Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kardien

Inlägg av Fafnir »

Jeb skrev:Jag är på skrivhumör. Jag kan vispa ihop lite för folket att kika på.
Absolut! Den här modulen skulle kunna bli färdig ganska fort om flera är sugna.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Kardien

Inlägg av Grisodlar'n »

Fafnir skrev:
Jeb skrev:Jag är på skrivhumör. Jag kan vispa ihop lite för folket att kika på.
Absolut! Den här modulen skulle kunna bli färdig ganska fort om flera är sugna.

Ja, jag är på iallafall. Typsnittet som jag använde till rubriken Felicien ser inte lika bra ut när det står Kardien, tyvärr. Kerning i all ära, men jag har börjat se mig om efter ett nytt typsnitt.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Kardien

Inlägg av Jeb »

470 e.O.Hertig Arneval xxx dödar draken Morriart som terroriserat Krilloan nere i Ormsjön. Hertigen dödas av sina följeslagare. (Vem var hertigen?) Hans ättlingar borde väl rida lite på att ha en drakdödare i släkten? Sist Kardien hade en drakdödare innanför gränsen gjorde ju iallafall han stor grej av dådet.

De hertigdömen som behöver Hertig och lite lull-lull är Philmark, Ridmark, Videlrike och Havsmanland. Tänker mig att; Vem är hertig? Lite kort fakta om hertigdömet och något som stället är känt för.

Philmark
Om Philmark som produktionscentrum: [3]
Idéer om Pilmark: [4]
Vapen:
Befolkning: Echter, Penner, Faltrakier, Losdiver, Raxorer, Svartfolk, Halvlängdsmän
Befolkningstäthet: Låg
Huvudstad: Fil(Tofia) (xxx inv.) Räknas båda sidor? Typ 6000 ish?
Hertig: (Namnförslag: Ulrik Dagge)
Välstånd: Normal
Platser: Brynhildurs skog
Historia: Se: Invasionen av Philmark

Ridmark
Vapen:
Befolkning:
Befolkningstäthet:
Huvudstad: Bry
Hertig: (Namnförslag: Haldan Lejon)
Välstånd:
Platser:
Övrigt: Hertigdömet involverades i Inbördeskriget i Grinfara och detta fick stora politiska följder för Ridmark.

Havsmanland
Vapen:
Befolkning: Losdriver, Faltrakier, Penter, Ankor
Befolkningstäthet: Låg
Huvudstad: Sterborg (5000)
Hertig: (Förslag: Borol Hammar)
Produktion: Fisk, skepp
Välstånd: Fattigt
Platser: Kartografiet i Sterborg
Övrigt: I skördemånad varje år hålls en marknad i Sterborg där handelsmän från Kopparhavet och norra Ereb möts. Hertigen av Nordmark(Havsmanland?) står med sina skepp för halva Kardiens krigsflotta. I Sterborg huserar västerhavsfiskarna som ger sig ut på länga färder på havet. Här ligger även Kardiens största varv. Landskapet är kargt och jordmånen tunn. De flesta av invånarna hankar sig fram från dag till dag. Hertigdömet var involverat i Inbördeskriget i Grinfara.

Torilia behöver putsas lite, eller ska det höra till Trakorien?

Jag måste erkänna att jag inte är superförtjust i Skröd-Inger och tidsrumsmagi. Ordvitsen är kul, men tidrummets magi?

Finns
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren »

Hoppades att du skulle hitta de ofärdiga hertigdömena Jeb. :wink:
Hans ättlingar borde väl rida lite på att ha en drakdödare i släkten? Sist Kardien hade en drakdödare innanför gränsen gjorde ju iallafall han stor grej av dådet.
Absolut. Samma familj kan inneha hertigtiteln 610 eO och Arneval då passas in i en av de redan existerande. Eller dog familjen ut med Arneval och överlevde endast genom en sidogren? Står möjligtvis något i Krilloan-modulen under beskrivningen av Kardiens ambassad och ambassadör?

Ridmark har redan sin drakhistoria med Grinfaraormen så förslagsvis låter vi Arneval tillhöra på annat ställe.
Räknas båda sidor? Typ 6000 ish?
Det står någonstans, antingen Aidne-modueln eller här på forumet (och då kanske även i wikin). Hinner inte kolla ordentligt.
Torilia behöver putsas lite, eller ska det höra till Trakorien?
Torilia har en egen artikel i wikin. Tycker den bör beskrivas både under Kardien och under Trakorien.
Jag måste erkänna att jag inte är superförtjust i Skröd-Inger och tidsrumsmagi. Ordvitsen är kul, men tidrummets magi?
Det är kanske lite väl roligt för att passa in med annat. Men med några små redigeringar och vinklingar kan samma innehåll presenteras mer jordnära (element-kopplingen inte avsiktlig :wink: ). Tidsrummets magi betyder egentligen de ej allmänt accepterade elementet Tid. Står kort om det i några källor och i wikin.

