Fil-Tofia

Samlingsplats för alla länder och platser
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

"Fornimperiets västra gräns", blir inte det fel? Eller har kanske inte värdshusvärden helt koll på historien? Kejsardömet Jorpagna sträckte sig helt ut till Faltraxnäs i väster och till Mirel i norr. Kan meningen kanske bytas till något med Kejsarbron och De Trettio Tappras slag, eller med kriget mot svartfolken och Belägringen av Fil-Tofia?
Jo, det får fixas till.
I övrigt så upprepar värdshusvärden sig lite, med uppmaningar om att "se sig om", "passa på" och "ge er ut". Fast det kanske bara passar med hans pratsamhet? :wink:
Förvisso, men jag ser det nu när jag läser igenom. Värdhusvärdtexten är inte helt bra.
Kanske kan biten om marknadsdagen komma innan biten om nattliga aktiviteter?
Det kan den.
I övrigt ser det fint ut. Gillar att ha en värdshusvärd bland "Vad den xxx säger". :)
Dedshusvärden bjuda påt är en ganska logisk person att fråga tycker jag också.
Gammel Kardsk, blandat av finaste Nekker?
Japp.
Värdshusen och personerna ser också bra ut.
Kan försöka beskriva Äppelblomman och Axen och Kotten.
Tack och nice.
Borde kanske Pilgrimshuset beskrivas bland värdshus och krogar?
Jag hade också den funderingen. Jag fegade ur för att inte "sänka" ner Etins hus till ett modest värdshus, men det är ju i stort det det är. Därtill ett av det billigaste i stan. :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9004
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Enligt den ganska långa diskussionen om pilgrimshus i Fil-Tofia så verkar vi ha kommit fram till att det finns ett pilgrimshus och att det ligger vid det stora torget i Tofia. Byggnad T21 på Snibbens karta. Pilgrimshuset drivs av bontisâlen i Fil och nuvarande byggnad är rätt nybbygd (av byggmästare Långe-Lisa, ålderkvinna i Tofias byggmästarskrå).

Byggnaden är rätt stor så här rymms nog både faciliteter för den fattigaste pilgrim samt de mer välbärgade. Bontisâlen vill troligtvis sola sig i glansen från fina gäster.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Dedshusvärden bjuda påt är en ganska logisk person att fråga tycker jag också.
Wow. Min svensklärare hade varit stolt. Måste lära mig att läsa igenom innan man trycker på skicka. :D
Enligt den ganska långa diskussionen om pilgrimshus i Fil-Tofia så verkar vi ha kommit fram till att det finns ett pilgrimshus och att det ligger vid det stora torget i Tofia. Byggnad T21 på Snibbens karta. Pilgrimshuset drivs av bontisâlen i Fil och nuvarande byggnad är rätt nybbygd (av byggmästare Långe-Lisa, ålderkvinna i Tofias byggmästarskrå).

Byggnaden är rätt stor så här rymms nog både faciliteter för den fattigaste pilgrim samt de mer välbärgade. Bontisâlen vill troligtvis sola sig i glansen från fina gäster.
Det är vi helt överens om. Låt oss sälla pilgrimshuset till listan av värdshus.

Nästa sak borde i mitt tycke vara att namnge Snibbens olika kvarter och sedan börja skriva om dem. Jag tänker mig: Höga berget bla. bla. känt för gamla tanter och honungsproduktion bla. bla. Några kända byggnader och platser och lite tongivande personer boendes. När vi kommit genom alla kvarter kanske Undervägarna, förstäderna och möjligen stora hamnen i Fil kan få egna likvärdiga beskrivningar?

En komplett revision på värdshusvärden kommer...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9004
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Nu skulle jag egentligen beskriva värdshus men kom av mig och gjorde ett utkast till beskrivning av stadsdelar och stadskvarter:

