Hynsolge

Samlingsplats för alla länder och platser
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag vet inte än. Jag vill inte riktigt bannlysa något utan vill hellre ha en diskussion och försökt jämka ihop det hela i en kompromiss så att Ereb fortsätter att hålla ihop. Jag inväntar KnightVisions motkommentar. Jag har i princip inget emot Kyrassiärerna i sig (även om de känns lite sentida) eller att de har metallharnesk över bröst och mage samt lättare rustning över armar och ben. Många (men inte alla) av Aidnes riddare har också rustningar med metallharnesk och andra metalldelar. Jag gillar även DrHus Katafrakter i Felicien. Det betyder inte att inte Hynsolges tunga rytteri behöver vara likadant som Feliciens eller Zorakin (eller Snibbens fjällpansarbeklädda riddare i Furgia).

Och visst förekommer det en form av metallrustning i europa redan sent 1300-tal men de är ovanliga och är ofta snarare en blandrustning med en kombination av ringbrynja och vadderat tyg under och metalldelar fästa ovanpå. Den där totala metallrustningen man brukar se stå och skrota på slott etc är mer sentida, typ sent 1400-tal till 1500-tal.

Titta gärna i den här länken. Notera särskilt den sk metallrustningen.

http://viaarmorari.com/

Är rustningarna som visas i "1400th-century" (motsvarar svensk 1300-tal) av den typ som kan anses tillhöra high-tech i Ereb? Det är det jag har tänkt mig. Jämför gärna med övriga epoker.
Senast redigerad av Fraxinus den 2009-05-11 22:06, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

KnightVision skrev:
gtjorgo skrev:Ekonomiskt eller väpnat stöd från Ormsjön med länderna Niferland och Krilloan är föga troligt (avståndet är för långt och kulturerna för olika, därtill upplever jag dessa båda stater som något ljumma i sin religiositet). Att vissa mer fanatiska individer från ormsjön stöder sina Angusiatrogna "samhällsbevarare" till "bröder" med ekonomiska medel, antingen via Kandall eller Guldenstenck torde däremot vara fullt möjligt.
Låter som en bra intrigidé till ett spion-/agentäventyr! Det hynsolgiska inbördeskriget besöker t.ex. Krilloan i liten skala. :)
Potentialt äventyr. Ute på ett sådant kanske RP råkar på en gammal känning från tid i Nya Armen - Parikila Omurtaag, upptagen med meteoritfragment och fäderskap i Solunas indre. :evil:
Mikael skrev:Så länge inte rustningarna i Hynsolge blir mer "avancerade" än de i Aidne så får ni avgöra var ribban skall läggas.
Istämmer ...men uppmuntrar till samarbete så som jag precis ser att Fraxinus skriver.

Någon förekomst av avancerade metallrustningar i Hynsolge, kanske hos Angusiakultens Rättskipare eller bland Fingalkultens riddare, skulle kunna förklaras med dvärgiska handelskontakter?
Användarens profilbild
KnightVision
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2009-05-05 18:37
Ort: Uppsala

Inlägg av KnightVision »


Jag hatar att komma med kommentarer när jag gillar en text men....kyrassiärer känns lite polskt 1500-tal i sin rustning. Och tempelriddarna bär räfflat helrustning i stål! Något som på Tellus också dyker upp först under sent 1400-tal men framförallt används under 1500-tal till tidigt 1600-tal för att klara muskötkulor och armborstskäktor.

De vanligaste rustningarna i riddarländerna Zorakin och Kardien (som dessförinnan ansågs ha tillhört länder som låg i framkant i rustningsutveckling för ryttare i Ereb) :wink:
är de som fanns i europa under epoken 1350-1400. Det innebär blandrustningar med gambeson underst (vadderat tyg), ringbrynja över det samt kompletterat med stålharnesk (rik adelsman) eller Platan-harnesk (medelmåttig adlesman), även kallat visby-harnesk eller brigantin, över bröstet. Skenbenen och knän skyddas av stålskenor, ringbrynjehosor eller remskenor (stålremmar fästa på läder).Ringbrynjehosor börjar falla ur modet då de är tyngre och klumpigare än både stålskenorna och remskenorna.

I exempelvis Zorakin innebär det att endast de rikaste adelsmännen stålharnesk över bröst, knän och skenben. En Platan (Visbyharnesk) ovanpå gambeson och ringbrynja är dock vanligare. Remskenor är vanliga skydd på underarmar och samt ben för adelsmän med hygglig plånbok. Vidare sagt om västra Ereb så är helrustningar än så länge extremt ovanliga, det finns möjligen en hos kungen av Zorakin och kanske tre-fyra till i det landet (Detta gäller såväl hos den mäktiga Solriddarorden som de rikaste adelsmännen i Zorakin).

