Hynsolge

Samlingsplats för alla länder och platser
SrednaS
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 90
Blev medlem: 2012-08-04 19:20
Ort: Göteborg

Inlägg av SrednaS »

Prisjägare?
Jo, så långt är jag med. Enda invändningen som jag har mot att splittra dem är den som gäller allmänt för adeln: hur många är de? Eller är Angusiakultens olika delar ett sätt att förse bovarernas och knezhernas yngre söner med sysselsättning?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Just det, prisjägare var ordet ("dusørjeger" på norska men det lät inte rätt när jag ville översätta till svenska).
SrednaS skrev:Eller är Angusiakultens olika delar ett sätt att förse bovarernas och knezhernas yngre söner med sysselsättning?
Tycker jag fungerar utmärkt som förklaring.
SrednaS
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 90
Blev medlem: 2012-08-04 19:20
Ort: Göteborg

Inlägg av SrednaS »

Men hur stor är egentligen Hynsolges adel? Det är en fråga som jag brottats lite med utan att komma någonvart när jag försökt göra en skiss över hur deras arméer ser ut. Hur många tusen personer talar vi om när vi talar om adeln? Och hur många av dem har flytt till Sirigon efter det att deras ursprungsbovarier erövrats?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Nu är det väl så att vi inte helt litar på uppgifter om befolkning i EA-boxen men det står där att Hynsolges adelsklass utgör 8% av den totala befolkningen. Jämfört med Zorakins 12%, Kardiens 10%, Berendiens 10 % och Jorpagnas 15%.

Antalet bovarer är få men deras marechzar är kanske en hel del flera? Knezharnas antal (med familjer) kan även tänkas vara stort?
SrednaS
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 90
Blev medlem: 2012-08-04 19:20
Ort: Göteborg

Inlägg av SrednaS »

Och om vi kör på tiodubbling av Hynsolges befolkning från vad som står i EA-boxen så innebär det att adeln omfattar 88000 personer. Vad gör nu alla dessa människor? Pratar vi om att det i Hynsolge finns något snarlikt en polsk 1600-talsadel där skillnaden mellan lågadel och bönder är en gammal rustning, ett svärd/krossvapen och en titel?

Den tidigare diskussionen var väl att varje bovar hade uppemot ett tiotal marechzar under sig, vilka i sin tur hade ett snarlikt antal knezher under sig. Det finns 13 bovarier, och en snabb och mycket enkel multiplikation innebär i så fall 130 marechzar och 1300 knezher. Vilket är en hel del!
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Och man behöver ju inte vara adelsman för att slåss för adelns intressen. Adeln kan betala för sin armé. Det finns även gott om vanligt folk som kan övertalas att adelns gammaldags och välkända värderingar är de rätta. Det är ju vad man vuxit upp med. Farfar gick i krig för den lokale bovaren på sin tid, så det gör jag med nu.
SrednaS
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 90
Blev medlem: 2012-08-04 19:20
Ort: Göteborg

Inlägg av SrednaS »

Problemet med det är bara att adeln i Hynsolge framställs som så överjävligt elaka att det verkar väldigt väldigt underligt att folk skulle slåss för dem, oavsett hur traditionsbundna de än är.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Det är precis när det blev som mest svart-och-vitt som det gamla ÄS-matrialet var som sämst, tycker jag. Jag tycker vi kan göra mycket genom att utveckla de gråa zonerna. Kanske adeln inte är så jävliga, trots allt. Vi kanske blivit utsatta för propaganda, helt enkelt.

Mannen på gatan har inte tillgång till hel eller objektiv information. Båda sidor använder propaganda, förstås - som i alla krig, i alla tider. Ja, visst hörde man att en hel by bönder flåddes och slaktades av grann-bovaren, men vår egen bovar sade att att detta nidingsdåd begåtts av kungen för att sedan skylla det på adeln. Dessutom sägs det ju att kungen äter spädbarn. Vem vet vem som har rätt?
SrednaS
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 90
Blev medlem: 2012-08-04 19:20
Ort: Göteborg

Inlägg av SrednaS »

Jo... Fast jag finner grått-och-grått som varandes själsmördande tråkigt och att mycket av det intressanta med konflikten försvinner om adeln inte är lika jävliga längre.
Vare sig kungen eller Nya Armén behöver vara genomgoda, men jag föredrar fortfarande en konflikt mellan ont och gott, även om skillnaderna dem emellan inte är absoluta.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Självklart. Visst ska det finnas en skurk. Min poäng är bara att för den enskilde hynsogiske soldaten kan det vara svårt att veta vem som är ond och vem som är god eftersom man inte har enkel tillgång till ett objektivt perspektiv.