Bättre kommentarer hinner jag inte med i dag. :(
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev:Ngt skadad av Felicien, hur ser Kardiens flotta ut? Och övrig krigsmakt än riddarordnar? Kan ha missat när jag läste igenom...
Kardien har en brukbar flotta vill jag minnas från källorna. Huvudvikten lagt på Västerhavet och inte Kopparhavet. Sterborg har varit och är fortfarande en viktig hamn både för handel och skeppsbygge. Troligtvis mer betydelsefull före 424 eO och Maktskifter men fortfarande viktig. Kardier upptäckte Monturerna (enligt källorna) och även sjövägen till Barbia och Mastika Agga i Nargur (forumsutveckling).

Har ont om tid och hinner inte ge bättre kommentarer.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Kardien

Inlägg av Jeb »

birkebeineren skrev:Hoppades att du skulle hitta de ofärdiga hertigdömena Jeb.
Hehe
birkebeineren skrev:Absolut. Samma familj kan inneha hertigtiteln 610 eO och Arneval då passas in i en av de redan existerande. Eller dog familjen ut med Arneval och överlevde endast genom en sidogren? Står möjligtvis något i Krilloan-modulen under beskrivningen av Kardiens ambassad och ambassadör?

Ridmark har redan sin drakhistoria med Grinfaraormen så förslagsvis låter vi Arneval tillhöra på annat ställe.
Hertig Arneval familj lever kvar, men förfaderns drakäventyr höll på att ruinera familjen. Han pantsatte nästan hela dess förmögenhet för att bekosta den. Än till dagens datum är maktstrukturen lite speciell i hertigdömet. Att Arnevals ättlingar skulle vilja lägga beslag på drakskatten, som de anser deras är ett understatement. Får man bara ordning på sina finanser skall en expedition söderut företas.
birkebeineren skrev:Räknas båda sidor? Typ 6000 ish?
Svårt att se, men 3000 på Filsidan och 2000 på Tofiasidan enligt Aidnekartan. Jag vet bara att befolkningsmängder har diskuterats här. Känns 5000 rimligt?
birkebeineren skrev:Det är kanske lite väl roligt för att passa in med annat. Men med några små redigeringar och vinklingar kan samma innehåll presenteras mer jordnära (element-kopplingen inte avsiktlig ). Tidsrummets magi betyder egentligen de ej allmänt accepterade elementet Tid. Står kort om det i några källor och i wikin.
Jag tänkte mest på att tidsmagiker ställer till problem i alla världar. Allt är föränderligt. Riken kommer och går. Det enda som inte går att rucka på är tiden, för det är för jobbigt för skribenter... :wink: :wink:

birkebeineren skrev:
Fafnir skrev:Ngt skadad av Felicien, hur ser Kardiens flotta ut? Och övrig krigsmakt än riddarordnar? Kan ha missat när jag läste igenom...
Kardien har en brukbar flotta vill jag minnas från källorna. Huvudvikten lagt på Västerhavet och inte Kopparhavet. Sterborg har varit och är fortfarande en viktig hamn både för handel och skeppsbygge. Troligtvis mer betydelsefull före 424 eO och Maktskifter men fortfarande viktig. Kardier upptäckte Monturerna (enligt källorna) och även sjövägen till Barbia och Mastika Agga i Nargur (forumsutveckling).

Har ont om tid och hinner inte ge bättre kommentarer.
Kardier, iallafall echter är bland annt skickliga sjömän, så flotta lär de ju ha. När det gäller Kardisk krigsflotta berättar Kopparhavets kapare följande:
Kardiens krigsflotta är ganska liten och opererar mycket sällan inne i Kopparhavet. Kungen förfogar sammanlagt över ett halvdussin havsgående krigsgaleasser (normala marinsoldater) samt ett dussintal mindre kustgående karacker och karaveller med ett mindre antal otränade marinsoldater på varje. Somliga av kustlänens länsherrar har dessutom egna fartyg av varierande kvalitet och storlek.