Stadsdelar
Fil-Tofia är uppdelad i ett antal stadsdelar som i sin tur består av ett antal stadskvarter. Stadsdelarna har fått namn eftervart som bebyggelsen genom historiens lopp vuxit och var från början lite vagt angivna. Sen tillkom uppdelningen i stadskvarter och noggranna avgränsningar. Detta gjordes som en följd av Traktatet i Tofia 485 e.O. och hänger samman med försvaret av staden. Både Fil och Tofia delades upp i kvarter som var och ett skulle ställa upp och försörja en kvartersmilis. Dessa kvartersmiliser skulle finnas tillgängliga som stöd till de två fasta stadsvakterna om 240 vakter vardera som traktatet också anger. Sedan har stadskvarteren fått nya funktioner, både juridiskt och religiöst, men grunden är militär. Lyckligtvis har inte kvartersmilisen behövt kallas in vid så många tillfällen då både Philmark och Slättebo till stor del skonats från krig och oroligheter de senaste hundratjugo åren men de olika kårerna sammanträder årligen för stridsövning och är noga med sin tillhörighet till kvarteret. Detta senaste hänger hänger samman med de årliga ”Spelen” där de olika stadskvarteren tävlar med varandra i olika lekar och gyckel. Fil består av stadsdelarna: Philborgsbyn, Mellangränderna och Sydslänten; Tofia av: Bryggorna, Parkstaden och Söderomtorget. Stadsdelarna är uppdelade i …



Uppdelningen av stadsdelarna och kvartern tänkte jag så här (kvartersnummren enligt Snibbens karta: download/file.php?id=234&mode=view)


Fil

Philborgsbyn (7, 20)
Mellangränderna (10, 18, 23, 25)
Sydslänten (28, 33, 35, 37)

Kvarter 7 (halvmåneknivar)
Kvarter 10 (viktlod)
Kvarter 18 (hästsko)
Kvarter 20 (lejon)
Kvarter 23 (nyckel)
Kvarter 25 (kanna)
Kvarter 28 (ekblad)
Kvarter 33 (oxar)
Kvarter 35 (sablar)
Kvarter 37 (saxar)

Tofia

Bryggorna (8, 12)
Parkstaden (10, 17)
Söderomtorget (26, 28, 30)

Kvarter 8 (hund)
Kvarter 10 (pilar)
Kvarter 12 (skepp)
Kvarter 17 (ankarjärn)
Kvarter 26 (rävsvansar)
Kvarter 28 (tuppar)
Kvarter 30 (bjällra)


Har en tanke om att endast ge kvarteren nummer men också en om att utgå från motivet på de olika kvarterens heraldiska vapen som ju Snibben så fint har ritat upp. Eller så får de namn de också fast det kanske blir rörigt?

Att göra en mindre uppdelning i stadsdelar och kanske bara beskriva dessa tänkte jag är lättare än att försöka beskriva sjutton olika stadskvarter. Nu blir det ändå sex stadsdelar att beskriva, pluss bontisâlens palatstados, Philborgen, Stirzbergska palatset, Undervägarna samt förstäder och kloster.



Sydslänten eller Söderomtorget kan eventuellt bytas ut med Höga Berget som du föreslår som ett namn Jeb?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Nu skulle jag egentligen beskriva värdshus men kom av mig och gjorde ett utkast till beskrivning av stadsdelar och stadskvarter:
Det tycker jag du gjorde rätt i. Det ser ut som det vi kommit överens om.

Har en tanke om att endast ge kvarteren nummer men också en om att utgå från motivet på de olika kvarterens heraldiska vapen som ju Snibben så fint har ritat upp. Eller så får de namn de också fast det kanske blir rörigt?
Jag tycker absolut att vi ska namnge dem och kanske en kortare beskrivning av vart område. Snibbens förslag är bra och jag tycker namnen kan spegla det heraldiska vapnet. Sedan kan man namnge parker, gator och speciella platser utan att ge dem någon direkt förklaring.
Att göra en mindre uppdelning i stadsdelar och kanske bara beskriva dessa tänkte jag är lättare än att försöka beskriva sjutton olika stadskvarter. Nu blir det ändå sex stadsdelar att beskriva, pluss bontisâlens palatstados, Philborgen, Stirzbergska palatset, Undervägarna samt förstäder och kloster.
precis så!
Sydslänten eller Söderomtorget kan eventuellt bytas ut med Höga Berget som du föreslår som ett namn Jeb?
Nja, höga berget var bara ett exempel (från Bamse) och inte tänkt att medverka.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Vad den pratsamme värdshusvärden säger:
Välkomna ska ni vara till Tvillingstaden, brödrafolkens högborg och där våra trettio tappraste stod och föll. Kanske inte, men så borde vi omnämna vår underbara stad. Kardisk försvarsborg och Zorakisk handelsbod i ett. Staden är till brädden full av allsköns kyrkfolk, farlänningar, halvfolk och vanligt folk. Är det inte fantastiskt så säg? Inte illa för en liten stad vid gränsfloden! Vare sig herrskapet är här i affärer eller nöjen ska ni tas väl om hand. Får jag lov att fresta med en liten Gammel Kardsk, blandat av finaste Nekker medan jag berättar om stan? Det är marknad på Krämartorget i Tofia idag och marknadsdag är rättardag, som man säger här. Landsfiskalen har säkert någon som han vill smycka Rackarkullen med nästa Odosdag. Era rum kommer vara bolstrade och klara när ni återvänder. Vill ni då inte genast gå till nattvila betänk då att även på kvällen finns saker att uppleva. Håller ni er runt Kejsarbron finns flera nöjeslokaler och vakten ser till att illgärningsmän inte stör stadens gäster. Stanna på storgatorna och dräll inte in i gränder, där ska inte respektabla personer vara. Gå heller inte ut i Barkstaden och då speciellt inte till Påryggbacken, det enda man finner där är synder och Blåskrev. Inget för sådant herrskap som er.

