Jorpagna

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Regil skrev:När man var ung och började spela rollspel så gick det ofta till ungefär så här:

"Ni går på en väg (ingen vet vilken väg). Ni kommer till en stad. Den är (hmmm, få se nu...). Jo, det är en liten stad med höga murar. Stadens portar är stängda." Och sen är det bara att fortsätta att improvisera.

Jag har alltid tänkt att Jorpagna har lite av det. Man vet aldrig vad som väntar bakom kröken. Vad som helst kan dyka upp. SL kan slänga lite vad som helst och sedan, när alla har tröttnat skicka vidare dem till något helt annat.
Precis! och det är det klassiska äventyrar-land! Förutom de isolerade byarna med misstänksamma innevånare finns uråldriga ruiner och härjande lindormar. :)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Peter skrev: Precis! och det är det klassiska äventyrar-land! Förutom de isolerade byarna med misstänksamma innevånare finns uråldriga ruiner och härjande lindormar. :)
Då är det också viktigt att inte beskriva för mycket i detalj. Enskilda nedslag är bättre än övergripande beskrivningar av olika fraktioner i Jorpagna.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Regil skrev:
Peter skrev: Precis! och det är det klassiska äventyrar-land! Förutom de isolerade byarna med misstänksamma innevånare finns uråldriga ruiner och härjande lindormar. :)
Då är det också viktigt att inte beskriva för mycket i detalj. Enskilda nedslag är bättre än övergripande beskrivningar av olika fraktioner i Jorpagna.
Definitivt min tanke! :D Vi behöver bara en allmän förklaring av förhållandena i jorpagna: den snärjiga vildmarken, rövarfurstarna etc etc, och sedan några axplock.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag vill gärna ha med:
Trosmotsättningarna sedan stora schismen.
Furstarnas kamp kring kejsarvalen, med de listiga Kurfurstarna.
Den Helige Odos Orden med sitt säte i Karinenstaad/Margarethenborg/?.
Det Jorgundska handelsförbundet.

Inget för detaljerat, bara presentation av några konflikter på riksnivå. Detta kan naturligtvis ske i sas löpandetext i "nedslag" hos Kurfurst Herr Türingen, tex.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Jag vill gärna ha med:
Trosmotsättningarna sedan stora schismen.
Furstarnas kamp kring kejsarvalen, med de listiga Kurfurstarna.
Den Helige Odos Orden med sitt säte i Karinenstaad/Margarethenborg/?.
Det Jorgundska handelsförbundet.

Inget för detaljerat, bara presentation av några konflikter på riksnivå. Detta kan naturligtvis ske i sas löpandetext i "nedslag" hos Kurfurst Herr Türingen, tex.
Jag ser två visioner som inte riktigt går ihop... :(

:)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil skrev:
Mikael skrev:Jag vill gärna ha med:
Trosmotsättningarna sedan stora schismen.
Furstarnas kamp kring kejsarvalen, med de listiga Kurfurstarna.
Den Helige Odos Orden med sitt säte i Karinenstaad/Margarethenborg/?.
Det Jorgundska handelsförbundet.

Inget för detaljerat, bara presentation av några konflikter på riksnivå. Detta kan naturligtvis ske i sas löpandetext i "nedslag" hos Kurfurst Herr Türingen, tex.
Jag ser två visioner som inte riktigt går ihop... :(

:)
Inte första gången i så fall,
men Nej det här ordnar sig! :D
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Finns det något i kanon-materialet om att det finns en jorpagnisk kejsare? I mitt stilla sinne torde ingen sådan ha funnits sedan det gamla imperiets undergång.