Nu vet jag att helrustningar finns med i regelböckerna. Men det är något som jag som sk historisk fäktare (eller blankvapen-nisse som Fafnir säger) ryser över (liksom jag ryser över en del andra vapen- och rustningregler). Helmetallrustningar är definitivt 1450+ (renässans-barock) och icke hemmahörande i klassisk medeltid.

De östra ryttarfolken bar under medeltiden ofta rustningar med framförallt vadderat tyg med ringbrynja eller fjällpansar ovanpå torso samt läder och i viss mån metall.

Jag förstår vad du vill ha fram. Kyrassiärerna är onekligen hårt inspirerade av 1500-tal eller senare och det kanske kan kännas oortodoxt om man är ute efter en mer senhögmedeltida stil. Detsamma gäller i högsta grad hussarerna. Här handlar det mest om tycke och smak snarare än att det inte är tekniskt möjligt med dessa rustningar och truppslag. Så jag vet inte riktigt hur vi ska göra med den här saken... Jag gillar det, men jag förstår om inte alla gör det. Tanken var att komma med något nytt och att symbolisera en originell utveckling av stridkrafterna som det utdragna inbördeskriget ger upphov till i fallet Hynsolge.

Vad gäller helrustningarna kan jag tänka mig att dra tillbaka de räfflade. Tanken var att de få tempelriddarna i Fingalkulten och deras motsvarighet i Angusiakultens rättskipare verkligen skulle vara något att bita i. På slagfältet kommer de sällan att synas till, men när de gör det ska det verkligen märkas. Det kanske går att lösa på något annat sätt, t.ex. någon sorts kontrakt med dvärgarna som nämnts. Dessa kulter bör även vara mycket rika och inflytelserika i Hynsolge om jag förstått saken rätt, så de kanske verkligen kan ha lagt ner mycket resurser på sina främsta krigare. Man kanske t.o.m. kan se en tendens till kapprustning mellan dem?

Jag ser gärna paralleller till senmedeltida arméer i min kampanj, så länge man inte blandar in krutvapen etc, men jag förstår om det inte faller alla i smaken. Inspirationen till min syn på Hynsolges krigsmakt kommer från Hundraårskriget, Transylvaniens strider mot turkarna på 1400-talet, samt ännu mer sentida trupper från trettioåriga kriget och där bortom. För mig är det OK så länge man håller sig till det som står att finna i regelböckerna. Kanske kan man nedgradera utrustningen i sin egen kampanj om man inte gillar den?

Några andras åsikter rörande detta?
The only thing necessary for Evil to prevail is for Good men to do Nothing.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Som jag skrev senare har jag inget emot tanken på Kyrassiärer men man kan kanske vinkla deras utrustning lite. Kyrasset (harnesket) måste vara med givetvis. Benen skyddas kanske av höga och kraftiga förstärkta läderstövlar eller av remskenor på underbenen+knäna (motsvarande skydd 3-5?).

Rock eller tunika av vadderat tyg (en gambeson) i klara färger under harnesket för skydd mot av överarmar och förstärkt skydd mot torso samt läderskydd på underarmarna av samma typ som bågskyttar använder sig av. Axelskydd i metall (kanske av lamelltyp) kan fästas över Gambesonen.

Den traditionella pälsbrämade toppluvan kan vi kanske behålla. Kyrassiärerna används kanske främst mot infanteri och lätt kavalleri. En hjälm blir då inte lika viktig och möjligen mer i vägen för synfältet. Halsen skyddas kanske av ett stålskydd (en form av "Bevor") eller så har de kanske en ringbrynjehuva under pälsmössan? Sabeln är huvudbeväpning. Och en ryttarbåge?

Vad tros?

Här följer ytterligare en vapen och rustning länk.

http://www.spqr.se/
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Har Tempelriddarna något annat namn? Jag vet att det står tempelriddare i EA men det verkar vara mer allmänt hållet ungefär som präst dvs inte deras riktiga namn utan en beskrivning på vad de gör. Dessutom känns tempelriddare så Tellus i namnet.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Angående tempelriddarna så finns det en forma av "helrustning" som bestod av blandat ringbrynja eller vadderat tyg med metalldelar fäst ovanpå och började dyka upp omkring år 1400. Rustningen finns att se i den länk jag skickade med i mitt tidigare inlägg här ovan. Den skulle jag kanske kunna tänka mig att en del av tempelriddarna är utrustade med. Men den är ruskigt modern i Ereb.
Senast redigerad av Fraxinus den 2009-05-11 23:42, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
KnightVision
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2009-05-05 18:37
Ort: Uppsala

Inlägg av KnightVision »

Fraxinus skrev:Som jag skrev senare har jag inget emot tanken på Kyrassiärer men man kan kanske vinkla deras utrustning lite. Kyrasset (harnesket) måste vara med givetvis. Benen skyddas kanske av höga och kraftiga förstärkta läderstövlar eller av remskenor på underbenen+knäna (motsvarande skydd 3-5?).

