Fil-Tofia

Samlingsplats för alla länder och platser
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: 2019-10-02 23:41
Snibben skrev så här tidigare:
Snibben skrev:1 Norra porten
2 Philborgen
3 S:t Linas (Fils norra stadspamod)
4 Köpmännens gillessal
5 Vapenknasarnas värmestuga
6 S:ta Evelona av Entika (Brendisk bönepamod)
Med "pamod" menas nog soltempel. Och nr. 6 tror jag vi ändrade till något annat än ett berendisk tempel och dessutom flyttade till annan plats. Har dock inte hittat vart vi diskuterade detta...
Hej!

Tror det blir så här

1 Norra porten
2 Philborgen
3 S:t Linas (Fils norra stadstempel)
4 Köpmännens gillessal
5 Norra marknadsporten
6 Vapenknasarnas värmestuga
7 S:ta Evelona av ??? tror vi pratade om Magille istället (har blivit något förskjutet på kartan)
8 Västra markandsporten
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev: 2019-10-03 16:27
7 S:ta Evelona av ??? tror vi pratade om Magille istället (har blivit något förskjutet på kartan)
Magilre var det ja. S:ta Evelona av Munzga kan det vara. Men hur kopplar vi samman ett magillersk helgon och ett soltempel i Fil-Tofia?

1) Låter vi S:ta Evelonas vara en enkel liten bönepemod (ett litet kapell altså) där magillerska besökare i staden stannar upp för att be sina böner på hemspråket? I så fall kan den ligga i byggnad 7 på kartan som nu.

2) Låter vi S:ta Evelonas vara ett soltempel men flyttar det till den LV-markerade byggnaden mellan 7 och 8 på kartan?

Förklaringen till varför ett magillersk helgon dyrkas här kan kan vara att de magillerska medlemmarna av Greverydska orden (politisk sammanslutning med medlemmar från Zorakin, Kardien och Magilre) har finansierat ett tempelbygge eller att deras kardiska ordenssyskon har byggt det som en gåva. Eller så låter vi helt enkelt bara bönepemoden/soltemplet vara tillägnat helgonet S:ta Evelona från Magilre (och indirekt spikar sedvanan inom LV att olika soltempel kan vara särskillt tillägnade olika helgon).

Kanske en obetydlig detalj detta men jag försöker skapa lite struktur och få fastbestämd saker, både här och för annat som berörs. :wink:
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

siffran 7 har alltså flyttat på sig från soltemplet i redigeringen.

Jag förklarade detta tidigare som att det rörde sig om köpmän från Magille (då från Brendein) som ville ha gudstjänster på sitt egna språk (i de delar där man inte talar dalkiska). Behöver inte vara konstigare än att en stor del magilliska bofasta i Fil-Tofia startade sin egen församling. Eftersom de flesta är köpmän kunde de donera pengar eller se till att externa pengar donerades.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Förklaringen till varför ett magillersk helgon dyrkas här kan kan vara att de magillerska medlemmarna av Greverydska orden (politisk sammanslutning med medlemmar från Zorakin, Kardien och Magilre) har finansierat ett tempelbygge eller att deras kardiska ordenssyskon har byggt det som en gåva. Eller så låter vi helt enkelt bara bönepemoden/soltemplet vara tillägnat helgonet S:ta Evelona från Magilre (och indirekt spikar sedvanan inom LV att olika soltempel kan vara särskillt tillägnade olika helgon).

Kanske en obetydlig detalj detta men jag försöker skapa lite struktur och få fastbestämd saker, både här och för annat som berörs.
Jag förklarade detta tidigare som att det rörde sig om köpmän från Magille (då från Brendein) som ville ha gudstjänster på sitt egna språk (i de delar där man inte talar dalkiska). Behöver inte vara konstigare än att en stor del magilliska bofasta i Fil-Tofia startade sin egen församling. Eftersom de flesta är köpmän kunde de donera pengar eller se till att externa pengar donerades.
Kan det inte vara en kombination av de båda?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Magiller i Fil har låtit bygga ett soltempel i Fil där de kan höra predikningar på magilliska. Greverydska orden har bidragit finansiellt.

Siffran 7 redigeras till rätt plats på en ny karta.