Personligen tycker jag att vi redan har gott om utvecklade och enade nationer som Berendien, Felicien etc. Låt jorpagna vara Erebs balkan - en oroshärd och en uppsplittrad och krigshärjad smältdegel. Jag får hålla med Regil om att det nog finns två visioner här. Kurfurstar, en jorpagnisk "hansa" och andra direkta lån från det Heliga Tysk-Romerska riket känns för avancerat och för likt vad man kan spinna vidare på i t.ex. Zorakien.

p.s. är inte thüringen en tysk delstat 8)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:
Mikael skrev:Jag vill gärna ha med:
Trosmotsättningarna sedan stora schismen.
Furstarnas kamp kring kejsarvalen, med de listiga Kurfurstarna.
Den Helige Odos Orden med sitt säte i Karinenstaad/Margarethenborg/?.
Det Jorgundska handelsförbundet.

Inget för detaljerat, bara presentation av några konflikter på riksnivå. Detta kan naturligtvis ske i sas löpandetext i "nedslag" hos Kurfurst Herr Türingen, tex.
Jag ser två visioner som inte riktigt går ihop... :(

:)

Jag måste delvis hålla med Mikael. Jorpagnas fornhistoria och placering i Erebaltor gör det lite för viktigt för att "bara" vara ett äventyrsland med en allmänt hållen bakgrundhistoria.

Här om någonstans är just de olika feodala adliga fraktionernas förhållanden till varandra oerhört viktiga då landet är så splittrat.

Om du gjort furst Melkor av Chor en tjänst så har du ett antal andra adliga i hans bekantskap som ser dig som potentiellt allierad. Samtidigt så kan du vara klassad som potentiell fiende hos grannfursten Adama av Schwartzloch och dennes (tillfälliga) allierade.

Om inget annat bör man iallafall måla upp de grova politiska dragen i landet. Vilka allianser som dominerar det politiska fältet och några viktiga kappvändare.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Peter skrev:Finns det något i kanon-materialet om att det finns en jorpagnisk kejsare? I mitt stilla sinne torde ingen sådan ha funnits sedan det gamla imperiets undergång.

Personligen tycker jag att vi redan har gott om utvecklade och enade nationer som Berendien, Felicien etc. Låt jorpagna vara Erebs balkan - en oroshärd och en uppsplittrad och krigshärjad smältdegel. Jag får hålla med Regil om att det nog finns två visioner här. Kurfurstar, en jorpagnisk "hansa" och andra direkta lån från det Heliga Tysk-Romerska riket känns för avancerat och för likt vad man kan spinna vidare på i t.ex. Zorakien.

p.s. är inte thüringen en tysk delstat 8)
Thüringen är en tysk delstat och Zorakien är (som jag ser det) snarare som Frankrike under perioden 1300-1450. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Och Khartotum är synonymt med huvudstaden Khartoum i Sudan. :roll:

Han heter naturligtvis Herr Türing, fel av mig. 8)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Fraxinus skrev:
Peter skrev:Finns det något i kanon-materialet om att det finns en jorpagnisk kejsare? I mitt stilla sinne torde ingen sådan ha funnits sedan det gamla imperiets undergång.

Personligen tycker jag att vi redan har gott om utvecklade och enade nationer som Berendien, Felicien etc. Låt jorpagna vara Erebs balkan - en oroshärd och en uppsplittrad och krigshärjad smältdegel. Jag får hålla med Regil om att det nog finns två visioner här. Kurfurstar, en jorpagnisk "hansa" och andra direkta lån från det Heliga Tysk-Romerska riket känns för avancerat och för likt vad man kan spinna vidare på i t.ex. Zorakien.

p.s. är inte thüringen en tysk delstat 8)
Thüringen är en tysk delstat och Zorakien är (som jag ser det) snarare som Frankrike under perioden 1300-1450. :)
Fast vill vi verkligen skriva en parafras på vår egen värld under senmedeltid? I så fall kan man ju räkna ut exakt hur länderna är beskaffade genom att se till deras geografiska placering: allt ifrån statsskick till kultur, språk och politiska intriger. Visst är Zorakien (i mina ögon) inspirerat av både frankrike och spanien, men även av sverige och tysk romerska riket - samt även en hel del eget. Samma nyansering tycker jag vore trevligt för Jorpagna. Och vad gäller Tysk Romerska rikets geopolitiska roll under senmedeltid så finns ju både Felicien, Krun, Zorakien, Berendien och Hynsolga som kraftfulla stater. Däremot verkar det saknas ett balkan.

