Jorpagna

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Sopodlare skrev:Överhuvudtaget efterlyser jag stora problem med att färdas, naturliga små hinder som kan legitimera att något rike helt enkelt inte blåst över de andra de senaste 500 åren, antingen ett joriskt furstendöme eller någon av stormakterna i närheten.
Varför inte dagens Jorpagna erövrats av något annat rike känns som att vi måste begrunda rent politisk, men vi har över 1200 år av oskriven historia att utfolda oss i så det borde inte vara omöjligt. :)

Rent fysiska hinder är Mörkerbergen i norr och skogen i väster (Mörkerskogen eller Vidvindens skog?), vilket lämnar kusten i söder och öster att eventuellt förklara.
Kan det vara så att kusten är svårtillgänglig på något vis? Historiskt lär det åtminstonde ha funnits ett flertal hamnstäder annars skulle nog inte Kejsardömet ha kunnat utvecklas här, men kan hamnarna vara blockerade eller oanvändbara av någon anledning?
Oavsett skäl så är det troligt att det som hindrat Jorpagna från att ha erövrats också har bidragit till dets isolation.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:
Sopodlare skrev:Överhuvudtaget efterlyser jag stora problem med att färdas, naturliga små hinder som kan legitimera att något rike helt enkelt inte blåst över de andra de senaste 500 åren, antingen ett joriskt furstendöme eller någon av stormakterna i närheten.
Varför inte dagens Jorpagna erövrats av något annat rike känns som att vi måste begrunda rent politisk, men vi har över 1200 år av oskriven historia att utfolda oss i så det borde inte vara omöjligt. :)

Rent fysiska hinder är Mörkerbergen i norr och skogen i väster (Mörkerskogen eller Vidvindens skog?), vilket lämnar kusten i söder och öster att eventuellt förklara.
Kan det vara så att kusten är svårtillgänglig på något vis? Historiskt lär det åtminstonde ha funnits ett flertal hamnstäder annars skulle nog inte Kejsardömet ha kunnat utvecklas här, men kan hamnarna vara blockerade eller oanvändbara av någon anledning?
Oavsett skäl så är det troligt att det som hindrat Jorpagna från att ha erövrats också har bidragit till dets isolation.
En tanke vore att svartfolksräder, beskattande furstar och caddos och erebos framväxt som alternativa handelspunkter har satt de gamla prunkande kuststäderna i skuggan. Den handel som får dessa bosättningar att trots allt klara sig någorlunda har i så fall mer lokal karaktär.

Det kanske finns en ganska hög militär förmåga i Jorpagna: att dess fall in i mörker delvis beror på angripande svartfolk och andra oorganiserade hot, vilka varje furste möter själv då han måste värja sina territorier. Ett sådant tillstånd leder antagligen till en fattig region som kräver stora insatser och mycket möda för att dominera militärt, och vars bristande infrastruktur gör den omöjlig att dominera ekonomiskt.

Möjligen har Caddo och Zorakien, eller några andra kontrahenter använt jorpagna som krigsskådeplats för kraftmätningar som inte påverkar staternas ingångna fredsfördrag - och stött olika furstar i en katt-och-råtta lek som hållt landet i krigsstillstånd.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Svårtillgänglig kust tycker jag finns på så många andra ställen.
Kanske det är så att Jorpagnerna kan enas om en sak, motstånd mot yttre fiender? Likt belgare och fotboll. :wink:
I öster finns Berendien och Landoris utkanter. De rikena behöver ju inte ha haft någon lust att expandera västerut?!
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

He he.

Det behövs ingen förklaring till varför Jorpagna inte blir erövrat av någon annan stat. Inget land i ereb (utom ransard & palinor?) har försökt att invadera ett annat. Man gör bara inte så. Och gör man det så tar man med sig lite skatter och åker hem igen (Kardien - Caddo). Eller var det det här vi skulle försöka ändra på?

För övrigt tycker jag att Jorpagna borde sträcka sig hela vägen bort till Zorakin. På så vis kan den Zorakiska adeln få utlopp för sina konflikter genom gods på bortaplan.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Regil skrev:He he.

Det behövs ingen förklaring till varför Jorpagna inte blir erövrat av någon annan stat. Inget land i ereb (utom ransard & palinor?) har försökt att invadera ett annat. Man gör bara inte så. Och gör man det så tar man med sig lite skatter och åker hem igen (Kardien - Caddo). Eller var det det här vi skulle försöka ändra på?

För övrigt tycker jag att Jorpagna borde sträcka sig hela vägen bort till Zorakin. På så vis kan den Zorakiska adeln få utlopp för sina konflikter genom gods på bortaplan.
Precis. Det är schysst om vi får till känslan av att adeln är en internationell överklass. Speciellt i ett feodalt system torde ju personliga kontakter och lojalitetsband vara viktigare än nationalitet.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Syntes:

I västra delarnma av Jorpagna (gränsande mot Zorakin) har utvecklingen nått lite längre. Här lierar furstarna sig med varandra i ständigt skiftande allianser som åtminstone någorlunda håller sams sinsemellan. Ett feodalsystem som sträcker sig utanför varje stormans svärdsmakt kan skönjas. Här bildas olika allianser mellan kurfurstar, samtidigt som LV båda grenar för utlopp för sin kamp. Området blir en tummelplats för konflikter som undertrycks annortsädes. Zorakin, Caddo, Erebos och Feliciens bakgård. Längre österut faller all övergripande politik enligt Peters beskrivning.

Kanske lite väl kompromissartat. Sen innebär det ju att det som redan är skrivet om området öster om Zorakin får stryka på foten eller modifieras. Har inte läst det mer än ytterst översiktligt, så jag har ingen uppfattning om det är bra eller dåligt.