Låter det bra? :)
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Snibben får bestämma om sitt tempel, men i mina öron låter det bra.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Efter de senaste diskussionerna borde vi kunna spika följande platser:

Torne by - förstaden norr om Tullarby utanför Fil
Hamrells - krog belägen längst ute vid vattnet i stadsdelen Tofia-Brygga,
Poulins gjuteri - gjuteriverkstad belägen i Barkstaden utanför Fil
Polins kontor - belägen i valfri byggnad i Philborgsbyns sydvästra del (i slänten upp från Philborgen mot Bontisâlpalatset)
S:ta Evelonas - soltempel för magiller beläget i LV-byggnaden i södra Philborgsbyn
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Torne by - förstaden norr om Tullarby utanför Fil
Är det ok att döpa om den till Tornby?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev: 2019-10-15 12:12
Torne by - förstaden norr om Tullarby utanför Fil
Är det ok att döpa om den till Tornby?
Absolut.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Har du gjort några uppdateringar på kartan Snibben?

Senaste versionen syns här: viewtopic.php?p=42326#p42326

Skulle vilja renskriva material i wikin och då vore det bra att veta. :)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: 2019-12-05 06:11 Har du gjort några uppdateringar på kartan Snibben?

Senaste versionen syns här: viewtopic.php?p=42326#p42326

Skulle vilja renskriva material i wikin och då vore det bra att veta. :)
Har inte arbetat på den sedan i augusti men här är sista arbetstillfället.
Philborgsbyn 2020.png
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Tack!

Lite onödigt pet från min sida är väl Barkastaden, som egentligen heter Barkstaden. Jag har inget emot Barka utan föreslår att behålla Barka kanske till och med med ett stan. Barkastan?

Tofia-brygga, föreslår här Tofia-bryggor utan mer motivering än så.

Torne by tror jag vi kom fram till Tornby.

Jag har helt missat Halvlängdshagarna. Älskar det!

jag ser även att Fil har fått gott om kranar. I Tofia har jag för avsikt att namnge dessa två kranar och ge dem lite historia. Är det ok för er att Fil har hjulkranar av äldre snitt och att de funnits ett tag (dvs. teknologin är inte helt ny.) medan Tofias är mer moderna och med det effektiva (när de fungerar)?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

Tack Jeb!

Jag har inga större planer att arbeta med kartan inom närmaste framtiden, utan det är som sagt sista arbetat från den 18 augusti 2019.Om jag får för mig att arbeta med den igen skall jag se till att de ändringarna kommer till skott.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Jag har funderat lite över FT. Hur vill ni lägga upp skrivandet? Skall vi göra som Krilloan och göra varje "kvarter" separat eller allt som en lång artikel?

Mitt förslag är typ: Ett intro som rör hela stan. Stadsvakt, mur och vattenvägar. Områdesinfo ex. Tofia brygga. Husen här är bla. bla. Lite tongivande invånare och några speciella platser som tavernor eller Snok-fias ormkebab. Kanske lite endast SL-stuff.

Ett annat förslag är att göra hela rasket som en wikiartikel liknande ett land. Detta tycker jag tar bort lite av stadsmodulkänslan men vad tycker ni andra?

För att dra igång detta kanske vi även ska bestämma lite hur vi vill att det ska se ut i staden. Hur ser husen, muren eller den allmänna miljön ut?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev: 2020-01-13 18:01 Mitt förslag är typ: Ett intro som rör hela stan. Stadsvakt, mur och vattenvägar. Områdesinfo ex. Tofia brygga. Husen här är bla. bla. Lite tongivande invånare och några speciella platser som tavernor eller Snok-fias ormkebab. Kanske lite endast SL-stuff.

Tycker det här låter som ett bra förslag. Områdesinfo för varje stadsdel kan vara lagom, fast inte nödvändigtvis lika omfattande som stadsdelarna i Krilloan-modulen som ju var och en nästan är lika stora som Fil-Tofia sammanlagt.
Jeb skrev:För att dra igång detta kanske vi även ska bestämma lite hur vi vill att det ska se ut i staden. Hur ser husen, muren eller den allmänna miljön ut?
Finns ett inlägg här med idéer: viewtopic.php?p=42212#p42212

Jag ser även före mig att det är viss arkitektonisk skillnad mellan Fil och Tofia. Kanske en övervikt av korsvirkeshus i Fil och av rena stenhus i Tofia?

Den allmänna miljön präglad av handlare och pilgrimers ständig färdsel genom städerna över Kejsarbron mellan Kardien och Zorakin? Förutom vid den stora Flottningen?
Skriv svar