Jorduashur

Samlingsplats för alla länder och platser
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Mikael skrev:
Krille skrev:Låter som en bra sammanvävning =) . Ska vi säga att vissa Vala genomgår en ritual där de stympar sig genom att göra sig blinda? Kan dels funka för att "se bättre i den andra världen" och att det har effekten som i DoD Magi : Ser man inte en symbol/runa har den ingen direkt effekt. Kan vara just pågrund av prästernas makt en del vala/sejdmän gör detta för att vissa en sorts oavhängighet?
Självorsakad blindhet (kanske även annan blindhet som straff eller födsel?) tycker jag låter bra. Kan du skriva ihop en sammanfattning och rödfärga den för senare införande i wikin? :D
hmm... min grundtanke är att Vala/sejdmän härstammat från en äldrestamtradition. När dom första Gandmännen/De Rakade började få större inflytande över andligheten så upplossade ofta konflikter och rivalitet (kanske mindre klan- stamkrig/religionskrig?). Ialla fall så förstod De Äldre att bästa sättet att undgå De Rakades runmagi var har helst enkelt inte kunna se runorna och därmed inte heller ta effekt av dem, speciellt Gandmännens "KarismaSymbol" (symbolism) och andra sinnespåverkande run-symboler var bidragande till att traditinoen att självförblinda sig (vilken inte nödvändigtvis omfattar alla valas/sejdmän). Att blindhet öppnar det Inre Ögat tydligare var redan allmänt vedertaget sedan forna tiders narguriska shamanistiska kult.

Idag råder ingen tvekamp mellan de båda lägren utan de fungerar i en hyfsad harmoni, men Gandmännen(och Thular) är de som är de dominerande och respekterade i samhället. Vala och sejdmän är ändå mycket mer individualistiska, något som påverkats att deras forna shamanism utvecklats till en egen magiskola som ligger under inflytande a de Kaotiska Kraftflödet (spiritism+animism, spiritism tillhör Kaos i DoD Magi). Gandmännen är respekterade för deras viktiga roll i samhället medan Vala/Sejdman är mer en outsider. Völspor är en helt naturlig del av samhället som klokgummor och är en spillra av den mer matriarkaliska shamanistiska kulten i nargur. Vala/Sejdmän utveckla sin egen väg, völspor fann sin egen plats.
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Mikael:

Jag funderat kanske på om det inte är bättre at kanske slå samman Völspor med Valas.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Krille skrev:Mikael:

Jag funderat kanske på om det inte är bättre at kanske slå samman Völspor med Valas.
Tycker inte det, men förklara varför.
Då jag föreställer mig en något större rädsla och ogillande inför magi hos nordborna än kring Kopparhavet så kan det ju vara så att vissa Valas håller sin kunskap väl dold och istället låter sig tas för Völspor?
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Mikael skrev:
Krille skrev:Mikael:

Jag funderat kanske på om det inte är bättre at kanske slå samman Völspor med Valas.
Tycker inte det, men förklara varför.
Då jag föreställer mig en något större rädsla och ogillande inför magi hos nordborna än kring Kopparhavet så kan det ju vara så att vissa Valas håller sin kunskap väl dold och istället låter sig tas för Völspor?
Tänkte att det kanske var lättare så det inte blir lika förvirrat mellan valar (hmm hur ska man skriva det i pluralis? Válver?) och völspor men vid närmare eftertanke så borde det funka bra som det är.

Folk känner en välgrundad rädsla för "lömska trollpackor", válver som kommer och otursamma spådommar, stör de sovande fäderna i deras vila osv... Dock så tycker jagi nte de ska vara hatade/avskydda men fruktade. Men ofta så vill stormän och jarlar få deras tjänster, ibland till mer ljusskygga ändamål ....men völspor är ett fullt naturligt inslag i kulturen.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Låter toppen Krille! Skriver du ihop en ny sammanfattning och rödmarkerar? :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Foljande ar vad som skrivits om det narguriska folket tjuger. Har blåmarkerad vad jag tankte kanske kunde vara till inspiration kring symboler anvanda i Jorduashur. :)
Tjuger

Allmänt
Nargurierna som gjorde den Första vandringen gick över isarna mot Orghin under den köldperiod som inföll mot slutet av Bronsets Ålder. Inga andra kunde förstå deras val men utvandrarna var fyllda av en religiös övertygelse och gick i sin Gudinnas spår in i kölden. De tillhörde alla en numera splittrad stam kallad tjugerna vars klaner numera är mer kända som isbarbarer bland övriga folk.

