Hynsolge

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

mikulur skrev:
Ett tips; avvakta med att rödmarkera tills texten är färdig, då blir det lättare for oss andra att hänga med i utvecklingen.
oops! :oops: Mitt misstag! Jag fick av någon anledning för mig att det var så nytt material presenterades. (Jag visste nog men krånglade till det och kollade inte upp det tillräckligt) Händer inte igen!
Absolut inget fel på det men i artikkeln om Imperium Iorpagnum i Sinkadus 28 så sägs "Hynsolge" betyda hynernas jord (usch vad petig jag känner mig nu...). Förklaringen kanske den att "land" och "jord" betyder samma sak på hynernas ursprungliga språk prangi och att de har flera beteckningar som de använder för sitt land(/jord)?
Hmm, jag tycker absolut inte att du är petig för jag läste också artikeln i Sinkadus men blandade ihop land / jord. Vasaer solg - den vackra jorden. Nja, det är ju inte så klockrent. Kanske är förklaringen den du pekar på att ordet har flera betydelser...?
1) hur rödmarkeringen används är nog lite blandat. det är iaf inte något ensamt tecken på att det är wikifärdigt. tror att både jag och Anders lagt ut nya förslag i rött för bedömning av forumet.

2) Hynsolgerna är väl inte nödvändigtvis längre hynerna även om deras blod finns i deras kroppar?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev:2) Hynsolgerna är väl inte nödvändigtvis längre hynerna även om deras blod finns i deras kroppar?
Man kan ju tänka sig att ett ord som solge/solg mycket väl kan ha betydelse av både land och jord. Ett land kan också officiellt heta något men kallas för något annat av folket...
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

Invånarantal

Inlägg av mikulur »

Jag har i och för sig inte ännu kommit till den biten men jag sneglar ändå med lite skepsis mot de lite fattiga invånarantalen i länens huvudorter. Fervidun 3000 ok kanske Huvudstaden Orkovia 1500 också men de andra är väl med Erebiska mått pyttestäder eller? 250 upp till 600 per ort är väl ganska smått eller är det inte?

Landsbefolkningen blir ju med korrigeringen 1.100 000 och jag vet att den inte skulle gälla för städerna men jag siar ändå i att öka på dess lite. Eller vad tycker ni andra? Hur ligger en "normal" i invånarantal? Kandra på sin tid kändes ju som en metropol men var inte befolkningen där endast runt 1800-2000?
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mikulur: Hynsolge ser bra ut och man kan på detaljerna se att du dubbelkollat källorna, toppen! :D

Men vad hände med ärkeuslingen i Hynsolge...Stålkängha?
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

Inlägg av mikulur »

Men vad hände med ärkeuslingen i Hynsolge...Stålkängha?
Han fick väl sitt huvud spetsat på en påle av Vicotniks elitsoldater när han släppte in Nidlänningarna i Fervidun, om jag inte missminner mig... :wink:

Skämt åsido, jag anade att han skulle dyka upp så småningom. Jag kände inte att "Ståhlkänga" var ett namn med anor som passade in i tankegångarna jag hade med ätterna och då jag redan fått "Mauroc" från Spelledarboken kändes det mer som om den gode Anerghel fick bli en Mauroc men med ett tillnamn: Ståhlkänga! Han är ju välkänd för sina sweepkicks i holmgångarna på borgården i Fervidun! Så han är inte bortglömd utan bara modifierad lite grann :)
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Misstänkte att det var så du tänkt det. Carry on! :)
Akklokk
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-05-03 19:57

Inlägg av Akklokk »

[quote="mikulur"][/quote]

Trevligt att det blir lite liv här! En blandning av inspirationsbrist, annat att pyssla med och pur lathet har dock lett till att det inte blivit så mycket gjort, så du är varmt välkommen att ta över/komplettera.

Gillar ffa tanken att kungen är en maktspelare bland alla andra som gärna skulle hugga bönderna (som gärna även de gärna får var fraktionerade) i ryggen om möjlighet yppas.
Akklokk
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-05-03 19:57

Inlägg av Akklokk »

Hade för övrigt tanken att Ståhlkänga med övrig adel till stor del skulle vara inyflyttad från övriga Ereb (ffa Berendien), á la svenskt 1400-tal och därmed etablera en internationell dimension i konflikten (den berendiske monarken stder sin hynsolgiske svärson etc.).
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

Inlägg av mikulur »

Akklokk skrev:
Hade för övrigt tanken att Ståhlkänga med övrig adel till stor del skulle vara inyflyttad från övriga Ereb (ffa Berendien), á la svenskt 1400-tal och därmed etablera en internationell dimension i konflikten (den berendiske monarken stder sin hynsolgiske svärson etc.).
Tja, det går ju eventuellt att införliva ändå, kanske inte ALL adel men någon enstaka ätt kan ju i och för sig ha sitt ursprung från eventuella grannländers ädlingar som slogs för Fingal Orchnackare i kriget mot Svartfolken för att senare belönas med land och titel i Hynsolge. De kan ju fortfarande ha förbindelser och intressen från utlandet i Hynsolge är ju något vi tidigare diskuterat som en påfallande möjlighet...

