtvis en del av grevskapet söder om Marskvidda.

Massor av detaljer från forumet i form av namnbruk och företeelser (sånt gillar jag :wink: ), utförlig flora & fauna med både Monsterboxmaterial och egna tillägg, stämningsillustrationer och kartor à la Grisodlar'n ...och vad jag gissar är en grundlig detaljkunnskap om källmaterialet. Grejen är den att jag inte har särskillt bra koll å innehållet i Marsklandet-modulen. Den står i bokhyllan men jag har bara smygtittat lite försiktigt. Någon gång hoppas jag nämligen att jag skall få tillfälle att vara Spelare i Marsklandet så som Äventyrspel gav ut boxen och då vill jag inte veta för mycket. Vet inte när det kommer hända men, men. :roll:

Oavsett, hoppas du fortsätter din bearbetning. Kanske det blir den jag får tillfälle att spela?

Jag tycker som sagt att vi kan spika namnet på grevskapet och även föra upp Greve Galdebrand som länsinnehavare. Och att EA-projektets tolkning av Marsklandet är att själva träskområdet är större än det centrum/delta-område som syns på kartan i boxen.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Kardien

Inlägg av Grisodlar'n »

birkebeineren skrev: 2020-04-15 08:57
Grisodlar'n skrev: 2020-04-13 01:39 Ja, både odlingsbar jord och en konvertering av diverse hedningar skulle nog stå högt på dagordningen. Att det sedan finns gamla ruiner med huggen sten som kan återanvändas till något nytt befästningsverk plus eventuella dyrbarheter bland ruinerna är ju ett extra plus. Jag postar det jag knåpade ihop om Marsklandet. Viss text är direkt lånad eller omarbetad från skribenter här, viss är från egen penna:

GREVSKAPET MARSKVIDDA
Vid Nordmarks midja, längs den södra kusten, ligger Marsklandet, ett område som sedan länge övergetts av Etin. Dyig sankmark, lerpölar, små holmar, vattenväxande träd, stinkande dunster och ilskna knottsvärmar är vad som väntar besökaren, men även tusen och åter tusen fåglar av alla de slag och små dammar täckta av undersköna träskliljor. Området får dock av naturliga skäl inte många besökare och har istället blivit hem åt ett flertal aparta grupper. Marsklandets mest talrika invånare är antagligen ett primitivt barbarfolk kallat Ker-Bosh. Dessa söker hålla sig undan resten av världen och de finns de som till och med tvivlar på deras existens. Utöver dem lever där sannolikt svartnissar eller svartalfer och det finns även rykten om att en ljusskygg magiskola har sin hemvist på en av holmarna. Mest ryktbar av Marsklandets invånare är tveklöst Kréurm, draken som har sin boning någonstans
i träskdeltats inre. Hon kom inflygande till Kardien för hundratals år sedan och spred till en början stor skräck i bygden. Ett par borgar blev attackerade och Vinkleborg ockuperades av draken i några månader innan hon tröttnade och flög vidare. Detta har medfört att de flesta borgar i Nordmark än idag är utrustade med kraftfulla arbalest och spikförsedda tak, även om det var decennier sedan Kréurm anföll någon av dem. Efter sin inledande aggresivitet så verkar det som om Kréurm slog sig till ro i Marsklandet och sedan dess tycks hon nöja sig med att norpa åt sig en och annan ko och emellanåt välta en fiskebåt. Ett flertal expeditioner har genomförts i syfte att döda besten, men hittills har ingen av dem återvänt. Det sägs att Kréurm är bosatt i en gammal borgruin som tidigare inhyste ett band av framgångsrika träskpirater, men det har aldrig kunnat bekräftas av pålitliga källor. Andra sägner som berättas om Kréurm är att hon skall ha utrotat en alvstam någon gång i forntiden samt stulit en dvärgaskatt.


Man måste tydligen formatera manuellt när man klistrar in från en pdf, så här är hela pdf:en med det jag plitade ihop rörande Marsklandet:

https://ufile.io/dw27afb8
Grevskapet Marskvidda tycker jag vi spikar direkt. :D Antar att du tänkt dig det grevskapet som ligger ungefär i mitten av hertigdömet Nordmark på kartan här: viewtopic.php?p=35328#p35328

Vidgar vi ut Marsklandet och floden Orquins omkringliggande träskmarker borde dessa utgöra en större del av grevskapets territorium, och möjligtvis en del av grevskapet söder om Marskvidda.