Utseende
De flesta tjuger tillhörde ursprungligen osroguhrernas blod även om några noroghuriska klaner fanns med under den tidiga historien. Begreppen är numera borta ur de tjugiska språken då inga noroghurerna finns kvar i Orghin och alla nargurier här har de osroghuriska kännetecknen, smal kroppsbyggnad, mörkt hår och gröna ögon. Orghinsk blod i ådrorna har hos många gett upphov till skiftningar i blått. Tjugerna låter håret växa långt och binder det gärna upp, männen har alla kraftiga skägg. Kläderna görs i skinn och av tjocka pälsar, främst från den orghinska mammuten. Tjugernas mössor är ofta rikt dekorerade och bärs som en statussymbol. De smycken som används är bärnstenspärlor inflätad i håret och hängande i band rundt halsen, alla kvinnor har också en liten vit ketalsk sten i ett av dessa.

Uppträdande
Av de narguriska folken är tjugerna de mest hårdföra och detta präglar deras sätt och leverne. De är normalt tystlåtna och lugna, handlar självsäkert och genomtänkt, men i krig och fest är de fruktansvärda. Då tar en villskap över som endast bärsärkar och hammskiftare hos andra folk kan mäta sig med. Tjugerna värderar vänskap mycket högt och behandlar alla andra som jämnlika tills de eventuelt bevisar något annat. Få andra folk är lika envisa som tjugerna. Det dagliga livet i de tätt sammanknutna klanerna kännetecknas av samarbete och att allas sysslor är lika mycket värda, men också av skrockfullhet och en uppsjö med olika tabun. De lever av jakt, fiske och småskalig handel med sina avlägsna fränder i Barbia och Jorduashur, ibland med akrogalier, och också med blåhudingarna längre norrut i Orghin. Sanithsiderna i väster existerar inte och har heller alldrig existerat i tjugernas ögon. Plundringsräder söderut förekommer, initierade av Gudinnan, och dessa utgår från huggna isflak fyllda med runritsad magi.

Religion
Tjugerna tror att alla narguriers gudinna Nahriguhr lämnade skogen och försvann med vinden mot norr. Ibland kommer hon tillbaka i skepnad av Inashtar, elden, krigets och de ohämmade lustarnas gudinna, och de spontana fester som då uppstår varar gärna i flera dagar. Förfäderna vördas men då inga sjamaner finns hos tjugerna och kontakten med andarna sköts av varje familjs kvinnor, präglas detta förhållande mera av tradition än den ständiga kontakt som många andra nargurier har genom sina vindor. Alla kvinnor anses också ha Inashavi – del av gudinnans väsen, och har därfor en stark ställning bland tjugerna. Runritsarna, tarkherna, har däremot mycket stor makt och dessa visas en närmast religiös respekt. Förhållandet till Isherrarna längst i norr varierar mellan klanerna, men anses generelt som existenser man undviker men lämnar offer till for säkerhets skuld.

Språk
Isbarbarerna talar dialekter tillhörande den tjugiska språkfamiljen, en förgrening av narguri mest lik barbiska. Tvärtom vad Erebs lärde tror så har tjugerna ett skriftspråk men de använder detta endast till magisk runritsning och hurvida det går att använda i text är okänd. Det är baserad på det norddvärgiska kardûr och har även lånat från sanithsidernas skrift.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Plundringsräder söderut förekommer, initierade av Gudinnan, och dessa utgår från huggna isflak fyllda med runritsad magi.
vilka är det som angrips i dessa räder? Jordekearlarna, Barbierna, området kring mastika Agga eller tar de sig kanske (hoppas hoppas) ända till de trakoriska öarna innan vattnet blir för varm och isflaken smälter?

Har en runristare (någon form av artefaktmagiker?)i min spelgrupp så jag vill gärna veta :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

gtjorgo skrev:
Plundringsräder söderut förekommer, initierade av Gudinnan, och dessa utgår från huggna isflak fyllda med runritsad magi.
vilka är det som angrips i dessa räder? Jordekearlarna, Barbierna, området kring mastika Agga eller tar de sig kanske (hoppas hoppas) ända till de trakoriska öarna innan vattnet blir för varm och isflaken smälter?

