Sida 8 av 41

Re: Fil-Tofia

Postat: 2018-09-12 04:59
av Jeb
Låter bra. Timmret flottas under bron i ordnade former. Det timmer som skall fraktas över land inåt i Zorakin eller Kardien kan tas upp innan bron om det är lättare.

Tänker vi oss hamnar både i Fil och i Tofia?
Ja, det tycker jag.
Gillar detta. :) Och som gillare av kalendrar också så tycker jag vi bestämmer ett datum. Det kan få bli till en lokal märkesdag i Fil-Tofias beskrivning. Kanske i slutet av Groddemånad eller i första halvan av Halvmånad?
Eller båda? Blir väl ganska bra med två stora flottardagar? Vad tror ni om Timmer för kjesaren? Eller Flottardagar? Hoppas någon annan har något bättre för båda är krystade.
Det är sant, gamla broar kan se riktigt mäktiga ut. Vi behöver inga dvärgar men vi kan kanske förklara det spektakulära bygget med en skrytbygge av exempelvis kejsar Caion?

Innan Caion fanns det en flottbro eller en träbro på stenpilarer.
Kjesar Calon blir bra. Man kanske inte ens vet idag exakt hur den såg ut från början. Den har ju alltid sett ut som idag enligt de flesta FT-bor. Medan man på Lyceeplan hat en uppsjö av teorier om varför den byggdes och hur den såg ut från början.

Re: Fil-Tofia

Postat: 2018-09-12 08:39
av Snibben
Vi säger bara timmer, men vad menar vi egentligen?
Byrnhildurskogen är troligast en lövskog och de träd som kommer härifrån är främst ek, ask och bok. Kanske även andra träd? Även lind, lönn och björk kommer med flottarna.

Varje träd är inbränt med ägarens märke och noggrant räknat vilket betyder att varje flottarlag är ansvariga för att föra denna träd till Fil-Tofia. Detta betyder också att eventuella lösa stockar som krockar med bron snabbt kan ägarkontrolleras. Ve den som släppt sina stockar lös med vilje - på sådant är det naturligtvis dödstraff. För den flottare som är oskicklig nog att att släppa en lös stock men inte träffar bron, eller stocken blir uppfångad innan bron av den lokala ordningsmannen - den får sitta i stocken :roll:

Re: Fil-Tofia

Postat: 2018-09-12 09:26
av Jeb
Vi säger bara timmer, men vad menar vi egentligen?
Byrnhildurskogen är troligast en lövskog och de träd som kommer härifrån är främst ek, ask och bok. Kanske även andra träd? Även lind, lönn och björk kommer med flottarna.
Brynhildur är väl inte ensam producent av timmer? Jag har inte Aidneboken tillgänglig nu, men även Stipaztimmer kommer även från Zorakiska sidan och såpass långt norrut som Aidnebergens fot. Det är nog ganska blandat med vad för timmer man kapar ner. Den största delen bör dock vara lövträd. Skall kolla runt lite i källorna när jag kommer hem.
Varje träd är inbränt med ägarens märke och noggrant räknat vilket betyder att varje flottarlag är ansvariga för att föra denna träd till Fil-Tofia. Detta betyder också att eventuella lösa stockar som krockar med bron snabbt kan ägarkontrolleras. Ve den som släppt sina stockar lös med vilje - på sådant är det naturligtvis dödstraff.

Givetvis!
För den flottare som är oskicklig nog att att släppa en lös stock men inte träffar bron, eller stocken blir uppfångad innan bron av den lokala ordningsmannen - den får sitta i stocken :roll:
Ghaa, jag har varit så sugen på att använda stocken som straff, men fegade ur. Du är numera hedersmedborgare i Göteborg, gratulerar! :D

En intressant sak är att vi lyckat fylla en massa forum utan att svara på Birkes fråga. Hur bred är Stirpaz vid bron?
Skulle vi bara för skojs skull nypa bron i Orléans, George V Bridge är den 325m. Om Stirpaz är såpass bred tycker jag att Ingemansön ligger ca: 100m från Fil. Filsidan är stenigare och fasta kajer är förankrade i berggrunden söder om bron. Vid Tofa löper bron minst 50m över dyig träskliknande strand där samlare plockar kräftdjur och liknande när tidvattnet är lågt. På den sidan finns mer långa bryggor som låper både längs med och ut i bukten. Först lite sydöst om staden finns stenkajer som ogärdas av en klart lägre mur. Vad tror ni om det?