Massor av detaljer från forumet i form av namnbruk och företeelser (sånt gillar jag :wink: ), utförlig flora & fauna med både Monsterboxmaterial och egna tillägg, stämningsillustrationer och kartor à la Grisodlar'n ...och vad jag gissar är en grundlig detaljkunnskap om källmaterialet. Grejen är den att jag inte har särskillt bra koll å innehållet i Marsklandet-modulen. Den står i bokhyllan men jag har bara smygtittat lite försiktigt. Någon gång hoppas jag nämligen att jag skall få tillfälle att vara Spelare i Marsklandet så som Äventyrspel gav ut boxen och då vill jag inte veta för mycket. Vet inte när det kommer hända men, men. :roll:

Oavsett, hoppas du fortsätter din bearbetning. Kanske det blir den jag får tillfälle att spela?

Jag tycker som sagt att vi kan spika namnet på grevskapet och även föra upp Greve Galdebrand som länsinnehavare. Och att EA-projektets tolkning av Marsklandet är att själva träskområdet är större än det centrum/delta-område som syns på kartan i boxen.
Marsklandet är inplanerat i vårt spelschema, så tills dess kommer jag att hotta upp en pdf med tillägg och ändringar av den officiella kampanjen, och med nya och bättre stämningsbilder, etc. Kartan av själva Faltraxbukten och marsklandet är mer baserad på Spelknepes karta än den i originalboxen. Man kan ju köra med det man gillar från mitt Marsklandsaddendum och kombinera med det ursprungliga materialet.
crilloan
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2019-01-16 09:23

Re: Kardien

Inlägg av crilloan »

Grisodlar'n skrev: 2020-04-14 22:38

Vi har börjat att spela om gamla äventyr, och valde att börja med Torshem. Trollens håla är den värsta TPK som någonsin har förekommit i ett kort Drakar och Demoner-scenario skulle jag tro. 40 troll är...något särskilt att bita i, så jag tonade ned allting där. Jag har gjort lite andra förändringar också i Kashimtemplet. En av spelarna spelar en halvorch så borgruinen och svartalfslyan löstes med lite mer diplomati. Efter Torshem så blir det nog Svart Duell (minus alligator) då det ligger på vägen tillbaka till Berendien.

Själva introt till äventyret var scenariot Köpmannen (från Kandramodulen), fast de träffades i Lindaros. Grepers far handlade med dvärgarna i Nidabergen men hade försvunnit. Då två av RPna var från Torshemstrakten så lejdes de för att ta reda på vad som hänt. De fick Schims med sig också som höll i finanserna. Så det var en seglats från Lindaros till hålan Remos och sedan uppför floden med lastpråm och mulspann.
Jag var tvungen att kolla igenom den delen av Torshem, hade det varit några småpluttar till skogstroll, men icke! :shock:
(Khazims tempel känns ju också som en TPK)
Det var ju en jättebra idé att ta in den kroken från Kandra (o vad jag älskade den modulen när den kom!)

Så, för unga nybörjarkaraktärer kanske Torshem inte är ett dugg bättre än Marsklandet?

Nu ligger det närmast åt att försöka hitta på något lätt stadsbaserat i Faltrax som kan lösas med lite list av några spolingar för att kunna bygga lite pondus o sedan ta sig an Marsklandet/Rösten Från Forntiden ( i lämplig ordning) ?

Om någon har en äventyrskrog för ngt lagom klurigt som kan passa i Faltrax så hojta.
(fick en liten krok av Birkebeineren)

C

PS. borde du inte lägga in enhörningshornet på tillbakavägen, rådda om så att det är Khasim?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Kardien

Inlägg av Grisodlar'n »

crilloan skrev: 2020-04-15 17:15
Grisodlar'n skrev: 2020-04-14 22:38

Vi har börjat att spela om gamla äventyr, och valde att börja med Torshem. Trollens håla är den värsta TPK som någonsin har förekommit i ett kort Drakar och Demoner-scenario skulle jag tro. 40 troll är...något särskilt att bita i, så jag tonade ned allting där. Jag har gjort lite andra förändringar också i Kashimtemplet. En av spelarna spelar en halvorch så borgruinen och svartalfslyan löstes med lite mer diplomati. Efter Torshem så blir det nog Svart Duell (minus alligator) då det ligger på vägen tillbaka till Berendien.

