Jorpagna

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Skogen det har talats om, "Morkerskogen", tanker ni er då någon av småskogarna på Spelknepes karta, en ny skapelse som av grummliga anledningar inte finns på kartan, eller den stora skog som hittas utanfor Jorpagnas vastgrans i vad som formodligen kan kallas Nostratiets norra trakter?

Antar att det ar den senaste som avses och då har vi redan en namngiven skog från Monster och Man-modulen som skal ligga i Jorpagna (kan tolkas som nara Jorpagna/på gransen av Jorpagna/i vad som var det forna Jorpagna), namligen Vidvindes skog.
Jo det är den skogen jag menar iaf och även jag har närt tanken att det är Vidvindens skog. Problemet med Vidvindens skog som skall ligga i Jorpagna (i eller på gränsen räcker väl) är att det inte är kännt var den ligger. Av den anledningen tycker inte jag vi kan använda detta annars försträffliga namn.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Jo det är den skogen jag menar iaf och även jag har närt tanken att det är Vidvindens skog. Problemet med Vidvindens skog som skall ligga i Jorpagna (i eller på gränsen räcker väl) är att det inte är kännt var den ligger. Av den anledningen tycker inte jag vi kan använda detta annars försträffliga namn.
Fast vi kan kanske tolka detta "i Jorpagna" som:
...nara Jorpagna/på gransen av Jorpagna/i vad som var det forna Jorpagna...
Om Nostratiets stora skog inte kallas Vidvinden, vad kallas den då? :?
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Vad sägs om ett storkrig mellan Jorpagna (tillfälligt förenat i stor del) och Jorpur, ett krig som ruinerade Jorpur och hållit det svagt i hundra år eller mer, detta skulle kunna förklara att Jorpur inte haft större inverkan på omvärlden, och vara en ytterligare förklaring till jorpagnas splittring, då de ÄNTLIGEN förenades krossades de sammanhållande arméerna av Jorpurska härar, och varje furste räddade sig själv som sig bör.

Upprinnelsen till konflikten är självklart maktbegär hos olika furstar i Jorpagna som hotade nostratiet eller Jorpur självt, eller så ville Jorpur utöka sin intressesfär och fick lida för det.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Sopodlare skrev:Vad sägs om ett storkrig mellan Jorpagna (tillfälligt förenat i stor del) och Jorpur, ett krig som ruinerade Jorpur och hållit det svagt i hundra år eller mer, detta skulle kunna förklara att Jorpur inte haft större inverkan på omvärlden, och vara en ytterligare förklaring till jorpagnas splittring, då de ÄNTLIGEN förenades krossades de sammanhållande arméerna av Jorpurska härar, och varje furste räddade sig själv som sig bör.

Upprinnelsen till konflikten är självklart maktbegär hos olika furstar i Jorpagna som hotade nostratiet eller Jorpur självt, eller så ville Jorpur utöka sin intressesfär och fick lida för det.
Om du med Jorpur menar Nostratiet och Vit fläck Jorpur så är meningen att den vita fläcken inte skall namnges annars. Försök väva in det i texten utan att nämna något specifikt namn, tex "allt land fram till Aidnebergens västra utlöpa", "antikens Jorpur Inferior"(Birke?), "de vilda områdena i väster"...osv.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

OT: Jag är fortfarande för att vi skall fylla i de Vita Fläckarna med officiell information. :wink:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Jag menade vit fläck jorpur, konungariket jorpur.

Jag är inne på anders linje, men om vi inte lägger inte officiell information där så behöver vi faktiskt inte.

Då kan denna information gå direkt till jorpur och inget annat
A fat man brings a cushion wherever he goes
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Om Nostratiets stora skog inte kallas Vidvinden, vad kallas den då? :?
Ja det är ju där vi hoppas på någons snilleblixt.

Akerkrent (dark bloodstained på bondlatin, bara på skoj!).

