Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bra idéer Regil, men jag ser äventyret som en tidig källa. Jag ser gärna att fler saker arbetas in så länge det inte är helt i motsats till EA och Aidne.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Bra idéer Regil, men jag ser äventyret som en tidig källa. Jag ser gärna att fler saker arbetas in så länge det inte är helt i motsats till EA och Aidne.
De är helt i motsats... Det är inte samma land... :wink:
Den enda del av "rösten från forntiden" som Henrik Stranberg utnyttjade när han skrev Aidne är nog just namnet Faltrax...

1) inbördeskriget som ligger till grund för äventyret passar inte på något vis i världen in i kardiens historia.

2) Kungarnas grav är en helt virrig plats. Varför ligger de bara där och skräpar mitt i ingenstans?

3) En borg heter El Nhassiv. kännst mycket arabiskt och mycket litet kardiskt i mina öron.

4) faltrax ligger inte där Faltrax bör ligga och saknar flod som rinner igenom.

5) Det finns fullt med alver i Inmark som ligger i krig med svartalfer och orcher. En flytt till goiana löser problemet, men borgen ligger geografískt fel.

6) Riddare heter saker som Sir Valand de Klochard. På Kardiska skule han heta Riddar Valand av Klockart, eller snarare Hertig Riddar Valand...

Att betrakta äventyret som en källa rätt upp och ner innebär problem... :roll:
Därav mitt förslag till lösning som gör att äventyret så att säga lever vidare, men i en genuint kardisk kontext :D Jag hade lite problem först och kände mig riktigt nöjd när jag bestämde mig för hur jag skulle vrida runt äventyret för att det skulle kunna överleva krocken med kardien.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ok, blir säkert bra. Min tanke var annars att jobba in något i Kardiens Mörkertid, men dina lösningar blir säkert helt rätt. Kör på!
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Ok, blir säkert bra. Min tanke var annars att jobba in något i Kardiens Mörkertid, men dina lösningar blir säkert helt rätt. Kör på!
Ja, det är väl möjligheten annars. Tidsmässigt så är inbördeskriget förlagt 400 år bakåt i tiden, vilket iofs funkar med övergången mellan ovariska och brandiska dynastin, men jag tror att det är mer slump än något annat. (Den övergången beskrivs ju också som helt oblodig, även om vi är på väg att ändra det). jag tänkte kanske flytta det fram till nästa maktskifte istället... eller behålla det där och låta någon hyra in rp för att leta reda på rikregalierna... idé! så får det nog bli... oj, oj, oj. stackars rp! riksregalierna till uppdragsgivaen, skatten till rp. så ändrar vi så lite som möjligt.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Ett mycket grovt utkast:

Rösten från forntiden

Tre deläventyr
Samla ihop delarna av en bruten stav alt tre armlänkar alt nåt annat
Få i uppdrag av någon alt. stöta ihop med Valard
Tre delar, tre platser.
1) Borgen L-Nhassivv (på svartiska). Borg i Goiana, hålls av orcher & svartalfer (alt alver beroende på, är i sådant fall belägrad)
2) En vilar med Brand I under pemoden i kryptan, katedralen Faltrax
3) I ett torn på en ö i achene alt Inmarkasjön. I tornet bor en smått förvirrad nekromantiker.

Sedan gräva upp skatten och ge den till uppdragsgivaren (om man har otur) alt försöka sig på ett stunt och behålla hela klabbet själv.

Konstruktionsproblem: varför behöver HM hjälp av äventyrarna?
1) Han behöver någon som är trovärdig inför Valard. Själv kan han inte göra det och att använda sina vanliga källor riskerar att få samma resultat. Det krävs några ädelmodiga själar.
2) Han kan sedan inte övervaka RP och har heller ingen aning om var stavdelarna tog vägen.