Själva introt till äventyret var scenariot Köpmannen (från Kandramodulen), fast de träffades i Lindaros. Grepers far handlade med dvärgarna i Nidabergen men hade försvunnit. Då två av RPna var från Torshemstrakten så lejdes de för att ta reda på vad som hänt. De fick Schims med sig också som höll i finanserna. Så det var en seglats från Lindaros till hålan Remos och sedan uppför floden med lastpråm och mulspann.
Jag var tvungen att kolla igenom den delen av Torshem, hade det varit några småpluttar till skogstroll, men icke! :shock:
(Khazims tempel känns ju också som en TPK)
Det var ju en jättebra idé att ta in den kroken från Kandra (o vad jag älskade den modulen när den kom!)

Så, för unga nybörjarkaraktärer kanske Torshem inte är ett dugg bättre än Marsklandet?

Nu ligger det närmast åt att försöka hitta på något lätt stadsbaserat i Faltrax som kan lösas med lite list av några spolingar för att kunna bygga lite pondus o sedan ta sig an Marsklandet/Rösten Från Forntiden ( i lämplig ordning) ?

Om någon har en äventyrskrog för ngt lagom klurigt som kan passa i Faltrax så hojta.
(fick en liten krok av Birkebeineren)

C

PS. borde du inte lägga in enhörningshornet på tillbakavägen, rådda om så att det är Khasim?
Vi spelar Torshem med nybörjar-RP. Jag har nerfat Kashimtemplet också, kultens översteprästinna är den som är vampyren, resten är mest vanligt folk i kåpor. Däremot är de ju många. Rösten från forntiden kan nog vara en bättre start än Marsklandet för nybörjare. I Faltrax har du ju fallet Roså som dykt upp som scenarioförslag i Faltrax. Du skulle även kunna använda scenariot Varulven från Kandra i staden, även om varulvar inte är lätta motståndare. Jag själv plitade ned ett liknande litet scenario som skulle utspela sig just i Faltrax, på väg till Marsklandet. Nu dog ju den ensamma spelarens über-RP när han i vanlig ordning muckade gräl med folk ombord skeppet. En vakt hade turen att få in en riktigt svidande träff med sin glav. Spelaren fick själv slumpa fram träffområdet, vilket blev halsen. Hans våldsamma anti-hjälte med över 200 i Rykte, Maxade GE, FV 31 i Slagsmål, bla bla, blödde ur på skeppsdäck och nådde aldrig fram till vare sig Kardien eller Marsklandet. Attila från vår egen historia dog ju inte någon hjältedöd heller precis. :lol:

Nedan är iallafall det tänkta scenariot:

Äventyrsepisod 1. Nattens bila
Under en kvällstur till stadens osedliga hamnkvarter så har RPna oturen att befinna sig mitt i handlingens mitt när folk upptäcker att någon i sällskapet har snubblat över Nattkarvarens femte offer, en ung halshuggen glädjeflicka som brukade arbeta i kvarteret. Det är högst möjligt att RPna själva blir misstänkt då han är främlingar i staden. Den rådande teorin bland gemene man är nämligen att mördaren är utländsk. Ingen sann faltrakier skulle mörda unga kvinnor. Troligtvis är mördaren en sjöman som kommit med något av de utländska skeppen.

Grinfara-Rognar/Nattkarvaren , krögare och seriemördare
Den grovhuggne Grinfara-Rognar är ägaren till tavernan Skummande kruset och är allmänt sedd som en trevlig prick som både kan berätta en god historia och ha vett nog att hålla hederliga priser. Men Rognar har en mörk hemlighet. Det är han som är Nattkarvaren, mördaren som halshugger stadens glädjeflickor.

Rognar har mördat förut, under sin tid som slaktare i Ispin. Efter sex mord, ett där han var nära att gripas på bar gärning, så började han känna snaran dras åt. Ordningsmakten i staden var honom på spåren. Så han bröt upp sitt pick och pack och flyttade till Faltrax. Här hade han ett uppehåll på fyra år innan han mördade på nytt förra våren. Hans mordiska begär har trappats
upp allt mer den senaste tiden och det förflöt bara ett par veckor mellan de två senaste offren. Och nu hör han rösten igen, den där rösten på andra sidan väggen. Rösten som uppmanar honom att rensa staden från de skamlösa skökorna.