Har en runristare (någon form av artefaktmagiker?)i min spelgrupp så jag vill gärna veta :D
Fortsätt detta i Orghin-tråden! 8)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Mikael skrev:
gtjorgo skrev:
Plundringsräder söderut förekommer, initierade av Gudinnan, och dessa utgår från huggna isflak fyllda med runritsad magi.
vilka är det som angrips i dessa räder? Jordekearlarna, Barbierna, området kring mastika Agga eller tar de sig kanske (hoppas hoppas) ända till de trakoriska öarna innan vattnet blir för varm och isflaken smälter?

Har en runristare (någon form av artefaktmagiker?)i min spelgrupp så jag vill gärna veta :D
Fortsätt detta i Orghin-tråden! 8)
Sant

...låt mig ställa om frågan.

Upplever jordekearlerna Tjugerna som ett hot och i fall detta är fallet, hur skyddar sig då Nordmännen från dessa? Skyddar de sig i borgarna eller försöker de möta dem till havs, där de kanske är en av de starkaste krigarna i ereb? :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Frågan är bra. Tänkte bara att om Birke ville spinna vidare på tjugerna så borde det göras i Orghin.
Jag tycker personligen att dessa religiösa anfall på isflak är mkt ovanlig och därför inte är något nordens länder bryr sig särskillt om förrän de inträffar.
Annars så är väl långskepp också tjugernas skepp, och i norden finns en alla plundrar alla mentalitet, men där isflaksattackerna står ut som religiöst motiverade.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ett slags svar avgett i Orghin-tråden, samt några vidare tjugiska funderingar.
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Mikael skrev:Låter toppen Krille! Skriver du ihop en ny sammanfattning och rödmarkerar? :D
När tid ges :? ... har lite att stå i redan med skrivande. Men skall försöka sammanfoga lite av det vi redan rödmarkerat.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hur såg Jorduashurs storhetstid ut?
Hur påverkade den länder i och längs Västerhavet?
Tid: från ca 500- toppen nådd 100 fO, sedan snabbt utför...?
Kolonier: Magilre och Klomellien.


Varför slut år 100 fO? Det verkar då som att ransarder, magiller och klavyker skapat organiserade militära styrkor och kustflottor som är överlägsna de jordiska. Dessutom var jorderna för få och någon större befolkningsökning skedde inte trots makt och rikedom.

Kolonierna i Klomellien kan säkert förklaras med trosfränderna (eller fanns de då?). I Magilre fanns platt bördigt landskap. Varför inga kolonier i Ljusna, Ransard och Trakorien? Begärde man tribut från de områden man inte koloniserade?

Vilka spår lämnade jorduashurerna? Eftersom de inte hade kolonier utan mest plundrade kanske spåren inte är så stora?

Tankar :?:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Från kallorna vet vi att jorder/jordukaerler har blandat blod med de sydnarguriska hamurerna i dagens Klomellien, dock numera med små spår.
Det har funderats på om inte det var så Aesirtron spred sig sorover och jag tycker det funkar, också med min tidighistoria kring de narguriska folken. Jag har spekulerat på om det inte redan fanns såkallade vaenirer redan i dessa sydliga områden (aven innan sydnargurierna vandrade in ca 1050 fO) langs långrunda strander utmed Snoarskogarna dar de levde bland vass och sydklomuller?
(men det hor mera hemma i andra tråder, tanken ar iallafall att vaenirer (med annat namn?) fanns långt innan vastnargurerna utvecklade tron kring Aesir, som en slags småknytt eller alvfolk).

Varfor storhetstiden tog slut? Kanske orsakat av det "kontinentaljoriska riket" som jag tidigare kort namnde som ett forslag for att få lite farg till Morkertiden?
viewtopic.php?p=17126#17126
Mojligens jordernas yxor som indirekt orsakade rikets fall aven om deras storhetstid sjalv tog slut?
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Kanske kan man se spår i moderlandet? Alla trälar som togs i söder, som sedan fick föda erövrarnas barn kan ge skvättar av sydländskt utseende här och var.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Skriv svar