Lite förändring, men det kan säkert filas lite till.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9004
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Nu ser värdshusvärden mycket bättre ut. :)

Då har vi altså följande färdigt:
Vad den klåfingrige tjuven säger:
Fil-Tofia säger du. Jo, det är en trevlig plats för personer som mig. Köpmän med tunga börsar och ädlingar på väg att söka ära bland Aidnebergens svartfolk samlas i staden. Ser man bara till att ge gillena sin del av kakan är staden en lukrativ plats. Tyvärr är det gott om soldater i staden och de måste också kompenseras för att vända bort blicken. Sköter man bara dessa två regler kan Fil-Tofia erbjuda mycket. Jag kan dock säga er nu när vi sitter här i hörnet bortom gillets många öron att för den med mod i bröstet finns ett annat sätt att bli rik i stan. I Fil ringlar det gamla Jorpagniska avloppen likt ormar under gatorna. Där i Undervägarna, som de kallas kan man hålla sig dold för både nitiska vakter och giriga tjuvgillen. Håller man sig bara väl med Nattstrykarna och den legendariske Svartnissens horder, vilka härskar under jorden, erbjuder Undervägarna mycket spännande folk och platser för oss nattarbetare.

Vad den snikne köpmannen säger:
Tvillingstaden. Det var en underbar plats om man ville göra timmeraffärer. Tror det var hösten -97 senast jag säkrade laster från staden. På den tiden kunde man fylla flera koggar med råvirke till ett förmånligt pris. Numer har Flodbaronernas kartell gjort det svårare för oss stackars oberoende handelsmän att ta laster från de stora drakarna. Vill man kan man fortfarande rikta in sig på de mindre marknaderna som stadens utmärkta möbelhantverk eller Aidneviner, men tiden för enkla vinster i timmer är sorgeligen förbi. Trevligt förvisso är att staden ligger lite avsides och traktens ädlingar som gjort sig förmögna på timmer är svältfödda på utländskt gods. De betalar rundhänt för lyxartiklar och sydländska tyger, men silver fyller inga lastrum. Jag skulle nog inte resa till Fil- Tofia förrän jag säkrat ett timmerkontrakt och för en liten aktör som mig är det inte lätt.

Vad den fromme munken säger:
En mycket betydelsefull stad Fil-Tofia, med sitt läge på gränsen mellan Kardien och Zorakin. Här har Lysande Vägen genom sin bontisâl i staden kunnat bidra till otaliga avtal och fördrag kardier och zorakier emellan. Bontisâtet omfattar nämligen delar av båda kungarikena och bontisâlen i Fil-Tofia har fått en slags roll som oberoende medlare i förhandlingar, värdsliga som andliga. Exarken i Ekeborg är därför mycket noga med vem som besitter posten som Lysande Vägens representant här. Det finns flera kloster i staden, och även runt om. Det mest beryktade är Lazarethklostret där S:t Mellins Orden bedriver läkekonst av mycket hög klass. Etins ljus över deras gärning! Via Aidne passerar Fil-Tofia och många pilgrimmer brukar därför finnas i staden. Bontisâlens palatstados är också värt ett besök, både för sin arkitektur och sitt fina bibliotek.

