Fil-Tofia

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev: 2019-01-18 19:10
Oh, spännande...
Det börjar bli så många äventyrsuppslag att vi snart måste producera platserna att äventyra i.... :wink:
Vad vill du veta...
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Vad vill du veta...
Just nu är det mest FT jag tänker mig producera lite till.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Snabbt ihoprafsat, men en liten start.

Vad den klåfingrige tjuven säger.
Fil-Tofia säger du. Jo, det är en trevlig plats för personer som mig. Köpmän med tunga börsar och ädlingar på väg att söka ära bland Aidnebergens svartfolk samlas i staden. Ser man bara till att ge gillena sin del av kakan är staden en lukrativ plats. Tyvärr är det gott om soldater i staden och de måste också kompenseras för att vända bort blicken. Sköter man bara dessa två regler kan Fil-Tofia erbjuda mycket.

Vad den snikne köpmannen säger:
Tvillingstaden. Det var en underbar plats om man ville göra timmeraffärer. Tror det var hösten -97 senast jag säkrade laster från staden. På den tiden kunde man fylla flera koggar med råvirke till ett förmånligt pris. Numer har Flodbaronernas kartell gjort det svårare för oss stackars oberoende handelsmän att ta laster från de stora drakarna. Vill man kan man fortfarande rikta in sig på de mindre marknaderna som stadens utmärkta möbelhantverk eller Aidneviner, men tiden för enkla vinster i timmer är sorgeligen förbi.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Ser ganska snyggt ihoprafsat ut tycker jag. :)

Vilka fler kan tänkas ha en åsikt om Fil-Tofia? Den fromme munken kanske, så vi får med lite LV-realterat material och ett omnämnande av Snibbens tjusige palatstados? Kanske också något om S:t Mellinsmunkarna i Lazarethklosteret och deras skicklighet i läkekonst? Den ädle riddaren borde också kunna ha något att säga om De Trettio Tappras slag och hjältemodet som tvillingstaden visade under Belägringen av Fil-Tofia? Eller någon av de många torneringar som hertigarna av Slättebo och Philmark hållit i staden?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Munken är en bra idé. Tänkte först den gamle legosoldaten, men han är lite svår att få till något annat än vakt/ soldat i stan. Kanske den pratsamme värdshusvärden eller den erfarne portvakten? Portvakten kommer troligen med i introtexten till staden.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Den pratsamme värdshusvärden låter som en mycket intressant bekantskap. Perfekt att använda i en stadsbeskrivning. :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Har du skrivit något om den fromme munken, Jeb? Jag gör gärna det men tänkte bara kolla så vi inte jobbar dubbelt.