Mitt förslag är att man följer detta, men jag finner det osannolikt att ett land med så mycket kust som Kardien och "skickliga sjöman" boendes i landet inte har en stor handel och upptäckande flotta. Förklaringen är kanske så enkel att kardierna inte finner det lika ärofullt att slåss på vattnet och därför väljer att inte ha en stor flotta? En goder Echt svingar sitt svärd själv. Inga vågor svingar det åt honom.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Kardien

Inlägg av Jeb »

Ett litet utkast

Affären med Morriart.
470 e.O. Krilloan. För första gången kom den mäktiga draken Morriart ner från Drakryggen och attackerade staden. Draken plundrade och terroriserade den hjälplösa befolkningen ivrigt kalasande på alla som inte fann skydd. I ett desperat försök skickades bud norrut mot Kopparhavsländerna för att finna någon som kunde få bukt med draken. Den kardiske Hertig Arneval Tirisholm av Havsmanland nåddes av ropet på hjälp och krilloanerna fann i honom den de sökte. Hertigen hade länge längtat efter en utmaning som denna och svor inför Etin att dräpa besten. Hertig Arneval rustade sina bästa riddare och seglade söderut.

Väl kommen till Krilloan ska de ha möts av en förödelse som skulle få mindre modiga män att vända om, men inte hertig Arneval. Med löften om guld och ära lyckades han finna vägvisare för att ta sig an Morriart.

Resan genom djungeln blev strapatsrik, men Arneval och hans riddare stod till sist inför ormens håla. De tackade Etin och steg sedan in. Striden blev fruktansvärd och de kardiska riddarna slets i stycken en efter en. Mången anrik echterätt ändades i Morriarts håla. Kvar stod ensam hertig Arneval. Draken hånade honom och drakskräcken grep hans hjärta. Vid hans sida hängde Humlekotten. Hammaren som givits hans anfader Riddar Paladin Tirisholm och alltid tjänat ätten Tirisholm väl. Hertigen anbringade sina sista krafter och höjde det mäktiga vapnet över huvudet. Etins ljus strålade ut och bländade Morriart. Arneval tog tillfället i akt och stötte till med sitt spjut och dräpte draken innan han utmattad föll till golvet.

Utanför grottan hörde vägvisarna Morriarts förskräckta dödsskri och vågade sig in. De fann draken och den medvetslöse Arneval liggandes på ett berg av guld. Åsynen av rikedomarna förvrängde deras sinnen och girigheten fick dem att ta den försvarslöse hjältens liv. De tog så mycket guld de kunde bära och gav sig av mot krilloan.

Efterspel
Vägvisarna blev dömda till döden och skatten har aldrig synts till. Vägvisarna hade med sig några märkliga mynt som kom att stå modell för krilloans mynt fram till denna dag. Hertig Arneval hyllades som hjälte i krilloan och en staty restes av honom. Hertigens ätt Tirisholm av Havsmanland kunde nu stoltsera med en drakdödare, men Arnevals expedition hade kostat dyrt. Flera av hertigdömets mest framstående baroner hade följt hertigen i döden och när den förmodade drakskatten aldrig blev funnen fick ätten betala äventyret ur egen ficka. Än till dagens dato har man inte lyckats göra sig fri från skuldoket. Ätten förlorade även hammaren Humlekotten och skulle stå i evig tacksamhetsskuld till den som återfann den.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Kardien

Inlägg av Jeb »

Ätten Tirisholm har fram till affären med Morriart hertigstolen i Havsmanland. Deras ekonomiska bekymmer gör dem vid 500-talets början tvungna att gifta in sig med den rika greveätten Hammar. Hammar löser flera av ättens skulder mot att Greve Borkol Hammar adopteras av den då gamle Hertig Valadin Tirisholm. När så hertigen 510 e.O. går ur tiden ärver ätten Hammar hertigtiteln och Tirisholm utmäms till grevar under Hertig Hammar.

Var tionde år hålls sedan Hammar tog hertigstolen en tornering till bygdens hjälte Arnevals ära. I år 610e.O. är det hundra år sedan dess instiftande och Hertig Hammar planerar för ett fantastiskt spektakel.

Eller så är Tirisholm fortfarande hertigar och torneringen hålls av dem trots taskig kassa. Mer skulder. Min plan är att Tirisholm är Echter från Divras udde. De var en gång grevar (eller ogdar) före de echtiska övertagandet. Tirisholm är med i marschen mot Faltrax och belönas med hertigdömet Havsmanland för sina insatser.
Långt tidigare (typ 200-tal) har den mot Tirisholm lojale trollkarlen Robustus Quf tillverkat Humlekotten åt Riddar Paladin och blivit adlad som tack. Robustus tar adelsnamnet Hammar till minne av händelsen. När Tirisholm blir hertigar av Havsmanland behöver de lojala adelsmän under sig och kallar på sina gamla bundsförvanter Hammar. De uppnår grevestatus i Havsmanland och resten är historia.

