Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Regil skrev: Har du någon mer idé? :wink:
Nej det har jag inte direkt, men *ljudet av fallucka som öppnas under mina fötter* jag tycker det skulle vara roligt med en fet äcklig ormjävel som påverkar hela landet eller åtminstone en del av det. Säkert inte allas kopp te, men jag skulle gilla det mycket.

Jag hoppas din rebell kommer in i beskrivningen av Videlrike också, så han blir en påtaglig "fraktion" i hela landet.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

vije skrev: fet äcklig ormjävel som påverkar hela landet eller åtminstone en del av det.
För att utveckla lite:
Påverka hela landet var kanske lite att ta i, men jag skulle gärna se att nåt län, tex Haperike eller Havsmanland skulle påverkas av en drake, kanske en gammal listig hona som sällan gör reder in i det bebyggda landet, men alltid med stor förödelse. Området lider närmast av brist på unga krigföra män för de dör i drivor på sina ärofyllda "quests" efter drakens huvud och skatt. Få har sett den, och endel menar t.o.m. att allt bara är amsagor, men likväl är länets borgar befästa med takpikar, kättingskatapulter och underjordiska flyktvägar.

Nåt i den stilen kanske...
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

vije skrev:
vije skrev: fet äcklig ormjävel som påverkar hela landet eller åtminstone en del av det.
För att utveckla lite:
Påverka hela landet var kanske lite att ta i, men jag skulle gärna se att nåt län, tex Haperike eller Havsmanland skulle påverkas av en drake, kanske en gammal listig hona som sällan gör reder in i det bebyggda landet, men alltid med stor förödelse. Området lider närmast av brist på unga krigföra män för de dör i drivor på sina ärofyllda "quests" efter drakens huvud och skatt. Få har sett den, och endel menar t.o.m. att allt bara är amsagor, men likväl är länets borgar befästa med takpikar, kättingskatapulter och underjordiska flyktvägar.

Nåt i den stilen kanske...
Varför inte Nordmark?!
Har finnsju en drake enligt källorna, i Marsklandet närmare bestämt. Hon kan väl tänkas rör på sig någon gång emellanåt, vilket ytterligare förklarar varför allt är så eländigt i det landskapet.

Fallucka....? :roll:
Moi?!

(Fast den här var sällsynt illa dold)

Angående frihetskämpen så var min tanke att RP skall vara involverade kring händelserna då han startar sin karriär. och så vill jag vara lite försiktig med att låsa upp för mycket av kampanjmöjligheterna.

Drakägg är ju för övrigt en strålande ide Birke.
vad gör man med det? situationen kan snabbt bli oerhört infekterad.
rust
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 25
Blev medlem: 2007-04-23 13:21
Ort: Stockholm

Inlägg av rust »

Intressant att ni skulle ta upp drakägg, själv spelledde jag en kampanj för ett antal år sedan som utspelade sig framförallt i Kardien men även i Zorakin. En viktigt komponent i kampanjen var kampen om draken Tallerins drakägg, konkurrenterna i kampen var både en hemlig riddarorden, Ljusa Handen samt Häxmästaren. Namnet på kampanjen var "Det Ovariska arvet" vilket både syftade på äggen men också på ättlingen till den ovariska kronan som var den enda som kunde öppna dvärgasigillet bakom vilket äggen var inspärrade. En rolig kampanj, måste leta reda på mina anteckningar.

Jag skulle älska ifall en drake (Kréurm från Marsklandet vore alldeles utmärkt) skulle bli ordentligt inarbetad i världen, de är en viktig komponent i all standard fantasy (särskilt riddaromantiska länder såsom Kardien) och behöver visas den respekt de förtjänar...
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

rust skrev:Intressant att ni skulle ta upp drakägg, själv spelledde jag en kampanj för ett antal år sedan som utspelade sig framförallt i Kardien men även i Zorakin. En viktigt komponent i kampanjen var kampen om draken Tallerins drakägg, konkurrenterna i kampen var både en hemlig riddarorden, Ljusa Handen samt Häxmästaren. Namnet på kampanjen var "Det Ovariska arvet" vilket både syftade på äggen men också på ättlingen till den ovariska kronan som var den enda som kunde öppna dvärgasigillet bakom vilket äggen var inspärrade. En rolig kampanj, måste leta reda på mina anteckningar.