Valard slogs på Brands sida. Upptäckte att HM tänkte stjäla riksregalierna och han före. Tog dem och delar av kungens skatt och grävde ner dem någonstans nära Faltrax. Blev jagad av HM och kumpaner, Hertig Brand strax därefter. Jagas upp på ett berg i Inmark och fångas så in. HM torterar honom för att få veta var skatten finns, men då Brand närmar sig så dödar han Valard men binder honom kvar som spöke för att kunna fortsätta förhöret efter döden. Besvärjelsen binds i tre X som dock faller i Brands händer. Dessa kommer småningom att hamna på de tre platserna. Valard lever sitt liv som spöke. Inmarkaborna skyr honom och ser berget som förbannat. Emellanåt kan han bege sig iväg på strövtåg, men oftast är han för svag för att lämna sitt berg. HM återkom och har fortsatt förhöret efter döden, dock utan resultat. Nu är det dags att pröva nya metoder.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Skummade äventyret igår igen, och din lösning ser himla bra ut Regil! Mycket i äventyret var svårt att få in. :D
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Men elaka flygfiskar är väl ett påtagligt irritationsmoment för Faltrax fiskare?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fafnir skrev:Men elaka flygfiskar är väl ett påtagligt irritationsmoment för Faltrax fiskare?
Jo, jag höll på att glömma dem :roll:
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Regil skrev:Ett mycket grovt utkast:

Rösten från forntiden

Tre deläventyr
Samla ihop delarna av en bruten stav alt tre armlänkar alt nåt annat
Få i uppdrag av någon alt. stöta ihop med Valard
Tre delar, tre platser.
1) Borgen L-Nhassivv (på svartiska). Borg i Goiana, hålls av orcher & svartalfer (alt alver beroende på, är i sådant fall belägrad)
2) En vilar med Brand I under pemoden i kryptan, katedralen Faltrax
3) I ett torn på en ö i achene alt Inmarkasjön. I tornet bor en smått förvirrad nekromantiker.

Sedan gräva upp skatten och ge den till uppdragsgivaren (om man har otur) alt försöka sig på ett stunt och behålla hela klabbet själv.

Konstruktionsproblem: varför behöver HM hjälp av äventyrarna?
1) Han behöver någon som är trovärdig inför Valard. Själv kan han inte göra det och att använda sina vanliga källor riskerar att få samma resultat. Det krävs några ädelmodiga själar.
2) Han kan sedan inte övervaka RP och har heller ingen aning om var stavdelarna tog vägen.

Valard slogs på Brands sida. Upptäckte att HM tänkte stjäla riksregalierna och han före. Tog dem och delar av kungens skatt och grävde ner dem någonstans nära Faltrax. Blev jagad av HM och kumpaner, Hertig Brand strax därefter. Jagas upp på ett berg i Inmark och fångas så in. HM torterar honom för att få veta var skatten finns, men då Brand närmar sig så dödar han Valard men binder honom kvar som spöke för att kunna fortsätta förhöret efter döden. Besvärjelsen binds i tre X som dock faller i Brands händer. Dessa kommer småningom att hamna på de tre platserna. Valard lever sitt liv som spöke. Inmarkaborna skyr honom och ser berget som förbannat. Emellanåt kan han bege sig iväg på strövtåg, men oftast är han för svag för att lämna sitt berg. HM återkom och har fortsatt förhöret efter döden, dock utan resultat. Nu är det dags att pröva nya metoder.
Äventyret skrevs före EA (precis som t.ex. Ärans väg). När EA skrevs placerades nämnda platser ut och Faltrax hamnade i Kardien. Därav massa information som inte stämmer överens med både EA och äventyret.

Anyhow så spelar jag och mitt gäng en längre kampanj i Aidne just nu och vi startade med RfF i just Faltrax och Kardien (därav att jag skrev ner lite som jag kunde använda mig av i kampanjen och sen postade jag det här). Jag hade kvar konungarnas gravplats som ett övergivet begravningsställe som fallit i vanligt folks glömska iom att både huvudstaden och kungaätten bytts. Men din lösning är också bra så det spelar ingen roll. Däremot tänker jag mig att det är ganska långt mellan Faltrax och Goiana. Jag placerade slottet nordost om faltrax, några dagars färd med häst och till fots eftersom terrängen blir för kuperad för riddjur.