Vad den pratsamme värdshusvärden säger:
Välkomna ska ni vara till Tvillingstaden, brödrafolkens högborg och där våra trettio tappraste stod och föll. Kanske inte, men så borde vi omnämna vår underbara stad. Kardisk försvarsborg och Zorakisk handelsbod i ett. Staden är till brädden full av allsköns kyrkfolk, farlänningar, halvfolk och vanligt folk. Är det inte fantastiskt så säg? Inte illa för en liten stad vid gränsfloden! Vare sig herrskapet är här i affärer eller nöjen ska ni tas väl om hand. Får jag lov att fresta med en liten Gammel Kardsk, blandat av finaste Nekker medan jag berättar om stan? Det är marknad på Krämartorget i Tofia idag och marknadsdag är rättardag, som man säger här. Landsfiskalen har säkert någon som han vill smycka Rackarkullen med nästa Odosdag. Era rum kommer vara bolstrade och klara när ni återvänder. Vill ni då inte genast gå till nattvila betänk då att även på kvällen finns saker att uppleva. Håller ni er runt Kejsarbron finns flera nöjeslokaler och vakten ser till att illgärningsmän inte stör stadens gäster. Stanna på storgatorna och dräll inte in i gränder, där ska inte respektabla personer vara. Gå heller inte ut i Barkstaden och då speciellt inte till Påryggbacken, det enda man finner där är synder och Blåskrev. Inget för sådant herrskap som er.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Det ser bra ut. Vi nöjer oss med dem?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9004
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Vi nöjer oss med det. Men skulle någon få lust att skriva fler vid något senare tillfälle finns självklart möjligt till det. :)

Angående Barkstaden, kan det vara en av byarna/förstäderna som redan finns utritade på Snibbens karta?

Norr om Fil finns byarna 1 och 2, och i väster finns by 5. Även några onumrerade hus direkt söder om stadsmuren finns.

Övriga platser, samt klostret 4, behöver dessutom namn och beskrivning. Även platserna på Tofia-sidan. Tror inte vi har skrivit något men skall gå genom tråden och leta. Kom annars gärna med förslag!
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Angående Barkstaden, kan det vara en av byarna/förstäderna som redan finns utritade på Snibbens karta?
Ja, det tycker jag. 5:an är bra i storlek, men vilken som helst passar.

Då har vi lite namngivningsceremonier kvar på övriga förstäder. Snibben, har du förslag på något?
Övriga platser, samt klostret 4, behöver dessutom namn och beskrivning. Även platserna på Tofia-sidan. Tror inte vi har skrivit något men skall gå genom tråden och leta. Kom annars gärna med förslag!
Egentligen blir detta en del av framtidshistorien, men jag skrev om en relik för en tid sedan. Meningen är att den ska föras som en del av ett äventyr längs Via Aidne för att sedan hamna i FT. Reliken "räddas" av en etintrogen spelare undan Nidlands framfart. Runt reliken byggs sedan en liten munkorder. Se vad ni tycker om det är något att använda, givetvis med lite modifiering:

S:t Amarant Serverus Ahalas av Argalds heliga arm

S:t Amarant levde vid 300-talets slut och tjänade staden Argald i Jorpagna som skatteskrivare. Han var så noggrann i sitt värv att alla i Argald bokfördes ner till minsta kreatur. Argald styrdes vid tiden av furstefamiljen Nigrinus och de kunde mycket effektivt beskatta stadens invånare tack vare det precisa registret. Familjen Nigrinus blev mycket förmögna genom Amarants arbete och stadens folk blev syndigt avundsjuka. Folket vände sig bort från Etin och vägrade leva enkelt enligt Lysande vägens påbud. De ville behålla sin rikedom och inte dela med sig till sina herrar. Amarant, som själv var en av folket reste sig bland folket och tog Familjen Nigrinus i försvar. Han menade att Etin själv styrt hans hand till att skriva noggranna skattelängder, så alla skulle betala rättvisa skatter till sina herrar. Argalds folk svarade då med att dräpa Amarant och hugga av den arm han skrivit skattelängderna med och skicka den till Familjen Nigrinus. När så skatterna sinade i Familjen Nigrinus kistor kunde de inte längre betala sold till sina soldater och staden Argald stod nu helt värnlös mot angrepp. Barbarer från Nargur var inte sena att utnyttja detta och plundrade staden. De brände och skövlade och folket led. De bad till Etin om nåd och förlåtelse. Etin skickade Furst Skuvius Maxmus Ruga i sista stund för att med sina legioner rädda Argalds folk undan barbarernas välde. I dammet efter stridigheterna hade stora delar av Argald brunnit ner och Familjen Nigrinus var helt utplånad. Folket bad då Familjen Ruga att styra dem och bli deras herrar. Furst Ruga bannade folket om deras synder. Aldrig mer ska de försumma sina plikter, aldrig mer ska de trotsa Etins ord. Etins fromme tjänare Amarant hade dött för att lära Argalds folk en läxa. Allt som fanns kvar av honom var den arm som skrivit skattelängderna. Fursten förstod att Etin genom Amarant vill lära folket att inte försumma sina plikter mot sina herrar. Furst Ruga vädjade till Exarken i Ekeborg om att förklara Amarant Argalds skyddshelgon. För att styrka Amarants upphöjning till helgon skickade Fursten skattelängderna som Amarant författat och det enda som återstod av honom, hans arm till Ekeborg. Exarken förstod att Amarant måste varit under Etins styre för att kunna göra sådana precisa skattelängder och menade att folket i Argald måste betala lika mycket som skattelängderna anger till Lysande vägens kyrka för att Etin skall bli god mot dem igen. Argalds folk protesterade inte och för guldet byggde de ett magnifikt tempel till Etins ära i Argald. I templet placerades Amarants arm till påminnelse om vikten att ära och belöna sina herrar. Amarant, som försökt skydda folket från sina handlingar upphöjdes till s:t Amarant av Argald. Enda sedan dess har Amarants arm legat i Argalds tempel. Aldrig har folket misskött sina plikter och än i dag härskar familjen Ruga i Argald. Etin håller sin hand över staden Argald.

Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Fafnir »

Kanske helt off men det poppade upp i mitt huvud att lejonskölden används av ”kungsulvarna”

Frågan på varför de kallas ulvar men har lejon på skölden har fått olika svar genom åren. Allt från att den ursprungliga anlitade heraldikern inte var så duktig som önskat, att det från början var ulvar men som en hyllning till kungen byttes till djurens konung, att lejonet ju är kungen över ulvarna och heraldiken leder truppen mm.
Den mest sannolika förklaringen ska dock ha varit att gruppens första ledare hette just Ulvar och namnet blivit kvar.
Som vanligt är det de som vet minst som mest tvärsäkert lägger fram sina tankar som fakta.

Har inte satt mig in i tråden tillräckligt väl för att veta om jag ens svarar på ngt men se det som glada tillrop om inte annat :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Kanske helt off men det poppade upp i mitt huvud att lejonskölden används av ”kungsulvarna”
Vilka är de? Har helt missat detta gäng.
Har inte satt mig in i tråden tillräckligt väl för att veta om jag ens svarar på ngt men se det som glada tillrop om inte annat :)
Det är väl inte så illa det. Är du snäll kan du få en gata i Fil-Tofia uppkallad efter dig. Eller vill du kanske vara tatuerare i hamnen? :?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9004
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev: 2019-02-20 23:07 Kanske helt off men det poppade upp i mitt huvud att lejonskölden används av ”kungsulvarna”
Tänker du möjligtvis på "De tre ulvarna" som beskrivs i Monster och Män? :?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9004
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev: 2019-02-21 09:46
Har inte satt mig in i tråden tillräckligt väl för att veta om jag ens svarar på ngt men se det som glada tillrop om inte annat :)
Det är väl inte så illa det. Är du snäll kan du få en gata i Fil-Tofia uppkallad efter dig. Eller vill du kanske vara tatuerare i hamnen? :?
Tycker definitivt du kan slå upp en sidoverksamhet där Fafnir, gott om plats för nytt folk. :wink: Kanske en ran i landsflykt som tjänar till livets uppehålle nere bland Bryggorna i Tofia?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9004
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev: 2019-02-20 16:40 Egentligen blir detta en del av framtidshistorien, men jag skrev om en relik för en tid sedan. Meningen är att den ska föras som en del av ett äventyr längs Via Aidne för att sedan hamna i FT. Reliken "räddas" av en etintrogen spelare undan Nidlands framfart. Runt reliken byggs sedan en liten munkorder. Se vad ni tycker om det är något att använda, givetvis med lite modifiering:

S:t Amarant Serverus Ahalas av Argalds heliga arm

S:t Amarant levde vid 300-talets slut och...
Ser spännande ut. Får jag låna in furstefamiljen Ruga i en pågånde beskrivning av Argald och landområderna runt?
Skriv svar