Jag skulle älska ifall en drake (Kréurm från Marsklandet vore alldeles utmärkt) skulle bli ordentligt inarbetad i världen, de är en viktig komponent i all standard fantasy (särskilt riddaromantiska länder såsom Kardien) och behöver visas den respekt de förtjänar...
Posta gärna på!
Här har vi ett äventyrsuppslag i sin linda så alla utvecklingar och ideer mottages mycket tacksamt. :D
Intressant att häxmästaren själv då är den som kan öppna sigillet... 8)
http://www.erebaltor.se/wiki/H%C3%A4xm%C3%A4staren

Kréurm hette hon alltså...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hur ser detta ut Regil? :?

Den Aidniska kalendern i Kardien
Etinsdag¤(Vintersolstånd)
Förstadag
Botsdag


1/2 Etinsmånad (14 dagar)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Öppnemånad (29 dagar)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, Odosdag, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Kalltemånad (28 dagar)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, Odosdag, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

Töemånad (29 dagar) (Vårdagjämning 15)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, Odosdag¤, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Spiremånad (29 dagar)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, Odosdag, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Groddmånad 31 dagar
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, Odosdag, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, Första sådag, Andra sådag

1/2 Halvmånad 14 dagar
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Mundes dag
Tyrs dag
Odes dag
Soldagen
¤(Sommarsolstånd)
Tars dag
Frids dag
Lars dag


1/2 Halvmånad 14 dagar
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Växtmånad 29 dagar
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, Odosdag, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Mognemånad 29 dagar
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, Odosdag, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Skördemånad 29 dagar (Höstdagjämning 14)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14¤, Odosdag, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Vilemånad 29 dagar
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, Odosdag, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Mörkermånad 30 dagar
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, #,13 , 14, Odosdag, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

1/2 Etinsmånad 14 dagar
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Ångerdag
Sistadag
Förklaring till de markerade högtidsdagarna:
Såddedagarna
Sommarfesteveckan
Lillahöstfesteveckan
Vinterfesteveckan
Profetens dagar
-12 Spiremånad-Odos död
-16 Spiremånad-Odos uppståndelse
-10 Halvmånad-Odos återförening

Stora Skördedagen 3 Skördemånad
Sköna damers dag 1 Vilemånad
Valentin Echtes dag 15 Öppnemånad
Dansnatten 13 Kalltemånad
Bontisâlens förälskelse 2 Töemånad
Tallerins död 28 Töemånad
Maktskiftet 15-16 Skördemånad
Aidniska kyrkans heliga dag 21 Vilemånad
Vinprovarkvällen 14 Etinsmånad
# Hemaquiels dag
¤ Solstånd & Dagjämningar
Kalendersystemet är det samma som använts i den caddiska kalendern (då båda använder den Arcivaliska Tideräkningen) och de röda dagarna är gemensamma för Lysande Vägens båda grenar.

Festeveckorna och Såddedagarna är även de gemensamma för alla länder som använder kalendern (Zorakin, Magilre, Monturerna, Klomellien, Palinor).

De lila dagarna är helgdagar, både andliga och värdsliga, som firas i Kardien men ev också i andra länder (beskrivning finns i tråden för Altorisk tideräkning).

Hemaquiels dag räknas inte och även om 31 dygn förlöper under Mörkermånad anses den bara ha 30 dygn.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Det ser bra ut. Mycket bra, din kalender är överblickbar på ett sätt som den ursprungliga aldrig var.
Jag har nog ett par tillägg, men inga ändringar:

1) Jag skulle vilja att lilla höstfesteveckan blev längre, säg 6 dagar inklusive maktövertagandet. Detta ser jag som den stora marknadshögtiden när pengarna rullar, drängar byter husbonde, alla beger sig till marknaden för att festa och handla. Kan vi få två dagar till i början? :?