Annars så skulle kanske den klåfingrige tjuven kunna ha något att säga om Undervägarna?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Det Stirzbergska palatset. Hertigfamiljens residens när de är i staden.
F10 på kartan här: viewtopic.php?p=40951#p40951
Den mest kände av Slättebos hertigar är möjligen Hertig Anvil och hans excentriska hustru Fru Brigantia den Synska. Hertig Anvil gjorde sig känd som en kapabel härförare under svartfolkinvasionen 484-485 e.O. När svartfolk belägrade Fil-Tofia och lyckades erövra Fil stod Hertig Anvil och hans trupper emot och uthärdade en lång och påfrestande belägring tills kungens här kom till hjälp. Om Fru Brigantia viskas det att hon på något sätt fick lära sig magi av en häxa när hon växte upp i Tofias hertighov som dotter till en riddare. Legenderna säger att hon hade ett hemligt rum på slottet i Tofia som hon och hennes läromästare nyttjade under hennes studier. När läromästaren dog eller försvann så behöll Brigantia kunskapen om det hemliga rummet för sig själv. Under kriget mot svartfolken och belägringen av Fil-Tofia så ska hon enligt sägnerna nyttjat sina mörka kunskaper för att rädda sin make, sina barn och sig själv från de mordförsök och sjukdomar som Svarta Tornet, kom det senare fram, sände mot dem och hela Philmark och Slättebo. Hertigens och Fru Brigantias giftermål betraktades för övrigt på sin tid som en enorm skandal. Ingen kunde förstå hur Hertig Anvil kunde nedlåta sig att gifta sig med en simpel landlös lågadlig riddares dotter. Men paret kom att bli smått legendariska redan under sin tid och stoff för sägner och ballader in i nutid.
Bara så att vi inte glömmer. :)
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Den pratsamme värdshusvärden låter som en mycket intressant bekantskap. Perfekt att använda i en stadsbeskrivning. :D
Jag håller på att bygga ett värdshus för honom att bo i. Ju mer jag skriver håller han på att utvecklas till en hon.
Har du skrivit något om den fromme munken, Jeb? Jag gör gärna det men tänkte bara kolla så vi inte jobbar dubbelt.
Munken är din!
Annars så skulle kanske den klåfingrige tjuven kunna ha något att säga om Undervägarna?
Det är klart att han ska det. Jag har haft mycket med annat och tyckte det såg så trist ut att jag inte får ur mig någon text, så både köpmannen och tjuven är inte särskilt genomtänkta än.
Bara så att vi inte glömmer. :)
Det är väl bra att vi glömmer hemliga kammare? Då blir de ännu hemligare... Givetvis skall diverse SL´s i världen få en liten påminnelse. :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Vad den fromme munken säger:
En mycket betydelsefull stad Fil-Tofia, med sitt läge på gränsen mellan Kardien och Zorakin. Här har Lysande Vägen genom sin bontisâl i staden kunnat bidra till otaliga avtal och fördrag kardier och zorakier emellan. Bontisâtet omfattar nämligen delar av båda kungarikena och bontisâlen i Fil-Tofia har fått en slags roll som oberoende medlare i förhandlingar, värdsliga som andliga. Exarken i Ekeborg är därför mycket noga med vem som besitter posten som Lysande Vägens representant här. Det finns flera kloster i staden, och även runt om. Det mest beryktade är Lazarethklostret där S:t Mellins Orden bedriver läkekonst av mycket hög klass. Etins ljus över deras gärning! Via Aidne passerar Fil-Tofia och många pilgrimmer brukar därför finnas i staden. Bontisâlens palatstados är också värt ett besök, både för sin arkitektur och sitt fina bibliotek.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Vad den fromme munken säger:
En mycket betydelsefull stad Fil-Tofia, med sitt läge på gränsen mellan Kardien och Zorakin. Här har Lysande Vägen genom sin bontisâl i staden kunnat bidra till otaliga avtal och fördrag kardier och zorakier emellan. Bontisâtet omfattar nämligen delar av båda kungarikena och bontisâlen i Fil-Tofia har fått en slags roll som oberoende medlare i förhandlingar, värdsliga som andliga. Exarken i Ekeborg är därför mycket noga med vem som besitter posten som Lysande Vägens representant här. Det finns flera kloster i staden, och även runt om. Det mest beryktade är Lazarethklostret där S:t Mellins Orden bedriver läkekonst av mycket hög klass. Etins ljus över deras gärning! Via Aidne passerar Fil-Tofia och många pilgrimmer brukar därför finnas i staden. Bontisâlens palatstados är också värt ett besök, både för sin arkitektur och sitt fina bibliotek.
Mycket bra. Ja valde att göra de andras beskrivningar ganska fria från kyrkan och lät dem fokusera mer på det som direkt intresserar dem.

Tjuven och köpmannen 2.0. Behöver lite redigeringshjälp med värdshusvärden, men jag gissar att ni kan hjälpa mig.

Vad den klåfingrige tjuven säger.
Fil-Tofia säger du. Jo, det är en trevlig plats för personer som mig. Köpmän med tunga börsar och ädlingar på väg att söka ära bland Aidnebergens svartfolk samlas i staden. Ser man bara till att ge gillena sin del av kakan är staden en lukrativ plats. Tyvärr är det gott om soldater i staden och de måste också kompenseras för att vända bort blicken. Sköter man bara dessa två regler kan Fil-Tofia erbjuda mycket. Jag kan dock säga er nu när vi sitter här i hörnet bortom gillets många öron att för den med mod i bröstet finns ett annat sätt att bli rik i stan. I Fil ringlar det gamla Jorpagniska avloppen likt ormar under gatorna. Där i Undervägarna, som de kallas kan man hålla sig dold för både nitiska vakter och giriga tjuvgillen. Håller man sig bara väl med Nattstrykarna och den legendariske Svartnissens horder, vilka härskar under jorden, erbjuder Undervägarna mycket spännande folk och platser för oss nattarbetare.

