Hynsolge

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kartändringar Hynsolge

-Imiht-da-Khôn som områdesnamn på ett dvärgrike längst nord i Grynnerbergen (inga städer är kända så därför inga stadsnamn/markeringar)
-Tarat-Khôn som områdesnamn på ett dvärgrike i mellersta Grynnerbergen någonstans öster om länet där staden Bedorum ligger
-Ghan-Meth som liten stad/plats någonstans i vad som blir norra delarna av Tarat-Khôn (namnet betyder "Norra porten")
-gränsmodifieringen i nordvästra Hynsolge så som beskrivet i Cerevaltråden
Användarens profilbild
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

Inlägg av mikulur »

Undrar om Mikulur har något på lager som han tänkt presentera när det kommer till Bovarierna. Håller på mycket med Varporia och Jamarund. Saknades ju lite vapen för olika bovarier så har ju varit tvungen att skapa själv. Vill ju inte ändra saker som kanske redan är gjorda.
Var hälsad Warder och välkommen hit! Vapensköldar är inget jag lagt ner någon tanke på överhuvudtaget så det är öppen terräng att utforska.
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdaterad karta!

Bild
Swifty
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-07-29 20:55

Inlägg av Swifty »

Hynsolge har länge varit mitt favoritland så jag tänkte dela med mig av lite allmänt kampanjmaterial som jag har använt under åren. Det hela är lite fragmentariskt och oorganiserat men förhoppningsvis kan väl någon inspireras

Till att börja med tänkte jag ta upp lite vidskepelse och folktro - nämligen några andar som jag läste om någonstans och utvecklade för att passa i Hynsolge.

Russlaka: Relativt kraftfull vattenande som tar skepnaden av en stor gädda eller en man med huggtänder och väl tilltagen mustasch. Till kynnet är de barska, stolta och domderande. Eftersom de lever väldigt länge är de ofta visa och bra på att agera skiljedommare i olika tvister; i sådana situationer är det dock säkrast att följa deras beslut - om russlakan tar sig tid att döma och beslutet sedan ignoreras tar den det nämligen som en personlig skymf och försöker hämnas. Oftast genom att döda "den skyldiga" när denne är i närheten av en sjö eller flod. Som alla andra av gäddsläkt har den närmast oändligt minne och kan vänta hur länge som helst på att hämnas. Om personen dör av andra orsaker drar den sig inte heller för att utmäta straffet på ett barn, barnbarn... barnbarnsbarn... och så vidare. Så sök inte upp en russlaka lättvindigt.

Domovik / Domnitsa: Husandar - den manliga respektive den kvinnliga. De är diskreta och visar sig så gott som aldrig öppet men de bor en i varje hynsolgiskt hus. Om den hålls på gott humör hjälper den de boende. Om inte hämnas den genom att gnälla och stöna på nätterna, dra barnen i håret och riva dem och ställa till allmän oreda. Ifall den verkligen retas upp kan den orsaka sjukdomar eller till och med brand. De är förtjusta i alkohol och på högtider ställer man ut muggar med brännvin åt dem men ibland kan de inte hålla sig utan tjuvdricker ur flaskorna på nätterna (när sprit försvinner mystiskt ligger det nära till hands att skylla på husanden). Problemet är att de blir fulla precis som människor och beter sig då likadant - och detta är i princip enda gången som man kan ha en chans att få se en, till exempel berättade farfar om när han skulle upp en tidig morgon och kasta vatten, då hörde han ett ljudligt snarkande och upptäckte en redlös domovik under sängen.

Karakonjul: En ande som skapar kalla kårar hos den modigaste av hynsolger. Den väntar vid vägkorsningar om natten och när det kommer förbipasserande startar den märkliga konversationer, ställer gåtor och kräver ibland att få bisarra tjänster utförda. De brukar även vakta galgbackar för att hindra de dödas själar från att irra iväg och ställa till problem. Denna ande sägs besitta märkliga och esoteriska kunskaper, särskilt beträffande döden; vem som ska dö, hur och när; dessutom har de makt över att både förhindra och att påskynda den. Det berättas om hur desperata föräldrar till dödssjuka barn ger sig ut på vägarna nattetid för att försöka hitta en karakonjul att köpslå med - något som brukar sluta i tragedi, men som faktiskt även ha tycks ha fungerat någon gång.

