Jorpagna

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Jorpagna

Inlägg av Spelknepe »

Senaste karta
Bild
Jorpagna

Tidigare karta
Bild
Jorpagna

Spelarkarta av Adragoor
Bild
Jorpagna
(Större variant: https://www.erebaltor.se/kartor/spelarkartor/image.jpeg)

Övriga
Valgardurs Jorpagna: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 918#p37918


Källor

Krilloan s33-34, 43
Jorpagniska fursteätten Lugulband som flydde Jorpagna för 50 år sedan när bönderna i dess län revolterade.

Krilloan s47
Jorisk/jorpagnisk överste Edheldur har vapenskola i Krilloan.

Monster & Män s53-54
Jorgund har en magikerakademi med (troligtvis) nekromanti bland sina skolor.
Vidvindens skog ligger i Jorpagnas utkanter, med Erebs främsta och mäktigaste nekrimantikerakademi som enbart tar emot studenter som aldrig använt magi.

M&M s57
Tamanrasset har troligtvis studerat vid akademin i Vidvindens skog.

M&M s59
Häxan Tara är född i Jorpagna.

EAK s29
Jorpagna har 15% adel vilket är mest i Ereb, (jfr Kardien 10, Magilre 10 och Zorakin 12). 10% köpmän (som i Kardien, fler än i Zorakin) 15% hantverkare (fler än både Zorakin och Kardien) 10% skattebönder (som i Kardien färre än Zorakin), 50% genedomslösa (färre än både K och Z)…om dessa siffror visar fördelningen och inte bara chansen för en Rp att hamna i en klass eller annan.

EAK s 38
Kerisgassätet ligger varken i Jorgund eller Grivela.

EASL s 103
Jorpagna har aldrig riktigt hämtat sig från konfluxen, trots 1.000 år. Området är splittrat på flera hundra små självständiga furstendömen, vilkas intriger hindrar de flesta former av centralt styre. Området domineras av jordbruk skött av livegna bönder. I kusttrakterna bedrivs begränsat fiske i skuggan av Erebos väldiga fiskeflotta och i bergstrakterna samsas ett fåtal gruvarbetare med dvärgarna.

Sinkadus 37
Ä: Skuggor över Nohstril
s 18-19

Jorpagna (eller åtminstone dess kustlän) sympatiserar med ”Den trehövdade Alliansen”.
Dvärgiska Köpmän från Tang-Kauzher i Mörkrets Berg säljer vapen till Felicien, (år 615 går smugglarrutten via Jorpagna under falsk flagg).
Senast redigerad av Spelknepe den 2007-11-03 15:26, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Jorpagna finnes

Inlägg av Mikael »

Kan mitt Jorpagna som finns hos sverok/scenariobanken vara användbart?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Om det är du som har skrivit det och sålänge det inte är rippat från någon annan så... självklart! :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inte rippat

Inlägg av Mikael »

Vad jag kan minnas inte rippat. Den som vill kolla och komma med komentarer ta en kik på
http://bank.sverok.se/?content=scen&sid=668
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Det är svårt att få en överblick av riket. Spontant känns den tyska inspirationen fel. Marienburg har ju också en del rollspelare lite andra minnen av. :)

Kan du inte sammanfatta (enligt Spelis sammanfattningsmall) Jorpagna?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Visst kan jag sammanfatta!
Gillar du inte den tyska idén? Tycker att det behövs lite tyskinspirerat i Ereb. Tänkte en paralell med nyjorerna som arvtagare till det heliga Jor-Krunska riket :? Det splittrade feodala tyskland känns som ÄS inspiration, tycker jag. När det gäller tyskklingande namn får jag väl ta en titt på språktråden för att inte hamna för långt off.

Återkommer med sammanfattning.

Marienburg, andra minnen, do tell.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev:Visst kan jag sammanfatta!
Gillar du inte den tyska idén? Tycker att det behövs lite tyskinspirerat i Ereb. Tänkte en paralell med nyjorerna som arvtagare till det heliga Jor-Krunska riket :? Det splittrade feodala tyskland känns som ÄS inspiration, tycker jag. När det gäller tyskklingande namn får jag väl ta en titt på språktråden för att inte hamna för långt off.

Återkommer med sammanfattning.

Marienburg, andra minnen, do tell.
Tyskland som inspirationskälla är ju inte fel, men tyska namn blir lite over the top. Speciellt som det jobbas med att tona ner Feliciens grekiska arv. En god idé är att korsa några kulturer med varandra och slänga in lite egna inslag så blir det nästan omöjligt att inte få det unikt. Eller bara blanda hur som helst, men tydliga lån bör inte vara för tydliga. Kurfurstar är ju superfräcka, men inte om de heter Wilhelm Münster (bara som exempel, vet att namnet inte figurerar i din text). Sedan är det ju inte fel att knyta samman en massa andra företeelser när man ändå skapar nytt. Det finns säkert en massa lösa trådar att binda samman.

Och, det här riktar sig inte bara till Jorpagna, men vi får inte skapa för många splittrade riken. En del av charmen med Ereb är anakronismen. Nationer må vara galet men ändå är det så Ereb ser ut.