Vad den snikne köpmannen säger:
Tvillingstaden. Det var en underbar plats om man ville göra timmeraffärer. Tror det var hösten -97 senast jag säkrade laster från staden. På den tiden kunde man fylla flera koggar med råvirke till ett förmånligt pris. Numer har Flodbaronernas kartell gjort det svårare för oss stackars oberoende handelsmän att ta laster från de stora drakarna. Vill man kan man fortfarande rikta in sig på de mindre marknaderna som stadens utmärkta möbelhantverk eller Aidneviner, men tiden för enkla vinster i timmer är sorgeligen förbi. Trevligt förvisso är att staden ligger lite avsides och traktens ädlingar som gjort sig förmögna på timmer är svältfödda på utländskt gods. De betalar rundhänt för lyxartiklar och sydländska tyger, men silver fyller inga lastrum. Jag skulle nog inte resa till Fil- Tofia förrän jag säkrat ett timmerkontrakt och för en liten aktör som mig är det inte lätt.

Vad den pratsamme värdshusvärden säger:
Välkomna ska ni vara till Tvillingstaden, brödrafolkens högborg och fornimperiets västra gräns. Kanske inte, men så borde vi omnämna vår underbara stad. Kardisk försvarsborg och Zorakisk handelsbod i ett. Staden är till brädden full av allsköns kyrkfolk, farlänningar, halvfolk och vanligt folk. Är det inte fantastiskt så säg? Inte illa för en liten stad vid gränsfloden! Passa nu på att njuta av ert vin innan ni hastar iväg. Jag vet att ni vill se er om i stan innan kvällen. Betänk då att även efter Etin sol uppsökt sitt nattkvarter finns saker att uppleva. Håller ni er runt Kejsarbron finns flera nöjeslokaler och vakten ser till att illgärningsmän inte stör stadens gäster. Nu är det ju bara väna eftermiddagen, så passa ni på att se er om. Håll er till storgatorna och dräll inte in i gränder, där ska inte respektabla personer vara. Gå heller inte ut i Barkstaden och då speciellt inte till Påryggbacken, det enda man finner där är synder och Blåskrev. Inget för sådant herrskap som er. Nog med förmaningar! Ge er ut på gatorna och upplev vår by. Det är marknad på Krämartorget i Tofia idag och marknadsdag är rättardag, som man säger här. Landsfiskalen har säkert någon som han vill smycka Rackarkullen med nästa Odosdag. Drick nu ur så ni hinner. Era rum är bolstrade och städade när ni kommer tillbaka.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Den svarta styråran.
Ett sjaskigt ställe utanför Båtarna. Åran som det kallas ligger inklämt mellan två kornbodar och huserar mest hamnarbetare och strandsamlare. Maten är förvånansvärt bra då tillgången på färska råvaror är god i hamnen. Vinet man sköljer ner det med håller inte samma standard. Nu är det inte för maten man besöker åran. Här träffas mördare, smugglare och övriga ljusskygga för att göra upp affärer. Stadsvakten dyker upp då och då och gör en rensning, men åran återuppstår med ny ägare inom kort tid. Just nu drivs åran av Billford Stryk en smugglare vars pråm förstörts. Den förre ägaren försvann dagarna före krögare Stryk tog över.

Pampas.
Intill Rangvald den skönes torg ligger en ölstuga inredd för att hedra ägaren Silvervinds påstådda pampiska bakgrund. Stället är inrett med vackra hästsniderier och typiska pampiska vävnader pryder väggarna. På Pampas bakgård har även ett ångbad inretts där gästerna kan njuta av ölen samtidigt som de svettas av sig dagens vedermödor. Pampas har billigt öl och maten är av enkel, men pampisk art. Specialiteter som sjögräsbiffar och hästkorv serveras i flätade gräskorgar. Stället är populärt bland unga sofistikerade borgare, som anser att de pampiska sättet att leva fritt på den stora stäppen är framtiden. Sanningen är att Silvervind inte alls är pamper och det mesta i hans ölstuga är rena påhitt från hans sida. Silvervind heter egentligen Lindus och är från Hamre i norra Slättebo.