Krava: Ondskefull ande som sprider röta och sjukdomar. Den dödar boskap genom att ta formen av en svart ko och blanda sig med hjorden så att de blir sjuka. Den kan även lurpassa utmed vägar i form av en svart katt, halt hund eller ett koskelett. Kravan hatar och fruktar enhörningen och det bästa sättet att värja sig mot dem är att kalla fram en ung jungfru sittandes på en häst - då blir anden orolig att hon ska locka till sig den riktiga enhörningen och flyr.

Yavina: En odöd ande som uppstår ur blodet från mördade män 40 dagar efter dådet. De härjar i området under lika många år som mannen skulle ha levat och skriker, skräller, stökar, bråkar och förstör saker. Samtidigt kallar den namnen på sina släktingar, bekanta och ibland också på mördaren. Om någon levande skulle råka höra sitt namn ropas och svarar anfaller anden och dräper den olyckliga på plats.

Obavnik: Egentligen ingen ande i ordets normala mening utan en vanlig person vars själ smiter ur kroppen när han/hon sover och härjar i byn. Personen själv är inte alltid medveten om detta men kan ana att något skumt sker genom sina märkliga drömmar. Även om en obavnik ställer till problem i form av oväsen och plötsliga störtvindar är den också en stor tillgång för byn eftersom den skingrar dimma, stoppar hagel och förbättrar skördarna. Däremot skrämmer den boskap. Den största fördelen med att bo i närheten av en obavnik är att den är mycket territorial av sig och anfaller främmande andar, spöken och gastar och jagar allt som oftast bort dem så att de inte kan skada människorna och deras egendom. Den kan på sin höjd tolerera husandar om de ligger lågt, men å andra sidan avskyr den särskilt andra obavnikar och om två av dem bor för nära varandra kan deras nattliga bataljer göra det rent olidligt att bo i trakten.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Varför har hynsolger stora fötter när de annars är under medellängd? Någon teori kring det?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

De är en korsning av halvlängdsmän och människor. :lol:

För länge sedan gick en stam halvlängdsfolk och en stam människor ihop för att hjälpa varandra i vardag och i försvar...efterhand som tiden gick smälte folken samman.....

Alternativt så var det en variant av Sabinskornas bortrövande vi ser resultatet av här. En större grupp kringresande mänskliga krigare skapar sin egen lilla stam/nation (motsvarande Aeneidens trojaner) men har inga (eller väldigt få) kvinnor. Så de kidnappar kvinnor från en närliggande stam halvlängdsfolk. Resultatet blir Hynsolgernas stora fötter och lite lägre medellängd. Man skulle också kunna lägga till att hynsolgerna har en tendens att bli väldigt gamla för att vara människor (många hundraåringar).
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Inlägg av Rubicon »

Jag tror att det är för att Hynsolgierna är så tjuvaktiga, survival of the fitest, små=svåra att se, stora fötter=gör mindre ljud när de smyger
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Låter som om jag hade rätt om inblandningen av halvlängdfolk. Små, svåra att se, duktiga på att smyga, tjuvaktiga! :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jo, då jorer och hynsolger har gemensamt genetiskt ursprung i Hynerbarbarerna borde förklaringen finnas i Hynsolgernas historia. Då det rör sig om en så stor folkgrupp kanske beblandning med HLM inte är det bästa (och jag ser isf hellre en kult där HLM män under en period (400 år?) alltid ombads befrukta hynernas kvinnor för "good luck"(?)).

