Jorduashur

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

http://www.denstoredanske.dk/@api/deki/ ... 87.501.jpg

Ett av Harald Krokigs många framgångsrika plundringar målade på segelduk i Allneborg. Vilket plundringståg vet ingen för trälen som målade dog utan att någon minns att han någonsin sa var eller vad det föreställde, och ingen minns ens trälens riktiga namn. Hans trälnamn var Lorkan Froeidig.
Senast redigerad av Mikael den 2009-10-30 22:26, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Så ska det gå till!! Hahaha..
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Jag tänkte mig att tjugerna (och en del andra orghiner) visserligen traditionellt var Inashtardyrkare, men sedan två ockupationsperioder av JOrduashur, tillbeds en version av aesir där Inashtar upptagits som den främste, wodur fått en minimal roll som far till skapelsen, med Thorm och ett par till lyfts fram. Man är inte bara taoist utan även buddist, och det balndas lite. Tjugernas runer har dock ändå inget med Ransard att göra... :?
Vissa tjuger kan mycket väl ha påverkats av jorderna men gärna inte alla. Informatinen om att isbarbarerna är Inashtardyrkare är indirekt från Trakorien och här tycker jag vi har en förträffligt möjlighet att använda material från denna modul till övriga Altor. Orghin är dock stort så båda varianterna kan få plats, även flera!

Sen har också Fafnir skrivit följande om en urgudinna hos de västnarguriska folken: http://www.erebaltor.se/wiki/%C3%86s%C3%ADr#Skapelsen

Tjugernas runor tänkte jag härstammade från sanitshidernas kultur och nordadvärgarna ...men kanske det är så att jorderna och ransarderna i Kard har lånat dessa? Skrev något om att de tjugiska runorna inte var ett utvecklat skriftspråk utan troligen endast ett magiskt hjälpmedel. Är det möjligens dessa runor som används av Aesirs prästerskap i Jorduashur och/eller Ransard? :?

En fråga till Jorduashur-tråden: När tänker du dig de två ockupationsperioderna?
Den första är under perioden 300-t fO till ca 100 fO.
Den andra blir en återerövring under Harald Krokig som dock under hans son förloras åter till tjugerna.

Vad jag tänkte mig var alltså området med halvön som går in i Drakrännan (Draksvansen?) och lite norr upp mot bregens sydsluttningar...jag återkommer med karta. Här föreställer jag mig visst släktskap mellan den tjugiska och jordiska kulturen, främst avs religion, trähantverk och skepp. Utbyte har säkert skett.

Övriga tjuger och blåhudingar lämnar jag till Inashtar att göra som hon vill med. :roll:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Låter bra.

Sen, för att sporra dig till vidare verkan; kan vi få ett personporträtt av den mäktige Haral Krokig? :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Nu är Harald Krokig listat som Hjälte i wikin. Undrar vad han gjorde för att förtjäna det? :wink:
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev:Nu är Harald Krokig listat som Hjälte i wikin. Undrar vad han gjorde för att förtjäna det? :wink:
han är nog bra mycket populärare i hembyggden än på de platser han välsignat med sin närvaro är jag berädd att misstänka.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

han är nog bra mycket populärare i hembyggden än på de platser han välsignat med sin närvaro är jag berädd att misstänka.
:lol:
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Bild
ollonbrus
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 25
Blev medlem: 2011-04-11 10:04

Inlägg av ollonbrus »

Så jäkla snygga kartor ! Bra jobbat
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

instämmer. Mycket imponerande.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

:)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Justeringar:
- orcherriket Orxygg som dominerar Ederls huvud kanske kan få rödområdesskrift i det centrala bergsmassivet på Ederls huvud.
- "dagsljusets skugga" (dagljós skuggi?) någon dagsritt sydost om Halle
- Kward'Korzub vill jag flytta till det högsta berget i den sydligare halvöns mitt
- Tarkens krök ligger vid floden Tarken, det är alltså inte vid Halle som floden rinner ut. Förslagsvis flyttas Tarkens krök till floden - som namnges - och Halle flyttas något längre söderut längs kusten. Alternativt flyttas flodens utlopp närmare Tarkens krök men städerna får ligga kvar.
- Floden som rinner i väst-östlig riktning och ut i Krakeborg har vi på forumet döpt "Kräkla".
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hittade även jag ett...

-Gården Härdsäkre som platsmarkering (gul?) någonstans i jarladömet Nordmark, jarlens säte som dock inte är en stad
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Vad är dagsljusets skugga? Stad, plats, maträtt?

Nordmark? Menar du Nordal eller finns Nordmark? Isåfall var?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Menar Nordal.

"Solljusets skugga" är ett lite oklart område sydöst för Halle som är svept i evig dimma. Lite oklart hur stort det är men kartan är rätt tom så förslagsvis kan du låte det breda ut sig. Namnet tror jag är någons (Mikael eller Krille?) utveckling från en kort mening i EA-boxen där en potentiell äventyrsplats nämns.
Skriv svar