Rock eller tunika av vadderat tyg (en gambeson) i klara färger under harnesket för skydd mot av överarmar och förstärkt skydd mot torso samt läderskydd på underarmarna av samma typ som bågskyttar använder sig av. Axelskydd i metall (kanske av lamelltyp) kan fästas över Gambesonen.

Den traditionella pälsbrämade toppluvan kan vi kanske behålla. Kyrassiärerna används kanske främst mot infanteri och lätt kavalleri. En hjälm blir då inte lika viktig och möjligen mer i vägen för synfältet. Halsen skyddas kanske av ett stålskydd (en form av "Bevor") eller så har de kanske en ringbrynjehuva under pälsmössan? Sabeln är huvudbeväpning. Och en ryttarbåge?

Vad tros?

Här följer ytterligare en vapen och rustning länk.

http://www.spqr.se/
Den pälsbrämade toppluvan är det hussarerna som har, liksom sabelbeväpningen. De används onekligen mot annat lätt kavalleri och infanteri i snabba attacker med förbiridning och har därför väldigt lite eller inget skydd. Du har alltså inga problem med deras outfit annars? Ryttarbågar är kanske en tanke - det skulle verkligen göra dem mer effektiva och mångsidiga, men å andra sidan känns det mer som något man stöter på i Akrogal.

Kyrassiärerna hade ju hjälm med tagelplym/tofs i min beskrivning. Annars tycker jag att dina förslag är fullt kompatibla. Gillar du inte kyrassiärernas lackerade bröstplåtar förresten?
The only thing necessary for Evil to prevail is for Good men to do Nothing.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag blandade ihop dem. Ryttarbågens skulle i så fall snarare gå till hussarerna (kanske) med tanke på deras lättare rustning. Vad gäller lackering på harnesket bryr jag mig inte om det. Det gör dem bara mer exotiska för riddarna i västra ereb. Vad har Kyrassiärerna för "målgrupp"?

ÄNDRAT

Jag hittade målgruppen! Infanteri och milis samt lättare kavalleri. Med tanke på det borde de kanske ha ett något kraftigare skydd för de utsatta underbenen.
Senast redigerad av Fraxinus den 2009-05-11 23:53, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
KnightVision
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2009-05-05 18:37
Ort: Uppsala

Inlägg av KnightVision »

Snibben skrev:Har Tempelriddarna något annat namn? Jag vet att det står tempelriddare i EA men det verkar vara mer allmänt hållet ungefär som präst dvs inte deras riktiga namn utan en beskrivning på vad de gör. Dessutom känns tempelriddare så Tellus i namnet.
Ja, här kan man förstås fabulera fritt. Fingalbröder? Riddare av Fingals orden? Den sjuuddiga stjärnans orden? Fraternis Sub Stella Septa? :D
The only thing necessary for Evil to prevail is for Good men to do Nothing.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Borde de inte vara beväpnade med morgonstjärnor då? :wink:
Användarens profilbild
KnightVision
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2009-05-05 18:37
Ort: Uppsala

Inlägg av KnightVision »

Fraxinus skrev:Jag blandade ihop dem. Ryttarbågens skulle i så fall snarare gå till hussarerna (kanske) med tanke på deras lättare rustning. Vad gäller lackering på harnesket bryr jag mig inte om det. Det gör dem bara mer exotiska för riddarna i västra ereb. Vad har Kyrassiärerna för "målgrupp"?
Jo precis, kyrassiärerna ska kännas lite exotiska, med de är ju själva inte riddare utan räknas till ofrälse tungt kavalleri. Deras stridsmoral och vapenfärdigheter skulle t.ex. inte stå sig väl i strid med Solriddarorden etc. Kyrassiärernas målgrupp hade jag tänkt vara vanligt infanteri, men även fientligt rytteri. Vanligt kavalleri och hussarer (men inte kungens hussarer förstås) står sig inte mot kyrassiärer. De är dock trupper som är tänkta att användas på öppna slagfält, i skog och annan kuperad terräng funkar de dåligt.