Hittade en gäng snygga broar efter lite googling. Höjden på bron vid Albi tycker jag hade passat.


https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_m ... RA_001.jpg

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_m ... 7-10_1.jpg

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_m ... e_vgen.jpg

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_m ... i2007a.jpg

Re: Fil-Tofia

Postat: 2018-09-13 12:51
av birkebeineren
Snibben skrev:Vi säger bara timmer, men vad menar vi egentligen?
Byrnhildurskogen är troligast en lövskog och de träd som kommer härifrån är främst ek, ask och bok. Kanske även andra träd? Även lind, lönn och björk kommer med flottarna.

Varje träd är inbränt med ägarens märke och noggrant räknat vilket betyder att varje flottarlag är ansvariga för att föra denna träd till Fil-Tofia. Detta betyder också att eventuella lösa stockar som krockar med bron snabbt kan ägarkontrolleras. Ve den som släppt sina stockar lös med vilje - på sådant är det naturligtvis dödstraff. För den flottare som är oskicklig nog att att släppa en lös stock men inte träffar bron, eller stocken blir uppfångad innan bron av den lokala ordningsmannen - den får sitta i stocken :roll:
Mycket lövträd låter rätt, men det finns nog även barrträd. Skall se om vi kan få Fraxinus att redogöra lite mer noggrant för skogen norr om Fil-Tofia. Till vidare går det att studera Geografi-avsnitte i wikin där det står en hel del utspridd information om skog: http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... n#Geografi

Stränga regler för hanteringen av timmer låter rimligt. Dödsstraff kanske lite hårt men om det handlar om sabotage och förövaren åker fast kan domen vara så hård. Skadorna på fritt löst timmer kan nog orsaka stora skador på båtar, broar och bryggor.

Re: Fil-Tofia

Postat: 2018-09-13 13:05
av birkebeineren
Jeb skrev:Brynhildur är väl inte ensam producent av timmer? Jag har inte Aidneboken tillgänglig nu, men även Stipaztimmer kommer även från Zorakiska sidan och såpass långt norrut som Aidnebergens fot. Det är nog ganska blandat med vad för timmer man kapar ner. Den största delen bör dock vara lövträd. Skall kolla runt lite i källorna när jag kommer hem.
Mycket timmer hämtas från Nordbergaskogen. Greveryd är troligtvis en timmerhamn, även Chrymil och Luksilo enligt wikin. Från Torilskogen går det nog att hämta timmer från ytterkanterna men svartfolken gör det svårt längre in. Gladaskogen på Faltraxnäs vet jag inte riktigt hur det ser ut med, fullt av urbefolkning och mystiskheter. Sen finns det även mindre skogar runt om på Aidne.

Mannemo, Kra och Framhundra i Zorakin har stora skeppsvarv i behov av timmer. Även Sterborg i Kardien har sjöfarartradition och rimligtvis ett skeppsvarv.
Jeb skrev:En intressant sak är att vi lyckat fylla en massa forum utan att svara på Birkes fråga. Hur bred är Stirpaz vid bron?
Skulle vi bara för skojs skull nypa bron i Orléans, George V Bridge är den 325m. Om Stirpaz är såpass bred tycker jag att Ingemansön ligger ca: 100m från Fil. Filsidan är stenigare och fasta kajer är förankrade i berggrunden söder om bron. Vid Tofa löper bron minst 50m över dyig träskliknande strand där samlare plockar kräftdjur och liknande när tidvattnet är lågt. På den sidan finns mer långa bryggor som låper både längs med och ut i bukten. Först lite sydöst om staden finns stenkajer som ogärdas av en klart lägre mur. Vad tror ni om det?

Hittade en gäng snygga broar efter lite googling. Höjden på bron vid Albi tycker jag hade passat.
Måtten och tärrengen runt låter bra för mig. Albibron är nog min favorit också, gillade höjden. Broarna är medeltida och inte från romartid verkar det som men vi kan kanske förklara det med sentida ändringar och lite fantasy?

Vill någon rita Kejsarbron kanske? Något för dig Fafnir?

Re: Fil-Tofia

Postat: 2018-09-13 13:23
av Jeb
Stränga regler för hanteringen av timmer låter rimligt. Dödsstraff kanske lite hårt men om det handlar om sabotage och förövaren åker fast kan domen vara så hård. Skadorna på fritt löst timmer kan nog orsaka stora skador på båtar, broar och bryggor.
Du är en mild härskare trots din Narguriska bakgrund. :D Det går ju inte att komma ifrån att det är kul att en timmerfadäs sätter dig i stocken. Rena sabotage finns nog ingen nåd att få.
Måtten och tärrengen runt låter bra för mig. Albibron är nog min favorit också, gillade höjden. Broarna är medeltida och inte från romartid verkar det som men vi kan kanske förklara det med sentida ändringar och lite fantasy?
Den har nog reparerats och modifierats till sitt nuvarande utseende. Gillar tanken på att det först var en träbro, men stensattes redan på kejsartiden.
Vill någon rita Kejsarbron kanske? Något för dig Fafnir?
Eller hela staden, Fafnir är väl ytterligare en av oss med obegränasd fritid.... :wink:

En annan idé är att stadens alla adelsätter sätter sina sköldar på muren ut emot hamnen till. Ett slags riddarhus utomhus?