2) Odos landstigning i Arntuna. Spelar ingen roll vilket datum (det är nog ingen som längre vet säkert när det egentligen var).

PS. I många delar av Kardien dricker man vin istället för öl på vinprovardagen. Men man hoppar ju inte över en ursäkt för att dricka lite. eller mycket.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Postar även helgdagarna här:
Valentin Echtes dag: 15 Öppnemånad
-denna årets första Odosdag tillägnas echternas första hövding.
Dansnatten:13 Kalltemånad
-unga som gamla, bonde som adlig, dansar från solnedgång till soluppgång; en mycket gammal tradition som sags gå tillbaka till Kejsardömet Jorpagnas tid men trots misstycke från Lysande Vägen är den mycket populär.
Bontisâlens förälskelse: 2 Töemånad
-man ger sitt hjärtas utkårade en gul blomma.
Tallerins död: 28 Töemånad
-en kardisk festdag som i Zorakin på senare tid har anammat under namnet Brands dag; drakar flygs under dagen för att under kvällen "dödas", historien om hjälten och draken återberättas.
Maktskiftet (lilla höstfesteveckan fortsatt): 16-17 Skördemånad
-firas i bland echterna i Kardien i åminne tronövertagandet 424 eO
Aidniska kyrkans heliga dag: 21 Vilemånad
-denna dag 281 eO utropade den echtiske kerigassen Pergon av Ekeborg sig till Exark över den Lysande Vägens aidniska gren.
Vinprovarkvällen: 14 Etinsmånad
-en butilj av årets vin provas; den påföljande mer religiösa Ångerdagen kallas folkligt "Tunga huvuds dag".
Lilla Höstfesteveckan börjar få en lite ironisk klang men det är bara roligt! :) Två dagar till skal nog gå att letas upp.

Flera helgdagar finns också att beskriva (tar gärna emot förslag) och hur de övriga festeveckorna artar sig. De religiösa dagarna kan kanske tas upp i sammanhang med utvecklingen av Lysande Vägen?

Återkommer!
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Höstfesteveckan kan ju har varit 4 dagar lång. Sedan kom kungens kapitulation i Faltrax dagen efter och vips lade man på 2 dagars maktskifte att fira.

Tillägg: står att jag skrev kla 06:29. Riktigt så morgonpigg är jag inte. Kan ingen tala om för EA.se att det är sommartid? :roll:
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Regil skrev:
rust skrev:Intressant att ni skulle ta upp drakägg, själv spelledde jag en kampanj för ett antal år sedan som utspelade sig framförallt i Kardien men även i Zorakin. En viktigt komponent i kampanjen var kampen om draken Tallerins drakägg, konkurrenterna i kampen var både en hemlig riddarorden, Ljusa Handen samt Häxmästaren. Namnet på kampanjen var "Det Ovariska arvet" vilket både syftade på äggen men också på ättlingen till den ovariska kronan som var den enda som kunde öppna dvärgasigillet bakom vilket äggen var inspärrade. En rolig kampanj, måste leta reda på mina anteckningar.

Jag skulle älska ifall en drake (Kréurm från Marsklandet vore alldeles utmärkt) skulle bli ordentligt inarbetad i världen, de är en viktig komponent i all standard fantasy (särskilt riddaromantiska länder såsom Kardien) och behöver visas den respekt de förtjänar...
Posta gärna på!
Här har vi ett äventyrsuppslag i sin linda så alla utvecklingar och ideer mottages mycket tacksamt. :D
Intressant att häxmästaren själv då är den som kan öppna sigillet... 8)
http://www.erebaltor.se/wiki/H%C3%A4xm%C3%A4staren

Kréurm hette hon alltså...

Kreurm passar ju bra. (Har dock minne av att den var något av en krymplig stackare (så att klantiga äventyrare skulle ha en bra chans att nacka den), men inget hindrar ju att man tuffar till den lite)

I övrigt låter ditt äventyrsupplägg roligt, rust!
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Någon krymplig stackare lär det inte bli...