STY 14
STO 14
FYS 11
SMI 11
INT 13
PSY 12
KAR 12
KP 13
SB +1
FF L10
Ålder: 51 år
Längd och vikt: 177 cm/90 kg
Färdigheter: Bluffa 14, Finna dolda ting 10, Slagsmål 6,
Gömma sig 13, Hoppa 9, Klättra 9, Lyssna 12, Smyga 11,
Upptäcka fara 13, Kardiska B4/B2, Dolkar 8, Hantverk: Slaktning B4, Enhandsyxor
12
Utrustning: läderbörs (11 kardiermark, 14 silvermark, 16 kopparmark), mantel
med huva, mörkfärgad särk, hosor, läderförkläde, handskar, slejfskor samt bryne,
köttkniv och köttyxa (skada som handyxa) i en ränsel

Så här skulle han kunna se ut:

Bild
Senast redigerad av Grisodlar'n den 2020-04-16 12:50, redigerad totalt 1 gånger.
crilloan
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2019-01-16 09:23

Re: Kardien

Inlägg av crilloan »

Grisodlar'n skrev: 2020-04-16 02:16
..


Äventyrsepisod 1. Nattens bila
Under en kvällstur till stadens osedliga hamnkvarter så har RPna oturen att befinna sig mitt i handlingens mitt när folk upptäcker att någon i sällskapet har snubblat över Nattkarvarens femte offer, en ung halshuggen glädjeflicka som brukade arbeta i kvarteret. Det är högst möjligt att RPna själva blir misstänkt då han är främlingar i staden. Den rådande teorin bland gemene man är nämligen att mördaren är utländsk. Ingen sann faltrakier skulle mörda unga kvinnor. Troligtvis är mördaren en sjöman som kommit med något av de utländska skeppen.
Vilken härlig liten Jack the Ripper pastish!

Vad skulle man kunna tänka sig för ledtrådar?

Någon mumlar om att "det är som i Ispin Grindelfara"

Sparar lätt nedstänkt halsduk/scarf från varje offer?

C
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Kardien

Inlägg av Grisodlar'n »

crilloan skrev: 2020-04-16 09:10
Grisodlar'n skrev: 2020-04-16 02:16
..


Äventyrsepisod 1. Nattens bila
Under en kvällstur till stadens osedliga hamnkvarter så har RPna oturen att befinna sig mitt i handlingens mitt när folk upptäcker att någon i sällskapet har snubblat över Nattkarvarens femte offer, en ung halshuggen glädjeflicka som brukade arbeta i kvarteret. Det är högst möjligt att RPna själva blir misstänkt då han är främlingar i staden. Den rådande teorin bland gemene man är nämligen att mördaren är utländsk. Ingen sann faltrakier skulle mörda unga kvinnor. Troligtvis är mördaren en sjöman som kommit med något av de utländska skeppen.
Vilken härlig liten Jack the Ripper pastish!

Vad skulle man kunna tänka sig för ledtrådar?

Någon mumlar om att "det är som i Ispin Grindelfara"

Sparar lätt nedstänkt halsduk/scarf från varje offer?

C
Ja, jag plitade ned det hela när jag började plöja igenom The Ultimate Jack The Ripper Sourcebook. Ja, ledtrådar måste komma från diverse birhalsar och annat löskefolk som sett glädjeflickorna med en man. Kanske har någon eller flera av offren träffats på mördarens taverna?

Säg att han sparar deras hättor, skodon eller liknande som troféer - det låter bra. Vaktkaptenen är sliten och disträ. Ingen i stadsvakten bryr sig särskilt mycket så länge ingen betydande person mördas. Om inte RPna misstänks så kanske en gammal mor är villig att skänka dem allt hon har för att rättvisa skipas? Men mordgåtan löses kanske bäst med hederligt spanings/fotarbete under dygnets skumtimmar, då tjockan från Faltraxbukten väller in bland stadens prång och kullerstensgränder? De kanske får klä ut sig till kvinnor likt Londonpolisen gjorde (dessvärre utan framgång)? Man kan ju spela på något nästintill övernaturligt med Nattkarvaren, fast han egentligen bara är en simpel krögare/slaktare. Ryktet bland de fattiga och skökorna får honom att bli någon slags Erebvariant av Springheeled Jack, en fantom i natten som kommer och går med dimman, en hämnare från andra sidan graven, etc?