Akklokk:Hoppas inte du känner dig bortskuffad på något vis. Vill definitivt inte trappa dig på tårna utan är absolut öppen för förslag vad övrigt du funderat på om Hynsolge. Skrivit en hel del har jag redan men det kan ju vara nyttigt att höra andra öppningar. Mycket som jag planerat med landet är del stor del grundat på tankar som bl a du diskuterat i tråden.
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

Inlägg av mikulur »

Eventuellt till kampanjsidan om Hynsolge:

Krig. För de största kämparna en källa till ära, framgång och segerns bitterljuva sötma. För andra är krig en källa till sorg, saknad och smärta och för folket i Hynsolge är det sedan mer än ett decenium också en del av vardagen. Hynsolge historiskt sätt allitd varit ett oroligt område. Varför? Kanske för att det temperamentsfulla folket som bosätter landskapet lätt brusar upp och för att de sällan glömmer oförätter. Faktum kvarstår att folket i Hynsolge sällan levt längre perioder i absolut fred och harmoni. Det är intet för intet som de av sina kringliggande grannar kallas för ”Krigets Barn” Krig har här rasat mot Krunska grannar, invaderande akrogalska nomader som på sina bevingade riddjur satte skräck i hjärtan när de tornade upp sig mot horisonten. Svartfolk har hållit landets invånare i ett järngrepp med sina grymma skövlanden och sällan förskonande masshärjningar över landsbygden. Men nu, nu om något står Hynsolge inför sin största strid någonsin. I alla fall om man får tro de tyckare och filosofer som är insatta i den nuvarande situationen. Den strid som nu pågår är en strid för landets framtid. Ett vägskäl. Denna strid rasar i stort sätt i varje by, på varje kulle, över de förut så bördiga åkerlapparna som nu ligger i träda, över de vidsträckta hedarna och i varje Hynsolgiskt hjärta. För i denna strid står kampen inte mot ett yttre hot utan mot ett hot som förtär landet inifrån. Ett fruktansvärt segdraget och smärtsamt inbördeskrig hotar att tillintetgöra landet och frågan är om det någonsin kan få ett slut och om Hynsolge i så fall kan resa sig ur askan för att återigen spira.

Bakgrunden till inbördeskriget är dessvärre mycket svår att sammanfatta på ett enkelt sätt. Några skulle säga att det besår i folkets resning mot överhetens förttryck och men det är endast en sanning med modifikation. För i grunden så är det något mycket större och för allmänheten inte ett så välkänt faktum att en kamp pågått bland adelsätterna i landet i flera sekel. Inom landet har de funnits motsättningar ända sedan det uppstod under Fingal Orchnackares baner. Det som många tror nu mynnat i en folklig kamp för frihet och egenhävd kan av andra ses som en mindre spel för gallerierna i kampen om rikets tron och för sin ätts heder och ära.
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

mikulur skrev:Eventuellt till kampanjsidan om Hynsolge:
tycker att det låter bra. bort från god kung - elak adel och fram för ständigt trätande adelsätter. Gillar verkligen den där känslan av att landet ständigt har härjats av krig. Det saknas annars i ereb... 8)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Blev lite inspirerad av sammanfattningen. Kommere här med några förslag om hynsolgiskt samhälle:

Enligt tidigare har alla ättehövdingar oinsskränkt makt över sina län. De delar sedan den makten till sina underlydande Marechz.

En tanke som slog mig vore att låta hynsolge nästan helt sakna skrivna lagar. Istället utgår alla makt ifrån personer. Då en fejd uppstår mellan två personer vänder de sig till det gemensamma överhuvudet för att låta denne avgöra tvisten. Denne lutar sig tillbaka på sedvanerätten, men har i princip oinskränkt makt att avgöra tvisten till vilken han vill av de två trätande. I familjen vänder man sig till familjefadern, inom byn till byäldsten, trätande byar till sin Marechz osv. Om man saknar gemensamt överhuvud finns inget annat att göra än att låte starkast vinna. Det behöver inte alltid betyda blodsutgutelse, men blodsfejder är vanliga. Likaså upprätthålls lagen av den som kan, det finns inga poliser etc. En hustru som misshandlas av sin make vänder sig till sina bröder som då vanligen knivmördar förövaren. En by som terroriseras av svartfolk begär hjälp från sin Marechz samtidigt som man slipar svärden inför nästa överfall.

