Jorpagna

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Förslagsvis innehåller en sådan karta: Kustlinjer, floder och enkla berg (eftersom kartan ändå är schematisk räcker det ju med uppochnedvända V:n). Att bl.a. kunna göra historiska kartor kan säkert lösa en hel del kontroverser innan de ens uppstår.

Sen kanske kartan skulle kunna vara vektorbaserad så att man kan zooma utan kvalitetsförlust...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Här kommer en ganska blank karta (längst ner i tråden)

viewtopic.php?p=35920#35920
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hur gör vi med furstendömerna och deras numrering? Sättas ut på Adragoors karta eller på Spelknepes karta där då även furstendömernas gränser ritas ut?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag tänkte sätta ut nr på min karta. Är inte säker på om jag kommer att numrera alla furstendömen dock, även om det är frestande. Orkar Spelknepe sätta ut alla gränser på sin karta och numrera så kan han förstås göra det.

En annan idé är att Spelis enbart markerar regioner med gränser. T ex Sogoterra som en region, Lupenien som en annan, de Basilonska hertigdömena som en tredje osv. Jag kommer, som jag tänkt nu ha tre nivåer av gränser på min karta: Riksgräns, regiongräns och furstendömesgräns.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regionsgränser låter bra, åtminstone tills vidare. De enskilda furstendömerna, med nummer, kan ev. sen läggas till. Annonien vill jag gärna ha med som region längst öst-nordöst i Jorpagna på båda sidor om riksgränsen. De annoniska furstarna är splittrade i just frågan riksgräns.

Skulle du kort kunna lista dina regioner och kort beskriva tanken bakom Adragoor? Det skulle underlätta för mig när jag skall sätta ut de olika korfurstendömena. Även exakt vart det område som befolkas av nargurerättlingarna jag lovat beskriva är beläget.

Det finns även två furstendömen i oredigerad form under Jorpagna i wikin: Salmoke och Merende. Salmoke skall ligga vid Salefloden i söder och Merende i nordöst (som ett av de ammoniaks furstendömerna tänkte jag). Sen finns någonstans ön Cabo omtalat och den är tänkt som ett furstendöme utanför kusten i sydöst eller öst.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Ok...

Lupenien och Zatrabia - Rätt vilda trakter i nordväst. Här talas en säregen dialekt av nyjori som vissa påstått har påverkats en del av de narguriska kungariken som förr fanns öster om Lai Alba. Tanken är spridda små befästa städer med stora omgivande utmarker. Furstar som härskar över fåtaliga bönder i ensamma borgar på klippor i ödemarken. Ju längre upp mot bergen eller mot Nostratiet man kommer desto vildare.

Transcelion - Området väster om Celionfloden är ett utpräglat nybyggarland där lupenska fursteätter först på senare tid har befäst sin makt. Tanken har varit att lägga fler delar av Nostratiet under sig och flera yngre lupenska furstesöner har försökt grunda kolonier längs Via Aidne, men hittills har de misslyckats.

Sogoterra - Det lilla hörnet längst i sydväst var det område där man först lyckades samla sig efter konfluxen. "Sokioterra" utropades till ett rike redan under tidig mörkertid och stod i flera hundra år som en bastion mot oredan och barbariet i resten av Jorpagna. Fortfarande finns en prins av Sogoterra (Prinkhep's Sokioterrae på kejserlig jori) med säte i Orexia. De andra furstarna är formellt vasaller till prinsen och bär hertigtitel (duk's, pl. dukez).

Valsábula - Ezlaflodens bördiga dalgång. Det valsábulska vinet är berömt.

Camarda - De furstendömen som ingår i det camardiska förbundet.

Basilonien och Cardinien - Bördiga jordbruksbygder.

Nargurerättlingarna tänkte jag mig i hela området norr om Argald och öster om Lai Alba. Ett rätt stort område således. Kanske kan man tänka sig att ett par tre olika narguriska riken fanns här under mörkertiden. Jag har ju inte satt ut några namn alls på kartan här, så det är rätt fritt fram att spåna.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Castel Anco

Castel Anco grundades på 200-talet f.O. av den vita ankan Ambrosiuz Gråfjäder och hans två brorsöner sedan de köpt ett landområde av en lokal furste med sinade skattkistor. Idag bebos staden till största delen av människor, även om den fortfarande styrs av anksläkten Gråfjäder. Staden är en av de mest ekonomiskt starka inom det jorgundiska handelsförbundet.
Castel Anco är byggd runt en i det närmaste cirkelrund bukt med ett enda smalt inlopp, vilken även tjänar som hamn. Mitt i bukten ligger Gråfjäders vattenslott, en ankanpassad byggnad som knappast har någon motsvarighet någon annanstans i Ereb. Slottet består av tre torn, ett större och två mindre, vilka binds samman av flera broar. Runt tornen finns en cirkelrund ringmur med en fällgallerförsedd portal. Muren är försedd med ett flertal försvarstorn. Det märkligaste är att alla dessa byggnader, med undantag för huvudtornet som är byggt på en liten klippholme, är uppförda direkt på havsbottnen. Där man skulle förvänta sig en borggård finns bara vatten. Detta gör slottet i det närmaste ointagligt. Eldprojektiler är värdelösa och det är svårt att resa stegar mot murarna. Vattenförsörjningen är tryggad genom en sötvattenkälla på holmen i mitten av borgen.
Senast redigerad av Adragoor den 2013-03-31 11:34, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Blev lite inspirerad till lupenska städer av mitt besök i Werdenberg igår. "Schweiz minsta stad" består i princip bara av en gata som slingrar sig runt en kulle, på vilken en borg ligger. Husen ytterst tjänade förr även som stadsmur.

http://www.schencksreisefuehrer.de/deta ... 11cskatqc1
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har börjat sätta ut mina namn...