Dessutom tänker jag mig att det inte finns några svartfolksboplatser i Goiana. Har du några andra tankar om Goiana btw?

/j
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

osbjer skrev:[
Dessutom tänker jag mig att det inte finns några svartfolksboplatser i Goiana. Har du några andra tankar om Goiana btw?

/j
Nja inga boplatser. men återkommande attacker och räder. Tänkte borgen i södra goiana på gränsen till bergen. I östra Inmark skulle också gå, men då försvinner alvkopplingen.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

osbjer skrev:Äventyret skrevs före EA (precis som t.ex. Ärans väg). När EA skrevs placerades nämnda platser ut och Faltrax hamnade i Kardien. Därav massa information som inte stämmer överens med både EA och äventyret.
...
Jag hade kvar konungarnas gravplats som ett övergivet begravningsställe som fallit i vanligt folks glömska iom att både huvudstaden och kungaätten bytts. Men din lösning är också bra så det spelar ingen roll. Däremot tänker jag mig att det är ganska långt mellan Faltrax och Goiana. Jag placerade slottet nordost om faltrax, några dagars färd med häst och till fots eftersom terrängen blir för kuperad för riddjur.
/j
Naturligtvis är det anledningen till diskrepanserna och jag gillade också gravtemplen. regils lösning få in RFF med ett skohorn och det blir bra, men idén i RFF om "mini-Ming-gravar" gillar jag. Kanske de finns där i västra Kardien på några få platser sedan mörkertiden? Man skulle kunna använda några av äventyrets namn...vore kul...Regil får man lov att skriva lite senantik historia? :)
Senast redigerad av Mikael den 2008-02-11 15:48, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hur är det förresten med våra Aidniska kungar, har de "Hovmagiker"? Det tycker jag de borde ha.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael: ja och ja! :D
Klart att kungen har en hovmagiker (det har jag tänkt hela tiden faktiskt. Creto den gamle hette han i spelad kampanj. Han var inte så värt duktig men kunde fixa ett fint fyrverkeri). Sedan så har han även en häxjägare som stryker omkring på slottet och pekar finger med jämna mellanrum... (Jag ser HM skugga vila över riddar Boldvin. Du måste göra dig av med honom).

Men kom sedan gärna på hur staven hamnar i graven, för jag vill gärna ha kvar själva grundstoryn från tiden för Brandiska dynastins början. (eller så är staven inte där, men det är skönt med några gamla gravtempel).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kartografiet i Sterborg kom på tal i annan tråd och jag har lite ideer om denna "institution".

Tänker mig den som en skola med kungligt beskydd förlagt till hamnstaden Sterborg och att den är nära knuten till navigation och upptäcktsresande. Även funderat på en koppling till ett kardisk heraldikerämbete då kartograferna är mycket duktiga illustratörer (mistänker att mäster Spelknepe har något med denna skola att göra :wink: ).

Har fler ideer krig staden så om Regil inte har andra planer kan jag utveckla lite?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Kartografiet i Sterborg kom på tal i annan tråd och jag har lite ideer om denna "institution".

Tänker mig den som en skola med kungligt beskydd förlagt till hamnstaden Sterborg och att den är nära knuten till navigation och upptäcktsresande. Även funderat på en koppling till ett kardisk heraldikerämbete då kartograferna är mycket duktiga illustratörer (mistänker att mäster Spelknepe har något med denna skola att göra :wink: ).

Har fler ideer krig staden så om Regil inte har andra planer kan jag utveckla lite?
Japp. Att den blir en del av mandelorden istället. :wink:
Kardien är ett marint u-land. Flottan är ett skämt (ett dåligt skämt), utländska handelsmän dominerar varuin- och ut-förseln. Kardien har inte gjort några upptäckter att tala om. Visst, Losdriver och Nordmarkare är kända som duktiga sjömän, men sen är det stopp.
Jag gillar tanken på ett kartografiskt centrum i Strborg, men röstar för mandelorden som mesenat.
Skriv svar