Själv har jag inga idéer om det detta, mer konkret, men jag ser potential i Regionen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har ochså läst igenom "Jorpagna" och med lite redigering i det har projektets anda tror jag det kan bli riktigt bra.
:)
Fäst ochså jag tycker det blir lite mycket Tyskland. Tona ner detta kanske? En liten tysk klang i navnbruk och ord kan dock vara bra för att ge en lite "gammal" klang til språket som är ny-varianten av det språk som stora delar av Ereb i dag talar. Läser man gammal svenska finns det en hel del tyska i den då detta språk användes mycket både i text och tal.

Fläta gärna inn nångonstans den något dekadenta joriska furstefamiljen Lugulband (tror den heter så) som beskrivs i Krilloan-modulen!
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

En liten tysk klang i navnbruk och ord kan dock vara bra för att ge en lite "gammal" klang til språket som är ny-varianten av det språk som stora delar av Ereb i dag talar.
Lite lågtyska kanske... Annars ser jag själv gärna att alla joriska dialekter i princip är svenska... Ska man hitta på hur joriska namn låter bör man alltså köra på svenska. Ska det låta gammalt, stava isf på 17-1800-talsvis...

Jori är ju egentligen inte svenska utan representeras av svenska, ungefär som när Tolkien låter det allmänna umgängesspråket (väströna) i Midgård representeras av engelska. Folket i Rohan som talar ett mer gammalmodigt men besläktat språk, talar därför gammalengelska... Egentligen är väströna helt annorlunda i Midgård... Fylke heter eg. "Suza", Frodo "Maura" och språket självt heter eg. "Sôval Phârë"...

Alltså: Kör man för mycket på tyska till namn i Jorpagna får man känslan av att språket är lite väl annorlunda jämfört med de andra joriska språken. Svenska namn med gambhla daghars stafwning är nog bättre för att representera nyjori...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Lite lågtyska kanske... Annars ser jag själv gärna att alla joriska dialekter i princip är svenska... Ska man hitta på hur joriska namn låter bör man alltså köra på svenska. Ska det låta gammalt, stava isf på 17-1800-talsvis...
Alltså: Kör man för mycket på tyska till namn i Jorpagna får man känslan av att språket är lite väl annorlunda jämfört med de andra joriska språken. Svenska namn med gambhla daghars stafwning är nog bättre för att representera nyjori...
Så jag ochså menar. Gammal svenska har många tyska lånord, ofta militär- och hantverksanknutna. Sen att det är mer ålderdommligt i dagens öron får det gärna att låta mer "tyska" då svenska och tyska var mer nära i släkt förr (tidsmässigt om inte annat).

Altså; svensk namnbruk med "gambhla daghars stafwning".

Sagt med risk för att tala över mina faktiska kunskaper. :?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Som jag ser det finns det mycket att hämta från Heliga Tysk-Romerska riket när man beskriver Jorpagna. Framförallt givetvis feodalsystemet. Och då menar jag inte kurfurstar, kejsare och landsråd, utan på en mer jordnära nivå. Jag menar hur fräckt är inte ett landområde där en ensam riddare kan vara suverän härskare, ansvarig bara inför en maktlös kejsare hundratals kilometer bort, över en by, en kvarn och en liten borg. Ett rike som det inte GÅR att rita en politisk karta över eftersom det är så uppstyckat i pyttesmå, lika väl som stora provinser och län.

Vad gäller namnfrågan tycker jag att Jori har drag både av svenska (vilket väl är översättningar) och en ganska fräck egen fantasyklang (Farynx, Faltrax etc). Tycker att båda dessa trad. kan avspeglas i Jorpagna (och det gör redan i viss mån så, t.ex. Grivela). Men namn som Sydburgenland är jag mer tveksam till. Mer platttyska, holländska eller medeltidssvenska.

Mörkrets skog? Finns det namnet i EA? Annars klaschar det nämligen lite Mörkrets Berg. :P

Lite namnförslag: Sydborgalän, Leuik, Bretzelmark, Basmaterra, Auk, Trevesunt, Bahamurrah, Dijksland
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Tycker Peters förslag är bra. Gillar namnen, och speciellt när de inte är direkta avspeglingar på tyskan.

Tycker dock "Bahamurrah" låter som en indisk restaurang :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

LÅter bra. Finfina idéer. Skall bli kul att omstöpa produkten i en prffsigare skrud. Vad säger ni om kartan? Vill själv göra några förändringar, men floder, skogar och städer? Kan spelknepe lägga upp en preliminär karta baserad på min kritteckning?

När vi talade om politisk karta så håller jag med Peter. Alla de röda gränserna visar endast hur det vid kartans uppkomst förhöll sig mellan de största länen. Allt är mkt rörigt, och jag gillar idén Herr Riddar Grewfenschiold med makt över 2 byar, en kyrka och en kvarn.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Jorpagna är ju också det land i Ereb med störst andel adel (15% enligt EA-kampanjboken) vilket i mitt tycke måste framkomma på något sätt. Sen så vill jag se en "massa" småfurstar som intrigerar om varandras små tillgångar. Att det finns storspelare i landet också är väl självklart, men adelsintriger på alla plan är vad jag vill ha i Jorpagna.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Kan spelknepe lägga upp en preliminär karta baserad på min kritteckning?
Ska ske!
Skriv svar