Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Kardien

Inlägg av Grisodlar'n »

Framsidan är väl klar sedan ett tag tillbaka om ingen har något annat förslag?


Bild
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Kardien

Inlägg av Jeb »

:D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev: 2020-09-28 07:29 Framsidan är väl klar sedan ett tag tillbaka om ingen har något annat förslag?
Mycket tjusig den här! :D
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kardien

Inlägg av Fafnir »

Jag är givetvis på om det vankas morgonluft för pdf :D

Utöver det så finns det ju mkt i public domain som passar feodalländer. Tom drakar och demoner ivanhoe löste ju mkt av illustrationerna på det sättet... :roll:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Kardien

Inlägg av Grisodlar'n »

Fafnir skrev: 2020-09-28 23:19 Jag är givetvis på om det vankas morgonluft för pdf :D

Utöver det så finns det ju mkt i public domain som passar feodalländer. Tom drakar och demoner ivanhoe löste ju mkt av illustrationerna på det sättet... :roll:
Ja, det finns ju både gamla illustrationer och målningar samt nyare CC0-bilder som kan passa in. Jag har lite på hårddiskarna som kan vara till hjälp. Sedan har jag några bilder som jag faktiskt betalat för som kan användas (bilder på folk i rustning, etc). Med lite PS-magi så kan de se ganska ok ut.

En fråga rörande layouten. Är det pergamentbakgrund som i Felicien som gäller med kanske små nya element i form av olikformade faktarutor, exempelvis i formen av banér/fanor/sköldar?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kardien

Inlägg av Fafnir »

Vad saknas text och bildmässigt för att knyta ihop pdf-säcken?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev: 2020-09-29 06:12Ja, det finns ju både gamla illustrationer och målningar samt nyare CC0-bilder som kan passa in. Jag har lite på hårddiskarna som kan vara till hjälp. Sedan har jag några bilder som jag faktiskt betalat för som kan användas (bilder på folk i rustning, etc). Med lite PS-magi så kan de se ganska ok ut.
Visa gärna upp några förslag.
Grisodlar'n skrev:En fråga rörande layouten. Är det pergamentbakgrund som i Felicien som gäller med kanske små nya element i form av olikformade faktarutor, exempelvis i formen av banér/fanor/sköldar?
Det låter bra tycker jag.

Framsidebilden du visade ovanför, har vi sett den tidigare här på forumet eller känner jag igen motivet från någon annanstans?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev: 2020-09-29 08:23 Vad saknas text och bildmässigt för att knyta ihop pdf-säcken?
Väldigt mycket är skrivet, nästan allt av Regil men i samarbete och efter diskussioner med resten av forumet. Nästan allt färdigt material finns i Kardiens wikiartikel. Gick genom den nu (ännu en gång) och vissa luckor finns det. Vissa kan fyllas med material från forumet, andra behöver nyskriven text.

Men jag har sett mig lite blind på materialet efter alla redigeringar så innan jag kommer med mina åsikter får gärna någon annan titta genom och tycka till.

Annars, någon som känner Regil från annan plats och kan försöka få tag på honom?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Kardien

Inlägg av Grisodlar'n »

birkebeineren skrev: 2020-09-29 09:14
Grisodlar'n skrev: 2020-09-29 06:12Ja, det finns ju både gamla illustrationer och målningar samt nyare CC0-bilder som kan passa in. Jag har lite på hårddiskarna som kan vara till hjälp. Sedan har jag några bilder som jag faktiskt betalat för som kan användas (bilder på folk i rustning, etc). Med lite PS-magi så kan de se ganska ok ut.
Visa gärna upp några förslag.

Framsidebilden du visade ovanför, har vi sett den tidigare här på forumet eller känner jag igen motivet från någon annanstans?
Framsidebilden är public domain och är målad av N. C. Wyeth. Jag har ett antal riddarromantiska bilder gjorda av honom på en hårddisk. Jag valde just den där för att det var lite dramatik i det hela och att de inte hade helrustningar på sig. Men jag kan ladda upp några exempel på bilder vi kan använda (antingen rakt av, med högre upplösning) eller som bas för lite Photoshop-Fu.