Den så skicklige smeden dvärgen Wulf lever vidare och på (hög)ålders höst 470 får han reda på att hans mest framstående verk har gått förlorad med Arnevals död. Han blir så upprörd att han dör av slaget. Han blir helt enkelt "hammarslagen".
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Kardien

Inlägg av Jeb »

Ridmark
Vapen:
Befolkning:
Befolkningstäthet:
Huvudstad: Den befästa staden Bry. Hertigen har inget residens här. Staden styrs av en fogde. Stadsmuren är i tegel, men man har inte brytt sig om att putsa den? Bry
Hertig: (Namnförslag: Haldan Lejon) Hertigen med familj lever och styr från Lyrsjöhus där de även är grevar. Hertig Lejon är ett barn vars hertigdöme giriga adelsmän skor sig mer och mer. Modern, som är hertigens förmyndare blev galen av sorg när hennes man dog och är helt världsfrånvänd. Ätten Lejon fruktar att de kommer tappa makten om inget görs snarast.
Välstånd: Trots goda förutsättningar har det halkat ner till fattigt. Förre hertigen var sjuklig och svag och hans son bara ett barn. Grundbygget och infrastrukturen finns, men nyttjas inte.
Platser: Tegelstaden Bry, som frodas, men försöker göra sig fria från resten av hertigdömet.
Övrigt: Hertigdömet involverades i Inbördeskriget i Grinfara och detta fick stora politiska följder för Ridmark. Ska läsa på bättre om detta.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren »

Ser lovande ut det här! :) Kul att du flätat in Humlekotten, från Magiboxen är det?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Kardien

Inlägg av Jeb »

birkebeineren skrev:Ser lovande ut det här! :) Kul att du flätat in Humlekotten, från Magiboxen är det?
Du har givetvis rätt!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kardien

Inlägg av Fafnir »

Åh. Minns inte humlekotten men gillade iaf det skrivna :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Kardien

Inlägg av Jeb »

Hertigen av Havsmanland som jag kallat Arneval Tirisholm reser för att tampas med Morriart 470e.O. Samtidigt pågår inbördeskriget i Grinfara. Jag har en plan att Hertig Arneval är mot Havsmanlands inblandning i kriget. När han och flera framstående baroner dör i drakens håla passar de förlorande Grinfara på att gifta in sig med oerfarna nytillsatta baroner i Havsmanland. De kallar sedan in sina nya fränder i kriget. Det gör bara plågan mer utdragen. Havsmanlands soldater delade hertig Arnevals åsikt att inte delta och ger sig därför halvhjärtat in i konflikten. De leds dessutom av mestadels unga nya baroner som gör flera taktiska blunders och förlusten är total. Något att köra vidare på?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Kardien

Inlägg av Jeb »

Förslagshertigar
Philmark: Ulrik "Belägraren" Dagge Kommer att beskrivas i Philmark kampanjmaterial

Ridmark: Haldan Lejon Hertigen är i yngre tonåren. Ridmark förvaltas av hans sinnessjuka moder av ännu okänt namn och ätt

Nordmark: Hertig Karol Hallt av Nordmark (Regilfierad och därmed spikad)

Vindelrike: Enderas Hjorthorn (Förslag)

Grevskapet Achene: riddar Kalbrun Nourim till Soletorn (Styr endast till namnet. Har aldrig besökt platsen)

Inmark: Tornriddarna efter beslut från kung Vidar V

Darenslätt: Hertig Riddar Kettil Sparre av Darensslätt (Regilfierad och därmed spikad) Hertig Bougar, historisk solfarare värd att omnämnas.

Havsmanland: Hertig Borlol Hammar. (Förslag) Hertig Arneval Tirisholm historisk hjälte som dödade draken Morriart.

Grinfara: Hertig Riddar Arn Rödeskjöld av Grinfara Regilfierad och därmed spikad)

Ekenfara: Ingen hertig, men Gardeskapten Helmfrid ligger bra till.

Haperike: Hertig Riddar Holomece Echte av Haperike (kungens bror) Regilfierad och därmed spikad)

Sathgerin: Hertig Riddar Chestiern Måne av Satgherin, Banérförare av Greverydska orden. (Regilfierad och därmed spikad)

Ska vi spika frågetecknen?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren »

Havsmanlands historia tycker jag ser bra ut. Fortsätt med den. :)

Frågetecknen får gärna spikas gör min del. Tornriddarordens stormästare har möjligtvis status som hertig av Inmark?
Skriv svar