Vill personligen inte använda ryttarbåge till mina hussarer för det skulle förta själva "hussarheten" tycker jag. Men det är väl upp till var och en förstås.
The only thing necessary for Evil to prevail is for Good men to do Nothing.
Användarens profilbild
KnightVision
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2009-05-05 18:37
Ort: Uppsala

Inlägg av KnightVision »

Fraxinus skrev:Borde de inte vara beväpnade med morgonstjärnor då? :wink:
Det är faktiskt en utmärkt idé som jag garanterat kommer stoppa in i version två av texten! Sjuuddig morgonstjärna naturligtvis. :D
The only thing necessary for Evil to prevail is for Good men to do Nothing.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

KnightVision skrev:Jag ser gärna paralleller till senmedeltida arméer i min kampanj, så länge man inte blandar in krutvapen etc, men jag förstår om det inte faller alla i smaken. Inspirationen till min syn på Hynsolges krigsmakt kommer från Hundraårskriget, Transylvaniens strider mot turkarna på 1400-talet, samt ännu mer sentida trupper från trettioåriga kriget och där bortom. För mig är det OK så länge man håller sig till det som står att finna i regelböckerna. Kanske kan man nedgradera utrustningen i sin egen kampanj om man inte gillar den?
För att få en samstämmighet i projektet EA är det bra om vi får till en logisk teknologinivå som passar med hela Altor. Därför kanske bättre att nedgradera utrustningen här och sen ev uppgradera den i sin egen kampanj? Nu verkar ju du och Fraxinus mycket kunnigt ordna detta så jag behöver inte oroa mig ser det ut som. :)

Morgonstjärnor till Fingalkultens tempelriddare låter mycket stiligt. Fingals Orden som (något tråkigt?) officiellt namn på riddarna men i dagligt tal benämt Fingalbröder?
Användarens profilbild
KnightVision
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2009-05-05 18:37
Ort: Uppsala

Inlägg av KnightVision »

birkebeineren skrev:
KnightVision skrev:Jag ser gärna paralleller till senmedeltida arméer i min kampanj, så länge man inte blandar in krutvapen etc, men jag förstår om det inte faller alla i smaken. Inspirationen till min syn på Hynsolges krigsmakt kommer från Hundraårskriget, Transylvaniens strider mot turkarna på 1400-talet, samt ännu mer sentida trupper från trettioåriga kriget och där bortom. För mig är det OK så länge man håller sig till det som står att finna i regelböckerna. Kanske kan man nedgradera utrustningen i sin egen kampanj om man inte gillar den?
För att få en samstämmighet i projektet EA är det bra om vi får till en logisk teknologinivå som passar med hela Altor. Därför kanske bättre att nedgradera utrustningen här och sen ev uppgradera den i sin egen kampanj? Nu verkar ju du och Fraxinus mycket kunnigt ordna detta så jag behöver inte oroa mig ser det ut som. :)

Morgonstjärnor till Fingalkultens tempelriddare låter mycket stiligt. Fingals Orden som (något tråkigt?) officiellt namn på riddarna men i dagligt tal benämt Fingalbröder?
Jag ska nedgradera riddarnas rustning i version 2 av texten, samt eventuellt justera några andra saker. T.ex. morgonstjärnan som "Fingals orden" ska använda.
The only thing necessary for Evil to prevail is for Good men to do Nothing.
DrHus
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-03-10 18:55
Ort: Stockholm

Inlägg av DrHus »

birkebeineren skrev: För att få en samstämmighet i projektet EA är det bra om vi får till en logisk teknologinivå som passar med hela Altor. Därför kanske bättre att nedgradera utrustningen här och sen ev uppgradera den i sin egen kampanj? Nu verkar ju du och Fraxinus mycket kunnigt ordna detta så jag behöver inte oroa mig ser det ut som. :)

Morgonstjärnor till Fingalkultens tempelriddare låter mycket stiligt. Fingals Orden som (något tråkigt?) officiellt namn på riddarna men i dagligt tal benämt Fingalbröder?
Jag instämmer - i din egen kampanj ska du givetvis använda den vision du har, medan vi här på forumet försker reparera lapptäcks-Ereb och få lite mera enhetlighet.

Angående Fingalsorden kanske den kan döpas till "Den Sjuuddade Stjärnans Orden" och dess riddare i talspråk "Stjärnbröder" eller "Stjärnriddare"? Inte att förväxlas med Stjärnlärans kultister förstås!
Skriv svar