Jorduashur

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ja jag gillar inte denna skölden. Borde som sagt vara rund och mer nordiskt snirklig med drake och utan hjälmarna. Något som får en att förstå att detta är från Harald Krokigs tid. Utan honom hade de nog saknat en symbol för sitt land tror jag.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fast yxan och hjälmarna kanske kan användas som utsmyckning på en spelarkarta som någon (...kanske jag?) kan göra?

Rund sköld även i Barbia, Cereval och Ransard?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Fast yxan och hjälmarna kanske kan användas som utsmyckning på en spelarkarta som någon (...kanske jag?) kan göra?

Rund sköld även i Barbia, Cereval och Ransard?
Tycker att Barbia, Cereval och Ransard kan ha vanliga sköldar. Barbia är ett gammalt kejsardömme, Cereval en "mordernare" federation och Ransard är också en modernare medlem i Ereb. Dessutom har dessa länder redan sköldar.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Här är ett förslag till en Jorduashurisk sköld av Fafnir (färgläggning av Spelknepe)

Bild
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Helt rätt.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Helt rätt.
Mjaae... är du säker på färgläggningen?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Spelknepe skrev:
Helt rätt.
Mjaae... är du säker på färgläggningen?
Blaska på oxblod över hela skölden och twista till vikingadraken lite. Det är coolare om det går att associera till vikingar utan att sno bildspråket hel och hållet.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Blaska på oxblod över hela skölden och twista till vikingadraken lite. Det är coolare om det går att associera till vikingar utan att sno bildspråket hel och hållet.
Jo det hade varit fräckt, men jag måste samtidigt låta skölden gå hand i hand med de andra sköldarna.

BildBild
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:
Helt rätt.
Mjaae... är du säker på färgläggningen?
Detaljer! :)

Yxan kan stå upp och draken ha huvudet där nere, men fortfarande med ögonen upp. Jag har inget emot vikingabildspråket. Skölden kan vara svart eller grån och bilderna röda.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

När jag gjorde skissen så hade jag i bakhuvudet att skölden skulle bara färglagd i fält, anringen delad eller i fyra fält. Det hade sannolikt underlättat om jag haft en rund mall att rita på, men det var ett litet notisblock på bussen, så visningsläget här är typ dubbelt så stor som originalet.

Formspråket är inspererat av fornordiskt, men inget referensmaterial fanns att tillgå. Jag kan göra ett nytt försök :)

Färger är helt rätt. Trästrukturen är ball, men ska det vara ett "riksvapen" så sparas det nog inte på färgen ens i Jorduashur.

Bild
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Fafnir skrev:När jag gjorde skissen så hade jag i bakhuvudet att skölden skulle bara färglagd i fält, anringen delad eller i fyra fält. Det hade sannolikt underlättat om jag haft en rund mall att rita på, men det var ett litet notisblock på bussen, så visningsläget här är typ dubbelt så stor som originalet.

Formspråket är inspererat av fornordiskt, men inget referensmaterial fanns att tillgå. Jag kan göra ett nytt försök :)

Färger är helt rätt. Trästrukturen är ball, men ska det vara ett "riksvapen" så sparas det nog inte på färgen ens i Jorduashur.

Bild
Kanske kan man köra yxor inbyggda i drak/varg slingor. Vitt, svart och rött som här tror jag skulle vara lämpligast. O=m man sen ändrar lite subtilt på designen på slingorna känns det mer som en unik kultur som inte är 100% vikingar.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Adragoor skrev: Kanske kan man köra yxor inbyggda i drak/varg slingor. Vitt, svart och rött som här tror jag skulle vara lämpligast. O=m man sen ändrar lite subtilt på designen på slingorna känns det mer som en unik kultur som inte är 100% vikingar.
Kanske med lite maori-stil som är rätt lik skandinavernas?
http://www.zeroland.co.nz/new_zealand_maori.html
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev:
Adragoor skrev: Kanske kan man köra yxor inbyggda i drak/varg slingor. Vitt, svart och rött som här tror jag skulle vara lämpligast. O=m man sen ändrar lite subtilt på designen på slingorna känns det mer som en unik kultur som inte är 100% vikingar.
Kanske med lite maori-stil som är rätt lik skandinavernas?
http://www.zeroland.co.nz/new_zealand_maori.html
Det känns rätt coolt. Då blir det just lite annorlunda vikingar...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Adragoor skrev:
Mikael skrev:
Adragoor skrev: Kanske kan man köra yxor inbyggda i drak/varg slingor. Vitt, svart och rött som här tror jag skulle vara lämpligast. O=m man sen ändrar lite subtilt på designen på slingorna känns det mer som en unik kultur som inte är 100% vikingar.
Kanske med lite maori-stil som är rätt lik skandinavernas?
http://www.zeroland.co.nz/new_zealand_maori.html
Det känns rätt coolt. Då blir det just lite annorlunda vikingar...
Fast jag vill fortfarande att det skall synas att det är vikingarna som ligger bakom mest. Blir spännande att se förslag!
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Kolla in detta, eller detta. Lägger man till drakhuvuden eller liknande får man rätt unika bilder...
Skriv svar