Hamrells.
Vid Stirpaz flodstrand på Tofiasidan finns Hamrells värdshus. Huset står på pålar för att undvika gyttjan som omger det, men med åren har det sakta sjunkit ner i dyn. Huset är därför krokigt och snett åt alla möjliga håll och flera vad har satt om när hela rasket rasar ner i floden. Stället har varit i familjen Hamrells ägo i flera generationer och var en gång ett respektabelt ställe. Numer styr det av familjen Hamrells överhuvud Harald "Hästen" Hamrell och är en skugga av sitt forna jag. Hamrells serverar urvattnat vin och blaskig öl. Maten är av dålig kvalitet och de få rum man har för uthyrning är inget för den finkänslige. Inte heller sällskapet man kan köpa med sig till rummet uppvisar några former av finkänslighet och diverse risker för den ömhetstörstande medföljer. Ett besök på ett bättre badhus är att rekomendera efteråt. Det är inte något av detta som drar kunder till Hamrells. Harald är ledare för Tofias tjuvgille och Hamrells är gillets högkvarter. Alla som vill ägna sig åt olagligheter i Tofia måste besöka Hamrells för att registreras av gillet. Gör man inte det skickas personal ut för att hjälpa den nyanlände med vägbeskrivning.

Jag tänker fylla på med Minst en krog och en bordell på Påryggberget utanför Fil. I Tofia bör finnas ett ställe med övernattning och kanske tre till kända krogar av varierande kvalitet. Fil får något liknande nummer. Har jag missat någon?

Madam Elisa, ägare till värdshuset Axet och Kotten i Fil där stadens kanske bästa öl serveras

Vilmur Gladerdag, halvling och ägare till värdshuset Äppelblomman, serverar klomellisk cider
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Ähh, nu är vi ju ändå igång...
Lite FT kändisar:

Joddlar-Jöns.
En populär gatumusiker vars fyndiga och lite fräcka texter tilltalar folk ur framförallt de lägre stånden. Joddlar-Jöns är inte särskilt populär bland stadens mer högborna, då de ofta är målet för nidvisor och förlöjligade. Jöns har flera gånger fått pålen eller ett redigt kok stryk, men inget har fått honom att avstå från att framföra sina alster. Joddlar-Jöns kan dyka upp lite varstans i stan och ingen vet var han bor eller kommer ifrån. Så länge han får lite slantar i sin hatt fortsätter han att ro folket på adelns bekostnad.

Stadsvakt Krona.
Ingen vet vad han heter i förnamn, men alla staden invånare vet vem stadsvakt Krona är. Han är den i vaktstyrkan som tjänstgjort längst och har trots sin stigande ålder lyckats behålla en ung mans kropp. Hans kännetecken är den borstiga mustaschen som numer är helt vit. Krona åtnjuter enorm respekt från hög som låg och hans enorma minnesbank gör honom till en ovärderlig källa till kunskap om stadens alla invånare och platser. Krona har trots överordnades önskan inte avancerat inom kåren utan är fortfarande en enkel stadsvakt. Han älskar sin stad och dess befolkning och är vänlig och omtänksam mot alla. Krona är inte främmande för att ta till hårdhandskarna när det behövs, men han är aldrig elak och behandlar även stadens mer ljusskygga personer med respekt. Stadsvakt Krona patrullerar gatorna ensam och kan dyka upp var som helst i stan. Han har alltid tid att stanna en stund för att ge någon en vägbeskrivning eller bara förhöra sig om personens välbefinnande. Allt lagras i hans minnesbank.

Krabb-Johan.
Denna kuf är ett känt ansikte på huvudsakligen Fils gator. Johan drar runt sin trehjuliga lilla vagn säljandes skaldjur och fisk. Varje dag finns han tidigt i hamnen för att besöka fiskauktionen och där fylla sin vagn. Sedan vandrar han gata upp och ner oavsett väder och kränger sina varor. Johan är inte den smartaste och heller inte den trevligaste handlaren i Fil- Tofia, men folk köper ända av honom då han är billig och dessutom levererar till dörren.