Lite Jack the Ripper, Springheeled Jack mixat med någon tesked The Fog, strandvaskare, odöda piratkaptener eller vad man nu kan tänkas hitta på?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Kardien

Inlägg av Jeb »

GREVSKAPET MARSKVIDDA
Vid Nordmarks midja, längs den södra kusten, ligger Marsklandet, ett område som sedan länge övergetts av Etin. Dyig sankmark, lerpölar, små holmar, vattenväxande träd, stinkande dunster och ilskna knottsvärmar är vad som väntar besökaren, men även tusen och åter tusen fåglar av alla de slag och små dammar täckta av undersköna träskliljor. Området får dock av naturliga skäl inte många besökare och har istället blivit hem åt ett flertal aparta grupper. Marsklandets mest talrika invånare är antagligen ett primitivt barbarfolk kallat Ker-Bosh. Dessa söker hålla sig undan resten av världen och de finns de som till och med tvivlar på deras existens. Utöver dem lever där sannolikt svartnissar eller svartalfer och det finns även rykten om att en ljusskygg magiskola har sin hemvist på en av holmarna. Mest ryktbar av Marsklandets invånare är tveklöst Kréurm, draken som har sin boning någonstans
i träskdeltats inre. Hon kom inflygande till Kardien för hundratals år sedan och spred till en början stor skräck i bygden. Ett par borgar blev attackerade och Vinkleborg ockuperades av draken i några månader innan hon tröttnade och flög vidare. Detta har medfört att de flesta borgar i Nordmark än idag är utrustade med kraftfulla arbalest och spikförsedda tak, även om det var decennier sedan Kréurm anföll någon av dem. Efter sin inledande aggressivitet så verkar det som om Kréurm slog sig till ro i Marsklandet och sedan dess tycks hon nöja sig med att norpa åt sig en och annan ko och emellanåt välta en fiskebåt. Ett flertal expeditioner har genomförts i syfte att döda besten, men hittills har ingen av dem återvänt. Det sägs att Kréurm är bosatt i en gammal borgruin som tidigare inhyste ett band av framgångsrika träskpirater, men det har aldrig kunnat bekräftas av pålitliga källor. Andra sägner som berättas om Kréurm är att hon skall ha utrotat en alvstam någon gång i forntiden samt stulit en dvärgaskatt.
Inget vidare grevskap att få basa över. Lite långa meningar, men bra text. Aidnehalvön i sin helhet börjar bli en detaljerad del av Ereb. Vem är greve förresten?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Kardien

Inlägg av Grisodlar'n »

Jeb skrev: 2020-09-25 12:10
GREVSKAPET MARSKVIDDA
Vid Nordmarks midja, längs den södra kusten, ligger Marsklandet, ett område som sedan länge övergetts av Etin. Dyig sankmark, lerpölar, små holmar, vattenväxande träd, stinkande dunster och ilskna knottsvärmar är vad som väntar besökaren, men även tusen och åter tusen fåglar av alla de slag och små dammar täckta av undersköna träskliljor. Området får dock av naturliga skäl inte många besökare och har istället blivit hem åt ett flertal aparta grupper. Marsklandets mest talrika invånare är antagligen ett primitivt barbarfolk kallat Ker-Bosh. Dessa söker hålla sig undan resten av världen och de finns de som till och med tvivlar på deras existens. Utöver dem lever där sannolikt svartnissar eller svartalfer och det finns även rykten om att en ljusskygg magiskola har sin hemvist på en av holmarna. Mest ryktbar av Marsklandets invånare är tveklöst Kréurm, draken som har sin boning någonstans
i träskdeltats inre. Hon kom inflygande till Kardien för hundratals år sedan och spred till en början stor skräck i bygden. Ett par borgar blev attackerade och Vinkleborg ockuperades av draken i några månader innan hon tröttnade och flög vidare. Detta har medfört att de flesta borgar i Nordmark än idag är utrustade med kraftfulla arbalest och spikförsedda tak, även om det var decennier sedan Kréurm anföll någon av dem. Efter sin inledande aggressivitet så verkar det som om Kréurm slog sig till ro i Marsklandet och sedan dess tycks hon nöja sig med att norpa åt sig en och annan ko och emellanåt välta en fiskebåt. Ett flertal expeditioner har genomförts i syfte att döda besten, men hittills har ingen av dem återvänt. Det sägs att Kréurm är bosatt i en gammal borgruin som tidigare inhyste ett band av framgångsrika träskpirater, men det har aldrig kunnat bekräftas av pålitliga källor. Andra sägner som berättas om Kréurm är att hon skall ha utrotat en alvstam någon gång i forntiden samt stulit en dvärgaskatt.
Inget vidare grevskap att få basa över. Lite långa meningar, men bra text. Aidnehalvön i sin helhet börjar bli en detaljerad del av Ereb. Vem är greve förresten?
Ja, det är väl några klumpiga meningar i texten. Grevskapet är däremot större än bara Marsklandet som beskrivs ovan, men det är fattigt. Här är lite info från min slask-pdf:

Korta fakta

Befolkning: Faltrakier, Nordmarkare, en handfull Echter, Ker-
Bosh i Marsklandet, diverse svartfolk i Nordmarkabergen och i
Marsklandet.
Befolkningstäthet: Mycket låg
Greve: Greve Galdebrand av Marskvidda
Produktion: Päls, timmer, tjära, saltad fisk. Grevskapets ekonomi
är outvecklad och handeln inte särskilt omfattande.
Välstånd: Fattigt. Detta gäller även adeln som inte lyckas ta ut
mycket skatt från sina undersåtar.
Platser: Floden Orquin, San-Bu-Nim, Vin-bu-ila, Marsklandet,
Nordmarkabergen.
Baroner: Fattigbaronerna Cedric av Dimklint och Edar av Törne
ängar, allodbaronen Vidar av Karstehus och Ogd Otho av Blankvattna
shir (kallas ibland elakt för Dyngvattna). Alla adelsmän är
echter förutom ogden som är faltrakier. Allodbaronen och ogden
har endast svurit trohetsed till den kardiske konungen, och inte till
greven.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kardien

Inlägg av Mikael »

Gott att se er här igen pojkar! Är Kardien nästa pdf vi kan få färdigt?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Kardien

Inlägg av Grisodlar'n »

Mikael skrev: 2020-09-26 13:18 Gott att se er här igen pojkar! Är Kardien nästa pdf vi kan få färdigt?
Ja, med tanke på antalet sidor i tråden så borde det ju finnas material. Jag undrar hur Mäster Fafnir har det med tid och ork? Hur är det med uppdaterade kartor, Kardien-illustrationer och liknande?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Kardien

Inlägg av Jeb »

Ja, det är väl några klumpiga meningar i texten. Grevskapet är däremot större än bara Marsklandet som beskrivs ovan, men det är fattigt. Här är lite info från min slask-pdf:
Jag såg nu hur otrevlig jag verkade och det var inte min mening. Lite redigering, så blir det jättebra. Slaskpdfen har nog mycket spännande läsning..
Gott att se er här igen pojkar! Är Kardien nästa pdf vi kan få färdigt?
Det är lovande att några fortfarande tycker detta är kul. Projektet är enormt och är man fler kan de fortskrida. Kardienpdf hade varit fantastiskt!
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Kardien

Inlägg av Grisodlar'n »

Jeb skrev: 2020-09-26 22:05
Ja, det är väl några klumpiga meningar i texten. Grevskapet är däremot större än bara Marsklandet som beskrivs ovan, men det är fattigt. Här är lite info från min slask-pdf:
Jag såg nu hur otrevlig jag verkade och det var inte min mening. Lite redigering, så blir det jättebra. Slaskpdfen har nog mycket spännande läsning..
No worries. Jag är van vid värre :lol: . Och du har rätt nu när jag själv läste igenom det. Speciellt meningarna i början. Det kan vi putsa på.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev: 2020-09-26 14:33 ... Hur är det med uppdaterade kartor, Kardien-illustrationer och liknande?
Vi har en Spelknepe-karta i hans senaste stil: viewtopic.php?p=38472#p38472
Sen Adragoors otroligt snygga handritate karta: http://www.erebaltor.se/kartor/spelarka ... rkarta.jpg

Av bilder så har vi flera från anders som redan finns i wikiartikeln för Kardien:

Exarkens palatstados
Dansande echter
Pentisk druid
Den Behornade

I tillägg finns det flera av anders bilder i Bildbanken som också kan passa (även om de också kan passa i andra länder):

Aidnisk riark
Aidnisk bytempel
Bontisâl av fastlandsgrenen av den Lysande Vägen
Aidnisk försvarstempel
Häxmästaren
Hemaquiel
Halvlängdsman
Pergonit
Kardisk rundtempel
Pergonitergardets vapen
Solfarare

viewtopic.php?p=34378#p34378
Skriv svar