Furstendömet Miziamaris syns i rött nere i regionen Cardienien.

Regionen Annonien syns ungefärligt markerad i gult uppe i nordöst. Den omfattar furstendömen både utanför och innanför Jorpagnas riksgräns.

Det vita strecket är en väg från det gamla kejsardömets dagar och går upp från Tolan (Berendien) via Atrema och vidare in i centrala Ereb.

Alvriket Landori syns i nordöst och gränsar till Annonien.

Bild
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Längst in i viken mellan Jorpagna och Berendien mynnar en flod och över denna tänker jag mig en bro från Kejsardöemt Jorpagnas dagar som fortfarande används.

Förslag:

http://www.visitsarajevo.biz/images/upl ... 5_520.jpeg

http://static4.depositphotos.com/100981 ... bridge.jpg

http://www.boutiquehotelspain.co.uk/con ... 1806_B.jpg
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Ser ju rätt bra ut. :) För in nya namn när jag kommer hem till Sverige senare i veckan.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Ett par annoniska spörsmål:

Är Annonien en del av det narguriska arvet?
Hur fungerar Annonien egentligen? På vilket sätt hör furstendömena utanför gränsen samman med de innanför? Kanske de utanför gränsen godkänns som en del av Jorpagna av de andra annoniska furstarna men inte av korfurstarna och kejsarna? I vilket fall bör de furstendömen som ligger utanför gränsen vara rätt obetydliga och glesbefolkade. Området täcks ju av djupa skogar.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Borgen Chaginosch i norra Jorpagna.

http://i.pgu.me/T9k4Yaed_original.jpg
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Ett par annoniska spörsmål:

Är Annonien en del av det narguriska arvet?
Hur fungerar Annonien egentligen? På vilket sätt hör furstendömena utanför gränsen samman med de innanför? Kanske de utanför gränsen godkänns som en del av Jorpagna av de andra annoniska furstarna men inte av korfurstarna och kejsarna? I vilket fall bör de furstendömen som ligger utanför gränsen vara rätt obetydliga och glesbefolkade. Området täcks ju av djupa skogar.
Namnet Annonien är tänkt att gå tillbaka till den joriska kejsarinnan Zenobias reformer av Jorpagnas administrativa indelning på 800-talet fO. Då skapades ett system där flera provinser ingick i ett större diokes och Annonien var ett av dessa. Diokes Annoniens exakta omfattning är omtvistad av dagens lärde i Ereb men enligt Kartografiet i Sterborg som sitter på de bästa urkunderna ingick områden både norr och söder om Annoniska passet mellan Mörkerbergen och Nidabergen. Språkkännaren Broder Ebodae avvisar dock att "annonien" har en nargurisk bakgrund och har lagt fram teorier om att det rör sig om ett ord besläktad med dagens massi som talas av massiverna, urbefolkningen som fanns i regionen redan vid det gamla Kruns kolonisering på 1300-talet fO. I vad som nu ibland kallas Östra Annonien, det öda och vattenförgiftade slättlandet som måste passeras för att ta sig till Trasimo, växer anniska kornblomster i särskild överflod och det kan faktisk vara så enkelt som att det rör sig om ett mycket gammalt blomsternamn.

Regionen Annonien i dagens Jorpagna kan tänkas fungera politisk ungefär så som du beskriver. Förslagsvis ingick de olika annoniska furstarna i något sorts förbund redan under Mörkertiden men när dagens jorpagniska östgräns drogs upp på kartan, möjligtvis samtidigt som korfursteämbetet instiftades på 130-talet eO, splittrade det de gamla annoniska förbundsstaterna. Annoniterna själva anser att allt land fram till Landoris skoggräns och hela vägen upp till Annoniska passet tillhör Jorpagna. Korfurstar och kejsare med sina lagar anser att det är Landoris tidigare utsträckning mot väst som skall utgöra gränsen. Jag tänkte formulera detta lite bättre i text och återkommer om det. Befolkningen i Annonien är stort sett enblodiga jorer då massiverna som ursprungligen levde här sedan länge är borta (deras ättlingar lever dock norr om Annoniska passet ute på den massiska kullslätten). Befolkningstätheten är dock låg, lägre ju längre norrut man kommer, och utanför gränsen är det långt mellan både fursteborgar och bondebyar.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Annoniska platsnamn bör alltså vara på nyjori (dvs. låta lite pseudoromanska).
Skriv svar