Överhuvudtaget är blodsfejder vanliga och tillåts av högre instans så länge man kan visa att man har sak emot den man har dödat och så länge de inte spårar ur.

I städerna har ett något mer civiliserat system vuxit upp, men fortfarande är det släkten och ätten som står för din säkerhet.

Heder är oerhört viktigt, inte bara för adeln.

Jag kände att det här kunde passa, hynsolge beskrivs rätt tydligt som ett fortfarande ganska barbariskt land.
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

Inlägg av mikulur »

Hmm, rent spontant så var min första tanke att detta inte var riktigt överensstämmande med min vision av Hynsolge. Men ju mer jag tänker på det så är ideérna inte helt förkastliga. Jag uppskattar förslaget och jag inser att detta som du påpekar är förslag, och jag köper det till viss del och ser till att använda mig av dina tankar i det vidare arbetet med Hynsolge.

Det jag känner inte överenstämmer med min bild är att jag hade tänkt att med Fingal vid rodret så började man i landet en viss inriktning mot att gå FRÅN en dylik laglös/saknad av lagar mot att försöka införa en mer strukturerad ordning i landet efter Svartfolkskriget. Men inget säger ju att de inte kan falla tillbaka i gamla spår när oförätter genemot familj/ätt inträffar. För jag tycker att du träffar rätt när du understryker familjens/ättens homogenitet. Och att hedern och äran är oerhört viktig för varje individ.

Du ser (Regil) ju mer jag funderar på det desto mer inser jag att det nog inte är så himla mycket som inte är så tokigt i ditt inlägg :lol: Spot on! Kanske barnen kan vara sjuka lite oftare och hustrun lite mer på jobbet så knäcker vi nog den här nöten också vad det lider... :wink:
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Jag har fördjupat mig lite i medeltida rättskipning på sistone i och med att jag skrev om det när det gäller Kardien. Nu var ju inte medeltiden en period utan lagar, men det som var centralt var att upprätthållandet av dem utgick från individer och inte instutitioner. (Nu blev det bara delvis så i Kardien...)

Sedan parade jag det med något jag såg i en dokumentär på SVT, det var om Albanien tror jag. Hur som helst så är de inte riktigt kloka. :wink:
Det allmänna rättsmedvetandet är det att det är inte domstolen som kan ge upprättelse utan endast vissa, lite uppsatta, individer (kommer inte ihåg detaljerna här tyvärr). I dokumentären fick man följa en man som till sist övertalades att lämna sitt ärende till rättsapparaten istället för att gå den traditionella vägen.

Och så del hederskultur. Min tanke var att inte skriva explicit att hynsolgiska farbröder emellanåt mördar sina brorsdöttarr för att de har blivit av med oskulden, men att det skall gå att läsa mellan raderna.

Det var bakgrunden till mitt förslag. Fundera vidare och meddela var du hamnar! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bovaren har under sig utsett ett tiotal Marechz. Dessa kan liknas vid en adlig markägare som är de som ser till att skatter drivs in och att lagarna efterföljs. De är Bovarens närmaste undersåtar och är till största delen hans släktingar, nära vänner eller belönade kämpar Bovaren anser sig utmärkt sig. Marechzen skall vid behov förse Bovaren med stridföra män. Denne har därför rätt att utse en duglig och lämplig man till Knezh. En Knezh är beriden stridsför krigare med vissa adliga förmåner, som att vara befriade från skatt, men räknas inte till det allra högsta nobila skiktet. En Knezh kan söka sold hos vilken länsherre eller markägare som den vill men är ofta trogen sin herre som utsett honom.
Inspiration till vidare utveckling av adeln kan kanske hämtas hos de beridna husarena som var vackert utstyrda kavallerister med stor effektivitet på slagfältet. Har funderat på detta ett tag och när jag läste en beskrivning av deras uniformer tyckte jag mig genast känna igen den hynsolgiska högtidsdrakten från EA-boxen.

I Hynsolge skulle knezharna kunna likna husarerna och under ledning av sin marechz utgöra kärntrupperna i varje bovari? :?

Kolla in länken, och gärna den engelska versionen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Husar
Skriv svar