Om vi nu vill hålla denna skog som möjligt alternativ för den legendariska Vidvindens skog så får skogen gärna ha fått sitt nuvarande namn under Mörkertiden när den invaderades och togs över av svartfolk. Folk i västra Jorpagna talar om den med fruktan och avsky och kallar den ...? :shock:

Skogens antika namn är bortglömt och de referenser man funnit kallar den "den västra skogen", "skogen mot Mirel", "Skogen mot Aidne", ...skogen var större då kanske.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Om du med Jorpur menar Nostratiet och Vit fläck Jorpur så är meningen att den vita fläcken inte skall namnges annars. Försök väva in det i texten utan att nämna något specifikt namn, tex "allt land fram till Aidnebergens västra utlöpa", "antikens Jorpur Inferior"(Birke?), "de vilda områdena i väster"...osv.
Jorpur Inferior - provinsen vaster om Jorpur Superior (dagens Jorpagna, ungefar) under Kejsardomet Jorpagnas tid, inte mer noggrant specifiserat men kan lagom tolkningsbart anvandas som historisk namn på regionen mellan de nuvarande statsbildningarna Zorakin och Jorpagna.
anders skrev:OT: Jag är fortfarande för att vi skall fylla i de Vita Fläckarna med officiell information. :wink:
Låt våran vackra om an något omstandiga losning vara nu master anders! :wink:
Mikael skrev:Folk i västra Jorpagna talar om den med fruktan och avsky och kallar den ...? :shock:
...Morkerskogen? :roll:
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Jag har inte förtjust i mörkerskogen i närheten finns mörkerbergen eller mörkrets berg, kommer inte riktigt ihåg det officiella namnet, men om vill ha olycksbrådande namn så skulle jag föredra något i stil med skuggskogen, trollskogen, gammelskogen, spindelskogen, blodsskogen eller zargonskogen.

I övrigt så står det nog i Aidne när de beskriver Nordbergaskogen att den var resten av skogsbälte som en gång som täckte från Berendien till Kardien. Så det är troligt att skogen har varit ännu större en gång i tiden. I mening så bör hela området efter konfluxen och skog växte upp i hela Ereb under förfallet efter konfluxen.

Det var mina tankar.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Skuggornas skog
Skymningsskogen
Svartblodskogen
Svartmården
Dunkelskog
Dysterveden
De många tårarnas skog
Atrarum
Pullusdjupen
Senast redigerad av Mikael den 2008-08-15 16:15, redigerad totalt 1 gånger.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Här en liten text som jag tänkte mig till ett äventyrsuppslag i Jorpagna. Postar den här eftersom jag inte vet om uppslaget leder någon vart.
Kan kanske fungera som stämning eller inspiration...


"Jag brukar säga att varenda mänska har hört berättelsen om kurfursten av Hyngra. På sätt eller annat. Samma berättelse dras över hela skökans Ereb. Det är bara formen och namnen som varierar. Ja, någonstans just nu står en fjunskäggig rövknullande bard, plinkar på sin luta och sjunger exakt samma jäkla historia. Det är en klassiker helt enkelt. Pesten ta mig, en riktig skökans imperie-klassiker. Där finns helt enkelt allt som en bra historia skall innehålla: Fåfängt hopp, falskt bedrägeri, och ond, bråd död.