Du gör ett ypperligt arbete med Hynsolge, SrednaS, måste jag säga. Jag ser fram emot att få se mer.
SrednaS
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 90
Blev medlem: 2012-08-04 19:20
Ort: Göteborg

Inlägg av SrednaS »

Och du har definitivt en poäng i att EA-boxen gör det svårt att skapa en bra konflikt, särskilt eftersom bovarerna är så pass onda i hela Hynsolge utan några variationer. Det verkar inte heller finnas några starka aktörer som säger att visst, det här samhällssystemet är inte alltid så roligt, men att fåtalet styr är naturens ordning, och det kunde vara mycket värre.

Tack!
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Medeltida krigföring VAR ondskefull. Man brände byar etc, det är inte särskilt ovanligt.

Kanske kan de vara lite extra onda eftersom de faktiskt använder legosoldater från....Torshem? Barbarer och svartfolk gör att nivån omedelbart sjunker. De bränner ju inte bara byar, de ser INTE HELLER UT SOM OSS!

Dessutom äter faktiskt resar barn, på riktigt
A fat man brings a cushion wherever he goes
SrednaS
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 90
Blev medlem: 2012-08-04 19:20
Ort: Göteborg

Inlägg av SrednaS »

Ingen har påstått att inbördeskriget kommer att vara särskilt trevligt.

Svartfolk och Feliciska legosoldater duger gott till att börja med.

Edit: Vad jag menar är att SL-boken gör det klart att adeln historiskt sett har varit särskilt grymma mot bönderna, och frusit ut de adelsmän som försökt behandla bönderna på ett humant sätt. Detta gör det svårt att på ett trovärdigt sätt gestalta bönder som är beredda att försvara den gamla ordningen. Att slåss för en strikt men stabil samhällsordning är en sak, men att riskera livet för folk som aktivt avskyr dig är en annan. Det är vad jag menar när jag säger att adelns ondska är ett problem som gör det svårare att skapa en intressant konflikt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kan det inte då tänkas att adeln använder i princip enbart soldater tillhörande sin egen klass samt legosoldater? De egna soldaterna är ur lågadeln, knezharna, och legosoldaterna från kring Kopparhavet. Hynsolges armeer är små och ägnar sig huvudsakligen åt att slå ner uppror och möjligtvis att strida inbördes i den grad eventuella sådana är vanliga i en vad det verkar som ganska sammanhållen adel.

Avståndet mellan folket och adeln i det hynsolgiska samhället är mycket stort verkar det som och detta skapar trolig en grogrund för ömsesidigt misstycke som i många fall utvecklar sig till hat och förakt. I bovarierna Brangoria, Ansorvia och Mergilia är detta störst då folket här har varit livegna sedan det förra stora upproret i Hynsolges historia 375-381 eO.
Ett annat uppror som troligen varit något mindre men som i sin tur lade grinden för dagens uppror är det såkallade Dragh-kriget som utkämpades kring 580 eO (EA-SL s.40) där den sedan berömda frihetshjälten Agila Dubbelhand kämpade och troligen även Erebs mest mytomspunna legosoldat Serek den mörke (Monster och män s.55).

En helt annan sak som faktisk kan vara med på at motivera ren ondska hos vissa adliga i Hynsolge är existensen av den komet som är en del av Raukhra, den röda månen. Denna har legat till grund för hemska saker som Korumil Gormovacs, de dödliga epidemierna som till och från härjat landet och den människooffrande Stjärnläran som tillber demonfursten Onaabys.
SrednaS
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 90
Blev medlem: 2012-08-04 19:20
Ort: Göteborg

Inlägg av SrednaS »

Definitivt, och jag tror att du har helt rätt. Jag glömde vilken påverkan som kometen kan ha.
Detta innebär också att adeln ställs inför ganska svåra ekonomiska utmaningar, eftersom det inte direkt är gratis att använda sig av legosoldater. Den enda som torde vara rik nog att hålla legotrupper i fält under en längre tidsperiod är Anarghel Ståhlkänga.
Skriv svar