Däremot ganska fredlig (för att vara drake). Nöjer sig med att plundra en borg då och då, stjäla lite boskap och någon gång ibland kidnappa en prins (det är ju en kvinnlig drake... prins = stilig ung ädling)

Om hon inte är fredlig så blir det för mycket Tallerin som antingen dödas eller ödelägger hela landet.
Men inte för fredlig då...
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Nordmark

Befolkning: Nordmarkare, Faltrakier, Svartfolk, Trakorier

Befolkningstäthet: Låg

Välstånd: Fattigt

Platser: Kastellien (3 000 inv.), Torilia (Trakoriskt), Marsklandet

I Marsklandet finns en drake, Kréurm. Mer info kommer.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Tillägg till Faltrax

Teatern
Faltrax konungsliga teaatersellskap grundades redan 261 e.O. av Brand II. Man har allt sedan starten en stolt tradition som bärare av det joriska kulturarvet, gamla krunska och joriska dramer från kejsartiden har alltid stått på repertoaren. En omfattande nyproduktion har även skett. De faltrakiska dramatikerna jobbar i den gamla traditionen och det typiska verket är ett ödestyngt drama om kungar, svek och mord som slutar i katastrof. Idag är Teaatersellskapet blott en strykrädd skugga av sitt fornstora jag. Konungsliga har sedan maktövertagandet strukits ur namnet, och därmed det kungliga stödet. Idag erhåller man ett visst stöd från Ogd Ekker av Aruvshir som tillsammans med biljettintäkter (1 sm/person) räcker till att försörja de sex skådespelarna i ensemblen. Åtminstone nästan. Pengar till rekvisita, renovering eller kostymer finns inte och ensemblen får själva sköta hela teatern. Drömmande läser de emellanåt i Teaatersellskapets åldriga liggare om storstilade uppsättningar från 300-talet då scenen fylldes av pampiga kulisser, skådespelarna bar de mest fantastiska kreationer och teatern smyckades med påkostade bonader. Detta förblir dock endast en avlägsen dröm, särskilt som man för tio år sedan satte upp pjäsen ”En hyllning till det echtiska folket”. Otroligt nog fick verket gå hela tre föreställningar innan portarna slogs igen. Nog för att det mycket välskrivna och fyndiga verket i det närmaste förtjänar epitet klassiker efter endast tre spelningar, men till slut blev den drypande ironin och sarkasmerna för uppenbara till och med för de mycket oironiska echterna. Sedan dess har man hållit sig till klassikerna. Verkets författare är okänd, men man antar i allmänhet att det är Jan Roså som hållit i pennan (vilket också är korrekt). På en djupare nivå förespråkar pjäsen en långtgående jämlikhet mellan alla människor, men frågan är hur många som han uppfatta detta.

Teatern är en pampig cirkulär stenbyggnad som ligger vid paradplatsen. En bred trappa leder upp till de en gång så magnifika entrén. Invändigt sitter publiken som i en amfiteater och pjäsen utspelas på scenen framför. Ovanför publiken löper en balustrad varifrån luckor i taket kan öppnas och stängas. Detta arrangemang är inspirerat av soltemplens utformning och möjliggör en intrikat ljussättning av scenen. Numera har de flesta luckor rostat fast och man öppnar dem man har för att få fullgott ljus under pjäserna. Våningen under scenen ligger teaterns lager, bibliotek, dekorrum etc. Lagret har under det senaste seklet agerat sovsal åt ensemblen, de flesta har ingen annan bostad. För närvarande repeterar man klassikern ”Aurelion”.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gillar din teater mäster Regil!

När får vi förresten se en karta över Faltrax? :wink:
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Gillar din teater mäster Regil!

När får vi förresten se en karta över Faltrax? :wink:
http://www.svenskamagic.com/redaxfiler/ ... altrax.gif

Jag gör inte kartor själv...
Kartan ovan gäller inte riktigt (men nästan), slottet ser annorlunda ut, kåkstaden är inte med etc, husen ser för stora ut mm, men jag har utgått ifrån den här skissen när jag har angivit var saker befinner sig.
Skriv svar