Kurfursten av Hyngra var en mäktig jäkel. Vid toppen av sin karriär hade han 3 kurfurstar under sin tumme, och det ryktades vid Maal att han till och med skulle smörjas till kejsare. Han var en hård drake på slagfältet, och han var hård i mun, men Hyngra blomstrade under hans hand, och folket gillade honom. Vid Hells hallar, det jorpagniska folket hade inte gillat en ledare sen gudarna lämnade skapelsen. Men den här jäkeln fick dem på knä. De kallade honom Stålhjässa och samlades som gudlösa flugor under hans baner. Det var goda tider. Furstjäkeln njöt. Det fanns guld, det fanns vin, det fanns kvinnor. Kvinnor, ja. Ni förstår, han må ha varit en skicklig ledare, men hans verkliga kunnande var kvinnor. Den kåta jäkeln kunde inte hålla busuken i tunikan. Hans tält och kammare var, ta mig pesten, alltid smockfullt av unga möar. Och de föll som gärdspinnar för ett rotvältarsvin. Trodde på hans sötbladder och löften om evig kärlek och trohet. Simpla trick. När vår gode Stålhjässa drog vidare ekade byarna av snyftande kjoltyg. Mot slutet lugnade det dock ner sig något. Ryktades att kåtjäkeln skulle börja stadga sig. Hur det än var med den saken så tog hans saga slut innan vi fick svaren.
Och hur det tog slut? Blodigt och abrupt givetvis, som alla skökans jorpagniska livsöden jag känner till. När Stålhjässas makt var som störst, och hans tid togs upp av otaliga slagfält i grannfurstendömena, lät han Hyngra skötas av sin bästa vän och general, Kordugar Grinnfara. Skitplyte även kallad. Furtsen och generalen hade varit som strumpa och sko ända sedan de släppt sina ammors bröst. Men när Grinnfara fick smaka på makten, tog han sin chans och vände sig mot sin vän och välgörare. (Jag sa ju att det var klassiskt). Junkern slog till i precis rätt ögonblick, när fursteivern börjat svalnat och folket börjat tröttna på allt sketet krig och piss som Stålhjässas makthunger vräkte över dem. I en handvändning hade han hela Farmark, de norra vildlanden, och svartskogarnas nybrytarbyar bakom sig. Strax därefter Svålfors och A'aldra. Stålhjässa kunde för Maal inte annat än släppa allt, vända om och rusa hem. Men hälften av hans banergods och vasallgårdar låg i Skitplytes händer, och därtill kastellstaden A'aldra. Av de borgar som fanns kvar valde han Fyrbranta som bas för sin här. Ett strategiskt misstag menar många, men jag menar att skiten var förutspådd sedan länge och han kunde lika gärna ha marsherat sina skökans trupper ner i Malsjöns svarta vatten. Från Fyrbranta försökte han förgäves rädda vad som räddas kunde, men jordskredet hade börjat. Hyngraborna vädrade blod. Och om det är nånting en jorpagnier uppskattar så är det ett praktfullt herrefall. Även om det råkar vara en herre man månaden innan hyllat med hög röst. Vid Hells alla svarta hallar.
På hedarna vid Savsåte Topp möttes så till slut de två forna vännerna. Furstens här talrik och till pappret oövervinnelig. Med vad bryr sig gudarna om sketna papper och militära skökans styrkeförhållanden. Ett dalkiskt elitförband med bågskyttar, hyniska hyrsvärd, pikenärer och helrustade riddare. Gudarna hånler. På andra sidan, knappt urskiljbara i skymningen och mot skogsrandens mörker, motståndarna. Godsmän, fotfolk, trälar och vildar. Det gick snabbt. Furstens generaler hann knappt få sina stela hånleenden bytta till förvånade gap innan allt var över. Stålhjässa själv kämpade förbanne mig som en jätte i bärsärkarus. Krigare dog i drivor kring honom. Jag menar det, det var skökans episkt. Och jag försöker inte mata nåt romantiskt förbannat bard-trams i er, jag överlåter det åt de rövknullande fjunläpparna. Det här var lika sannt som nattens svarthet. Man blir inte nånting i Jorpagna om man inte är en baddare på att ta livet av folk. På sätt eller annat. Furstens sätt var på slagfältet. Med yxa i ena handen och spjut i den andra. Men allting har ett slut, och gudarnas manuskript dikterade att just detta slut var just då och just där. På Savsåte Topp, i den mörknande kvällningen. Grinnfaras män fick fursten på knä, band honom till händer och fötter, förde honom till A'aldra och hängde honom under folkets vrål efter mera.
Sådan är skiten i Jorpagna. Vänd aldrig ryggen, lita aldrig på någon. Och tro aldrig att du skall leva längre än till följande gryning."
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Prixis! :twisted:
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Prixis! :twisted:
Gillar.

Observera även att den militära beskrivningen placerar den inte alltför långt bak i tiden (pikenerare, helrustade riddare, långbågskyttar etc). Tycker jag i alla fall. Sedan kan ju berättaren bara ta till det han känner och placera det i en gammal historia, ungefär som när lärjungarna seglar i Karaveller i senmedeltida målningar.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Regil skrev:
Mikael skrev:Prixis! :twisted:
Gillar.

Observera även att den militära beskrivningen placerar den inte alltför långt bak i tiden (pikenerare, helrustade riddare, långbågskyttar etc). Tycker jag i alla fall. Sedan kan ju berättaren bara ta till det han känner och placera det i en gammal historia, ungefär som när lärjungarna seglar i Karaveller i senmedeltida målningar.
Slaget vid Savsåte Topp stod år 594 eO. På sensommaren, för att vara exakt :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har larde vi oss många svordommar med erebaltorisk forankring! :)
Skriv svar