Skit-Wenda
En av Fil- Tofias många skitkärringar, men kanske den mest kända. Skit-Wenda är en kutryggig gammal tant som idogt kånkar runt sina tunnor och tömmer folks avträden. Wenda har alltid sett gammal ut och de flesta i staden känner igen henne. Wenda tar sitt yrke på stort allvar och har en förmåga att prata om avföring som det vore en vetenskap. Hon gratulerar gärna boende om hon finner deras tarv tillfredsställande. Detta gör de flesta obekväma och generade. Något som Skit-Wenda bara tandlöst kraxar åt.

En liten verkstad kläms in.

Goda yxskaft.
Ister Banns träsnideri är Fil- Tofias huvudsakliga leverantör av verktygsskaft och liknande. Verkstaden ligger strax utanför muren vid Fil och drivs av Mäster Bann och hans söner. Deras hantverk håller ypperlig kvalitet och brännmärks alla med stadens vapen och Mäster Banns bomärke. De stoltserar med att kunna leverera nästan alla slags träslag och importerar vida ifrån om kunden kan betala. Det mesta av tillverkningen sker vanligtvis med lokala träsorter. Mäster Bann äger en av Fil- Tofias få trampsvarvar och tillverkar allsköns runda trävaror med den. Ska skaft eller spjutämnen tillverkas görs de uteslutande för hand.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Vad den klåfingrige tjuven säger.
...
Jeb skrev:Vad den snikne köpmannen säger:
...
Ser bra ut.
Jeb skrev:Vad den pratsamme värdshusvärden säger:
Välkomna ska ni vara till Tvillingstaden, brödrafolkens högborg och fornimperiets västra gräns. Kanske inte, men så borde vi omnämna vår underbara stad. Kardisk försvarsborg och Zorakisk handelsbod i ett. Staden är till brädden full av allsköns kyrkfolk, farlänningar, halvfolk och vanligt folk. Är det inte fantastiskt så säg? Inte illa för en liten stad vid gränsfloden! Passa nu på att njuta av ert vin innan ni hastar iväg. Jag vet att ni vill se er om i stan innan kvällen. Betänk då att även efter Etin sol uppsökt sitt nattkvarter finns saker att uppleva. Håller ni er runt Kejsarbron finns flera nöjeslokaler och vakten ser till att illgärningsmän inte stör stadens gäster. Nu är det ju bara väna eftermiddagen, så passa ni på att se er om. Håll er till storgatorna och dräll inte in i gränder, där ska inte respektabla personer vara. Gå heller inte ut i Barkstaden och då speciellt inte till Påryggbacken, det enda man finner där är synder och Blåskrev. Inget för sådant herrskap som er. Nog med förmaningar! Ge er ut på gatorna och upplev vår by. Det är marknad på Krämartorget i Tofia idag och marknadsdag är rättardag, som man säger här. Landsfiskalen har säkert någon som han vill smycka Rackarkullen med nästa Odosdag. Drick nu ur så ni hinner. Era rum är bolstrade och städade när ni kommer tillbaka.
"Fornimperiets västra gräns", blir inte det fel? Eller har kanske inte värdshusvärden helt koll på historien? Kejsardömet Jorpagna sträckte sig helt ut till Faltraxnäs i väster och till Mirel i norr. Kan meningen kanske bytas till något med Kejsarbron och De Trettio Tappras slag, eller med kriget mot svartfolken och Belägringen av Fil-Tofia?

I övrigt så upprepar värdshusvärden sig lite, med uppmaningar om att "se sig om", "passa på" och "ge er ut". Fast det kanske bara passar med hans pratsamhet? :wink:

Kanske kan biten om marknadsdagen komma innan biten om nattliga aktiviteter?

I övrigt ser det fint ut. Gillar att ha en värdshusvärd bland "Vad den xxx säger". :)

TILLÄGG: Kanske kan värdshusvärden bjuda på Gammel Kardsk, blandat av finaste Nekker? viewtopic.php?f=2&t=29&p=40667&hilit=nekker#p40667
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Värdshusen och personerna ser också bra ut.
Kan försöka beskriva Äppelblomman och Axen och Kotten.

Borde kanske Pilgrimshuset beskrivas bland värdshus och krogar?
Skriv svar