Vad gäller feodala intriger och att fastna i gentjänstträsket: är inte aidnehalvön tummelplats för sådant?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:Och Khartotum är synonymt med huvudstaden Khartoum i Sudan. :roll:
Tja, det är faktiskt skillnad. Det finns ingen egentlig likhet mellan Khartotum och Khartoum, förutom namnet. Däremot är det lite mer, öh, uppenbart att det dyker upp en furste Türingen i en tysk-inspirerad version av Jorpagna.

F.ö., vad Khartoum anbelangar, så var det helt oplanerat - jag insåg min undermedvetna inspirationskälla i efterhand. Funderar på att döpa om staden: Kharnotum kanske är snyggare?

Alltså, jag ser rum för mycket inspiration från både Heliga Tysk-romerska riket och Östterrike-Ungern i Jorpagna, men kanske inte just vad gäller statskick och institutioner. Det är för, genomlyst, för min smak! Jag tycker att en stat med postapokalyptisk och smått barbarisk prägel ger mer karaktär. Och det skulle också förklara varför Jorpagna verkar vara i stort sett frånvarande från de internationella intrigerna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gillar inspirationen från heliga tysk-romerska riket även om alltför tydliga likheter kanske bör tonas ner en del.

Ta bort kejsaren men behåll kurfurstarna; den jorgundska hansan kan utvecklas; låt de Unga Gudarna med alla halvsystrar, fastrar och gammelbryllingar vara väl intrasslade i de jorpagniska folkdjupen tillsammans med Lysande Vägen missionärer av både dalkisk variant och kardisk fastlandstolkning; magilriska lansknektar kämpande mot caddiska bågskyttar och echtiska riddare...

Gärna Balkan inspiration också... vi kan låta ett Mörka Handen (självklart med tillhåll i Mörkerbergen) ta död på alla potensiella ärvingar av den gamla kejsartronen... ? :D

Annars så skulle också den mycket vackra balkanska naturen/landskapet kunna vara en direkt avbildning av den jorpagniska sådana?
Senast redigerad av birkebeineren den 2007-08-20 17:12, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tror inte att Kejsare nämns i det officiella materialet.
Tycker dock det vore naturligt om Nyjorerna/Jorpagnerna glorifierar antiken och därför kallar sitt land (hur lite centralstyrt det än är) för Kejsardömet Jorpagna. Kejsaren är sedan en svag institution. Ibland i vissa särskillt viktiga frågor (Vicotnik står vid gränsen, Felicien blockerar alla exporthamnar, Den stora schismen, Svartfolkens härjningar) där samarbete behövs träffas Kejsaren och hans råd.

Jorpagna är så splittrat att centralstyre inte fungerar. Istället bestämmer den starkaste fursten för tillfället så långt han kan. Naturligtvis är Jorpagna INTE så utvecklat som sina grannar, men efter 1200 år sedan imperiet och hundratals år av influenser från feodalstaterna omkring ligger ju inte Jorpagna i ett vakuum. Skakigt som balkan kan det vara ändå.

Ett förbund av handelsstäder finns ingen annastans i ereb så varför inte här där fria handelsstäder måste samarbeta för att inte erövras av grannfurstarna, och för att kunna konkurera med de mer välorganiserade handelsnationerna på deras exoprtmarknader.

Kurfurst...rullar så gott av tungan. Men om ni tycker det är en tysk influens för mycket så får de väl falla ifrån.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

cuius regio, eius religio från det gamla tyska riket tycker jag är en klockren sak man kan väva in. Vad gäller kurfurstar kanske de är ättlingar (i teorien, he he ) till de gamla råds/senatsfamiljerna i det antika Iorpagnum. Kyrians sammanträde blir då en närmast religiös sammankomst, samtidigt som det fyller samma funktion som de Klomelliska härskarsammankomsterna: medling och schakrande!
Skriv svar