Alternativt har det med kulturen att göra (liksom min rit ovan)? Vad sägs om omvänd fotbindning (motsatsen till Kina/Japan)...fotdragning? Eller är det helt enkelt sellektivt att stora fötter är sexit som resulterat i stora fötter? Ni vet ju vad som sägs om män med stora fötter.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag vet jag vet... det var en smula långsökt men jag kunde inte låta bli! :lol:
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Finns det tankar på staden Kandor och bovariet Ansorvia? Rent politiskt tänker jag på tiden innan Stenklos revolt. Jag är ute mer geografiskt, arkitektur osv.

Undrar bara på hur mycket man kan tänkas "slippa tillverka" inför Nidländska Reningen 2ed..

En fråga till admin. Ska jag hålla frågor om Nidländska Reningen 2ed (förkortas NR2 hädanefter :wink: ) i den egna tråden eller i trådarna för respektiva ämne och land?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Ansorvia, ätten Stenklo, som nylligen efterträtt den störtade Bovaren Jernstaaf
Något att arbeta vidare på då.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

leinder skrev:Finns det tankar på staden Kandor och bovariet Ansorvia? Rent politiskt tänker jag på tiden innan Stenklos revolt. Jag är ute mer geografiskt, arkitektur osv.
leinder skrev:Ansorvia, ätten Stenklo, som nylligen efterträtt den störtade Bovaren Jernstaaf

Ganska säker på att ingenting sagts om varken Kandor eller Ansorvia. Dvärgriket Tarat-Khôn ligger troligen delvis under de norra delarna av bovariet och några av rikets portar öppnar kanske mot Ansorvia (den ena porten vi känner, Ghan-Meth, öppnar mot Mergilia)?. Dessa är dock stängda sedan 609 eO då bovaren av Mergilia försökte erövra en av portarna innom sitt bovaris gränser och således gäller troligen det samma för eventuella portar i Ansorvia. Eventuella andra dvärgriken kan ju även finnas innom det stora länet Ansorvias gränser söder om Tarat-Khôn. Sen om iden med några få bergspass över Grynnerbergen in i Nidland som jag ritade på kartan tidigare används borde ett av dessa ligga i norra Ansorvia och/eller sydöstra Mergilia.

Bovar Jernstaaf som tidigare härskare i Ansorvia låter bra.
leinder skrev:En fråga till admin. Ska jag hålla frågor om Nidländska Reningen 2ed (förkortas NR2 hädanefter :wink: ) i den egna tråden eller i trådarna för respektiva ämne och land?
Utveckla ditt NR2 i den egna tråden men om du har texter som inte krockar med något vi redan spikat så posta gärna i relevanta trådar för oss andra att tycka till om. Ju mer som passar överens med projektet ju bättre är det. Nidland så här långt ser ju strålande ut! :)
SrednaS
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 90
Blev medlem: 2012-08-04 19:20
Ort: Göteborg

Inlägg av SrednaS »

Hej,
Som nyregistrerad användare på det här forumet tänkte jag passa på att fråga vad det är som behöver göras med Hynsolge och vilka vita fläckar som finns?
Är det någon som exempelvis börjat beskriva de olika bovarerna eller hur deras inbördes relation ser ut? Har någon börjat skissa på ett mer detaljerat förlopp på inbördeskriget/upproret?
Eller kan jag göra det?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Läste precis vad du skriver om inbördeskriget i Hynsolge under Äventyr och tycker det låter mycket genomtänkt och intressant.

Mycket återstår med Hynsolge, både att skriva in materialet från EA-boxen och att fylla i luckor med nyskapat material. Vad vi har gjort utöver att skriva in en del historia är att strukturera upp adelns benämningar och lite angående krigsmakten. Inga bovarier är beskrivna utöver några detaljer om Jamarund. Historien och Jamarund finns i wikin men inget annat. Här och var i forumstråden finns också en del material som vi borde kunna använda. Du får mycket gärna bidra, både med inbördeskriget/upproret eller annat. Skriv på och vi kommenterar, korrigerar, uppmuntrar och bidrar efter bästa förmåga. Välkommen hit! :D
Skriv svar