Re: Fil-Tofia

Postat: 2018-09-13 13:27
av Snibben
Jeb skrev: Brynhildur är väl inte ensam producent av timmer? Jag har inte Aidneboken tillgänglig nu, men även Stipaztimmer kommer även från Zorakiska sidan och såpass långt norrut som Aidnebergens fot. Det är nog ganska blandat med vad för timmer man kapar ner. Den största delen bör dock vara lövträd. Skall kolla runt lite i källorna när jag kommer hem.
Brynhildur går ju över Stirpaz och ligger i både Kardien och Zorakin. Dessutom så sträcker den sig ända fram till till Aidnebergen så som skog för timmer till Fil-Tofia är de nog rätt ensamma.

Re: Fil-Tofia

Postat: 2018-09-13 13:28
av Jeb
Brynhildur går ju över Stirpaz och ligger i både Kardien och Zorakin. Dessutom så sträcker den sig ända fram till till Aidnebergen så som skog för timmer till Fil-Tofia är de nog rätt ensamma.
Det har du nog rätt i.

Re: Fil-Tofia

Postat: 2018-09-17 22:27
av Fafnir
Nu är jag ju ingen duktig landskapstecknare. Men är känslan på rätt väg?

Re: Fil-Tofia

Postat: 2018-09-17 23:28
av Fraxinus
Här händer det saker! Å andra sidan har jag varit frånvarande sedan juni så det är kanske inte så konstigt.
Vi börjar med Kejsarbron. Föga förvånande byggd redan under kejserlig tid. En bastant valvslagen stenbro med tre torn. Ett mittorn som står på ingenmansön samt två porttorn på vardera sida Fil och Tofia. Vill minnas att det finns ganska väl beskrivet i Zorakin-fliken. Återkommer om övrigt när jag läst på lite.

PS: gillar din bild Fafnir

Re: Fil-Tofia

Postat: 2018-09-17 23:41
av Fraxinus
Timmer är absolut en viktig handelsvara. Främst då ek och tall för skrovet till skepp, rödgran, silvergran och övriga ädelgranar som mastvirke. Sedan är ekbarken viktig för garvarna. Klenved av exempelvis alm och ask för tillverkning av spjut och yxor. Tjära. Träkol för ståltillverkning (dock hård konkurrens från stenkol från Luksilo och Yttersol. Men en annan viktig handelsvara som ej får glömmas är järnmalm.

Re: Fil-Tofia

Postat: 2018-09-18 16:34
av Jeb
Timmer är absolut en viktig handelsvara. Främst då ek och tall för skrovet till skepp, rödgran, silvergran och övriga ädelgranar som mastvirke. Sedan är ekbarken viktig för garvarna. Klenved av exempelvis alm och ask för tillverkning av spjut och yxor. Tjära. Träkol för ståltillverkning (dock hård konkurrens från stenkol från Luksilo och Yttersol. Men en annan viktig handelsvara som ej får glömmas är järnmalm.
Skeppas järnmalv via Stirpaz och FT? Hur stor anser du den traden vara kontra timmer?

Re: Fil-Tofia

Postat: 2018-09-18 16:39
av Jeb
Nu är jag ju ingen duktig landskapstecknare. Men är känslan på rätt väg?
Absolut! Slopade vi förskjutningen på bron? Att det är kortare till Fil än Tofia?

Re: Fil-Tofia

Postat: 2018-09-18 17:21
av Fafnir
Försökte kika lite på kartan. Det är kortare till den ”högra” sidan. Men perspektivet och framförliggande byggnader gör det inte så tydligt.
Kan nog korrigera det. Samt lägga till torn vid båda ändarna om jag förstod det rätt?

Re: Fil-Tofia

Postat: 2018-09-18 17:31
av Jeb
Försökte kika lite på kartan. Det är kortare till den ”högra” sidan. Men perspektivet och framförliggande byggnader gör det inte så tydligt.
Kan nog korrigera det. Samt lägga till torn vid båda ändarna om jag förstod det rätt?
Det verkar så. Känslan i bilden är väldigt rätt tycker jag.