Här är några CC0-bilder helt fria att använda och förändra. Men det betyder också att andra kan använda bilderna vi gör till projektet, men det gör ju ingenting. Sharing is caring.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Jag har fler bilder som kan användas. Det mesta kommer nog från unsplash.com då det är första källan jag vänder mig till. Om man vill ha mer "viktoriansk riddarromantik" med bilder i stil med ÄS Ivanhoe, så är det nog british museums samlingar som finns online. Men jag gillar Wyeth skarpt även om hans ringbrynjor ser mer ut som fjällpansar och verkar tåla lika mycket som en T-shirt.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Kardien

Inlägg av Grisodlar'n »

De här bilderna köpte jag en gång i tiden när jag satt med mitt Ereb Altor Redux/Expert Redux-projekt.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren »

Mycket stämningsfulla bilder och helt i den stil jag ser före mig Ereb Altor!

Borgen i vatten ser misstänkligt ut som Stirpazklyfte norr om Fil-Tofia, eller Eilean Donan Castle som det heter i vår värld. :wink:

viewtopic.php?p=41274#p41274

Framsidan så som du gjort den tycker jag passer bra. Vi använde väl en public domain bild till Felicien, om än i lite modifierat utgåva om jag minns rätt...? Verkliga bilder inne i texten är jag mera osäker på, trots att de är snygga. Eller?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Kardien

Inlägg av Grisodlar'n »

birkebeineren skrev: 2020-09-29 11:22 Mycket stämningsfulla bilder och helt i den stil jag ser före mig Ereb Altor!

Borgen i vatten ser misstänkligt ut som Stirpazklyfte norr om Fil-Tofia, eller Eilean Donan Castle som det heter i vår värld. :wink:

viewtopic.php?p=41274#p41274

Framsidan så som du gjort den tycker jag passer bra. Vi använde väl en public domain bild till Felicien, om än i lite modifierat utgåva om jag minns rätt...? Verkliga bilder inne i texten är jag mera osäker på, trots att de är snygga. Eller?
Ja, det är nog Stirpazklyfte. Felicienbilden fick vi använda med tillåtelse av grekiska flottan. Jag skrev ju till dem och frågade. Sedan hade jag på något filter.

De kommer ju inte att se ut som fotografier när jag är klar med dem i Photoshop. Jag laddar upp några exempel:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Alla bilder är baserade på vanliga foton.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kardien

Inlägg av Mikael »

Grisodlar'n skrev: 2020-09-28 07:29 Framsidan är väl klar sedan ett tag tillbaka om ingen har något annat förslag?


Bild
Yes, denna är grym. Omslaget måste skilja sig från framtida Zorakin, Berendien, Jorpagna och ...Hynsolge. Bilden är grov, konservativ, hård och nobel - som echterna. :D
Echternas Rike är jag dock tveksam till som undertitel...

PS. Zorakin (modernare, fisförnämare, romantiskt), Berendien (mer fantasy + feodalism), Jorpagna (riddare bland romerska ruiner?) och Hynsolge (medeltida slagfält). :twisted:
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Kardien

Inlägg av Jeb »

Gillar framsidan! Väldigt Ereb Altor.

Hur mycket skall redigeras av de texter som finns på Wikin? Behöves det läggas till något?

Jag kan erbjuda mig att stavningskolla eller skriva tillägg om det behövs.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Kardien

Inlägg av Grisodlar'n »

Mikael skrev: 2020-09-30 17:52
Grisodlar'n skrev: 2020-09-28 07:29 Framsidan är väl klar sedan ett tag tillbaka om ingen har något annat förslag?


Bild
Yes, denna är grym. Omslaget måste skilja sig från framtida Zorakin, Berendien, Jorpagna och ...Hynsolge. Bilden är grov, konservativ, hård och nobel - som echterna. :D
Echternas Rike är jag dock tveksam till som undertitel...

PS. Zorakin (modernare, fisförnämare, romantiskt), Berendien (mer fantasy + feodalism), Jorpagna (riddare bland romerska ruiner?) och Hynsolge (medeltida slagfält). :twisted:
Ja, vi kan nog hitta passande bilder till alla nämnda feodala riken. Echters rike kan gott ersättas med något bättre.
Skriv svar