Åsikter?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Innebär det en så stor ändring? Området är ju en vit fläck på kartan, något att göra vad man vill med. Alternativet är ju att Mikael tar det området (det är ju redan hans) och kör sitt race och att Peter tar själva Jorpagna och kör sitt.

Sen tycker jag att hansan nog tillhör det som kanske bör få stryka på foten för att få bort känslan av Tysk-Romerskt rike...
Ändringen mellan ditt förslag, med en mer utvecklad del av Jorpagna placerad i väster utanför det som på kartan innebefattar landet, och officiellt material känns som ganska stor. En ändring mellan ditt förslag och min ide om att behålla förslaget men vrida det åt annat geografiskt håll känns inte lika "drastisk "(i brist på bättre ord).
Låter det inte mer troligt med mer civilation längs kusten än i ett område inklämd mellan mörka berg och skogar samt en ö full av cykloper?

Mikaels Jorgundska Handelsförbund låter nog bättre.

Edit: Öster till väster skulle det vara! :oops:
Senast redigerad av birkebeineren den 2007-08-21 11:32, redigerad totalt 1 gånger.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Kan man inte förklara Jorpagnas fortsatta efterblivenhet genom ständigt återkommande katastrofer?

Jorpagna är ständigt drabbad av pestepedemier. Det är här, blan murmeldjuren på den sydjorpagniska stäppen som pesten är endemisk. Lokalborna håller sig av vidskepelse borta från djuren, men någon gång då och då så får den fotfäste bland befolkningen och sveper över landet. Den lämnar då högar av döda efter sig. Epedemin tappar kraft ju längre bort den sprider sig. Någon gång ibland når den dock utanför Jorpagnas gränser och härjar i hela Kopparhavet. Befolkningen bland bergen och övriga svårtillgängliga områden klarar sig normalt sett bättre, så Jorpagnas demografi är en ständigt återkommande svallvåg av tid och ebb där lågländerna sakta återbefolkas efter varje epedemi för att sedan sköljas över av nya pestvågor.

Sjukdomar är helt underutnyttjade i ereb.
Fysilogiskt förklaras pestens avklingande med att viruset (jag vet, pest = bakterie) lever och frodas väl hos murmeldjuren. Hos människor störs dess naturliga långsamma cykel. Viruset förökar sig explosionsartat, men börjar samtidigt att mutera. Ju längre tiden går, desto ofarligare blir dess former. När det slutligen når de mest avlägsna trakterna är det i stort sett inte värre än en förkylning.
Senast redigerad av Regil den 2007-08-21 11:17, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Man behöver inte alls förklara jorpagni efterblivenhet: dels kan politiskt tumult kasta in en region i "en mörk tidsålder" under mycket långa tidsperioder. Oroshärdar har en förmåga att bestå, eller åtminstone återfalla till oroligheter som dagens Balkan.

Dessutom kan vi inte från vår synvinkel och med vad vi har på fötterna förklara all samhällsutveckling i Ereb Altor. Förklaringarna till varför ett samhälle ser ut som det gör är ytterligt djuptgående och mångformiga. Teknologi, filosofi, geopolitisk sammansättning och samhällstruktur är vart och ett närmast oöverskådliga faktorer bakom samhällsutvecklingen. Lägg till det icke-mänskliga varelser, magi och gudakraft, så är all bets off. Inga jämförelser med vår egen värld är bindande - den bästa hållningen enligt mig torde vara att låta vår egen värld inspirera - men inte vara måttstock.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Ifall jorpagna hemsökts av en pest kan bristen på välstånd och handel förklara varför den inte spritts till omkringliggande länder. Eller också är det just vad den gjort (min favolösning, om den funkar med historieskrivningen). Särskilt Zorakin vore härligt att hemsöka med den "Jurpagniske Rötan" - medans de gemene dör massdöden i Pendons Karantän, flyr de besuttna till avlägsna gods och godar - i tron att de är onåbara för den dödliga soten....
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

För att citera mig själv:

"Någon gång ibland når den dock utanför Jorpagnas gränser och härjar i hela Kopparhavet"

Jag ser gärna lite pest då och då, även om det inte behöver vara av riktigt samma magnitud som digerdöden. Utom i Jorpagna då. Där ser jag gärna flagellanter, domedagssekter och skottkärror fulla med döda "bring out yer dead!"
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Och äntligen ser vi en stor marknad för det Trakoriska svavlet!

"Bästa medicinen på HEEELA Altor herrn, har du nånsin sett en pestsjuk Trakorier? Nej jag trodde inte det!"

Vill förövrigt flagga för en bortglömd svartfolksras, trollen. Trollfamiljer kan under århundraden, ja årtusenden (ja närapå iaf) ha hållit hela regioner i skräck, vem vet då de odödliga jättarna lufsar förbi!
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Själv ser jag gärna stora hopar av härjande svartalfer och andra rövarsvartfolk på regelbundna plundringståg. Kanske är det en svartisk snuva som spridit sig till de vekliga människorna och utvecklats till mördande pest?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev:Själv ser jag gärna stora hopar av härjande svartalfer och andra rövarsvartfolk på regelbundna plundringståg. Kanske är det en svartisk snuva som spridit sig till de vekliga människorna och utvecklats till mördande pest?
Coolt. Givetvis som Sopodlare nämnde botas pesten med svavel från Trakorien.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Psipo skrev:
Peter skrev:Själv ser jag gärna stora hopar av härjande svartalfer och andra rövarsvartfolk på regelbundna plundringståg. Kanske är det en svartisk snuva som spridit sig till de vekliga människorna och utvecklats till mördande pest?
Coolt. Givetvis som Sopodlare nämnde botas pesten med svavel från Trakorien.
Jag har alltid hört att alvblod funkar bäst.
Skriv svar